Stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:28

Janneke2 schreef:
maralyn schreef:
Wat een gezever over kinderen zeg.
Ze worden er echt niet minder van hoor.

Ze worden er ook niet meer van. Slaan voegt weinig toe.
Ik vind het wel een mooie spreuk: je slaat het koren eruit en houdt het kaf over.

Ik hanteer(de) de regel 'dat er grenzen zijn', en dat een kind 'nee' moet respecteren (= ik ben erg van uitleggen en nieuwsgierigheid aanmoedigen) - maar soms is de tijd er niet.

Dat is maar wat je vind.

Als woorden niet meer helpen. En gehoorzaamheid niet aan de orde is. Vind ik het geen probleem als het kind een tik krijgt na een duidelijke aankondiging van de consequentie.

Het is ook maar net waar een tik toe wordt geinterpreteerd?

Tussen slaan en slaan zit n wereld van verschil.

Sommige ouders zijn net dokter phil met hun kinderen. Praten praten praten en praten. Zonder resultaten

Dublinlove8

Re: Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 19:36

Als er ie and in mijn ruimte zit.
Iemand die ik niet in mijn ruimte wil.
Vraag ik het eerst netjes.
Geen reactie?
NoG een keer .
NoG steeds geen reactie ?
Dan krijgt hij een duw/klap.
Het zelfde bij paarden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:47

Het verschil is dat je een paard dmv houding moet vertellen. En mensen met woorden af kan.

Daarom vraag ik een paard maar één x. Door m terug te duwen. Want hoe wil je het anders vragen? 'Paard... wil je asjeasjeblieff mijn ruimte uit? Ja? Wat fijn'
Nope dat werkt niet.

In het land gaat het er ruiger aan toe.
Dus die duw stelt niks voor. En die tik ook niet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:28

Bij mij hoeft een jongen me maar een slet, prutsmuts, sloerie of wat voor onbeschofte woorden dan ook te zeggen en hij krijgt een trap. Dat laat ik mij niet zeggen, maar ik zou natuurlijk nooit mijn ouders trappen of slaan, dat is anders.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:29

madhatter schreef:
Bij mij hoeft een jongen me maar een slet, prutsmuts, sloerie of wat voor onbeschofte woorden dan ook te zeggen en hij krijgt een trap. Dat laat ik mij niet zeggen, maar ik zou natuurlijk nooit mijn ouders trappen of slaan, dat is anders.

Maar, wanneer is het punt dan, dat je een ander wel slaat of schopt?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:34

maralyn schreef:
madhatter schreef:

Maar, wanneer is het punt dan, dat je een ander wel slaat of schopt?

Bedoel je waarom ik hun wel sla of schop?? :P
Ik sla hun omdat ik vind dat je een meisje niet zomaar uit mag schelden voor niets, het is ook niet dat ik ze verrot sla hoor,, hun zijn veel sterker haha. Maar gewoon even een trap :p
Je ouders zijn je ouders, ze hebben jou groot gebracht en die kan je niet trappen ofzo.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:35

Dublinlove8 schreef:
Als er ie and in mijn ruimte zit.
Iemand die ik niet in mijn ruimte wil.
Vraag ik het eerst netjes.
Geen reactie?
NoG een keer .
NoG steeds geen reactie ?
Dan krijgt hij een duw/klap.
Het zelfde bij paarden.

Ik vind niet dat je een paard kan vergelijken met een mens. Sorry hoor, ik ga echt niet zomaar mensen slaan. Een paard vind ik iets anders. Een paard wordt getrained. Die hoort te luisteren, tuurlijk het blijft een dier, maar hij hoort gewoon te doen wat zijn eigenaar zegt. Een mens daar in tegen niet. Mensen kunnen je vertellen waarom ze iets deden. Paarden niet. Daarom zou ik als eerst kijken of het aan mezelf ligt. Ligt het niet aan mezelf? Dan krijgt m'n paard een tik. Een mens zou ik rustig vragen waarom hij/zij iets niet wil doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:51

Janneke2 schreef:
Ze worden er ook niet meer van. Slaan voegt weinig toe.
Ik vind het wel een mooie spreuk: je slaat het koren eruit en houdt het kaf over.

Ik hanteer(de) de regel 'dat er grenzen zijn', en dat een kind 'nee' moet respecteren (= ik ben erg van uitleggen en nieuwsgierigheid aanmoedigen) - maar soms is de tijd er niet.
Citaat:
Dat is maar wat je vind.

Als woorden niet meer helpen.

Ja, dat is wat ik vind.
Niet eens 'wat ik maar vind...'.
Een goede opvoeder heeft aan een paar kleine tikjes bij een peuter genoeg: 'nee is nee' - de rest is onmacht van de opvoeder.

En wat schrijfster verder meldde was niet alleen afzwakken van mijn standpunt, maar het vooral ook een soort van negeren.
Geen prettig gedrag.

Er zijn grenzen - ik kom daar tegen in het geweer.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:30

Edit.
Janneke. Ik stop met deze offtopic discussie.
Nergens zie ik dat ik je negeer.
Ik ben het niet met je eens. Én dat mag.
En dat mag jij niet leuk vinden.

Een tik is pas slaan als dit zo wordt geinterpreteerd.

En ik vind n tik kunnen. Ja.
Zowel paard als kind.
Maar wel beiden met zn eigen krachten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:48

Natuurlijk mag je dat vinden!

En uitgebreid praten met kleuters is doorgaans grote kolder. (Al heb ik in mijn tijd mijn kinderen van alles en nog wat verteld als ze iets vroegen. Dat zijn concrete dingen waar een kind iets mee kan.)

En we staan inhoudelijk niet eens diametraal tegenover elkaar- ik ben niet compleet tegen die paar kleine tikjes. (En over woorden kun je eindeloos debatteren, wat noem je 'een tikje', een tik, slaan, mishandeling... Uiteraard zegt niemand van zichzelf dat-ie aan mishandeling doet.)

Maar waar ik venijnig op reageerde waren de woorden 'dat het maar mijn mening was' (gevolgd door 'dat er tik moet kunnen', waar ik dus niet eens principiële bezwaren tegen heb).

En dat weer naar aanleiding van wat ik zie als het achteraf goedpraten 'een kind wordt er niet minder van om geslagen te worden'.

Ik vind het absoluut belangrijk 'dat er grenzen zijn', dat een kind dat ook weet en naar kan handelen - als een paar tikjes daarbij nodig zijn, het zij zo.
Een kind groeit beslist van grenzen kennen, maar niet van geslagen worden.
Zouden woorden niet meer helpen 'dan zul je idd iets anders moeten' - waarbij acute (nood)situaties andere dingen vragen dan bijvoorbeeld een nare gewoonte. (Hete kachel, theepot en mijn nee wordt genegeerd - dat kan voldoende zijn voor een tik. Sluipen er slechte tafelmanieren in, dan heb ik zelf ook niet opgelet.)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:17

Dan heb je mijn regel verkeerd opgevat of ik niet duidelijk gebracht.

Iedereen mag n mening hebben. Jij ook.

Eigenlijk sloeg dat meer op... dat mag je vinden zovan... dat is n mening.
Mijn -maar- in die zin was incorrect. Mijn excuses daarvoor.

Grappig. Zitten we tóch op één lijn.

Het echte slaan houd ik niet van. Denkend aan oprechte pijn.
Een tik tegen de broek naar recente waarschuwingen vooraf met daarbij behorende waarschuwing welke consequentie gaat volgen wekt vaker eerder een schrikwerk op.

Ik ben eerder ook van duidelijke toespraak en zélf nadenken.
"Wat had mama gezegd?" Dat ze zelf hun daad overdenken alsvolgend "en waarom mocht dit niet"

Kinderen zijn vaak slim.
Mijn ouders lieten mij zelf dit ook doen em soms zelfs de passende straf er voor zoeken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:47

MoppieFilou schreef:
Ik zou het eerst proberen duidelijk te maken op een andere manier (bv: als hij/zij te traag stapt, draaft of galoppeert of als hij/zij terugvalt in draf ==> met je benen stampen .

Ehmmm... auw?

Dan toch liever een klein tikje dan een schop in de ribbenkast hoor... En dan vinden mensen het gek dat paarden daar niet lekker loslaten...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:53

Nee een tik geven met de zweep vind ik geen mishandeling.
Ik ben het wel eens dat de zweep een machtsmiddel is en dat je het eigenlijk zo voor elkaar moet krijgen dat je die niet nodig hebt. Maar als jij een paard hebt dat zijn kracht en gewicht kent en dit ook prima in de strijd gooit (om door je heen te lopen, om door een omheining heen te lopen) dan vind ik het terecht om het machtsmiddel te laten gelden. Maar 1 tik is voldoende.
Ik heb ooit een zweep afgepakt van een meid die in de manege een pony in zijn stal stond af te rossen met haar zweep... omdat de les niet goed was gegaan..
Fout! 1 omdat paard het echt niet meer weet waarom dit hem wordt aangedaan
2 omdat het in zijn stal (veilige plekje) is.
3 omdat 1 tik voldoende moet zijn op het moment dat iets gebeurt.. dit was echt een marteling.
bah wat een rotmens..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:57

JudArthos schreef:
MoppieFilou schreef:
Ik zou het eerst proberen duidelijk te maken op een andere manier (bv: als hij/zij te traag stapt, draaft of galoppeert of als hij/zij terugvalt in draf ==> met je benen stampen .

Ehmmm... auw?

Dan toch liever een klein tikje dan een schop in de ribbenkast hoor... En dan vinden mensen het gek dat paarden daar niet lekker loslaten...

Precies.
Beter dan een klein en duidelijk tikje dan een lompe trap.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat de ruiter dan steeds zit te tikken want ook dan gaat er wat mis, maar dat is ook niet het uitgangspunt waar de zweep voor is bedoeld.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 18:36

RoyceMack schreef:
Nee een tik geven met de zweep vind ik geen mishandeling.
Ik ben het wel eens dat de zweep een machtsmiddel is en dat je het eigenlijk zo voor elkaar moet krijgen dat je die niet nodig hebt. Maar als jij een paard hebt dat zijn kracht en gewicht kent en dit ook prima in de strijd gooit (om door je heen te lopen, om door een omheining heen te lopen) dan vind ik het terecht om het machtsmiddel te laten gelden. Maar 1 tik is voldoende.
Ik heb ooit een zweep afgepakt van een meid die in de manege een pony in zijn stal stond af te rossen met haar zweep... omdat de les niet goed was gegaan..
Fout! 1 omdat paard het echt niet meer weet waarom dit hem wordt aangedaan
2 omdat het in zijn stal (veilige plekje) is.
3 omdat 1 tik voldoende moet zijn op het moment dat iets gebeurt.. dit was echt een marteling.
bah wat een rotmens..

Wat erg dat doe je toch niet?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:41

Een zweep gebruik je eigenlijk voor corrigeren, niet perse voor straffen.
Je slaat (hopelijk) normaal niemand om iets wat hij fout doet, maar je beloont hem voor wat hij fout doet.
Als mijn pony dus niet meewerkt, dus het fout doet, doe ik niks, ik ga dan door. Als ze het goed doet laat ik haar stappen en beloon ik haar. Dan ga ik na 5/6/7 seconden stappen weer hetzelfde doen.
Een zweepje gebruik ik als: Ze moet galloperen en het maar niet doet, dat is meer een tikje van: Hups! En als het goed is doet dit dus geen pijn. Als paard'lief' trapt of bokt mag ze ook een tikje verwachten, omdat dit niet perongeluk fout is maar express fout is. Gelukkig heb ik nog nooit met mijn vp meegemaakt dat ze met express trapte of express bokte etc.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 19:02

Ik ben het met je eens

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:02

als ze bokken of trappen of bijten mag je het -je achter tik wel weglaten.. tikje is een klein correctie als in tikje bij om het je hulp te bekrachtigen als hij het onderbeen niet goed onderplaatst, of wanneer hij niet wijkt voor lichte druk..

trappen, bijten, bokken, reageren ik zoals een paard dat niet gediend is van het gedrag van een ander paard, kort stevig en duidelijk. Als mijn paard het ooit in zijn hoofd zou halen om te dreigen naar mij, dan heeft hij mijn elleboog tussen z'n ribben zitten voordat hij ook maar na kan denken over het uitvoeren van zijn dreigement. Hij wil nog wel af en toe narrig op een ander paard reageren als ik op de poetsplaat met m bezig ben.. maar op het moment dat er dan meer gebeurd dan alleen zuur z'n oren in de nek leggen, dan heeft hij een stevige stemcorrectie + mijn duim in z'n vel gepord op de plek waar ik op dat moment sta.. geen haar op mijn hoofd die dan zoete koekjes gaat bakken met hem en het risico ga lopen dat ik toevallig 'net in de weg' sta van een plannetje dat in z'n hoofd opkomt.

paarden trutten onderling ook niet als ze menen dat de ander ruim over de schreef gaat van wat onderling toelaatbaar is.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 18:24

Ik es vandaag op de manege .
Een paard beet mij..
Pets! Een hard de tik met het halstertouw op zijn neus!

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 18:55

Ik vind dat paarden mij moeten gehoorzamen

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:12

Dublinlove8 schreef:
Ik es vandaag op de manege .
Een paard beet mij..
Pets! Een hard de tik met het halstertouw op zijn neus!

Dat deed ik een keer en een volwassen vrouw zag dat en werd helemaal boos op me :') toen kwamen er 10 mensen bij die het allemaal met mij eens waren (dus dat je dan gewoon een tik mag geven) dus toen droop ze maar af :')

Bij bokken/steigeren/bijten/niet in galop willen gaan/whatever hoeven ze hier idd geen tik te verwachten maar een beste mep. En met de hand, zweep, halstertouw oid maakt me dan echt niet uit, net wat ik om handen heb.

Mag niet. Punt.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:14

elenaMM77 schreef:
als ze bokken of trappen of bijten mag je het -je achter tik wel weglaten.. tikje is een klein correctie als in tikje bij om het je hulp te bekrachtigen als hij het onderbeen niet goed onderplaatst, of wanneer hij niet wijkt voor lichte druk..

trappen, bijten, bokken, reageren ik zoals een paard dat niet gediend is van het gedrag van een ander paard, kort stevig en duidelijk. Als mijn paard het ooit in zijn hoofd zou halen om te dreigen naar mij, dan heeft hij mijn elleboog tussen z'n ribben zitten voordat hij ook maar na kan denken over het uitvoeren van zijn dreigement. Hij wil nog wel af en toe narrig op een ander paard reageren als ik op de poetsplaat met m bezig ben.. maar op het moment dat er dan meer gebeurd dan alleen zuur z'n oren in de nek leggen, dan heeft hij een stevige stemcorrectie + mijn duim in z'n vel gepord op de plek waar ik op dat moment sta.. geen haar op mijn hoofd die dan zoete koekjes gaat bakken met hem en het risico ga lopen dat ik toevallig 'net in de weg' sta van een plannetje dat in z'n hoofd opkomt.

paarden trutten onderling ook niet als ze menen dat de ander ruim over de schreef gaat van wat onderling toelaatbaar is.

Dit dus. Gaat hier ook zo.
Alleen al dreigen met slecht gedrag is al een tik. Als je ze al ziet denken niet afwachten, meteen een mep.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:24

Niet alleen de paarden moeten zich gedragen, ook de mens. Als jij random een paard gaat slaan en het paard geef jou een waarschuwende blik, kan je m wel aframmen maar hij was gewoon boos en bang.

Eergister was ik met vriendin mee naar de manege, ze is niet heel ervaren (3 jaar ofzo) en paard beet haar, ik stond erbij en het paard werd beetje wild en beet dus, ze zei 'hooooo maar! is goed'. Dus ik loop naar haar toe en geef dat paard een por in de buik, nou die heeft helemaal niets meer gedaan die dag: Beginnerspaard die nooit aangepakt was.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:43

Sorry madhatter
Vind ik géén correcte aanpak.
Omdat jij het overnam van een vriendin en het kwaad al geschied was.
Direct binnen twee seconden actie reactie.
Daarna weet een dier niet meer waar hij voor gestraft is.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:54

maralyn schreef:
Sorry madhatter
Vind ik géén correcte aanpak.
Omdat jij het overnam van een vriendin en het kwaad al geschied was.
Direct binnen twee seconden actie reactie.
Daarna weet een dier niet meer waar hij voor gestraft is.

Nouja het was zegmaar niet binnen 2 sec maar binnen een sec, stond naast haar en toen ze zei 'hooo' was ik zo van huh? Hij wist het heel goed :j