vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:56

sat_nath schreef:
Dat is het niet.
Je scheld me nu ineens uit voor dierenmishandelaar?

Er is hier niemand die je uitscheld voor dierenmishandelaar. Je bent nu zelf de eerste die dat woord in de mond neemt. Maar als hier zoveel mensen in dit topic zijn, die meer ervaring hebben met paarden als jij, die allemaal vertellen dat je toch echt te groot bent voor die pony word het toch echt hoog tijd dat je er eens over na gaat denken dat dat gewoon echt wel eens waar kan zijn.
Zoals al eerder in dit topic is aangegeven, worden er meer onderzoeken gedaan en word er ook steeds meer bekend over dat soort dingen en blijkt het dus wel degelijk kwaad te kunnen als je op een pony gaat rijden waar je te groot voor bent. Dat heeft niks met afgunst, of zoals dat tegenwoordig heel populair 'haat' word genoemd te maken, maar gewoon met welzijn van het dier.
Laatst bijgewerkt door Inoterry op 31-07-16 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:57

Ik ben 1.56 en toen ik plus minus 18 jaar was (oliebol das al tien jaar geleden |( ) en ik was tussen de 40-45 kg, een sprietje dus, toen heb ik een kleine pony ingereden Welsh a, en een shetlander daarop lukte het nog wel voor tijdelijk.

Maar ik heb ook op een gereden die nog ietsje kleiner was, moest ik ook beleren. Daar was ik toch te lang voor, niet te zwaar. Maar ik kon zelf mijn balans niet vinden dus daar ben ik toen na een a twee keer mee gestopt en gekeken of ik iemand kon vinden die kleiner en lichter was. En op een handelstal was ik gevraagd een welshje in te rijden maar daar kon ik ook niet goed op blijven zitten dus dat heb ik ook niet gedaan.
Kwa gewicht kon het prima, maar kwa lengte lukte het mij niet.
Denk dat je na het totaal plaatje moet kijken. Ik heb wel altijd gezegd zodra ze braaf zijn dan kan er een kindje op en ga ik er niet meer op. Ik zit liever op een paard of hele grote pony.

smurffie

Re: vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:02

Mensen kijken tegenwoordig verder dan gewicht. Het is nu heel duidelijk dat de balans moeilijker wordt met een grotere ruiter, daar spelen mensen op in.
Als het voor het plaatje niet super is maar pony loopt super in evenwicht en fijn hoor je mij niet. Is het voor het plaatje net aan maar heeft de pony er moeite mee is het toch een ander verhaal en geef ik toch wel aan dat het aan de grote kant is.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:09

Als je perse op die pony moet rijden. Ook al is het ontzettend slecht voor de pony. Mag ik hopen dat je als het mis gaat, verschrikkelijke schuldgevoel krijgt. Want zo te horen wil je het gewoon doen en de consequenties niet onder ogen zien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:11

sat_nath schreef:
Dat is het niet.
Je scheld me nu ineens uit voor dierenmishandelaar?

Jij bent degene die dat woord in je mond neemt, zie dat niemand anders schrijven.
Maar ga er niet de zielige ik over uithangen, want tenslotte ben je zelf degen die op een te kleine pony gaat zitten (en mee springen).

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:13

FriesWytske schreef:
Vroeger werd er ook genoeg over geklaagd als je te groot was voor je pony. Is dus helemaal niet iets van deze tijd met alle social media en internetforums.

Maar nu zeggen mensen het sneller,
Daar gaat dit over.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:14

Niemand moet iets...Is altijd vrije keus.
Behalve de pony, die heeft geen keus.
En wordt nog voor rotbeest uitgemaakt als hij het duidelijk probeert te maken ook -O-

In het geval van sat_nat zal dat laatste wel meevallen, maar dat ze te groot is, is meerdere malen vastgesteld :j

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:15

@ sath nat: Geloof me, jouw pony voelt zich nog veel rotter als jij erop zit... Het zou fijn zijn als dit topic jouw ogen opent. Of is rijden belangrijker dan de gezondheid van je pony??

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:20

Ik stop met het volgen van dit topic want ik word de grond in geboord met jullie negatieve reacties. Ik kan best wel tegen kritiek maar met zoveel tegen 1!?
Ik snap jullie standpunt prima, maar mijn verzorgshet loopt totaal niet uit balans.
Hij wilt altijd erg hard en dat doet hij gewoon, als we gaan springen springt hij de sprong met veel plezier.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:23

sat_nath schreef:
Ik stop met het volgen van dit topic want ik word de grond in geboord met jullie negatieve reacties. Ik kan best wel tegen kritiek maar met zoveel tegen 1!?
Ik snap jullie standpunt prima, maar mijn verzorgshet loopt totaal niet uit balans.
Hij wilt altijd erg hard en dat doet hij gewoon, als we gaan springen springt hij de sprong met veel plezier.

Misschien is het met een foto beter te beoordelen.
Maar het zegt wel iets toch?
Dat dat allemaal gezegd wordt is niet voor niks.
Vaak gaan ze erg hard omdat ze daarmee proberen niet om te vallen, als het ware. Dat kan dus al een teken zijn.
Joh stap niet meer op die pony alleen voor je egoïstische zelfbelang.
Laatst bijgewerkt door FjeLOVER op 31-07-16 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:23

Gelukkig krijg ik ook pb's binnen van bokkers die vinden dat ik er nog wel op pas.
Zelfs van iemand die Shetlanders heeft gefokt. En om jullie er even aan te herinneren komen de Shetlanders van shet-eilanden waar zelfs volwassen mannen er op reden. Als ik het topic ga kijken waar je een foto kan neerzetten om te vragen of dat je te groot bent voor je pony, zie ik heftige en overdreven reactie's bij meisje die er nog wel net oppassen.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:24

FjeLOVER schreef:
sat_nath schreef:

Misschien is het met een foto beter te beoordelen.
Maar het zegt wel iets toch?
Dat dat allemaal gezegd wordt is niet voor niks.

Nee ik neem jullie kritiek erg serieus en ik ga ook even met de eigenaresse overleggen om te kijken wat zij er van vind. Het is tenslotte haar pony :)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:25

sat_nath schreef:
Gelukkig krijg ik ook pb's binnen van bokkers die vinden dat ik er nog wel op pas.
Zelfs van iemand die Shetlanders heeft gefokt. En om jullie er even aan te herinneren komen de Shetlanders van shet-eilanden waar zelfs volwassen mannen er op reden. Als ik het topic ga kijken waar je een foto kan neerzetten om te vragen of dat je te groot bent voor je pony, zie ik heftige en overdreven reactie's bij meisje die er nog wel net oppassen.

Dus? Dat er volwassen mannen om mini ponytjes rijden betekent toch niet gelijk dat dat oke is??

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:25

@sat nath: erg hard willen gaan is een teken van uit balans zijn. Paard dat niet juist kan dragen zoekt een uitweg in het verhogen van de snelheid.

En nee hoor meisje er rijden echt geen volwassen mannen op Shetlanders, je vergist je van eiland: in IJsland rijden er volwassenen op IJslanders!

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:27

Ik wil alleen duidelijk maken dat jullie vrij overdreven reageren. Jullie hebben het beste met de pony's voor wat ik natuurlijk op heb, maar mijn benen komen nog niet eens langs zijn knieën? Ik ben op internet gaan kijken en daar staat dat je te groot bent als je benen langs zijn knieën komt.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:27

Nee ik neem jullie kritiek erg serieus en ik ga ook even met de eigenaresse overleggen om te kijken wat zij er van vind. Het is tenslotte haar pony :)[/quote]
Dat zou ik zeker doen.
Al lijkt het mij dat je zelf wel het gezonde verstand hebt om daar zelf achter te komen, en als je dat niet kan , vraag ik me serieus af wat je in de 'paardensport' doet.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:28

Als je zelf zo zeker bent van je zaak, waarom zoek je dan naar antwoorden?

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:29

maximuss schreef:
@sat nath: erg hard willen gaan is een teken van uit balans zijn. Paard dat niet juist kan dragen zoekt een uitweg in het verhogen van de snelheid.

En nee hoor meisje er rijden echt geen volwassen mannen op Shetlanders, je vergist je van eiland: in IJsland rijden er volwassenen op IJslanders!

Hij wil altijd hard gaan als we met de kar erop uitgaan loopt hij ook altijd erg hard we krijgen hem met moeite terug naar de stap. Nee hoor op Shetlanders hebben ook volwassen mannen erop gereden. Shetlanders zijn erg sterk met het harde leven daar.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:29

FjeLOVER schreef:
Nee ik neem jullie kritiek erg serieus en ik ga ook even met de eigenaresse overleggen om te kijken wat zij er van vind. Het is tenslotte haar pony :)

Dat zou ik zeker doen.
Al lijkt het mij dat je zelf wel het gezonde verstand hebt om daar zelf achter te komen, en als je dat niet kan , vraag ik me serieus af wat je in de 'paardensport' doet.[/quote]

Tuurlijk kan ik dat wel! Ik heb het beste met deze shet voor. Ik houd van hem!

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:32

sat_nath schreef:
FjeLOVER schreef:

Dat zou ik zeker doen.
Al lijkt het mij dat je zelf wel het gezonde verstand hebt om daar zelf achter te komen, en als je dat niet kan , vraag ik me serieus af wat je in de 'paardensport' doet.

Tuurlijk kan ik dat wel! Ik heb het beste met deze shet voor. Ik houd van hem![/quote]

Dan zou ik er niet meer op stappen :?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:34

Stop met dromen meisje of nog beter stop met excuses zoeken...
Trek je ogen open: je pony probeert weg te lopen van elke belasting. Gaat er nu echt geen lampje branden???

Shetlander waren mijnpony's net omdat ze zo klein zijn om in smalle gangen te lopen. Ze werden in Shetland niet gebruikt als rijpony's. Je riedeltje klopt niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:37

Shetlanders hebben ook gedwongen in de mijnen gewerkt, dat maakt het nu niet goed om ze alsnog onder de grond te houden ;)

Tuurlijk zaten er vroeger weleens volwassen kerels op, te lui of te dronken om te lopen, en die zou het zo een worst wezen of die pony nog een jaar of twintig jaar pijnloos kon leven.
En dat soort wantoestanden komt nog steeds voor helaas, waar een dier als een vervoermiddel of werktuig wordt gezien in plaats van als een levend wezen met gevoel.

Wij denken daar tegenwoordig anders over in de westerse wereld.

Nou wil ik jou niet vergelijken met een luie dronken kerel :(:)
Even om het "vroeger" verhaal wat aan te dikken.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:44

Ik snap jullie prima, maar ik wil dit overleggen met de eigenaresse :=

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:47

Geschiedenis

De eerste herkomst van de shetlander is onbekend maar deze pony's leven al eeuwen op de Shetlandeilanden en het is naar alle waarschijnlijkheid een zeer oud ras. Onder invloed van het koude klimaat en minimale hoeveelheden voer ontstond een kleine, taaie pony die alle kenmerken had van een koudbloedpaard en zijn lichaamswarmte zo goed mogelijk kon bewaren. Op de ruige Shetlandeilanden groeien geen bomen en op de schrale, zure veengrond groeien grassen en heidestruiken met weinig voedingswaarde. De shetlandpony's hebben zich zo ontwikkeld dat ze hiervan kunnen overleven.

De shetlander werd van oudsher gebruikt als pak-, tuig- en rijpony. Inlandse boeren gebruikten het dier vooral om zeewier in grote manden naar hun land te brengen, waar het als mest werd verspreid. Turf voor de vuren in de keukens werd op dezelfde manier vervoerd. Daarnaast dienden de shetlanders ook als rij- en trekdier. Naarmate het gebruik in de steenkoolindustrie toenam, werden de shetlandpony's bekender.

Dit weer gevonden op internet...

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:52

Dat staat er niet, dat heb ik fout en dat geef ik nu toe.
Maar er staat wel dat Shetlanders erg sterk zijn. En aangezien ik niet bepaald zwaar ben...