Een paard volledig zelf betalen als scholier, mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:10

upendo schreef:
Ik had ook prima een paard kunnen onderhouden, maar er bestaat meer dan school, paard en werk. Dus in die zin, nee. Vriendschappen opbouwen en eens flink puber kunnen zijn is ook heel belangrijk..

Dan had jij dat er dus niet voor over. Wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Daarbij ben ik tevreden over mijn sociale leven. Ja ik ben wat drukker dan gemiddeld, maar nu iedereen studeert zijn we sowieso allemaal heel erg druk dus is er minder tijd om elkaar te zien.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:22

Ik vind van niet.

Zat voorbeelden van gezien.

Wij hadden een stalgenoot van 15 en die had een paard gekocht en omdat die nog naar school ging kon die helaas niet alles bekostigen en paard werd ziek.........dierenartsenkosten waren niet meer te betalen en de ouders wilden niet meebetalen, want ze heeft het dier toch gekocht terwijl de ouders hadden gezegd dat ze het niet goed vinden. Dus logisch dat ze dan niet eraan meebetalen, want de ouders hadden het niet breed en ze moeten hun rekeningen en vaste lasten betalen.

Dier moest uiteindelijk naar de handelaar en is daarna via die handelaar naar de slacht gegaan.

Heel triest.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:27

CastaMickey schreef:
upendo schreef:
Ik had ook prima een paard kunnen onderhouden, maar er bestaat meer dan school, paard en werk. Dus in die zin, nee. Vriendschappen opbouwen en eens flink puber kunnen zijn is ook heel belangrijk..

Dan had jij dat er dus niet voor over. Wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Daarbij ben ik tevreden over mijn sociale leven. Ja ik ben wat drukker dan gemiddeld, maar nu iedereen studeert zijn we sowieso allemaal heel erg druk dus is er minder tijd om elkaar te zien.

Mooi dat jij dat van een afstand zo kan zien! :D Ik werkte namelijk 3 dagen in de week en was van 7 uur s ochtends tot 7 uur s avonds weg naar school. Succes met een paard houden als je ook nog huiswerk moet maken en met vrienden af wil spreken. :D Matter of perception.

Quanneh

Re: Een paard volledig zelf betalen als scholier, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:33

Tja, het is mogelijk, maar je moet het maar net willen. Zelf zou ik het niet kunnen: ik werk elke zaterdag van 7-6 en ik verdien zo'n 160 euro per maand. Meer kan ik niet werken daar (bakkerij > zaterdaghulp) maar ik zou er ook echt geen tijd voor hebben. Je sociale leven moet er (vind ik) niet onder gaan lijden! Dus denk goed na, zet alles op een rijtje (inkomsten en uitgaven), wat je al hebt en wat je verwacht dat er gaat komen enz.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:16

Ik heb al eerder gereageerd in dit topic, maar wil nog even iets toevoegen..

Ik ben dus een van die mensen die wel een paard heeft gekocht, terwijl ze scholier was.
En ik denk tegenwoordig echt oprecht dat het niet slim is om dat te doen. Als ik nu de keuze weer zou moeten maken zou ik het ook niet doen denk ik, ondanks dat ik zielsveel van deze pony hou en hij alles voor mij is.

Voor de duidelijkheid; ik betaal alles zelf: stalling, dierenartskosten, maandelijks onderhoud, alles. Daarnaast houd het natuurlijk niet op, want ik woon op mezelf wat ik ook helemaal zelf betaal en ik studeer wat ik ook zelf betaal. Nu leen ik maximaal, en daarvan red ik het net en spaar ik ongeveer 100-200 euro per maand.

Mijn pony komt niets tekort en staat altijd op de eerste plek. En toch is het niet ideaal.. Ik kan namelijk geen stalling van meer dan 150 per maand betalen, misschien als het echt moet lukt 200 ook nog wel, maar dan hou ik helemaal niets meer over. Ook ben ik afhankelijk van mijn studiefinanciering, dit is niet zo'n punt allemaal als je het naar je zin hebt bij de pensionstalling waar je staat en bij je studie. Maar situaties kunnen veranderen, en dat doen ze ook, zeker als je scholier/student bent.
Dus nu ben ik in de situatie dat ik eigenlijk niet door wil gaan met mijn opleiding en wil switchen.. Dit kan best, maar ik moet nu dus om financiële redenen doorgaan terwijl ik dat eigenlijk niet meer wil. Daarnaast is mijn pony hoefbevangen geweest afgelopen zomer en daardoor is de keuze voor pensionstalling enorm veel kleiner geworden, zeker omdat ik niet wil dat hij de hele dag op stal staat. Maar de hele dag op de wei staan is simpelweg geen optie meer. Nu heb ik dan een heel mooi plekje voor hem gevonden waar ik voor 150 euro kan staan, maar eigenlijk zou ik deze mensen gewoon meer geld willen betalen. Ze doen namelijk zoveel.. Maar ik kan het niet.

Dus nogmaals, mocht je (niet persé TS, maar iedereen die dit leest) persé een paard willen, denk er heel heeel heeel goed over na! Als je het nu makkelijk kan betalen betekend dat niet dat je dat over 2-3 jaar ook nog (makkelijk) kan.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:39

Ik heb niet alle posts gelezen!

Ja hoor, als student/ scholier (met bijbaan!!) kan je prima een paard houden en onderhouden.

Vroeger dacht ik ook altijd dat het veel te duur was. Tot ik mijn eigen paard kocht (vrij onverwachts).
Ik was toen 15. En zat in mijn examenjaar op de middelbare school. Verder werkte ik in een supermarkt.

Oké, mijn ouders hebben wij wel altijd ondersteund, dat speelt natuurlijk ook mee. Zij hebben het aankoopbedrag toen der tijd betaald en ik heb dat in termijnen aan ze terug betaald.

Mijn paard stond al op een doe-het-zelf stal en ik liet haar daar ook staan. Ik betaalde daar maar 135 euro per maand dus dat was niet duur. Al moest ik natuurlijk ook nog voer kopen, hoefsmid betalen en andere terugkerende kosten. Maar dat redde ik prima met 2 avondjes in de week werken en 1 dag/avond in het weekend.

Op die stal moest ik wel alles zelf doen. Dus ook binnen en buiten zetten, stal en paddock uitmesten etc. Dat kostte dus wel best wat tijd. Maar samen met stalgenootjes had ik een schema dus hoefde we het niet alleen te doen en dat werkte goed!

Uiteindelijk ben ik een jaar geleden verhuisd naar een iets luxere stal voor zowel mijn paard (de hele winter weidegang ipv paddock & grotere stallen) als voor mij (betere faciliteiten en alles kan gedaan worden). Hiervoor betaal ik wel meer: 235. En dan zet ik zelf binnen 's middags. Anders is het nog 25 euro duurder.

Maar ook dit bedrag + alle bijkomende bedragen kan ik betalen met mijn Albert-Heijn salaris. Alles.

Het enige wat ik niet allemaal tegelijk kan betalen zijn de dierenarts & kliniek kosten van afgelopen maanden. Zo'n groot geldbedrag heb ik nooit op mijn rekening. Maar daar helpen mijn ouders dan aan mee. Zij schieten het dan voor en ik betaal het terug in termijnen.

En ik betaal nu ook mijn studie etc ernaast en red het alsnog :)

Dus, ja, het is zeker mogelijk om een eigen paard te betalen als scholier/ student. Alleen heb je dan niet echt een 'potje' voor noodgevallen. Dus is het wel noodzakelijk om een geldschieter achter de hand te hebben voor noodgevallen. Bijvoorbeeld je ouders. Mocht dat mogelijk zijn, kan het zeker :j
Al zijn stallen in sommige regio's wel duurder dan in andere regio's natuurlijk.

EDIT: Ohja, nog even een toevoeging... Het is niet dat ik super veel geld over hou. Af en toe leuke dingen kopen kan wel hoor! Maar elk weekend uit gaan niet. Dus als je dat soort dingen wilt blijven doen zal ik er niet voor kiezen om een paard aan te schaffen. Maar als je zo iemand bent als ik en dus niet zo houdt van uitgaan, moet het kunnen.

brittkalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:35

Ik denk dat het net zou kunnen als je het écht wil. Nadeel is wel dat al je tijd op is. Of je bent aan het werk voor je paard of je bent bij je paard. Het houd niet over in ieder geval.
Maandelijkse kosten zullen zeker lukken, daar houd je namelijk al rekening mee voor de aanschaf, die reken je uit en daarvan weet je dus of je dat kan betalen met je baantje. Maar dierenarts etc wordt een ander verhaal. Heb je een spaarpotje voor je paard? Of schieten je ouders voor? Grote uitgaven blijven lastig met een studiefinanciering. Ik zou het persoonlijk niet doen, puur door de grote uitgaven, die zijn niet niks. Maar als je het echt wilt, en je ouders willen evt bijspringen/voorschieten waar nodig, moet je het zeker doen. Denk goed na!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:49

tuurlijk kan dat wel.

Je woont thuis dus als je niks hoeft aan te staan aan je ouders kan het wel.
Alleen moet je wel net tegen baantjes aan lopen die én goed betalen, en flexibel te combineren zijn.

Ik was destijds werkzaam bij een reclamebedrijf 3 avonden in de week (12-16 uur per week) en daarnaast elke zaterdag ochtend in de zorg waar bij ik 34 euro per uur verdiende (dit was maar 1,5- 2 uur per week). Daarnaast ging ik later studeren (stufi) en stagelopen. dus toen kreeg ik een inkomen van 1000 euro zonder dat ik iets hoefde te betalen verder aan woning, verzekeringen (ja mijn eigen kosten als zorgverzekering, telefoon, auto etc).
Dus het kan best.

Alleen moet je net geluk hebben. Als je bij een supermarkt werkt verdien je wss minder en je moet meer dagen beschikbaar zijn.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:55

Ja dat kan. Ik kocht mijn eerste eigen paard toen ik 16 was. Mijn ouders kochten een stal met 3 boxen in het dorp waar mijn zus en ik ze konden houden. We hadden daardoor geen stallingskosten. Alleen moesten we dus alles zelf doen.
Dus voor en na schooltijd verzorgen en dan daarnaast ook werken voor de kosten.
Wel schoten mijn ouders voor bij grote onverwachte kosten.

Ik ben er een grote meid door geworden ;)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:04

Ik heb toen ik 19 was mijn pony gekocht! :) Ik doe een BBL-opleiding, waarbij ik dus 1 dag naar school ga en 24 uur werk.

Ik heb mijn pony met papa gekocht. Ik mocht opzoek gaan naar een pony/paard en hij zou 1/3 bijleggen. Pony staat hier aan huis, ik betaald een vergoeding aan mijn ouders van 60,- per maand. Hiervoor heb ik een eigen stal , land en paddock. Ik moet wel alles zelf doen, wat tijd kost maar ik heb er ook zat de tijd voor! Ze heeft wel speciaal beslag nodig wat ook weer extra centjes kost... Maar ik red het tot nu toe ''makkelijk''. Toevallig moest ik laatst ook naar de DA om foto's te laten maken, dit haal ik vaak van mijn spaarrekening af. Mocht het nodig zijn kan mijn vader altijd bij springen. Maar tot nu toe is dat nog niet nodig geweest.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:05

Ik was 15 toen ik mijn eerste pony kreeg, ik heb haar altijd zelf onderhouden.
Ik had toen een weekendbaantje en ze stond gratis bij een boer, maar ik heb nooit geen financiële hulp van mijn ouders / familie gehad voor het onderhoud van mijn pony

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:18

Gaat om prioriteiten stellen, als je wil kan het prima.
Je zal er wel dingen voor moeten laten misschien, maar het is zeker te realiseren.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:29

Jeetje ik vind het knap van de mensen die dit lukt!

Maar denk dat het ook maar net aan de situatie ligt. Ik werk 6 uurtjes per week waarmee ik ongeveer 260 euro per maand verdien.
Daarnaast krijg ik zorgtoeslag waarmee ik precies mijn zorgverzekering van kan betalen. Maar verder helemaal geen inkomen. (Al had ik gelukkig wel al heel veel gespaard voor mijn studie).

Daar moet ik mijn studie (rond de 200 per maand), hond (zo'n 100 per maand), kleding, mobiel, etc van betalen (eigenlijk alles behalve kosten van eigen huis en eten).

Ik leen niet bij DUO, doen de mensen die hier een eigen paard hebben en studeren dat wel? En zo ja, kon je het ook financieren zonder die lening?

Ik merk dat ik inderdaad in vergelijking met anderen heel weinig werk, maar snap niet waar ze de tijd vandaan halen. Ik hoop nog steeds dat als ik mijn studie afrond, ik op den duur toch ook eindelijk een eigen paardje kan kopen.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:33

snuffie123 schreef:
Jeetje ik vind het knap van de mensen die dit lukt!

Maar denk dat het ook maar net aan de situatie ligt. Ik werk 6 uurtjes per week waarmee ik ongeveer 260 euro per maand verdien.
Daarnaast krijg ik zorgtoeslag waarmee ik precies mijn zorgverzekering van kan betalen. Maar verder helemaal geen inkomen. (Al had ik gelukkig wel al heel veel gespaard voor mijn studie).

Daar moet ik mijn studie (rond de 200 per maand), hond (zo'n 100 per maand), kleding, mobiel, etc van betalen (eigenlijk alles behalve kosten van eigen huis en eten).

Ik leen niet bij DUO, doen de mensen die hier een eigen paard hebben en studeren dat wel? En zo ja, kon je het ook financieren zonder die lening?

Ik merk dat ik inderdaad in vergelijking met anderen heel weinig werk, maar snap niet waar ze de tijd vandaan halen. Ik hoop nog steeds dat als ik mijn studie afrond, ik op den duur toch ook eindelijk een eigen paardje kan kopen.

Zonder DUO zou ik het niet kunnen financieren.
Ik werk ongeveer 8 uur per week (soms zondag dus 200% betaald) en verdien daar meestal tussen de 350 en 450 euro mee. Daarnaast krijg ik van DUO nog 300 euro scholieren tegemoetkoming per maand. Op die manier is het zeker te doen. Maar zonder die tegemoetkoming zou het erg krapjes worden aangezien mijn stalgeld alleen al 345 euro is.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:06

Ik doe het ook al jaren. Daarbij komt ook nog dat ik op mezelf woon.
Met studeren is het best pittig omdat je uren in school, werk en paard moet stoppen.

Het is wel belangrijk dat je 100% toegewijd bent want je wordt wel geleefd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:14

Realitisch gezien kan het niet, ik zie steeds vaker dat een dier niet de medische zorg krijgt die het verdient. Dit omdat er geen geld is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:22

Ik heb mijn eerste pony op m'n 16e gekocht.
Van mijn eigen spaarcentjes.
In het begin stond ik op een goedkope stal (helaas geen weidegang) en haalde ik zakken zaagsel bij de zagerij voor 60ct per zak in guldens.
Hooi bij de boer verderop en basisbrokjes van de Subli.
Ik had een krantenwijkje, en 4 verzorgpaarden waar ik ook een klein beetje voor betaald kreeg.
ik moet wel zeggen dat ik als 16 jarige nooit gedacht heb, wat als ze ziek wordt en er een dikke rekening volgt :o

Gelukkig heb ik in de 16 volgende jaren nog nooit een dierenarts hoeven laten komen *klopt af*.. dus ik heb denk ik enorm veel geluk altijd met m'n paarden en pony's.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:25

Ik kreeg mijn eerste pony toen ik 8 was. Toen betaalden mijn ouders natuurlijk alles, maar op den duur werd dat steeds minder. Vanaf m'n 15e ben ik zelf alles gaan betalen. DA kosten wilden ze eventueel voorschieten zodat ik in delen terug kon betalen als dat nodig was en dat is eigenlijk altijd goed gegaan.