Stoppen of doorgaan met lease?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:16

Jester_ schreef:
Met zijn 2en is niet zo rampzalig hoor! Ik heb jaaren een manegepaard gereden. Die liep 's ochtends met een beginner op zijn rug en ging dan in de middag mee en haalde winst en prijs in het Z2. Moet echt geen probleem zijn!

Thanks! Echt heel erg knap.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:18

Punz schreef:
Hier een eigenaresse die minder goed rijd dan haar bijrijdster, die ik om die reden dan ook mijn "vooruitrijdster" noem. Mijn vooruitrijdster zit dus als het ware in jouw positie. Ze rijdt mijn pony en 'moet' het accepteren dat de pony waar ze fanatiek mee traint, en fanatiek mee start, ook nog gereden wordt door iemand met nog niet eens de helft van het talent/rijvaardigheid die zij heeft.

Vooruitrijdster rijdt en schoolt mijn pony voor mij uit, start hem tussen de paarden ( start inmiddels binnen een jaar tijd M2 met hem en wint daar met enige regelmaat ook nog!). Dit doet ze met slechts 2 x in de week rijden.

De andere drie keer per week rijdt ik hem zelf ( ik rij hem dus vaker dan zij), en doe ik mijn best hem niet al te veel te verpesten voor mijn vooruitrijdster. Daarbij start ik hem zelf ook zo nu en dan tussen de paarden (L2 zijn we inmiddels).

En weet je.. Dit gaat prima. Pony weet heel precies wie hem rijd, mijn vooruitrijdster hoeft hem echt niet minuten lang weer naar haar hand te zetten. Mijn pony weet het precies, moet hooguit een volte lang er aan herinnert worden dat dit de ruiter is waar hij écht dírect op de hulpen moet reageren, en klaar! En hij loopt met haar de sterren van de hemel, zoals al gezegd: ze rijden zichzelf gewoon in de prijzen ( tussen de grote paarden!)

En enige pijnlijke is dat ik 2 keer per week er aan herinnert wordt dat álles wat mij in het rijden nog niet helemaal lukt, dus NIET de schuld/het probleem van de pony is, maar helemaal MIJN tekortschieten in rijkunst, want.. bij vooruitrijdster gaan die zaken allemaal wél goed, dus ik kan me nergens achter verschuilen :D :D :+

En verder, bekijk het eens van de andere kant:

Hoe beter jij in staat bent om de pony zo op te leiden dat hij fijn na te rijden is voor een ruiter na jou, met minder ervaring of talent, hoe méér dat zegt over jouw vermogen om een pony netjes op te leiden.

Scoren op een wedstrijd is namelijk het makkelijkste deel ( dat kan ik zelfs, talentloos en met een pony tussen de paarden..)... Een paard zo opleiden dat iedereen er zo mee weg kan rijden, kijk... dát is vakmanschap!!

Misschien helpt die visie je ook?

Ja kan ik zeker wat mee! Het verschil zit hem dan (neem ik aan) wel erin dat jouw vooruitrijdster bewust heeft gekozen voor het delen en dat bij mij niet het geval is. Ik weet niet of het me gaat lukken, maar we zullen zien welke beslissing ik neem en hoe het uitpakt.

Sjolvir

Re: Stoppen of doorgaan met lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:22

Jij hebt dan wel niet bewust gekozen voor het delen, maar het is niet je eigen paard en dat betekend altijd dat er consessies moeten worden gedaan.
En he, zelfs al heb je eigen paard, dan nog gaat het niet altijd zoals je gedacht had.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:22

dat is idd het nadeel van het rijden op een paard of pony van een ander.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:24

Sjolvir schreef:
Jij hebt dan wel niet bewust gekozen voor het delen, maar het is niet je eigen paard en dat betekend altijd dat er consessies moeten worden gedaan.
En he, zelfs al heb je eigen paard, dan nog gaat het niet altijd zoals je gedacht had.

Ja dat is zeker waar. Ik had alleen gehoopt dat het anders was gelopen, maar dit is de nieuwe situatie en zo ga ik 'm dus ook nemen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:25

Citaat:
Het verschil zit hem dan (neem ik aan) wel erin dat jouw vooruitrijdster bewust heeft gekozen voor het delen

Ja, dat is inderdaad zo.
En ik snap het ook wel van je. Het vervelende is alleen dat jij nu nog even in een levensfase zit waarin het niet mogelijk is voor je om zelf een paard te hebben, of om zelf de dingen zo te kunnen financieren dat je niet hoeft te delen. Dus dan moet je het doen met wat er is. Dat kan best slikken zijn, dat ís best slikken. Maar als je deze pony leuk vind, en het goed kunt vinden met deze eigenaren, dan zou ik het nog niet te snel opgeven. Want wat ik met mijn post wilde zeggen, is dat delen misschien niet leuk is, maar niet zo erg hoeft te zijn als jij nu vreest. Als jij de pony netjes geschoold hebt, zal het heel snel wennen aan 2 ruiters, en heel snel dondersgoed weten dat jíj er op zit ( en dus gewoon als vanouds zijn/haar werk doet)

En echt: beter en fijne pony en fijne eigenaren ietsje minder vaak dan eerder gewend, dan op zoek naar iets anders ( want dat is nog helemaal zo makkelijk niet....)

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:26

Het zou toch jammer zijn om er mee te stoppen na alles wat je er mee bereikt hebt tot nu toe omdat je de pony moet delen??
Waarschijnlijk als F er vaker op rijdt wordt ze ook meer een combinatie met de pony en zal het 'moeten sleutelen na zij gereden heeft' alleen maar minder worden.
En zoals ik het begrijp zit een eigen paard er niet in dus dat zou betekenen dat je straks niks te rijden hebt...
Ik zou echt nog eens goed nadenken. Kijk of je F kan helpen met rijden. Hoe beter ze met de pony overweg kan, hoe minder last jij ervan hebt als ze gereden heeft.
Of spreek een periode van bijvoorbeeld 3 maanden om te kijken hoe het gaat als jullie de pony samen doen. Na een paar keer rijden kan je er gewoon nog niks van zeggen.
En vooral, denk niet in het negatieve. Hiermee heeft nog nooit iemand iets bereikt! Heel veel succes!

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:29

Punz schreef:
Citaat:
Het verschil zit hem dan (neem ik aan) wel erin dat jouw vooruitrijdster bewust heeft gekozen voor het delen

Ja, dat is inderdaad zo.
En ik snap het ook wel van je. Het vervelende is alleen dat jij nu nog even in een levensfase zit waarin het niet mogelijk is voor je om zelf een paard te hebben, of om zelf de dingen zo te kunnen financieren dat je niet hoeft te delen. Dus dan moet je het doen met wat er is. Dat kan best slikken zijn, dat ís best slikken. Maar als je deze pony leuk vind, en het goed kunt vinden met deze eigenaren, dan zou ik het nog niet te snel opgeven. Want wat ik met mijn post wilde zeggen, is dat delen misschien niet leuk is, maar niet zo erg hoeft te zijn als jij nu vreest. Als jij de pony netjes geschoold hebt, zal het heel snel wennen aan 2 ruiters, en heel snel dondersgoed weten dat jíj er op zit ( en dus gewoon als vanouds zijn/haar werk doet)

En echt: beter en fijne pony en fijne eigenaren ietsje minder vaak dan eerder gewend, dan op zoek naar iets anders ( want dat is nog helemaal zo makkelijk niet....)

Ja dat is zeker waar. Ik ga goed in overleg en dan gaan we het daarna wel proberen (of niet). :)

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:34

avensis schreef:
Het zou toch jammer zijn om er mee te stoppen na alles wat je er mee bereikt hebt tot nu toe omdat je de pony moet delen??
Waarschijnlijk als F er vaker op rijdt wordt ze ook meer een combinatie met de pony en zal het 'moeten sleutelen na zij gereden heeft' alleen maar minder worden.
En zoals ik het begrijp zit een eigen paard er niet in dus dat zou betekenen dat je straks niks te rijden hebt...
Ik zou echt nog eens goed nadenken. Kijk of je F kan helpen met rijden. Hoe beter ze met de pony overweg kan, hoe minder last jij ervan hebt als ze gereden heeft.
Of spreek een periode van bijvoorbeeld 3 maanden om te kijken hoe het gaat als jullie de pony samen doen. Na een paar keer rijden kan je er gewoon nog niks van zeggen.
En vooral, denk niet in het negatieve. Hiermee heeft nog nooit iemand iets bereikt! Heel veel succes!

Ik zou mezelf eigenlijk ook eens moeten verbieden te posten als ik me down voel haha. Ik ben echt dol op d'r ja, maar er zijn wel grenzen. Het moet wel leuk blijven natuurlijk. Ik ga zo snel mogelijk goed overleggen met de eigenaar, over hoe hij het voor zich ziet. Hij is namelijk niet zo'n voorstander van delen van pony's. "Dan kun je net zo goed op een manege rijden", maar hij is wel heel tevreden over mij. Dus ik ga het hem gewoon vragen. Heb nu alles wel veel meer op een rijtje. Thanks!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:36

bb321 schreef:
En pien_2010 , hoe deden jullie dat als jullie selectie op dezelfde dag hadden?

Bij ons was het heel simpel:

1. Show team van het merens stamboek (paar keer per jaar optreden) deed ik dat stond bovenaan en ging altijd voor, idem oefenen daarvoor elke donderdag avond. Mijn dochter reed dan altijd een merens waarvan de persoon niet kon of ziek was. Dat konden we gewoon niet maken om af te zeggen hetzij voor het oefenen hetzij voor de show, want we hadden echt alle paarden nodig en Hercule was goed.
2. Overige wedstrijden KNHS kwamen daarna (dus dochter) inclusief selectie wedstrijden;
3. Dan kwamen de men wedstrijden
4. Dan kwamen de lessen in onderling overleg waarvan de ponyclub weer voor mijn (men) lessen gingen die ik daar op aan paste;
5. Dan kwamen bosritten of overig recreatief rijden.

Dus ik reed niet officieel dressuur KNHS en dat maakte het gemakkelijk. Ik reed af en toe men wedstrijden en pastte ik aan het programma van dochterlief aan.

Wat ik je nog wel wil mee geven. Toen wij geen eigen paard hadden, was het erg moeilijk om een bij rijd paard of lease paarde te vinden. Laat staan een fijn en goed. Jij hebt die wel gevonden. Dus mijn advies aan je is, om je dat heel goed te realiseren en je aan te passen aan de nieuwe situatie, als het zover komt dat de ander ook de D pony gaat rijden. Een goede pony die je mag!! rijden is moeilijk te vinden.

Als het gaat om het mentale gedeelte kun je kijken of de pony 2 lessen achter elkaar lopen echt zo vervelend vindt. Wij deden dat wel eens en als we dan merkte het tweede uur dat hij het minder leuk vond, dan stopte de laatste les een half uur eerder. Zo van goed is goed. Kun je dus ook nog overwegen.

Weet je, waar een wil is is een weg, waar onwil is een argument (schreef Godfried Bomans al indertijd). Dus het ligt echt aan jezelf. Zeker als je voorlopig geen eigen paard kunt kopen zou ik in jouw plaats wat "deemoediger me gaan opstellen" en natuurlijk is het tof om een paard voor je zelf te hebben zoals je nu hebt. Maar hij is niet van je (helaas).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:41

xxCYNNxx schreef:

Ik zou daar niet moeilijk over doen en zelf een dier kopen ooit.

Voor nu moet je gewoon ervan genieten en ervaring opdoen en samen met dat meisje het beste van zien te maken.

Wees blij dat je deze kans had gekregen.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:43

pien_2010 schreef:
bb321 schreef:
En pien_2010 , hoe deden jullie dat als jullie selectie op dezelfde dag hadden?

Bij ons was het heel simpel:

1. Show team van het merens stamboek (paar keer per jaar optreden) deed ik dat stond bovenaan en ging altijd voor, idem oefenen daarvoor elke donderdag avond. Mijn dochter reed dan altijd een merens waarvan de persoon niet kon of ziek was. Dat konden we gewoon niet maken om af te zeggen hetzij voor het oefenen hetzij voor de show, want we hadden echt alle paarden nodig en Hercule was goed.
2. Overige wedstrijden KNHS kwamen daarna (dus dochter) inclusief selectie wedstrijden;
3. Dan kwamen de men wedstrijden
4. Dan kwamen de lessen in onderling overleg waarvan de ponyclub weer voor mijn (men) lessen gingen die ik daar op aan paste;
5. Dan kwamen bosritten of overig recreatief rijden.

Dus ik reed niet officieel dressuur KNHS en dat maakte het gemakkelijk. Ik reed af en toe men wedstrijden en pastte ik aan het programma van dochterlief aan.

Wat ik je nog wel wil mee geven. Toen wij geen eigen paard hadden, was het erg moeilijk om een bij rijd paard of lease paarde te vinden. Laat staan een fijn en goed. Jij hebt die wel gevonden. Dus mijn advies aan je is, om je dat heel goed te realiseren en je aan te passen aan de nieuwe situatie, als het zover komt dat de ander ook de D pony gaat rijden. Een goede pony die je mag!! rijden is moeilijk te vinden.

Als het gaat om het mentale gedeelte kun je kijken of de pony 2 lessen achter elkaar lopen echt zo vervelend vindt. Wij deden dat wel eens en als we dan merkte het tweede uur dat hij het minder leuk vond, dan stopte de laatste les een half uur eerder. Zo van goed is goed. Kun je dus ook nog overwegen.

Weet je, waar een wil is is een weg, waar onwil is een argument (schreef Godfried Bomans al indertijd). Dus het ligt echt aan jezelf. Zeker als je voorlopig geen eigen paard kunt kopen zou ik in jouw plaats wat "deemoediger me gaan opstellen" en natuurlijk is het tof om een paard voor je zelf te hebben zoals je nu hebt. Maar hij is niet van je (helaas).

Ja dat is waar, ik realiseer me ook heel goed dat als ik stop, het waarschijnlijk ook zo is dat ik voorlopig niks anders heb. En ik ben ook zo dankbaar op dit moment, voor alles wat ik ermee mag, maar op dit moment is het echt living the dream en misschien is het beter om op het hoogtepunt te stoppen. Zowel voor mij als voor F.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:44

Ragdollcat schreef:
xxCYNNxx schreef:

Ik zou daar niet moeilijk over doen en zelf een dier kopen ooit.

Voor nu moet je gewoon ervan genieten en ervaring opdoen en samen met dat meisje het beste van zien te maken.

Wees blij dat je deze kans had gekregen.

Thanks voor je reactie, in mijn bovenstaande post geef ik uitleg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:00

bb321 schreef:
Ja dat is waar, ik realiseer me ook heel goed dat als ik stop, het waarschijnlijk ook zo is dat ik voorlopig niks anders heb. En ik ben ook zo dankbaar op dit moment, voor alles wat ik ermee mag, maar op dit moment is het echt living the dream en misschien is het beter om op het hoogtepunt te stoppen. Zowel voor mij als voor F.

Misschien wel en dan ga je in je leven voor alles of niets. Er zijn mensen die zich daar heel goed bij voelen.

Alleen toen ik paar jaar geen paard had, miste ik het meer en meer. Want het bevredigd ook een diepe behoefte bij me om paard te rijden. Dus daar moet je voor jezelf heel erg goed over nadenken. Weg is weg.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 18:04

pien_2010 schreef:
bb321 schreef:

Misschien wel en dan ga je in je leven voor alles of niets. Er zijn mensen die zich daar heel goed bij voelen.

Alleen toen ik paar jaar geen paard had, miste ik het meer en meer. Want het bevredigd ook een diepe behoefte bij me om paard te rijden. Dus daar moet je voor jezelf heel erg goed over nadenken. Weg is weg.

Dat eerste klinkt wel heel erg als hoe ik ben, nogal perfectionistisch. Maar daar ga ik zeker goed over nadenken natuurlijk!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:28

Ik snap je wel ts,het valt niet mee om een paard te moeten delen. Vroeger leasde ik een pony op een stal waar je kon kiezen tussen hele of halve huur. Het eerste was duurder maar dan werd hij alleen door jou bereden.Halve huur was goedkoper maar dan kwamen er ook anderen op.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:55

Vragen of je minder moet betalen nu je het paard moet delen lijkt mij inderdaad een goed idee. Verder vind ik dat je het dier gewoon moet delen met de kleindochter van de eigenaar. Hier ga jijzelf enkel een veel betere ruiter van worden. Zie het als een hele mooie uitdaging! Ik heb voldoende (manege) paarden gezien die met ruiter x lopen te slapen en met ruiter y de sterren uit de hemel lopen.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 20:02

Riel schreef:
Vragen of je minder moet betalen nu je het paard moet delen lijkt mij inderdaad een goed idee. Verder vind ik dat je het dier gewoon moet delen met de kleindochter van de eigenaar. Hier ga jijzelf enkel een veel betere ruiter van worden. Zie het als een hele mooie uitdaging! Ik heb voldoende (manege) paarden gezien die met ruiter x lopen te slapen en met ruiter y de sterren uit de hemel lopen.

Ja ik heb vroeger ook altijd op de manege gereden en kreeg daar ook vaak de wat moeilijkere pony's toegewezen, omdat ze zagen dat ik dit aankon. Maar ben juist op leasen overgegaan zodat ik iets voor mezelf had.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:07

Dan moet je op zoek gaan naar een nieuw lease paardje. Ik begrijp dat je liever een paardje voor je alleen hebt, daar droomt ieder paardliefhebbend kind van. Helaas is dit niet altijd mogelijk voor ieder kind.