aan de teugel rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienn4x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:34

Ik ben van mening dat aan de teugel rijden bij ieder paard anders werkt. Je moet gewoon even de juiste manier voor jou paard vinden :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:35

nienn4x schreef:
Ik ben van mening dat aan de teugel rijden bij ieder paard anders werkt. Je moet gewoon even de juiste manier voor jou paard vinden :)

Er zijn geen 'maniertjes' voor aam de teugel rijden. Gewoon correct rijden, dan gaan ze vanzelf de hand opzoeken.

nienn4x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:40

saddledancer schreef:
nienn4x schreef:

Er zijn geen 'maniertjes' voor aam de teugel rijden. Gewoon correct rijden, dan gaan ze vanzelf de hand opzoeken.

Wat ik probeer te zeggen is dat er geen uitleg voor is. Je moet gewoon 'proberen' wat voor jou paard het beste werkt. Uiteraard kan je pas beginnen met aan de teugel rijden als jij en je paard er klaar voor zijn. En ook vind ik dat je niet 'correct' kan rijden... Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Niemand rijd perfect. Maar je moet natuurlijk wel een goede basis hebben.

Arabier

Re: aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:22

wat zijn er hier van die idioten die haat gaan geven als ze je niet begrijpen: ik zaag niet heb ik al gezegd. het is iets anders. dan gaan sommige mensen zeggen: je zaagt wel! jeetje mensen, hoe weet je dat in vre des naam?! heb je me ooit zien rijden, dus stop maar met haten op de mensen die het een stukje anders doen dan jou/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:24

anemoonlena schreef:
wat zijn er hier van die idioten die haat gaan geven als ze je niet begrijpen: ik zaag niet heb ik al gezegd. het is iets anders. dan gaan sommige mensen zeggen: je zaagt wel! jeetje mensen, hoe weet je dat in vre des naam?! heb je me ooit zien rijden, dus stop maar met haten op de mensen die het een stukje anders doen dan jou/

Als het geen zagen is.
Zou je dan willen uitleggen wat je precies doet,waarom je dat doet, wat het effect is naar jouw idee en wat je ermee wil bereiken?

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:26

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:32

anemoonlena schreef:

'Spelen' met de teugels.. is een ander woord voor zagen, klinkt fijner, gezelliger en vriendelijker, maar is precies hetzelfde in meer of mindere graad.
Op het moment dat je dan zegt 'gewoon eerst een trekje links, dan een rechts' dan heb je het inderdaad weer over zagen.

Dan kan jij wel vinden dat dat spelerig vriendelijke rukjes geven is.. het is precies hetzelfde.

Bruintje heeft heel netjes en duidelijk verwoord wat dan wel de manier,bedoeling en het nut is van het 'aan de teugel' rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:39

Volgens mij heeft er iemand nogal last van de puberteit :')

Ts, ik wil je vooral 2 tips geven: geniet en ontspan. Ontspan schouders en armen en zet ze niet vast. Dat werkt ook door op paard, als je zelf happy voelt en je bent ontspannen dan beweeg je ook fijner mee met de beweging en geef je paard ook ruimte om zelf te lopen en kun je voorkomen dat ook paard de verkeerde spieren vastzet. Eerst zorgen dat er kracht en balans genoeg is in het paard zodat hij/zij goed op eigen benen kan lopen. Aan de teugel lopen is pas de laatste fase en dat komt vanzelf :) cadeautje van je paard voor je correcte manier van rijden.

En neem idd een andere instructrice, kneepjes in de teugel geven is niet spelen maar leren om het paard te laten duiken om onder de druk in de mond uit te komen. Dat is niet wenselijk en uiterst onvriendelijk naar het paard toe.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:20

ja hoor, ik wil hetb est uitleggen :)
het begint zo:

je wint de vertrouwen van het paard en bouwt een band op, tijdens het rijden moet hij zowel voor als bij de achterhand voorwaarts zijn, daardoor rijd ik veel tempo wisselingen, als je goed en rustig rijd, dan kan je paard zich gaan ontspannen, het zou kunnen dat je paardje al heel simpel dan aan de teugel loopt, of je kan even een stukje helpen, paarden ontspannen en meestal gaan ze dan knabbelen op het bit, als je met het bit en de teugels een soort van speelt, dan speelt het dus in de mond en kan je paard makkelijker ontspannen en aan de teugel lopen, in ieder geval, de mijne dan. het is geen zagen, want er staat geen mond open of wat dan ook, ook doet het zeker geen pijn, t is een soort van kneden,het is neit trekken of zagen of wat dan ook

nou, nu hebben jullie uitleg van een meiske die diep in de puberteit is en een grote mond heeft :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:31

_Natasja_ schreef:
Danique01 schreef:
[RT-V] [centraal] Aan de teugel

hier staat ook veel informatie

_Natasja_ schreef:
Dit topic eens rustig doorlezen.

Absoluut NIET de manier van anemoonlena gaan proberen.
Dit is gewoon zagen!

Jouw paard komt aan de teugel (nageeflijkheid) als je het paard goed gegymnastiseerd hebt en er voldoende wederzijds respect en vertrouwen aanwezig is.

anemoonlena schreef:
dat is geen zagen, lees reactie ervoor, waarschijnlijk fout verwoord

Jij zet letterlijk neer:
Een trekje links en een trekje rechts.

Dat = zagen.

als dat niet is wat je bedoelde dat kan. :(:)
Maar zoals je het hier neer zet wordt het door 100% van de lezers opgenomen als trekken ( = zagen )
En leer je ze dus het verkeerde.

Tip voor de toekomst :)*
Zorg dat je het zo omschrijft dat het niet per ongeluk verkeerd overgenomen wordt.
Je moet er van uit gaan dat het letterlijk wordt overgenomen.

Anemoonlena: lees mijn bericht nog eens door.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:34

Kneden valt ook onder zagen. Je moet gewoon niks met de teugels doen, dat is het hele principe en wordt helaas gewoon te vaak aangeleerd.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:44

okee misschien doe ik het dan wel al heel mijn leven fout

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:47

anemoonlena schreef:
ja hoor, ik wil hetb est uitleggen :)
het begint zo:

je wint de vertrouwen van het paard en bouwt een band op, tijdens het rijden moet hij zowel voor als bij de achterhand voorwaarts zijn, daardoor rijd ik veel tempo wisselingen, als je goed en rustig rijd, dan kan je paard zich gaan ontspannen, het zou kunnen dat je paardje al heel simpel dan aan de teugel loopt, of je kan even een stukje helpen, paarden ontspannen en meestal gaan ze dan knabbelen op het bit, als je met het bit en de teugels een soort van speelt, dan speelt het dus in de mond en kan je paard makkelijker ontspannen en aan de teugel lopen, in ieder geval, de mijne dan. het is geen zagen, want er staat geen mond open of wat dan ook, ook doet het zeker geen pijn, t is een soort van kneden,het is neit trekken of zagen of wat dan ook

nou, nu hebben jullie uitleg van een meiske die diep in de puberteit is en een grote mond heeft :)

Als je in de mond van je paard of pony loopt te kloten, dus kneepjes/zagen/rukjes/spelen WHAT EVER, rijd je een paard NIET ontspannen dus ook niet aan de teugel...
Zo simpel is het gewoon...

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:52

ik ben er zojuist achter gekomen dat ik het fout had.
ik heb het inderdaad 6 jaar lang fout gedaan ( zo lang rijd ik nu ongeveer echt aan de teugel)

ik vind dit heel erg van mezelf.

excuses aan iedereen die me verbeterde, ik wist dit echt niet.

sorry

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:54

anemoonlena schreef:
ik heb het inderdaad 6 jaar lang fout gedaan ( zo lang rijd ik nu ongeveer echt aan de teugel)

sorry

Super knap van je deze reactie, echt m'n complimenten!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:55

Maakt niet uit dat je het verkeerd hebt gedaan.
Dan heb je nu de rest van je paarden leven om het anders te doen.
En dat gaat vast langer duren dan de afgelopen 6 jaar.
Echt top reactie zeg!!

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:58

Je zou ook voor wat basiskennis op dit YouTube kanaal kunnen kijken, er wordt erg duidelijk uitgelegd hoe je een paard los en soepel kan maken. Zodra je paard los, ontspannen en actief in zijn gangen is, zal hij vanzelf het bit op zoeken en 'aan de teugel' gaan. Het heeft mij vooral in het begin heel erg geholpen! (En nu nog steeds trouwens)
https://m.youtube.com/user/Atletischerijkunst

Maar vergeet niet dat niet elk paard hetzelfde is, en waarschijnlijk zul jij tegen andere problemen aankomen dan die in de filmpjes voorkomen. Het is dus wel belangrijk dat je les blijft nemen :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:09

anemoonlena schreef:

sorry

Ontzettend knap, zo'n reactie! +:)+
Het geeft helemaal niets, dat het niet goed gegaan is, daar kun jij ook niets aan doen, helaas leren te veel mensen het nog op deze manier aan. Heel erg knap dat je nu inziet dat het eigenlijk niet zo hoort, dat is hartstikke volwassen van je, en de beste basis om het te leren :j gelukkig heb je nog veel meer dan 6 jaar om het goed te leren en goed te doen :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:18

Mijn oude instructrice op manege 3/4 jaar geleden legde het me ook totaal verkeerd uit.

Ik stopte naast haar in de bak en zei; hoe krijg ik haar nu aan de teugel?
Zei van ja je trekt iets met de teugel na buiten en knijpt er iets in.
Nouja toen ging mn pony inderdaad "aan de teugel" maar wanneer ik verder reed was het alweer weg.

Maar dat vind ik zo iets gemeen dat ze me het niet correct wilde leren want zelf reed ze op best hoog niveau;!
Dus dan voel je best klote..

En nu weet ik het nog steeds niet.
Dus ik lees altijd maar wat mee.. :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:39

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:18

Wat fijn anemoonlena, dat je heg nu echt weet :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 00:03

anemoonlena schreef:

sorry

Respect voor je berichtje Anemoonlena.
Ik denk dat velen van ons zo 'leren' rijden.
Immers niet iedereen wordt met een gouden paplepel in de mond geboren en/of heeft direct een goede instructeur gevonden die het ook nog eens op een manier aanleert die ook duidelijk is voor degene die de les neemt.

velen leren zichzelf een beetje rijden en zoeken daarna lessen, via maneges of verzorgponies. Vaak ook meerdere malen van instructeur gewisseld, voor ze uiteindelijk iemand troffen die het logisch en duidelijk uitlegt en ook nog eens correct.

je ziet veel reacties als: klinkt als manege instructie.
Mijn ervaring is.. Er zijn ook meer dan voldoende prive instructeurs die maar gewoon wat doen..

Immers ze krijgen betaald voor resultaat.. dus als een paard lekker vlot in een schijnkrul loopt heeft een ruiter het idee dat ze vorderingen maken.. HElaas vaak ook nog beloond in wedstrijden, ongeacht of een dier echt correct loopt of dat het een truckje is met een valse krul.

Het duurt vaak even voor je er precies de vinger op hebt. En nog langer voor je ook nog een instructeur hebt gevonden die aan je wensen voldoet en ook echt correct zaken aanleert.

Het internet heeft je flink wat jaartjes bespaard.. En onthoud maar gewoon: De mensen die hier zo fel zijn.. die hebben het vast ook ooit gewoon fout gedaan, ook als ze nu bij hoog en laag zouden beweren dat ze geboren natuur talenten zijn die vanaf het eerste moment dat een pony aan de teugel kwam het ook gelijk op de juiste manier deden ;)..

ik heb ook wat afgezaagd in mijn leven op diverse manieren, voor ik uiteindelijk erachter kwam hoe het nu zat. Je moet immers afgaan op wat je weet, en wie je zaken vertelt. En het duurt even voor je het kaf van het koren scheid en je goede keuzes kunt maken in wat betrouwbare correcte informatie is, en wat niet.. En dan nog zul je er vast nog wel een keer de mist mee ingaan. ik in ieder geval nog vaak genoeg hoor ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 01:17

Rietjee_xx schreef:
Alsof ze bij western aan de teugel rijden....

Ja dat doen we zeer zeker weten. Wel op een veel vriendelijkere manier alleen ;)
Al die trucjes wat er wordt gebruikt is geen echte (basis)collectie, maar je paard gewoon in de krul trekken of zagen. Niks bijzonders aan. Daarom zie je ook zo veel paarden met een grote ondernek en een bit wat bijna uit de mond hangt. Zelfs in de hoogste niveau van dressuur. En dat is nu het voorbeeld. Helaas.

Basiscollectie is niks meer dan je paard die de druk geeft. Een paard die de druk accepteert en zn neus naar laat zakken. De gevordende collectie is veel ingewikkelder, daar wil je namelijk dat je paard echt zn achterhand onder de massa plaatst en de rug gebruikt. Maar dat is een stap verder, dat is niet de eerste stap er naar toe. Wat veel mensen wel denken.
Je wilt eerst dat je paard de druk in de mond accepteert en er voor wijkt. Dat doe je door laterele flexie (zonder trekken!!! Geeft een beetje druk, en laat de druk gaan wanneer paard de neus tipt) en verticale flexie. Eerst in een halt, daarna in stap, dan draf, dan galop.
Je wilt dit eerst helemaal goed hebben voordat je zelfs denkt over de echte collectie. Ook veel mensen zien de verticale flexie al als 'aan de teugel'. Maar dit is gewoon basiscollectie. Dus een paard dat t bit accepteert, maar nog niet zn achterhand en rug gebruikt.
Je wilt er ook zeker van zijn dat je de volle controle hebt over je paard over elk spiertje van je paard. Een grooote stap wat bijna elke engelse ruiter in Nederland wordt overgeslagen.
Je wilt een pivot om de voor en ahterhand kunnen maken, je wilt een sidepass kunnen maken (wijken op 1 lijn), een leg yield (wijken in stap/ draf), je wilt alle controle over de achterhand hebben etc. Je wilt zo veel controle hebben over je paard dat je 1 bent, net zoals jij loopt op jouw eigen voeten.
Als je de controle ober dit allemaal hebt dan pas kan je denken over de echte collectie. En dan is t opeens helemaal niet moeilijk meer ;)

Annemoonlena (wat ik trouwens erg respecteer dat je zo je fouten toe geeft, en er van wil leren) is zeker niet de enige. Ik wed dat grotendeels van de bokkers geen idee heeft wat 'aan de teugel' (ik vind die term maar niks) eigenlijk inhoudt, en hoe dit te doen op een vriendelijke manier.
Er zijn meerder manieren, maar dit is 1 manier en zeer zeker mijn favoriete manier. Omdat er veel meer gefocussed wordt hoeveel controle je hebt over je paard, het is niet all about dat krulletje..
Als je het op deze manier doet krijg je een veel vriendelijker plaatje met een paard die echt ontspannen en goed loopt.
Dit kan zowel engels als western. Engels is alleen lastiger(!) Omdat je geen duidelijke release hebt zoals in de western. En je moet zelf een erg goede vriendelijke hand hebben. Je moet weten hoeveel druk te geven en nog steeds een release te hebben.

Oh en ik ben t er niet mee eens dat een paard altijd zo genaamd 'aan de teugel' moet lopen. Hier rijden we zo 6 uur op een dag met een trailride/ werk met koeien, en dan ga je dat arme beestje echt niet vragen om verzameld te lopen. Arm beest :') dat is veel te vermoeiend en ga je beiden niet volhouden. Daarnaast hebben ze hun eigen lichaam nodig om bijv een koe af te snijden (cutting)
Of als je op eem paard zit in de bergen wil je ook heel graag dat hij zich concetreert op de trail, als je niet een paar km naar beneden wilt vallen :P Dus nee. Je paard hoeft absoluut niet altijd verzameld te lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:30

Anemoon, fouten maak je om ervan te leren en dat is oke :) voel je er niet schuldig om nu :)

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:12