Eigen pony redenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:41

Nathalie18x schreef:
FabianHorse schreef:
Als ik jou was zou ik een paard nemen en geen pony.

Ook kun je beter een onbeleerd paard nemen, dan kun je hem opvoeden en trainen zoals jij dat wilt. Groningers zijn goede paarden om als beginner mee te starten, ook met het beleren zijn ze heel makkelijk, ze laten je heel makkelijk toe. Natuurlijk is elk paard anders, maar mijn vader heeft er één gehad, en ik heb er één, dus ik kan het weten xD

Wat een slecht advies, niet elk paard is hetzelfde en zonder ervaring is een onbeleerd paard een slecht idee. Als eerste paard of pony zou ik sowieso een ervaren paard of pony aanraden.

Waarom? Je kunt het ook door een goed iemand laten doen. Of met goede professionele hulp.

Ik ben het wel met je eens dat je je niet moet laten leiden door een bepaald ras.

Nathalie18x

Re: Eigen pony redenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:47

Een jong paard is ook als het beleerd is heel anders dan een ervaren paard. Van een ervaren paard kun je veel leren en dat is zeker voor een jong iemand fijn.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:50

Nathalie18x schreef:
FabianHorse schreef:
Als ik jou was zou ik een paard nemen en geen pony.

Ook kun je beter een onbeleerd paard nemen, dan kun je hem opvoeden en trainen zoals jij dat wilt. Groningers zijn goede paarden om als beginner mee te starten, ook met het beleren zijn ze heel makkelijk, ze laten je heel makkelijk toe. Natuurlijk is elk paard anders, maar mijn vader heeft er één gehad, en ik heb er één, dus ik kan het weten xD

Wat een slecht advies, niet elk paard is hetzelfde en zonder ervaring is een onbeleerd paard een slecht idee. Als eerste paard of pony zou ik sowieso een ervaren paard of pony aanraden.

Nee, dat is juist de fout waar mensen ingaan!
Een paard dat door iemand anders beleerd is, kun je zeg maar niet meer naar wens aanpassen, even een raar voorbeeldje; Stel, je mocht kiezen: je kan een kant en klaar huis van lego krijgen, of een paar honderd legosteentjes, wat zou jij dan kiezen? Als je de losse steentjes neemt, is het misschien meer werk om een huis te krijgen, maar je kan het wel helemaal naar wens aanpassen, terwijl als je het kan en klare huisje genomen zou hebben, heb je misschien wel snel een huis, maar je mist bijv. nog een sauna, terwijl je dat er niet meer bij kan bouwen in het kant en klare huis! Terwijl dat wel zou kunnen bij de losse steentjes, je wijzigt gewoon het ontwerp.

Als je het verhaal goed gelezen hebt, kun je misschien de link leggen tussen de losse steentjes, (het onbleerd paard) en het kant en klare huis (beleerd paard).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:59

Maar dan is er nog een verschil wie de lego in handen krijgt...een bouwkundig ingenieur of een jong persoon ;)

De ingenieur zal zo bouwen dat eventuele aanpassingen nog mogelijk zijn, de onervaren bouwer maakt zijn huisje zoals het hem nu leuk lijkt en denkt misschien niet aan later of aan andere weersomstandigheden :)

Ik ben ook voor een goed, ervaren paard als leermeester voor jonge mensen!

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:02

Shirley schreef:
Maar dan is er nog een verschil wie de lego in handen krijgt...een bouwkundig ingenieur of een jong persoon ;)

De ingenieur zal zo bouwen dat eventuele aanpassingen nog mogelijk zijn, de onervaren bouwer maakt zijn huisje zoals het hem nu leuk lijkt en denkt misschien niet aan later of aan andere weersomstandigheden :)

Ik ben ook voor een goed, ervaren paard als leermeester voor jonge mensen!

Precies!!

Daarmee is het ook zo dat je dus ook beter een paard kan nemen waarna je veel ervaring hebt!

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:10

Waarom antwoord niemand gewoon wat ze vraagt? Ze vraagt wat ze nog meer aan het lijstje kan toevoegen, ze vraagt geen kritiek,

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:17

Heb van jou ook nog geen nuttige bijdrage gezien ;)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:20

Shirley schreef:

_/-\o_

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:25

VivaByoux schreef:
Shirley schreef:

_/-\o_

Dit. En daarnaast vind ik niet dat je je ouders mag manipuleren voor iets wat je zelf graag wilt. Als je ouders nee hebben gezegd, zullen ze er wel hun redenen voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:33

Wie manipuleert zijn ouders?

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:35

Manipuleren is misschien niet het juiste woord, maar redenen verzinnen om een eigen pony te krijgen is nergens voor nodig.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:37

Je hebt er goed over nagedacht, dat is goed van je. Top. Maar ik snap je ouders heel goed om er niet in mee te stemmen. Volgens je profiel ben je 13 en moet je ook nog gaan studeren, wat denk je dat dat allemaal gaat kosten voor je ouders? En straks ook nog een zusje die moet gaan studeren. Dan ook nog een paard naast onderhouden... dat is niet zomaar wat!
Het is natuurlijk super dat je een bijdrage wilt leveren, maar dat lijkt me wel erg lastig met een krantenwijk of ander bijbaantje als 13 jarige. Want daar verdien je maar een fractie van van wat een paard gaat kosten.

Misschien is het beter de keuze van je ouders te accepteren en een leuke verzorgpony te zoeken. Die kan je ook altijd op een lager pitje zetten als dat nodig is ivm school.
En je kan van een vp heel veel leren! En als je ouder bent en echt geld gaat verdienen kan je altijd nog je eigen paard kopen. Je bent nog jong!! Ik snap dat het je droom is om een eigen paard te hebben, maar die droom kan je ook nog even vooruit schuiven.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:30

Chasey schreef:
Je hebt er goed over nagedacht, dat is goed van je. Top. Maar ik snap je ouders heel goed om er niet in mee te stemmen. Volgens je profiel ben je 13 en moet je ook nog gaan studeren, wat denk je dat dat allemaal gaat kosten voor je ouders? En straks ook nog een zusje die moet gaan studeren. Dan ook nog een paard naast onderhouden... dat is niet zomaar wat!
Het is natuurlijk super dat je een bijdrage wilt leveren, maar dat lijkt me wel erg lastig met een krantenwijk of ander bijbaantje als 13 jarige. Want daar verdien je maar een fractie van van wat een paard gaat kosten.

Misschien is het beter de keuze van je ouders te accepteren en een leuke verzorgpony te zoeken. Die kan je ook altijd op een lager pitje zetten als dat nodig is ivm school.
En je kan van een vp heel veel leren! En als je ouder bent en echt geld gaat verdienen kan je altijd nog je eigen paard kopen. Je bent nog jong!! Ik snap dat het je droom is om een eigen paard te hebben, maar die droom kan je ook nog even vooruit schuiven.

:j :j :j

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:42

Tsja, zo heb ik ook eens een 'daarom-moet-ik-een-pony-hebben-lijstje' gemaakt, mn ouders waren het er helaas nog steeds niet mee eens.
Het heeft voor mij zo'n 14 jaar en meerdere verzorgpony's geduurd voordat ik eindelijk een eigen paard had (net sinds 4 maandjes hoor :'))
Achteraf ben ik nog blij ook, ik heb zo verschrikkelijk veel geleerd de afgelopen 14 jaar.... Als ik toen een pony had gehad weet ik niet of alles wel goed was gegaan :')
Bovendien had ik anders mijn grote paardenliefde niet ontmoet en kunnen kopen.
Als ik jou was zou ik eerst lekker een verzorgpony zoeken. Ik snap dat je heel graag een eigen wil, maar ik raad je echt aan eerst flink veel ervaring met de verzorging e.d. Te krijgen, want dat valt je nog vies tegen hoor, ik ben 7 dagen per week minstens 2 á 3 uur op stal. Of het nou stikbenauwd is of het vriest dat het kraakt, je paard moet elke dag eten en water, een schone stal en evt beweging.
Daarnaast is het verstandig om een flink bedrag op je rekening te hebben voor je überhaupt denkt aan het kopen van een pony.
Je wil hem niet na een paar maand weer moeten verkopen omdat de kosten toch tegenvallen.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:01

Chasey schreef:

''wat denk je dat dat allemaal gaat kosten voor je ouders?'' , waar slaat dit op? Het is toch haar pony? Als zij daar geen geld voor heeft is dat haar probleem, dan gaat ze maar werken, maar dan heeft ze geen tijd voor school... Daar komen al die laag opgeleiden mensen dus vandaan, daardoor gaat de maatschappij achteruit...
Dat dan even terzijde, als zij het paard verwaarloost, dan krijgen de ouders de schuld van dat soort dingen, dus daar heb je opzich wel gelijk in :j . Maar alsnog..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:30

FabianHorse, meisje is dertien!
Ze is nog leerplichtig, dus zelfs al zou ze willen, ze MAG niet van school en gaan werken.

Dus moeten de ouders garant staan en uiteraard opdraaien voor de meeste kosten, ze zijn daar ook verantwoordelijk voor omdat hun dochter nog minderjarig is :j

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:43

Toen ik 5,5 jaar oud was ben ik begonnen met rijden op de manege hier in de buurt, hier heb ik gereden tot dat ik 12 jaar was. In die tijd heb ik een pony kunnen verzorgen en een van de jongere paardjes wat meer kunnen doorrijden. Toen ik 12 was, kwam ik hier op bokt een hele leuke pony tegen die ik kon leasen. Dat heb ik gedaan vanaf 28-08-13 tot 06-03-15, toen hebben mijn ouders haar gekocht, omdat de eigenaar haar toen niet meer kon betalen. ( Alleen daarom, anders had ik haar wss nooit gekregen ). Ik heb van haar mogen genieten tot vorige week woensdag, toen heb ik mijn allerliefste meisje jammer genoeg moeten laten gaan naar de eeuwige weides....

Hier mee wil ik zeggen dat je niet moet opgeven op je droom voor een eigen paard, maar dat het ook in stapjes kan komen ipv meteen een eigen paard. Je ouders zijn misschien bang dat je de verantwoordelijk heid niet aan kunt, of dat je over je paardenliefde heen groeit. Dit gevoel hadden mijn ouders iig.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:48

Shirley schreef:
FabianHorse, meisje is dertien!
Ze is nog leerplichtig, dus zelfs al zou ze willen, ze MAG niet van school en gaan werken.

Dus moeten de ouders garant staan en uiteraard opdraaien voor de meeste kosten, ze zijn daar ook verantwoordelijk voor omdat hun dochter nog minderjarig is :j

Ja precies, ze is dertien!! Dus geen meisje van 3 dat nog gedragen moet worden!
Tuurlijk weet ik dat ze leerplichtig is, en daarom zeg ik ook: een paard hebben, werken en school is heel veel, met een paard ben je zeker 4 uur bezig. Die ouders hebben daar toch ook hun reden voor, omdat ze weten dat ze het toch niet gaan redden, en zij weer moeten betalen voor een paard dat eigenlijk helemaal niet van hun is!