[VOLG] Van Heel Dik naar Slanke Shetlander, zal het lukken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:23

Pff moeilijk he om ze op gewicht te krijgen en te houden. Hier heb ik rondom de wei een pad gemaakt van 2,5 meter breed welke ze kaal hebben gegeten. Zo kunnen ze nog lekker rennen. Ze krijgen hier beperkt gras dmv strookbegrazing. Ik geef daarnaast graszaadhooi in slowfeedernetten op het pad.
Zo kan ik ze redelijk op gewicht houden. Wel heeft mijn merrie altijd gewoon meer buik dan mijn ruin.
Beweging helpt hier wel, maar ik denk dat het voor 70% voeding is en voor 30% beweging.
Hier worden ze licht onder het zadel gereden en gelongeerd. Met longeren vaak ook balkjes en lage in/uitjes. Ook maken we stapwandelingen met ze.

Mijn ruintje:
http://myalbum.com/photo/3Fq0OCdUl0Fl/540.jpg

http://myalbum.com/photo/muUecK53MGzF/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/ri4VkpfJfIt0/1k0.jpg

Mijn merrie:
http://myalbum.com/photo/vDrv55WC3Lvy/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/Di2X7FqYYW9D/1k0.jpg

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 11:10

Wat een leuke shetjes Delphi!

-----------

Zoo, weer even een update. Afgelopen week heb ik rustig aan gedaan door samenloop van omstandigheden.

Zaterdag ben ik naar het bos geweest en eigenlijk liep ze na 5 minuten stappen wel weel goed en ook draf zag er goed uit. Desondanks heb ik zondag de training nog niet opgepakt, alleen even laten stappen, draven en galopperen aan de longeerlijn omdat ik merkte dat ze er beter van ging lopen als ze even was losgewerkt.

Maandag kwam de hoefsmid. Ze is een beetje te kort bekapt (niks tegen de hoefsmid verder, ik vind het een supergoede hoefsmid en ben dr erg tevreden over) en liep dus wat gevoelig, op het harde iets meer. Dus maandag heeft ze ook stilgestaan.

Dinsdag hebben we weer een bosrit gemaakt, samen met een andere shetlander die op de manege staat. Beetje gevoelig op het harde maar we hebben een heerlijke lange staprit gemaakt! Ik ben weer lekker aan de slag gegaan met mijn camera dus een aantal foto's staan hieronder!

Woensdag was ik dan weer niet helemaal lekker (heel veel last van schouder/nek, ik liep helemaal scheef van de pijn :') ) dus alleen een beetje geknuffeld en lekker gepoetst.

En gisteren heb ik haar weer opgepakt, even lekker intensief gelongeerd. Veel draf, stukjes galop en ook genoeg stap om even op adem te komen. Niet te lang want ze heeft wel een week bijna stilgestaan maar dit is weer het begin van de training! Dus vanuit daar gaan we weer uitbouwen.

Afbeelding
Afbeelding

Jorex

Re: [VOLG] Van Heel Dik naar Slanke Shetlander, zal het lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:49

Leuk zeg,
ik had Alex net weer opgepakt voor de kar en toen kwam er een quad. Ach, gelukkig leven we alledrie nog zeg maar en vandaag hebben we rustig weer een beginnetje gemaakt voor de kar door te stappen en zelfs al even weer in draf zonder ergens van te schrikken, dus we komen er wel weer. Maar als ze schrikken dan zijn het echt geen slome shetjes meer :j

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:22

superleuk! Vandaag heb ik zelf 8 km gefietst met mn kleintje :)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 09:49

Fennadev: Ooh jeetje, ben je heel erg geschrokken?

MillyH: 8 km? :oo . Dat is een flink end! En dan in welk tempo, stap of draf? Voor je shet dan :') .

----------

Vrijdag ben ik weer naar Sjors toegeweest, gisteren niet helaas. Maar vrijdag heb ik een hele gevarieerde training gedaan!

Ik ben begonnen met aan de hand eventjes een beetje stappen, en daarna aan de longe. In stap ontspant ze uit zichzelf al zonder longeerhulp, dus dat gaat echt heel goed! Daarna heb ik toch even de longeerhulp erbij gepakt; in draf loopt ze namelijk wel lekker met het koppie omhoog. Je ziet wel momenten dat ze daar een beetje ontspant, maar dan gaat ze automatisch heel langzaam lopen en soms zelfs stappen. Als ik haar dan harder laat lopen, gaat het koppie weer omhoog. Dus pakken we de longeerhulp erbij, om haar te leren dat je ook kan ontspannen en doorlopen tegelijk!

Dit ging best goed, ik heb nog niet zo vaak in draf de longeerhulp erbij gehaald maar die keren dat ik het deed kwam er veel protest. Dit keer ging het beter, ze liep nog veel met haar koppie omhoog maar korte stukjes ontspande ze ook! Daarop heb im haar beloond, en terug naar stap laten gaan. De keren daarna dat ze weer in draf ging kwam de ontspanning ook steeds sneller!

Dit hebben we maar heel kort gedaan, meer als een warming up. Ik heb de bijzet eraf gehaald en heb het zadeltje er weer eens bij gepakt; dat was lang geleden! Desondanks deed ze het supergoed! In stap en draf was er niks aan de hand; alleen in galop kwamen er 1 of 2 bokjes langs.

Ik heb het plan om haar inrijden nu echt door te zetten. Zo'n 2 jaar geleden ben ik rustig begonnen met longeren en later heel soms met het zadeltje. Daarna is het even stopgezet i.v.m de winter. Vorig jaar is het opnieuw opgepakt, en hebben we het zadeltje echt bevestigd. Nu kan ik haar dus eigenlijk elk moment een zadeltje opleggen, en dan gaat het precies zo als hierboven maar vaker nog zonder protest. En nu ben ik van plan om een klein kindje te zoeken, om haar rustig weer aan een ruitertje te laten wennen. Dit hoeft geen echt rijden te zijn maar het lijkt mij heel erg leuk om af en toe kleine ponyritjes te organiseren voor de kleine kindjes op de camping vlak bij huis. Dus dat gaan we doen, weer net zo rustig en net zoveel tijd gebruiken als nodig als voor het oefenen met het zadeltje.

Nadat we even met het zadel hadden geoefend, weer heel kort, heb ik de fiets gepakt en ben ik een heel klein rondje gaan fietsen over het erf met haar; dit ging heel goed! Ze gaat niet te hard, soms iets te langzaam maar dat is ook nog door het gevoelig lopen op het harde. Dus fietsen gaan we nu ook vaker meepakken, eerst over het erf en daarna misschien wel langs de weg!

Grootse plannen dus allemaal :D

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:56

Goed bezig :D Heb je ook nog wat aan het voerbeleid kunnen doen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:04

Leuk!

En Sjimmie?
Loopt die ook gezellig mee of blijft hij inmiddels braaf thuis?

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 10:12

Monster_tos schreef:
Goed bezig :D Heb je ook nog wat aan het voerbeleid kunnen doen?

Helaas nog niet, ik heb nog geen moment kunnen vinden om het er even goed over te hebben, maar dat ga ik wel doen binnenkort!

Shirley schreef:
Leuk!

En Sjimmie?
Loopt die ook gezellig mee of blijft hij inmiddels braaf thuis?

Sjimmy blijft voorlopig nog even thuis als we iets gaan doen, omdat hij altijd (te) enthousiast wordt als we iets gaan doen buiten de wei :') (waarvan ik denk dat dat ook het probleem is met de weide ingaan, de wereld erbuiten is gewoon te leuk :+ ) maar dat gaat wel al beter! Dus ik hoop dat ik binnenkort hem een keer kan meenemen naar het bos!
Als ik nu wegga met Sjors alleen, man wat kan die Sjimmy hartverscheurend hinniken :(:) . Verschrikkelijk :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:14

Die snapt er natuurlijk geen hout van -O-

Maar hij blijft toch niet alleen achter?

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 10:38

Shirley schreef:
Die snapt er natuurlijk geen hout van -O-

Maar hij blijft toch niet alleen achter?

Ja inderdaad, 'waar gaat mijn mama nou heen :? '

Helaas blijft hij wel alleen achter.. Er is voor mij geen mogelijkheid om zelf een leuk klein maatje erbij te nemen, ik mag geen eigen pony's, en de eigenaren vinden 2 ook wel genoeg helaas. Gelukkig blijft hij nooit langer dan 1 à 1,5 uur alleen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:52

Nu hebben we het in twee topics over hetzelfde :D

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 11:10

Shirley schreef:
Nu hebben we het in twee topics over hetzelfde :D

Ja inderdaad haha :') _/-\o_

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 19:19

Ik ben gisteren weer lekker bij Sjors geweest! Heerlijk dagje gehad.

Ik ben begonnen met eventjes longeren met het zadel op. Eerst rustig stappen, stukjes draf en ook nog een galopje meegepakt. Ze deed het zo goed <3 . Geen bokje of wat, heel erg braaf! Zelfs stukjes echte ontspanning te zien, in draf en heel af en toe ook in galop. Zonder longeerhulp dus. Dit heeft ze voorheen bijna nooit gedaan dus daar was ik heel blij mee!

Daarna heb ik nog even wat geoefend met vrijheidsdressuur. Dit vind ze zo leuk! Ze kent nog niet veel, maar we gaan rustig verder oefenen.

Verder is er niet veel te vertellen! Komende weken zal het weer wat minder worden met het trainen, ik heb namelijk best een pittig rooster op school... Dus heel weinig tijd voor de pony's...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:41

Jammer is dat, hè?
Zeker nu het ook nog van dat lekkere weer is!

Misschien verandert je rooster nog :(:)

Maar goed bezig!
Heb je ook al een ruitertje op het oog?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:30

Yup, ik ben zo erg geschrokken dat ik na vrijdag hem niet weer heb durven op te pakken voor de lange lijnen. Jorie hinnikt trouwens ook zo hartverscheurend wanneer ik Alex meepak en andersom ook.

Oh wat leuk dat ze het zo braaf doet met het zadel, ik moet nog een sjabrakje voordat ik het nieuwe zadel op Alex leg.

Emmaline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:23

ik hoop dat je het lukt. ik ga je volgen.

_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 06:12

Er is al een tijdje niks geplaatst :P hoe gaat het nu?

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 10:33

Oh wat erg, ik heb al veel te lang niks geplaatst...

Ondertussen heb ik alweer een aantal weken school, een toetsweek en nu mijn eerste dagen van de vakantie achter de rug. Pfoe... School is wel zwaarder geworden weer! Hierdoor kan ik dus minder naar Sjors, helaas..

Afgelopen weken heb ik haar voornamelijk gelongeerd, veel met longeerhulp, daar loopt ze nu lekker op! Ook heb ik het lange lijnen weer opgepakt, hier zijn we rustig mee doorgegaan. Nog heel veel te leren, maar ze doet ontzettend haar best.

Wel merk ik dat Sjors weinig energie heeft. Ze speelt weinig, je moet er vaak echt achteraanzitten bij longeren (na eventjes opwarmen wordt het meestal wel beter, maar toch) en ze staat echt het liefst stil. Het kan net zo goed niks zijn, dat ze gewoon lui is, maar ik wil toch wat dingen gaan uitsluiten dus we zijn al begonnen met punt 1: De twee pony's staan nu apart, voor een paar weekjes. Sjimmy is nu bijna 1,5 en hij dronk nog steeds, kwamen we achter. Dus nu staat er tijdelijk een draadje tussen hen in, nu eens kijken of Sjors meer energie krijgt nu ze de melkfabriek niet meer draaiende hoeft te houden.

Binnenkort ga ik samen met de DA een ontwormingsschema opstellen, ik dacht dat ze regelmatig werden ontwormt maar helaas gebeurt dat niet, kleine miscommunicatie. Dus vanaf binnenkort komt er weer regelmatig een ontworming in. En ik ga kijken voor een zandweg-kuurtje, ik zie haar soms zand eten dus dat mag eens gebeuren.

Daarnaast ga ik overleggen met de eigenaren of we misschien wat brokjes weer kunnen bijvoeren, die krijgt ze namelijk al heel lang niet meer. Omdat we toch wel regelmatiger gaan trainen nu en het winter wordt mag ze wel iets extra's hebben.

Binnenkort weer eens beeldmateriaal!

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 11:23

Jeetje, lang geleden dat ik hier heb gepost! Ik wil eigenlijk gaan proberen het topic nieuw leven in te blazen :) . Op dit moment heb ik een modje gePB't of het topic verplaatst kan worden naar Paardenpraat en of de titel veranderd kan worden.

Ik ben Sjors lekker aan het trainen en op dit moment wil ik vooral een beetje haar vetjes beperken voor ik op vakantie ga en ze dus 3 weken niks hoeft te doen. Daarnaast ben ik meerdere dingen aan het doen met haar, we hebben bijvoorbeeld het fietsen ontdekt en dit vindt Sjors erg leuk om te doen!

Ik wil heel graag dit keer proberen het topic bij te houden en zo vaak mogelijk iets te posten, lang of kort. Vorige keer wilde ik namelijk vooral lamge posts maar hier heb ik niet altijd tijd voor dus het is een beetje doodgelopen. Dit wil ik deze keer anders doen!

Ik hoop dat er mensen zijn die het leuk vinden om mijn trainingen met Sjors te volgen en te zien hoe ze zich ontwikkelt!