Hoe pony in galop te krijgen!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:51

mingming schreef:
Rietjee_xx schreef:

Van de eigenaar mag ik er lessen mee rijden,
En de eigenaar vindt het goed dat ik der rij op mijn manier. (aangezien ik binnekort mede eigenaar wordt van de paardjes)

Les wil ik ook gaan doen, maar moet een goede intructeur/intructrice vinden :)

Ik zag dat je op een manege wilt lessen. Zoek op google en ga gewoon even langs bij verschillende maneges om te kijken welke je bevalt. Er zijn ook weleens mensen die bij op locatie komen lesgeven, of je kunt naar hun toekomen met je paard. Daar kan je via marktplaats/boktmarkt naar zoeken.

Maneges in de buurt zijn er wel, maar sommige zijn te prijzig! Ik weet dan wat voor lessen ze geven, maar voor die lessen ga ik mijn geld niet uitgeven!
Maar ja, ik denk dat ik gewoon ga voor een instructeur/instructrice waar ik naar toe kan komen om les te krijgen :)

Dottie1990

Re: Hoe pony in galop te krijgen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:55

Klinkt misschien dom maar elk paard kan galopperen..
Ik heb sinds kort een bijrijd paardje die ik nu een beetje leer kennen door longeren, bij ho en stappen gaat ze stappen of stopt ze, bij drrraf gaat ze draven maar bij gaalop of klikken of wat dan ook ging ze niet. Tot ik haar met m'n stem aanmoedigde en zelf een sprongetje maakte en naar haar toe rende een beetje, vervolgens galoppeerde ze als een blij ei rond. En anders eens wat strenger zijn..

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:00

Ik ben streng genoeg, maar ze snapt het niet, er was 3 jaar op haar gereden zonder te galoperen, dus ik vindt het logish datze het dan niet snapt.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:51

En als ik naar haar toe ren, rent zij ook vrolijk naar mij toe xD
Dus dat is geen optie xD

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:17

Rietjee_xx schreef:
Ik ben streng genoeg, maar ze snapt het niet, er was 3 jaar op haar gereden zonder te galoperen, dus ik vindt het logish datze het dan niet snapt.

Dus aan jou om het aan te leren.
Een onbeleerd paard wat uit het land wordt getrokken heeft ook nog nooit aan de longeerlijn/onder het zadel gegaloppeerd en toch kun je ze dat best snel leren.
Toch op een goede manier leren longeren waardoor het paard je gaat begrijpen.

Hoe probeer je je paardje te laten galopperen (zowel onder het zadel als aan de longeerlijn)?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:27

De tijd maakt niet uit dat ze het niet heeft gedaan: ze kan het in de wei, dus lichamelijk zal het niet zijn. Dan moet je het dus toch bij jezelf zoeken. Alleen op stem gaat het niet lukken nee, daar gebruik je lichaamstaal voor. Dus les is toch erg belangrijk. Of kijk naar filmpjes waar het correct gebeurt?

Hier een shetlander eens gelongeerd, die helemaal niks kende. Maar mijn lichaamstaal begreep ie dondergoed! Mooi om te zien dat wanneer je zelf kan longeren, je vrijwel ieder paard kan longeren..

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 18:43

Ik longeer met de zweep erbij,

Ik doe ook met geklik met m'n stem, en ik zwiep een beetje met de zweep als ze sneller moet, ook ga ik dan om het zomaar te zeggen naast de kont lopen. En als ze langzamer moet, sleep ik de zweep gwn over de grond en loop ik om het zo maar te zeggen nasst het hoofd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:47

Rietjee_xx schreef:
Ik longeer met de zweep erbij,

Ik doe ook met geklik met m'n stem, en ik zwiep een beetje met de zweep als ze sneller moet, ook ga ik dan om het zomaar te zeggen naast de kont lopen. En als ze langzamer moet, sleep ik de zweep gwn over de grond en loop ik om het zo maar te zeggen nasst het hoofd.

Maar dan wordt je toch alle kanten opgesleept?
Gewoon in het midden blijven staan.

Ik denk dat het fijn zou zijn als iemand met verstand, je eens een x helpt.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:02

Nee,ik blijf ook in het midden staan, maar in het midden richting de kont toe, en in het midden richting het hoofd... Nogal moeilijk uit te leggen.... Maar ik hoor wel vaker dat mensen dit doen, en zo heb ik het ook geleerd ;)

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:02

Fijn dat je les gaat nemen :)

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 10:43

:)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:49

Les nemen is de enigste optie als een ander het de pony aan laten leren niet kan.

Zo te lezen snapt de pony jou niet en weet jij niet hoe je het de pony aan kan leren. Dit is niet vanaf papier te leren en dus heb je les nodig.

Ga er dan gemakshalve van uit dat het dier lichamelijk in orde is en passend tuig heeft, jij niet te groot en te zwaar bent enz. En dus dat het dier kan galopperen onder het zadel als hij dat zou willen/snappen

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:09

Het paard heeft een zadel wat uitstekend past, en ik ben zeker niet te zwaar of te groot.
Ik weeg 49 kilo ong. en ben 1,72
Dyan is ongeveer 1,65

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:13

Dat is top, dan ben je zeker niet te zwaar of te groot.
Alleen 1.65 voor een E pony dat kan niet, dan is het een paard met die schofthoogte. Als het een E pony is moet hij maximaal 1.565 zijn.
Maar ook dan pas je daar nog zat op!

Dus les nemen zou dan de oplossing zijn voor het probleem. Heb je al eens rondgevraagd?

Misschien kan je de bak in de buurt voor 1x per week gebruiken/huren om te lessen als je dat overlegt?

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:15

Die e moet ook weg, ik typte te snel dus vandaar dat ie e kwam...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:15

Als het paard in vrijheid mooi kan galoperen ligt het probleem bij de trainer en dat ben jij,
Miis even de galop laten voor wat het is en zelf de basis leren in stap en draf en leren hoe galoppeert een paard aan en waarom kan hij dat niet als jij het hem vraagt,

Het is vaak een balans probleem, die heel vaak door de houding of zit van de ruiter word gecreëerd zodat het paard niet kan aan galopperen, ga eens echt kijken wat er technisch fout gaat en daar heb je dus begeleiding voor nodig van een instructrice die de fout niet bij het paard gaat zoeken maar bij jou

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:17

Ja, een tijdje geleden had ik dus gevraagd als ik soms eens mag komen in rijden in hun bak enzo, en dat mocht wel enzo.
Maar toen kwam ik er een keertje om te vragen als ik die middag in de bak terecht kon, maar toen zeiden ze oppeens dat ik beter een andere bak kon gaan zoeken. En tjah, op de plek waar mijn verzorgpony staat, is verder geen bak in de buurt.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:19

midgie schreef:
Als het paard in vrijheid mooi kan galoperen ligt het probleem bij de trainer en dat ben jij,
Miis even de galop laten voor wat het is en zelf de basis leren in stap en draf en leren hoe galoppeert een paard aan en waarom kan hij dat niet als jij het hem vraagt,

Het is vaak een balans probleem, die heel vaak door de houding of zit van de ruiter word gecreëerd zodat het paard niet kan aan galopperen, ga eens echt kijken wat er technisch fout gaat en daar heb je dus begeleiding voor nodig van een instructrice die de fout niet bij het paard gaat zoeken maar bij jou

Eeregisteren ging iemand met mij
Hij heeft zelf 2 paarden, en hij heeft al meer dan 30/40 jaar ervaring met paarden. Ook hem lukte het niet.

Dottie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:20

Rietjee_xx schreef:
En als ik naar haar toe ren, rent zij ook vrolijk naar mij toe xD
Dus dat is geen optie xD

Dan ben je dus niet consequent genoeg.. Jij bent de baas, als jij toe staat dat ze dan naar jou toe rent ja logisch dat ze het als een grapje gaat zien allemaal. Het komt op mij niet over alsof je erg door zet, niet banketstaaf bedoeld ik ken je niet oordeel alleen via dit topic . Jaag hem/haar eens op dan aan de longeerlijn dat ie wel moet galopperen, dan maar racen en bokken ofzo als ie maar galoppeert..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:21

Tja als je in problemen blijft denken en niet in oplossingen dan kom je er niet.

Weet je ook waarom je daar niet meer mag rijden? Neem je teveel vriendinnen mee/ruime je de mest niet op/stoor je andere mensen met je rijden? Je zou het eens kunnen vragen en dan overleggen of het als nog mag bv 1 vaste dag per week en dan met instructeur.

En lessen in een weiland in de zomer is een prima optie, dat die weide te groot is en het dier aan de ren kan gaan is prima met wat lint en prikpaaltjes op te lossen.

Ik heb het idee dat jij denkt dat je met tips van internet het zelf wel op kan lossen.
Maar na zoveel tijd proberen en het nog steeds niet duidelijk kunnen maken aan de pony kan je de conclusie wel trekken dat je dat niet gaat lukken. En dat dus les van een goede instructeur je wel op weg kan helpen.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:22

MarliesV schreef:
Tja als je in problemen blijft denken en niet in oplossingen dan kom je er niet.

Weet je ook waarom je daar niet meer mag rijden? Neem je teveel vriendinnen mee/ruime je de mest niet op/stoor je andere mensen met je rijden? Je zou het eens kunnen vragen en dan overleggen of het als nog mag bv 1 vaste dag per week en dan met instructeur.

En lessen in een weiland in de zomer is een prima optie, dat die weide te groot is en het dier aan de ren kan gaan is prima met wat lint en prikpaaltjes op te lossen.

Ik heb het idee dat jij denkt dat je met tips van internet het zelf wel op kan lossen.
Maar na zoveel tijd proberen en het nog steeds niet duidelijk kunnen maken aan de pony kan je de conclusie wel trekken dat je dat niet gaat lukken. En dat dus les van een goede instructeur je wel op weg kan helpen.

Het probleem was dus dat ik nooit in de bak had gereden..... Dus ik snap het niet....
Zelf rijden ze niet in de bak omdat ze geen paarden hebben. Verder gebruiken ze de bak ook nergens voor....

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:23

Les nemen?
En eventuele klachten uitsluiten?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:27

Dan wordt het toch lessen in het weiland of wachten tot de bak klaar is. In de OP schrijf je dat die er komt.
Of zorgen dat iemand je naar een rijvereniging wil rijden en dat je daar kan lessen.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:31

Ik snap nu waarom ik niet meer in die bak mag rijden....
Mijn moeder kwam met een slimme opmerking dat het huis misschien te koop staat....
Kijk ik ff op een verkoopsite... En ja hoor! Het huis staat te koop!!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:35

Mag je er dan ook niet gewoon in rijden, tot wanneer het huis verkocht is? Anders een vragen ofzo?