Paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:29

roosjenat schreef:
RoyceMack schreef:
Even op de discussie (die nergens over gaat) hierboven.

Dit staat op profiel van roosjenat.
'Ook gaan we graag op vakantie ( vooral Spanje en Frankrijk) , toen we nog geen paarden hadden gingen we 5x per jaar op vakantie en vaak weekendjes weg met de camper. Nu ben ik dus vooral bezig met de pony's.'

Dus geen 5 vakanties per jaar want ze heeft immers 6 paarden.
Hou toch op met die sneren naar elkaar en dat opscheppen. Help je TS met je ervaringen en denk even na voordat je iets typt.

Er staat niet dat ik niet meer 5x op vakantie ga :+ Ik ben nu vooral bezig met de ponys maar ga alsnog zo vaak weg.. Het staat er misschien raar maar oke. :o

Ik denk niet dat dat is wat RoyceMack bedoelde met de reactie.
Het punt is dat je je zegt dat je '6 paarden hebt' en als ik in je profiel kijk zijn 3 ervan shetlanders en rijdt je er maar 2. Het is niet dat ik het je niet gun of dat ik jaloers op je ben, het is gewoon dat je het groter maakt dan dat het is en dat is dus de definitie van opscheppen.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:33

Spoiler:
Sorry hoor maar in mijn reactie staat 6 ponys/paarden dus even beter lezen en ook al rijd ik er maar 2 het zijn er nog steeds 6 dus snap dat stukje van jou niet :+ .

Maar laten we ontopic gaan :Y)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:34

@XBontfire : Een shetlander is niet opeens een ezel geworden , maar is toch ook echt een paard. Ik denk dat ze gewoon probeert uit te leggen dat , volgens haar , mensen van haar leeftijd prima een paard of paarden kunnen hebben en alsnog lekker op vakantie kunnen gaan / huiswerk kunnen maken :j

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:35

_Femkeeex schreef:
@XBontfire : Een shetlander is niet opeens een ezel geworden , maar is toch ook echt een paard. Ik denk dat ze gewoon probeert uit te leggen dat , volgens haar , mensen van haar leeftijd prima een paard of paarden kunnen hebben en alsnog lekker op vakantie kunnen gaan / huiswerk kunnen maken :j

Ja precies :D

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:35

_Femkeeex schreef:

Dat weet ik, dat snap ik ook. Het is alleen dat ze waarheid een 'beetje' aan het aandikken was. :)

Maargoed, ben lief voor elkaar en ik vind alles best.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:36

roosjenat schreef:
RoyceMack schreef:
Even op de discussie (die nergens over gaat) hierboven.

Dit staat op profiel van roosjenat.
'Ook gaan we graag op vakantie ( vooral Spanje en Frankrijk) , toen we nog geen paarden hadden gingen we 5x per jaar op vakantie en vaak weekendjes weg met de camper. Nu ben ik dus vooral bezig met de pony's.'

Dus geen 5 vakanties per jaar want ze heeft immers 6 paarden.
Hou toch op met die sneren naar elkaar en dat opscheppen. Help je TS met je ervaringen en denk even na voordat je iets typt.

Er staat niet dat ik niet meer 5x op vakantie ga :+ Ik ben nu vooral bezig met de ponys maar ga alsnog zo vaak weg.. Het staat er misschien raar maar oke. :o

edit : ik ga nu korter dan eerst op vakantie zo bedoelde ik het niet dat ik niet meer ga . Maar even weer ontopic :D

Meid, you've just made it worse.. haha succes.
Anyways, graag weer even ontopic voor TS.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:41

Ik heb opdit moment een shet, een bijrijd fries en IJslander.

Vooral de laatste weken waren erg zwaar omdat ik én proefwerkweek had en de paarden en het is dan ook geen wonder dat mijn leven zo zat: school-leren-eten-paarden langs gaan-slapen

Nu heb ik vakantie en dus alle tijd maar volgend jaar dus even extra goed kijken hoe ik alles moet indelen.
Voor de shetlander heb ik bijvoorbeeld al een Bijrijdster zodat die wel genoeg aandacht en beweging krijgt, en de andere paarden probeer ik op vast dagen te doen, pure luxe problemen wat ik een jaar geleden echt niet verwacht had :D
De kosten worden betaald door mijn ouders, wat trouwens alleen voor de shetlandr is, de rest mag ik gewoon gratis doen.

Maarja al met al zijn het drukke tijden maar zonder ze zou het ook wel heel saai zijn :')

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:45

Het is wel een verschil hoor 6 paarden rijden op een dag of 2 paarden rijden en 4 verzorgen. En misschien gaat het voor jou makkelijk af maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Ik weet niet welk niveau je doet en hoe ver je daarmee bent? Maar in de eerste kwam ik er zonder problemen doorheen, de tweede ging ook nog wel goed. Vorig jaar had ik op het einde gelukkig alles opgehaald maar dit jaar moest ik tot het laatste moment wachten maar ben gelukkig wel over. En wij gingen vroeger ook vaak op vakantie maar dat is nu toch wel een stuk minder en korter geworden, ook omdat ik geen zin meer heb doordat ik liever naar de paarden ga en met vriendinnen afspreek. Het ligt echt helemaal aan jezelf of je het redt of niet, ben je niet chaotisch leer je snel en kan je goed plannen lukt het je misschien makkelijk. Maar leer je moeilijk kan het wat moeilijker worden. Gewoon goed naar je tijd nu kijken en doen als of je een paard heb. Dus reken per dag 3 uur dat je 'niks' kan doen en kijk of je het zo zou redden. Het is en blijft een moeilijke beslissing.

EDIT: mijn paard was de laatste weken 'ziek'
waardoor ik 4 keer per dag er heen moest; voor school, na school, 's avonds (2x zalven). Dat is best heftig vol te houden.
Laatst bijgewerkt door xSelina op 14-07-16 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:49

thoranLOVE schreef:
Het is wel een verschil hoor 6 paarden rijden op een dag of 2 paarden rijden en 4 verzorgen. En misschien gaat het voor jou makkelijk af maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Ik weet niet welk niveau je doet en hoe ver je daarmee bent? Maar in de eerste kwam ik er zonder problemen doorheen, de tweede ging ook nog wel goed. Vorig jaar had ik op het einde gelukkig alles opgehaald maar dit jaar moest ik tot het laatste moment wachten maar ben gelukkig wel over. En wij gingen vroeger ook vaak op vakantie maar dat is nu toch wel een stuk minder en korter geworden, ook omdat ik geen zin meer heb doordat ik liever naar de paarden ga en met vriendinnen afspreek. Het ligt echt helemaal aan jezelf of je het redt of niet, ben je niet chaotisch leer je snel en kan je goed plannen lukt het je misschien makkelijk. Maar leer je moeilijk kan het wat moeilijker worden. Gewoon goed naar je tijd nu kijken en doen als of je een paard heb. Dus reken per dag 3 uur dat je 'niks' kan doen en kijk of je het zo zou redden. Het is en blijft een moeilijke beslissing.

Ik rijd 2 paarden en doe met 2 lange teugel. Ik doe ze niet allemaal elke dag natuurlijk :+ .
Ik ga na de vakantie naar Mavo 4.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:54

Jeetje wat een jaloerse reacties op roosjenat, gedraag je niet zo naar. Ze heeft gewoon geluk dat haar ouders een goede baan hebben en er hard voor willen werken. Dat is toch alleen maar heel leuk voor haar :) Er wordt hier gevraagd naar ervaringen gevraagd, als je die dan geeft is dat geen opscheppen.

Ik heb geen eigen pony maar wel vanaf mijn 9e een verzorgpony waar ik vrijwel de hele middelbare en de laatste jaren basisschool 4-6 dagen per week kwam. Mits je iemand hebt om op terug te vallen tijdens toetsweken en misschien in de winter als het vroeg donker is en je niet op de fiets kunt (of stal moet heel dichtbij zijn) lijkt het mij dan ook prima kunnen. Als het geld er is natuurlijk, en je hebt ook wel wat verantwoordelijkheidsgevoel nodig. Mijn zus en ik reden allebei dus 2 pony's was gewoon te duur, maar mijn verzorgpaard mag ik ook alles mee dus dat vind ik zeker zo leuk :)

Klokjes

Re: Paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:45

Ik schrik er een beetje van hoeveel jonge meiden hun schoolresultaten laten verslonzen omdat er een eigen pony in hun leven komt/is. Die ponytijd is gaaf (heb ik nooit gehad), maar als je goed je best doet op school heb je meer kans op een baan waarmee je makkelijk een paard kunt onderhouden en dingen kunt doen met je paard de rest van je leven. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar hoe hoger je opleiding, des te meer je verdient later. Dat stelt je in staat om minder uur te werken (meer paardentijd), of om op een luxere stal te staan (meer tijd voor je paard omdat er bv word gevoerd en gemest), of de mogelijkheid om een trailer te kopen zodat je op pad kunt.

Ik denk dat de ponytijd met een verzorg of lease pony doorbrengen helemaal geweldig is omdat je minder verantwoordelijkheid hoeft te dragen, maar wel enorm veel lol kunt trappen en veel kunt leren.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:54

Ik kreeg een pony aan het einde van groep, toen ik net 11 was geworden. Ik ben nu 15 en ga na de zomervakantie naar de 5e van het gymnasium. Zoals je je kunt voorstellen, heb ik veel te doen aan schoolwerk.
Ik ben gek op mijn paard en het is echt een van de leukste dieren die ik heb ontmoet, maar als ik dingen over kon doen, had ik geen paard genomen. Het neemt nu eenmaal ontzettend veel tijd in. Het kan opzich wel als je echt zeker weet dat dit je grote passie is, maar jij bent nu 12, en ik dacht toen ik 12 was ook dat paarden everything waren, terwijl ik daar nu heel anders tegenaan kijk. Ik weet nu dat mijn grote hobby's muziek en theater zijn, maar door de 'last' van mijn paard wordt dat lastig te combineren.
Dus ga er maar niet vanuit dat je voor altijd een paardenliefhebber zult blijven, en idd, opgegeven moment komen er jongens (of meisjes) in beeld, en die zijn meestal niet zo gek op paarden, dus dan is doei paard en hallo verkering.
Dat dier is een echt, levend wezen met behoeftes, en als jij die niet kunt vervullen, dan moet je niet aan paarden beginnen.
Ik wens je echter heel veel succes en plezier als je toch besluit een paard aan te schaffen, hou inderdaad rekening met het prijskaartje wat eraan hangt, want dat is niet niks.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:08

roosjenat schreef:

Nou ik heb genoeg vrienden hoor :+ Hun snappen dat ik geen tijd heb en dat vinden ze ook niet erg. In vakanties enzo spreek ik gewoon met ze af maar op school dagen heb ik geen tijd. Maar ik vind het een top leven en zou ook niet met mensen willen ruilen. :Y)

Spoiler:
Het is niet opschepperig bedoeld , zou wel jaloezie zijn :+
[/quote]

tja, jaloezie dat zal het zijn, haha! ;) nee even serieus, ik zou dat zelf inderdaad niet voor kunnen stellen. vooral omdat ik met 1 verzorgpaardje het al heeeeeeel erg druk heb. maar fijn dat heb bij jou wel zo kan zijn :D

edit: er is iets fout gegaan met de qoutes, ik heb het gezien...

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:18

Ik denk niet zo zeer dat je aan andere mensen kan vragen of het slim is om een paard te kopen.
Natuurlijk is ervaringen horen fijn omdat je dan verschillende meningen hebt.
Maar de meeste mensen weten niet hoe de thuis situatie is en natuurlijk het geld.
Ik denk dat je beter met je ouders rond te tafel kan gaan zitten en het bespreken.
Een pony is heeel leuk maar ikzelf zou school belangrijker vinden. Pony komt wel :)
Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:24

Toen ik jouw leeftijd had TS, 7 jaar geleden voor mij, wilde ik ook niets liever dan een eigen paard. Heb het altijd bij een verzorg/bijrijdpaard gehouden, mijn ouders weten dondersgoed wat het kost en hoeveel tijd erin gaat zitten namelijk (mijn vader heeft een flinke geschiedenis in de paarden). Op dat moment zat ik nog op de havo in de brugklas volgens mij. Nooit verwacht dat ik het zo bizar druk zou hebben in het 4e en 5e leerjaar. :') Goed plannen kan altijd natuurlijk! Maar toch..

Nu ga ik naar mijn 3e leerjaar op het hbo. Nog steeds retedruk maar wel soepelere roosters, behalve nu tijdens mijn stage dan. :+

Ik heb een fantastisch bijrijdpaard sinds mei en ik kom bijna elke dag bij hem. Dat gaat in principe super maar ben benieuwd hoe het gaat als ik in februari weer fulltime school heb. Ik ben de afgelopen jaren in ieder geval een betere planner geworden. :D

Persoonlijk vind ik dat ik nu echt een fijne leeftijd heb. Het is wel druk enzo maar echt goed te doen! Planvaardigheden zijn met de tijd gekomen etc. Het is alleen dat ik nu wel goede inkomsten heb voor een student, zelfs om een paard van te onderhouden. Maar dat grote potje voor noodgevallen mist. Ik wil graag alles zelf betalen en mijn ouders hier buiten laten. En eerlijk? Zelfs als ik het geld had en mijn ouders me groen licht gaven, dan had ik het alsnog niet gedaan. Ik ben te gelukkig en verliefd met mijn bijrijdpaard, we leren giga veel van elkaar en vullen elkaar echt aan. We hebben zo'n goede klik en hij is me heel veel waard!

_sterretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 17:10

Ik lees dat veel mensen nogal wat vraagjes over mij hebben hier de antwoorden

Ik ben 12 jaar geworden (8 maart)
Ik rij sinds mijn 6e
Ik zit in een Mavo/Havo klas en ga na deze zomervakantie naar de 2e
Dit gaat wel redelijk goed, ik sta iniedergeval geen onvoldoendes maar wel wat 6en

Iedereen iniedergeval heel erg bedankt voor hun reactie, ik heb hier zo veel aan, en wat sommigen van jullie zeiden; ik ga zeker nog een keer met m'n ouders aan tafel en het nogmaals bespreken. Ik laat het jullie weten wat het uiteindelijk word enzo! En als d'r nog vragen zijn, laat het me weten :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:24

succes dan maar!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:35

ik ben 13 en ik geloof gewoon in datje 12 jaar of ouder moet zijn, tenzij je ouders je helpen. ik vind mijzelf eigenlijk ook te jong aangezien ik weet van mezelf dat ik dit alleen niet zou lukken: ik zou wel een verzorgster moeten zoeken ivm school, zonder verzorgster krijg ik dan tijdgebrek, ik wil graag een paard tijdens of na mijn studie, als ik er de tijd voor heb in ieder geval! we zien wel! ooit krijg ik een paard, dat weet ik zeker.
Laatst bijgewerkt door Arabier op 28-07-16 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:43

Ik word in september 26, en heb nog steeds geen eigen paard.

Van mijn 12e tot 18e had ik er zeker wel tijd voor! Daarna niet meer. Nu krijg ik er eindelijk weer tijd voor en ben ik aan het sparen voor mijn eerste eigen paard (wat nog wel 2 jaar duurt :=).

Dus TS, mocht het niet gebeuren: als je ouder bent kan je lekker alles zelf beslissen, en als je het dan nog steeds wilt komt er echt wel een paard!

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:15

Ik wil ook ontzettend graag een eigen paard( daar hebben we het geld en de plek niet voor dus dat gaat nooit lukken) maar wanneer heb je dan tijd? Op de basisschool ben je nog jong en spreek je af met vriendinnetjes, op de middelbare heb je veel huiswerk en moet je lang fietsen, als je gaat studeren ben je vooral daar mee bezig en ga je veel uit, nadat je hebt gestudeerd ga je werken, en moet je eerst lang werken voor je het geld voor een paard hebt, en dan ben je alweer zo oud en dan duurt het zooo lang voordat je een paard hebt... in mijn geval dan... zucht... :(

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:55

Ik denk dat je niet moet 'wachten' tot je tijd hebt. Want feitelijk heb je dat nooit. Op de basisschool heb je het druk met allerlei vriendjes en vriendinnetjes. Bovendien ben je jong en waarschijnlijk heb je nog geen baantje. Daarna ben je druk met de middelbare school, huiswerk, examens, tentamens, vriendjes, baan, uitjes? Daarna ga je studeren. Dan ben je gewoon fulltime (en misschien wel meer) bezig met voorbereidingen, huiswerk, tentamens, extra opdrachten en projecten. Afstuderen kost enorm veel tijd en energie. Misschien heb je dan een serieuze relatie, misschien wil je stappen.
Na afstuderen moet je opzoek naar een baan. Als het meezit kun je binnen enkele maanden aan de slag, misschien moet je door studeren. Wellicht wil je gaan samenwonen, je gaat fulltime werken om kapitaal te sparen.
Daarna ben je druk met je carriere, misschien denk je aan kinderen? Daar ook druk mee. Sociale contacten onderhouden, huisje vinden, etc.

Eigenlijk heb je nooit tijd.
Het is een kwestie van de sprong nemen, verder verstandige keuzes maken en zorgen dat je paard in je leven vergroeit en dat eigenlikj alles wat nieuw komt in je leven, om jou en je paard heen valt.

Denk dat dat de enige manier is om te kunnen genieten van het hebben van een paard.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:45

zo nu klinkt het echt vreselijk allemaal haha.

ik denk dat je he tmeeste tijd hebt tussen groep acht en tot je examenjaar: je hebt huiswerk maar dat kan je bij je paard maken, en je kan natuurlijk verzorger krijgen zodat je wel tijd hebt voor een vriendje of uitjes met vriendinnen.

als je exame doet wel even zorgen dat je verzorgster dan bijv vaker komt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:53

Tja, ik zeg eigenlijk ook altijd, een paard hebben is een manier van leven. Ik plan alles om mijn werk en paard heen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:57

Ik heb op mijn 17e zelf een paard gekocht en alle kosten die daarbij komen zijn voor mijzelf. Plan ook alles om mijn werk, school en paard heen. Dat is soms wel eens lastig voor mijn vriend, waar ik nu bijna 3,5 jaar mee samen ben, maar het is gewoon een (geweldige) manier van leven. :)

1Love2Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:02

Als je het kan betalen, en er tijd voor hebt, is het allemaal prima. Maar als je nu al niet veel tijd heb om iets leuks te doen (bijvoorbeeld) hoe moet dat dan met een paard? Een paard kost heel veel tijd. Sommige mensen kunnen het wel, en andere niet, doe waar jij je het beste bij voelt.
Ik heb nu al zo iets van; ik weet, denk ik, al bijna zeker dat ik nooit een eigen paard wil hebben. Liever een verzorgpony, lease pony, of gewoon op de manege rijden.