Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
aMomentLT schreef:Om te beginnen sluit ik me aan bij de bovenste 2 posts.. Als je als instructrice geen fatsoenlijk advies geven kan moet je geen instructrice willen worden.. Aan een instructrice moet je juist kunnen vragen van hoe of wat, en zij moet jou passend advies geven, een topic op bokt starten lijkt me niet echt een goed advies.. Hier zitten veel verschillende mensen op, met iedereen een eigen mening..
En waarom met sporen rijden? Rijd je wedstrijden of alleen voor de fun? Want voor de fun zou ik zeker geen sporen doen.. Want als je met sporen rijd word je paard helemaal beendoof.. En als je het echt proberen wil, waarom probeer je dan geen kinderspoortje, en dag de ene keer met spoortje en de andere keer zonder? Maar waarom zou je eigenlijk een spoortje erbij pakken? Pak het paard strenger aan..
leeneliefje schreef:Ik ga een super flauw antwoord geven: door sporen te gaan gebruiken raakt je paard juist lui aan je been. Sporen zijn meer voor de verfijning en de zijgangen, niet zo zeer om een paard meer naar voren te krijgen. Als jou hulpen grover worden door je spoor dan 'stomp' je je paard juist nog meer af aan je been. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is veel overgangen te rijden, dus vanuit stap lekker fel weg draven. Als het paard niet goed reageert, overnieuw. En dat duizend keer tot je de reactie hebt die je wil. Als je paard bijvoorbeeld over z'n buitenschouder wegloopt, of het wijken heel moeilijk gaat, dan zou je eventueel een spoortje kunnen gebruiken. Maar om een paard meer voorwaarts te krijgen is het niet zo'n goed hulpmiddel. Zou dan eerder met een zweepje rijden.
Vraag me ook af in hoeverre dit paard goed de beenhulpen kent als het ook aangespannen is? Ben jij de eerste ruiter die 'serieus'met hem wil trainen?
Carol_Beer schreef:Sporen zijn enkel voor mensen die geen goeie beenhulpen kunnen geven, punt.Als je goede hulpen kan geven, heb je ook geen sporen nodig.
jetdekkers schreef:Mijn instructrice zei ik denk zelf stompen sporen maar vraag eens aan mensen met ervaring met Belgen en sporen want we hebben de trucjes al geprobeerd met actie reactie tikje achter je kuit maar ga m'n paar diner kapot slaan als wat hier boven werd geopperd... Ze heeft geen ervaringen met Belgen en het is wel iets anders dan een kwpner