Welke sporen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

Re: Welke sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:33

ja ik zeg er ook bij er zijn echt mensen die niet weten welke sporen ze moeten gebruiken en denken dat ze zijn voor beenhulpen, en dat zeg ik erbij dat het mij serrieus lijkt want er zijn echt mensen die dat denken

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:34

aMomentLT schreef:
Om te beginnen sluit ik me aan bij de bovenste 2 posts.. Als je als instructrice geen fatsoenlijk advies geven kan moet je geen instructrice willen worden.. Aan een instructrice moet je juist kunnen vragen van hoe of wat, en zij moet jou passend advies geven, een topic op bokt starten lijkt me niet echt een goed advies.. Hier zitten veel verschillende mensen op, met iedereen een eigen mening..

En waarom met sporen rijden? Rijd je wedstrijden of alleen voor de fun? Want voor de fun zou ik zeker geen sporen doen.. Want als je met sporen rijd word je paard helemaal beendoof.. En als je het echt proberen wil, waarom probeer je dan geen kinderspoortje, en dag de ene keer met spoortje en de andere keer zonder? Maar waarom zou je eigenlijk een spoortje erbij pakken? Pak het paard strenger aan..

(Off-topic)
Maar vanwaar beendoof? Ik drijf aan met m'n kuiten, niet met mijn hakken waar de sporen omheen zitten. Alleen wanneer paard na twee keer drijven met kuit niet gewenste resultaat geeft spoor ik dus aan met m'n spoor. Juist om de beendoofheid te verkomen door constant met m'n kuit aan te drijven.

Edit; typfout

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:50

Sporen zijn enkel voor mensen die geen goeie beenhulpen kunnen geven, punt.Als je goede hulpen kan geven, heb je ook geen sporen nodig.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:59

leeneliefje schreef:
Ik ga een super flauw antwoord geven: door sporen te gaan gebruiken raakt je paard juist lui aan je been. Sporen zijn meer voor de verfijning en de zijgangen, niet zo zeer om een paard meer naar voren te krijgen. Als jou hulpen grover worden door je spoor dan 'stomp' je je paard juist nog meer af aan je been. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is veel overgangen te rijden, dus vanuit stap lekker fel weg draven. Als het paard niet goed reageert, overnieuw. En dat duizend keer tot je de reactie hebt die je wil. Als je paard bijvoorbeeld over z'n buitenschouder wegloopt, of het wijken heel moeilijk gaat, dan zou je eventueel een spoortje kunnen gebruiken. Maar om een paard meer voorwaarts te krijgen is het niet zo'n goed hulpmiddel. Zou dan eerder met een zweepje rijden.

Vraag me ook af in hoeverre dit paard goed de beenhulpen kent als het ook aangespannen is? Ben jij de eerste ruiter die 'serieus'met hem wil trainen?

Ben het idd hiermee eens.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:20

Als je paard al niet reageert op je been dan zal hij ook niet naar een spoortje luisteren. Een spoortje is om je hulp te verfijnen maar dat kan alleen als hij de 'grote' hulp begrijpt en er naar luistert.
Je zei dat hij wel reageert op stemhulpen? Dan kun je beginnen met been+stem en zo je stemhulp steeds iets afbouwen. Luistert hij niet? Zweepje er bij en als achter de kuit niet werkt dan kun je ook op de kont of hals proberen. Wees consequent maar blijf wel eerlijk naar je paard.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 03:02

Leer dat paard eerst vooruit te lopen aan de hand terwijl iemand been geeft, en ga dit erg goed belonen. Een spoor heb je helemaal niet nodig en dat maakt je paard alleen maar meer been doof omdat je het niet gebruikt waar het voor bedoeld is. Een instructrice die je geen tips kan geven en een kwpn'er anders vind als een belg, is geen goede instructrice. Elk paard kan je mooi netjes vooruit rijden en ja dit heeft te maken met consequent zijn en wat ervaring hebben. Ga ook grondwerken met je paard, en werk dan vooral aan het wijken voor druk. Want uiteindelijk wil je dat je paard vooruit gaat als je aandrijft. Als je rijd en hij gaat niet vooruit na 2x drijven, dan pak je je teugels in een hand en dan met je andere hand hou je de zweep bij de hand om hem bij te tikken, dit hoeft niet hard maar kan wel achter elkaar en steeds iets harder zodat het paard de druk gaat voelen en dat hij eerder geneigd is om dan naar voren te gaan. Met een hand rijden wanneer je tikt is bedoeld voor je paard zijn mond. Als je aantikt met je handen aan de teugels, geef je voor een kleine ophouding en dat brengt het paard ook in de war, je wilt naar voren en je wilt terug. Dus zorg ervoor dat je duidelijk en consequent aan de gang gaat. Blijven oefenen en vanzelf zal hij dan gaan denken dat het makkelijker is om te lopen als dan dat hij de hele tijd gedreven word of dat hij de hele tijd kleine tikken krijgt. Een goede springzweep met een flapje zou wel kunnen helpen vanwege het geluid dat ze maken.

Ik ga er zelf niet vanuit dat dit paard problemen heeft in zijn lichaam als het goed is, ik denk eerder aan dit verhaal te horen dat het paard weet wat het voor de kar moet doen, maar niet weet hoe dat onder het zadel werkt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:11

Carol_Beer schreef:
Sporen zijn enkel voor mensen die geen goeie beenhulpen kunnen geven, punt.Als je goede hulpen kan geven, heb je ook geen sporen nodig.

Wat kort door de bocht zeg! Net als vele anderen hier.
Ts, ik zou gewoon eens een spoortje proberen onder begeleiding van een goede instructrice. Wees er zelf wel heel alert op dat je onmiddellijk reactie krijgt, want anders moet je met je sporen elke pas drijven en dat is niet de bedoeling. Als het paard beter reageert op een spoortje en daardoor kan jij je been mooi stil houden, zie ik het probleem niet. Maar wees dan wel onwijs consequent, anders stomp je het paard af en krijg je hem over een tijdje helemaal nergens mee aan het lopen.
Om je paard vlotter aan het been te krijgen zou ik je adviseren om hem niet constant naar voren te jagen (want dan krijg je geen reactie en moet je constant drijven zonder effect), maar hem juist steeds zelf terug te rijden wanneer hij dat niet verwacht. Wanneer je vervolgens weer naar voren rijdt, krijg je wel reactie en dat is precies wat je wilt. Dit kun je vooral doen in draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:01

jetdekkers schreef:
Mijn instructrice zei ik denk zelf stompen sporen maar vraag eens aan mensen met ervaring met Belgen en sporen want we hebben de trucjes al geprobeerd met actie reactie tikje achter je kuit maar ga m'n paar diner kapot slaan als wat hier boven werd geopperd... Ze heeft geen ervaringen met Belgen en het is wel iets anders dan een kwpner

Maar het blijft een paard. En de basis is bij elk paard hetzelfde. Dat zou ze moeten weten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:33

Hoi het paard moet 1 snappen wat je bedoelt en 2 fysiek kunnen wat je vraagt. Ik kan me voorstellen dat een zwaargebouwd paard, meer moeite kan hebben om vanuit de achterhand vlot te reageren. Wat je dus moet doen is dat trainen. Hoe doe je dat? Veel overgangen maken, leren vanuit stilstand weg te draven/galopperen, en cavaletti lopen. Dit kost veel tijd. Een spoor kan helpen ter ondersteuning maar dan moet punt 1 (snappen wat je bedoelt) en puntje 2, fysieke kracht, wel aanwezig zijn. Je moet dan consequent zijn en duidelijk. Belonen werkt vaak beter dan straffen. Ik zou zeker stemhulpen erbij gebruiken om zeker te zijn dat je paard je begrijpt.

De spoor zou ik eerst gewoon een stomp spoortje proberen.