Wat is de 'basis' van paardrijden ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:40

leestmee schreef:
anemoonlena schreef:
voor jullie zijn de woorden vast niet raar of moeilijk, gelukkig heeft knorretjee google :o

Hou jij eens op de betweter uit te hangen. Duik zelf de boeken eens in zou ik zeggen. Of ga zelf eens googlen als je iets niet snapt of zeker weet. Ik kom geregeld berichten van jou tegen die nergens op slaan of regelrecht uit de penny lijken te komen.

Ontopic TS
Wat ik versta onder de basis
Absolute basis - gasgeven, sturen en remmen. Dat moet je dan wel kunnen.
Beheersing van stap draf en galop
Volte kunnen rijden, gebroken lijntje, slangenvolte dat soort simpele dingen.

Wat ik ook nog tot de basis vind horen, maar wat je als beginner niet 123 kunt.
Is stelling naar binnen, stelling naar buiten. Correct van achter naar voor zodat het paard gaat nageven en dus lekker over de rug loopt en hoofd en hals laat zakken.

nou nou, beetje aardiger zijn zou niet vervelend zijn...

voor jou ts:
-de behersing van de stap, de draf en de galop.
-de besturing van het paard.
-dat je weet waar het gaspedaal zit, maar ook weet waar je de rem kan vinden.

wat velen bokkers vergeten is dat naast je paard dingen doen ook een deel van de basis is! een paard kunnen begeleiden zowel op de grond als op het paard. ook vanaf de grond moet je controle hebben.

leestmee

Re: Wat is de 'basis' van paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:40

@sardientje

Zij is ook niet altijd even aardig. Normaal gesproken houd ik mijn mond of ga ik op mijn handen zitten. Maar nu was ik het even zat.

En verder wat jij zegt, over ook op de grond controle hebben daar heb je gelijk in en ben ik er vergeten bij te zetten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:45

Naar mijn idee kun je niet een algemene standaard geven voor wat "basis" is. De basis groeit met het africhtingsniveau mee. Voor mijn driejarige is voorwaarts-neerwaarts basiswerk, maar voor mijn inter 1 paard zijn arbeidspirouettes basiswerk.
De basis van het paardrijden is het skala der ausbildung, al eerder genoemd door anderen. Maar ook daarin kun je niet "afvinken", zo van: ik kan takt, ik kan tempocontrole, ik kan rechtrichten. Het is iets waar je altijd naar zult streven en nooit 100% zult beheersen. Het niveau waarop je het beheerst zal onder goede begeleiding groeien.
Voor sommige mensen is tempocontrole: mijn paard galoppeert door de bak en hij gaat gewoon in zijn eigen tempo, en dat tempo bevalt mij toevallig ook. Maar een ander wil elke pas van het paard kunnen regelen.
Nee, er is geen standaard omschrijving van de basis naar mijn idee

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:53

Dingen als ontspanning en controle vallen dus ook onder de basis? Ik heb dit met het ene paard meer en de andere zit ik gespannen op, bij mij hangt dat echt van het paard af.
Ik dacht eerder dat het gewoon stap, draf, galop, sturen en figuren rijden was en je balans vinden. Dat moet je met elk paard kunnen. Ontspanning en controle houden is bij mij voor elk paard anders.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:26

Gucci_ schreef:
Dingen als ontspanning en controle vallen dus ook onder de basis? Ik heb dit met het ene paard meer en de andere zit ik gespannen op, bij mij hangt dat echt van het paard af.
Ik dacht eerder dat het gewoon stap, draf, galop, sturen en figuren rijden was en je balans vinden. Dat moet je met elk paard kunnen. Ontspanning en controle houden is bij mij voor elk paard anders.

Het gaat ook niet om het eenmalig rijden op een paard (hoewel een goede ruiter veel eerder die ontspanning en controle bereikt), maar over je kunde om een paard hierin af te richten.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:04

Een onzekere ruiter hoeft toch niet perse een minder goede ruiter te zijn? Als ik weet dat een paard bijv weleens kan bokken, zou ik daar erg gespannen op zitten...

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:08

leestmee schreef:
anemoonlena schreef:
voor jullie zijn de woorden vast niet raar of moeilijk, gelukkig heeft knorretjee google :o

Hou jij eens op de betweter uit te hangen. Duik zelf de boeken eens in zou ik zeggen. Of ga zelf eens googlen als je iets niet snapt of zeker weet. Ik kom geregeld berichten van jou tegen die nergens op slaan of regelrecht uit de penny lijken te komen.

Ontopic TS
Wat ik versta onder de basis
Absolute basis - gasgeven, sturen en remmen. Dat moet je dan wel kunnen.
Beheersing van stap draf en galop
Volte kunnen rijden, gebroken lijntje, slangenvolte dat soort simpele dingen.

Wat ik ook nog tot de basis vind horen, maar wat je als beginner niet 123 kunt.
Is stelling naar binnen, stelling naar buiten. Correct van achter naar voor zodat het paard gaat nageven en dus lekker over de rug loopt en hoofd en hals laat zakken.

zozo, zeg jij "hou jij eens op met de betweter uithangen'
mhh, ik weet niet wie hier nou precies betweterig is hoor haha :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:09

leestmee schreef:
@sardientje

Zij is ook niet altijd even aardig. Normaal gesproken houd ik mijn mond of ga ik op mijn handen zitten. Maar nu was ik het even zat.

En verder wat jij zegt, over ook op de grond controle hebben daar heb je gelijk in en ben ik er vergeten bij te zetten.

ik ben niet altijd even aardig, net als iedereen in de wererld *\o/*

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:21

Gucci_ schreef:
Een onzekere ruiter hoeft toch niet perse een minder goede ruiter te zijn? Als ik weet dat een paard bijv weleens kan bokken, zou ik daar erg gespannen op zitten...

Maar als 'goede' ruiter weet je dat je moet ontspannen (want het paard krijgt je niet zo gauw eraf als je lekker stabiel zit!), en een mep moet geven als ie bokt. Afleren die hap en fijn doorrijden, zonder spanning. Actieveren (hop, doorlopen. Dan heeft ie geen tijd om te bokken) en hem aan het werk zetten met tempowisselingen, zijgangen (wijken etc.).

Ik begin ook wat te miemelen als mijn KWPN-kanon weer begint te bokken, maar dan ga ik stevig zitten en sla ik eens met de zweep, dan stopt t vanzelf :+ En dan is het belangrijk om de ontspanning meteen weer op te zoeken en weer lekker door te hobbelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:12

xSlvna schreef:
Gucci_ schreef:

Maar als 'goede' ruiter weet je dat je moet ontspannen (want het paard krijgt je niet zo gauw eraf als je lekker stabiel zit!), en een mep moet geven als ie bokt. Afleren die hap en fijn doorrijden, zonder spanning. Actieveren (hop, doorlopen. Dan heeft ie geen tijd om te bokken) en hem aan het werk zetten met tempowisselingen, zijgangen (wijken etc.).

Ik begin ook wat te miemelen als mijn KWPN-kanon weer begint te bokken, maar dan ga ik stevig zitten en sla ik eens met de zweep, dan stopt t vanzelf :+ En dan is het belangrijk om de ontspanning meteen weer op te zoeken en weer lekker door te hobbelen.

Klinkt niet heel erg vriendelijk zoals je het schrijft. :') Maar je zult het ongetwijfeld goed bedoelen.

Voordat het in dit topic als de harde waarheid wordt aangenomen, weet jij wel waarom je paard Bokt. Terwijl een beginneling eerst nog moet leren voelen wat de aanleiding is en of straffen de oplossing is.

Een onzekere ruiter op een paard zetten waarvan bekend is dat hij regelmatig bokt, is natuurlijk sowieso problemen opzoeken die er niet hoeven te zijn.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:20

de basis? Ben je niet altijd (en tot het einde der tijden) bezig met het bouwen en verstevigen van de basis?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:23

Vandaar ook mijn aanhalingstekens, een 'echte' ruiter voelt wanneer het paard gaat bokken en is daarom ook ontspannen op een bokkend paard. Zodra je dus écht goed bent, kun je met elk paard (tenzij het een getraumatiseerd paard is) opstappen en 'ontspannen wegrijden'.

Dat is die échte grote basis (wat je voor de Grand Prix nodig hebt, daar waar Anky van Grunsven en Edward gal rijden). Ontspannen en met ieder paard kunnen communiceren als je erop zit. Dit door recht te zitten, duidelijk te zijn voor het paard.

Maar je bent zeker een goede ruiter als je goed rijd op een paard wat je kent. Dat hele hoge niveau kun je pas aan met heeeeeel veeeeel oefenen. Dus met de hoeveelheid die jij oefent, ben je dan wel al heel goed! Alleen tegenover de echte toppers moet je nog veel leren. Dat bedoelde ik een beetje.

Als je nu nog gespannen bent op bokkende pony's, betekend dat gewoon dat je nog niet genoeg meegemaakt hebt op de paardenrug! Meer niet hoor. Maar als 100% goed bent in de basis, vind je een paard niet meer zo eng als ie een keer bokt. Maar dat is pas zodra je op alle brave paarden GOED kunt rijden (hierdoor krijg je veel feeling en je voelt je goed op het paard!), en dan stapje voor stapje met 'stoutere' paarden leert rijden.

Op een manegepaard is het vaak voldoende om je handen een beetje rustig te houden. Terwijl Totilas bijvoorbeeld al stil zou staan als je je hand 0,5 cm verplaatst! Maar zelfs Anky van Grunsven is begonnen waar wij begonnen zijn.
Je leert eerst hoe je op de rug van het paard blijft, dan maakt het nog niet uit of je met je benen zwaait of niet. Het maakt dan ook nog niet uit of je een beetje recht zit of perfect recht... Dat leer je stapje voor stapje. Dus zodra je iets makkelijk vind, ga je iets moeilijkers leren. Jouw basis is wel goed! maar in de basis hoort 'alles' op het paard makkelijk te worden... Het sturen, de overgangen maken...

Waar je nu misschien nog 3 of 4 keer moet schoppen voor je VP in draf gaat, hoort de laatste stap te zijn (dus als je alle stapjes ervoor geoefend hebt) dat je paard al in draf gaat als jij je kont een beetje naar voren stuwt...

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:24

weet je wat, waarom leren we niet alles van het paard af?! nooit een boos dagje, nooit meer een vreugde bokje, altijd maar braaf hun mondje opendoen als het bit erin moet en niet meer bedelen om snoepjes. als wij dat als ''mensen'' zo graag willen, kunnen we het beste allemaal een elektronisch paard aanschaffen en alle echte paarden wegdoen.
paarden zijn nou eenmaal niet zo gemaakt. we zullen het afleren hoor, die hap. ik zal mijn zweepje erbij houden en iedere keer als hij zijn been verkeerd zet een mep verkopen. totdat de striemen op zijn reet staan. en dan zal ik zeggen: afleren die hap!!!!! en nog een mep erachteraan. als onze wereld zo door gaat.... dit zal heel onaardig en wel weer is heel onrealistisch zijn volgens sommige bokkers, maar ik ben gewoon eerlijk. als sommigen dat niet kunnen respecteren, jammer dan.
Ps ik barstte even los neem me niet kwalijk :o

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:26

Jong, ik meen dat een paard normaal bokt uit boosheid/protest. Mag hopen dat een manege geen pony's heeft die met vreugdebokjes door de rijbak gaan. :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:51

Gucci_ schreef:

Als pietepeut vind ik dat 'das Skala der Ausbildung' de basis is - en de oefeuit de B proefjes ZOU je zo kunnen zien.

Heel simplistisch: ontspannen is punt 1. Controle, 'aan de hulpen' is punt 3 - en ik vind dat een paard alle 6 punten vanaf dag 1 hoort te doen.
Verzamelen (....het werkwoord...) is voor een groen paard het benul dat als ik mijn bekken kantel, hij 'ho' of 'rustiger' moet doen - spelen met het zwaartepunt dus.
Rechtrichten is bij een jong ding gelijkelijk linksom en rechtsom oefenen, recht op de rechte lijnen (buitenrit, A-C lijn, diagonaal) gebogen op de korte zijdes en voltes - klein beetje stelling op de lange zijdes.
Etc.

En het is jammer dat veel maneges hier geen benul van overbrengen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:32

Skala der ausbildung wilde ik ook aanhalen, maar deed ik niet omdat het zo onbekend is in de manegewereld.

Maar de skala der ausbildung is voor mij een stappenplan bij het inrijden/trainen van een paard, dit ligt dus niet aan de ruiter. Als ruiter heb je weinig invloed op de stappen; oftewel je doet ze dus niet zelf. Je léért je paard controle, je léért je paard verzameling.

Maar voor de ruiter is het van belang dat hij stabiel zit (en dus niet omvalt als het paard wegspringt, bokt of steigert), goed ademt, de juiste spieren aanspant bij hulpen...

Ik kan me nog herinneren met wat voor (spier)pijnen ik vaak van het paard afstapte met manegelessen... Terwijl ik eigenlijk alleen hoefde te ademen en te zitten! Zonder spanning dus...

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:24

xSlvna schreef:
Skala der ausbildung wilde ik ook aanhalen, maar deed ik niet omdat het zo onbekend is in de manegewereld.

Maar de skala der ausbildung is voor mij een stappenplan bij het inrijden/trainen van een paard, dit ligt dus niet aan de ruiter. Als ruiter heb je weinig invloed op de stappen; oftewel je doet ze dus niet zelf. Je léért je paard controle, je léért je paard verzameling.

Maar voor de ruiter is het van belang dat hij stabiel zit (en dus niet omvalt als het paard wegspringt, bokt of steigert), goed ademt, de juiste spieren aanspant bij hulpen...

Ik kan me nog herinneren met wat voor (spier)pijnen ik vaak van het paard afstapte met manegelessen... Terwijl ik eigenlijk alleen hoefde te ademen en te zitten! Zonder spanning dus...

Dat is dus het punt. Een beginnende ruiter heeft nog niet genoeg kennis om het Skala der Ausbildung toe te passen.
Dan moet je al een gevorderde ruiter zijn (en dan niet aldus de hobbelmanegeruiters)
Dan moet je dus al wel een gedegen opleiding genoten hebben in de rijkunst.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:07

hoe sardientje losbarste vond ik heel eerlijk, volledig mee eens.

mijn moeder geeft mij ook geen klap als ik haar niet wil dragen op mijn rug, en een vreemde geeft mij al helemaal geen klap als ik chagerijnig doe. (vergelijking)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:46

leestmee schreef:
xSlvna schreef:
Skala der ausbildung wilde ik ook aanhalen, maar deed het niet omdat het zo onbekend is in de manegewereld.

Dat is dus het punt. Een beginnende ruiter heeft nog niet genoeg kennis om het Skala der Ausbildung toe te passen.
Dan moet je al een gevorderde ruiter zijn (en dan niet aldus de hobbelmanegeruiters)
Dan moet je dus al wel een gedegen opleiding genoten hebben in de rijkunst.

Ik snap drommels goed dat het skala niet in beginnerslessen uitgebreid wordt behandeld.
Maar het zou goed zijn, als de instructeurs het echt weten.

Mbt de zit van de ruiter houden de Duitsers het volgende ausbildingsschema aan: eerst het bekken goed in het zadel, dan de benen, dan hoofd en bovenlijf en dan de armen.
Accoord, centered rinding heeft een andere volgorde: eerst je zwaartepunt op de goede plaats, dan bekken, wervelkolom en hoofd, dan de rest.
Voor beide volg-orden is iets te zeggen. Beiden hebben logica.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:05

Interessante vraag, TS, waar zoals je ziet geen eenduidig antwoord op te geven is!

Paardrijden is een samenspel tussen ruiter en paard, en beide worden opgeleid. Ik denk dus dat er een aparte basis voor het paard is (ontspanning, en vanalles wat in vorige posts al genoemd is), en een aparte basis voor de ruiter (ontspanning, onafhankelijke zit, etc.)

Maar als we dan toch een echt gemeenschappelijke basis van paardrijden zoeken, zou ik zeggen: communicatie :)