Hier een eigenaresse die minder goed rijd dan haar bijrijdster, die ik om die reden dan ook mijn "vooruitrijdster" noem. Mijn vooruitrijdster zit dus als het ware in jouw positie. Ze rijdt mijn pony en 'moet' het accepteren dat de pony waar ze fanatiek mee traint, en fanatiek mee start, ook nog gereden wordt door iemand met nog niet eens de helft van het talent/rijvaardigheid die zij heeft.
Vooruitrijdster rijdt en schoolt mijn pony voor mij uit, start hem tussen de paarden ( start inmiddels binnen een jaar tijd M2 met hem en wint daar met enige regelmaat ook nog!). Dit doet ze met slechts 2 x in de week rijden.
De andere drie keer per week rijdt ik hem zelf ( ik rij hem dus vaker dan zij), en doe ik mijn best hem niet al te veel te verpesten voor mijn vooruitrijdster. Daarbij start ik hem zelf ook zo nu en dan tussen de paarden (L2 zijn we inmiddels).
En weet je.. Dit gaat prima. Pony weet heel precies wie hem rijd, mijn vooruitrijdster hoeft hem echt niet minuten lang weer naar haar hand te zetten. Mijn pony weet het precies, moet hooguit een volte lang er aan herinnert worden dat dit de ruiter is waar hij écht dírect op de hulpen moet reageren, en klaar! En hij loopt met haar de sterren van de hemel, zoals al gezegd: ze rijden zichzelf gewoon in de prijzen ( tussen de grote paarden!)
En enige pijnlijke is dat ik 2 keer per week er aan herinnert wordt dat álles wat mij in het rijden nog niet helemaal lukt, dus NIET de schuld/het probleem van de pony is, maar helemaal MIJN tekortschieten in rijkunst, want.. bij vooruitrijdster gaan die zaken allemaal wél goed, dus ik kan me nergens achter verschuilen
En verder, bekijk het eens van de andere kant:
Hoe beter jij in staat bent om de pony zo op te leiden dat hij fijn na te rijden is voor een ruiter na jou, met minder ervaring of talent, hoe méér dat zegt over jouw vermogen om een pony netjes op te leiden.
Scoren op een wedstrijd is namelijk het makkelijkste deel ( dat kan ik zelfs, talentloos en met een pony tussen de paarden..)... Een paard zo opleiden dat iedereen er zo mee weg kan rijden, kijk... dát is vakmanschap!!
Misschien helpt die visie je ook?