Waarom steigeren wel of niet aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:00

maximuss schreef:
Imo kweek je een band door de dagelijkse verzorging en is die band het uitgangspunt voor het werk. Als mens kun je je wel blij voelen omdat je paard goed gewerkt heeft die dag maar je paard heeft meer aan de dagelijkse kroel-/ poets-sessies om een band te vormen met zijn mens. Wat is een goede band? Imo een fijne, wederzijdse, stressloze communicatie. Maar hiervoor moet je dus eerst elkaar verstaan (zelfde taal spreken) vooraleer je een conversatie kunt aangaan (bv trainingssessie).

Lekker generaliserend weer :+
Mijn merrie heeft een hekel aan gepruts aan haar lijf, die ga je echt niet blij maken met uitgebreide poetssessies hoor. Weidegenootjes krijgen ook vaak genoeg een hoef naar hun hoofd als ze denken dat ze langer dan een paar minuten met haar kunnen kroelen.

Gaat je band/communicatie beter worden door het aanleren van steigeren? Nee, natuurlijk niet.

Maar om nu te stellen dat geen enkel element van VD communicatie kan verbeteren is wel erg zwart-wit. Basis grondwerk (wat je ook doet als je serieus bezig bent) is juist verhelderend voor beide partijen. Zeker niet het enige waarmee je een band opbouwt, dat ben ik met je eens. Maar het kan wel meerwaarde hebben.

Misschien is het voor TS ook fijner om weer terug te gaan naar het steigeren, en niet om heel VD door het slijk te halen (of te verdedigen).
Aangezien ik daar geen antwoord op heb gegeven. Over het algemeen raad ik het aanleren van steigeren af, gewoon omdat je via het internet niet het niveau en mate van gevoel van iemand in kan schatten.
Mijn merrie steigert wel op commando (wat een raar en niet bestaand woord is, om ongelukken te voorkomen in combinatie met lichaamshulp). Met deze merrie geef ik ook demonstraties over werken in vrijheid en ik heb het pas aangeleerd toen ik zeker was dat ze het niet zou misbruiken. Verder is het een fijne gebruikspony, mennen is onze standaard bezigheid.
Mijn ruin kan het niet en zal ik het ook niet leren, voornamelijk omdat die lichamelijk niet goed genoeg is om zo'n oefening zonder ongemak uit te voeren. Dat is ook iets waar rekening gehouden mee moet worden voordat je zwaardere oefeningen gaat vragen.

Captain

Re: Waarom steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:03

Ik zeg niet dat dat mijn definitie is van een band krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat je juist met grondwerk je paard leert kennen. Zijn zwakke/sterke punten en hem zo sneller leert kennen omdat je meer van hem ziet dan enkel een rondje lopen over een erf.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:11

maximuss schreef:
Als jouw definitie van een band bestaat uit hoe vlug je paard doet wat jij zegt dan heb je idd meer nodig...

Maar het gaat niet om hoe vlug iets gaat of niet. En daar heb ik trouwens ook niets over gezegd. Maar doordat we die dingen oefenen en leren, hebben we er wel beide lol in. En dat maakt niet uit om hoe snel of langzaam iets gaat... Je leert wel je paard kennen en wat hij wel of niet fijn vind

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:14

vilheide schreef:
Mijn paard heeft vroeger het steigeren onder het zadel geleerd. Toen ik hem gekocht had steigerde hij op het moment dat hij ergens stil moest staan en wanneer hij het ergens niet mee eens was. Inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder en heeft hij het gelukkig afgeleerd.

Nou, om deze reden zou ik het dus nooit aanleren... @Vilheide, hoe heb je het je paard afgeleerd? We hadden vroeger ook een paard wat uit protest snel op de achterbenen ging. De eigenaresse gaf dan een tik met de zweep op't hoofd, tussen de oren. 8)7

feit is; aanleren is makkelijk, afleren is een heel ander verhaal.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:49

Weidebloem schreef:
vilheide schreef:
Mijn paard heeft vroeger het steigeren onder het zadel geleerd. Toen ik hem gekocht had steigerde hij op het moment dat hij ergens stil moest staan en wanneer hij het ergens niet mee eens was. Inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder en heeft hij het gelukkig afgeleerd.

Nou, om deze reden zou ik het dus nooit aanleren... @Vilheide, hoe heb je het je paard afgeleerd? We hadden vroeger ook een paard wat uit protest snel op de achterbenen ging. De eigenaresse gaf dan een tik met de zweep op't hoofd, tussen de oren. 8)7

feit is; aanleren is makkelijk, afleren is een heel ander verhaal.

Ik zei resoluut nee, op het moment dat hij wilde gaan steigeren. Met de zweep tussen de oren slaan zou bij mijn paard alleen maar meer verzet hebben gegeven dus dat zou bij hem niet hebben geholpen.
Ook als hij moest stil staan om bv een weg over te steken kwam hij regelmatig omhoog, dit heb ik er uitgekregen door hem toch gewoon voorwaarts te houden, desnoods maakte ik een volte om hem niet te kunnen laten steigeren. Duidelijkheid en het gedrag niet tolereren heeft er voor gezorgd dat hij nu niet meer steigert.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:50

Steigeren is, zoals al eerder gezegd, ongewenst gedrag. Ik zou zoiets dus zelf niet aanleren bij een paard of pony. Misschien TS, moet je jezelf de vraag stellen waarom zou je het willen aanleren? Wat is je doel? Wat verbetert het aan je pony? Dat sommige buigoefeningen goed voor de spieren zijn kan ik inkomen maar steigeren is alleen voor de fun.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:56

Jillsil schreef:
Steigeren is, zoals al eerder gezegd, ongewenst gedrag. Ik zou zoiets dus zelf niet aanleren bij een paard of pony. Misschien TS, moet je jezelf de vraag stellen waarom zou je het willen aanleren? Wat is je doel? Wat verbetert het aan je pony? Dat sommige buigoefeningen goed voor de spieren zijn kan ik inkomen maar steigeren is alleen voor de fun.

Als je richting de levade werkt leer je het paard de bekken te kantelen, buikspier aan te spannen en train je de broekspieren. Dit is echter een ingewikkelde oefening en zwaar voor het paard.

De showy hoge steiger met maaiende benen is inderdaad puur voor de show en kan belastend zijn voor de voorbenen als het te vaak wordt gedaan in korte tijd.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:05

mooney schreef:
Jillsil schreef:

Als je richting de levade werkt leer je het paard de bekken te kantelen, buikspier aan te spannen en train je de broekspieren. Dit is echter een ingewikkelde oefening en zwaar voor het paard.

De showy hoge steiger met maaiende benen is inderdaad puur voor de show en kan belastend zijn voor de voorbenen als het te vaak wordt gedaan in korte tijd.

Dus dat zijn dan oefeningen met een doel, het trainen van de spieren. Maar steigeren heeft geen doel. Dat is mijn punt zeg maar.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:08

waarom wel:
je kan t natuurlijk aanleren om een betere band met je paard te krijgen, want je hebt een erg goede band als je paard bij jou op commando steigert en t zegt ook wat over jou want jij vertrouwd je paar daarbij ook,
steigeren is ook echt een teken dat jullie elkaar goed begrijpen, als t goed gaat tenminste want...

waarom niet:
want je paard kan t ook gaan gebruiken, als hij denkt de baas te zijn over jou, kan hij steigeren wanneer hij wilt. en dat is niet goed, je meot t dus echt alleen aanleren met t goede commando en met de goede beloning, ook nooit belonen als hij t fout doet natuurlijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:09

Reken maar dat het steigeren wel degelijk de spieren van een paard traint. Het is een van de zwaarste oefeningen. Onder andere de bil- been en buikspieren worden gebruikt tijdens het steigeren. Deze spieren kunnen ook met andere oefeningen getraind worden maar het is niet zo dat het steigeren an sich geen doel heeft.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:12

Jillsil schreef:
mooney schreef:

Dus dat zijn dan oefeningen met een doel, het trainen van de spieren. Maar steigeren heeft geen doel. Dat is mijn punt zeg maar.

Dat snapte ik, maar de levade is ook een soort steigerbeweging.
Tenminste, als je zegt steigeren=op de achterbenen staan/beide voorbenen van de grond.
Dus ik wilde even erop inspringen dat ook steigeren de spieren en coördinatie kan verbeteren, maar dan moet je het dus wel op de 'goede' manier doen. Dat is helaas wel moeilijker dan het klinkt.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:25

Jillsil schreef:
mooney schreef:

Dat snapte ik, maar de levade is ook een soort steigerbeweging.
Tenminste, als je zegt steigeren=op de achterbenen staan/beide voorbenen van de grond.
Dus ik wilde even erop inspringen dat ook steigeren de spieren en coördinatie kan verbeteren, maar dan moet je het dus wel op de 'goede' manier doen. Dat is helaas wel moeilijker dan het klinkt.[/quote]

Sorry! Niet goed gelezen/begrepen :7

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 19:13

Sorry als het overkomt dat ik Marron dit wil aanleren. Ik vind het nu in ieder geval doodeng en houd het liever bij de jambette. Maar misschien later wel, als ik ouder ben, meer ervaring heb. Nu ben ik in ieder geval tot de conclusie gekomen dat het een enorm slecht plan is :P mijn doel is gewoon om lekker lol te hebben met Marron omdat hij niet meer mag/kan rijden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:08

Icrack schreef:
Ik vind persoonlijk vrijheidsdressuur erg dubbel. Ten eerste zie ik het nut er niet van in om een paard "kunstjes" te leren. Het is tenslotte geen circusartiest. Voor wie is de vrijheidsdressuur leuk, voor de eigenaren? Of voor het paard zelf? Draagt het bij tot iets en heeft het wel degelijk nut?

Begrijp me niet verkeerd, er zijn oefeningen welke in de praktijk hun nut kunnen hebben. Het aanleren van steigeren vind ik persoonlijk een no-go.

Dan kun je ook wel stoppen met dressuur waarbij sommige oefeningen ook niks anders zijn dan kunstjes. Want wat voor nut heeft het dat een paard een galopswissel kan doen? Of piaffe? Is ook niet perse leuk voor het paard. Wij maken wel circusartiesten van paarden.

Daarnaast hoeft niet alles nut te hebben toch? Sommige dingen kun je ook doen omdat het leuk is en het plezier brengt. Dan is dat het nut.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:22

Het kan 'misbruikt' worden door je paard. Mijn pony zal ik absoluut steigeren (nog niet) aanleren- dat gaat geheid fout. Mijn vorige pony kon het echter met showmanschap, en gegarandeerd alleen op commando.

waarom vrijheidsdressuur doen: het leert je je pony beter kennen, het is leuk (als je paard/pony het leuk vindt), het leert je meedenken over hoe je pony iets op kan pakken, het leert jou en je viervoeter geduld met elkaar hebben, het houdt je paard lenig, het is een manier om training af te wisselen en het zorgt voor betere concentratie

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:17

Wat ik niet snap, is dat steigeren een negatieve beweging is, en dat mensen hun paard dat aanleren. Een paard steigert uit zichzelf toch alleen maar om zich te verdedigen/aan te vallen of omdat hij boos is? Op foto's met steigerende paarden (ook op commando) hebben ze hun oren altijd in de nek. Dus ze doen het niet omdat ze het leuk vinden. Dus wij leren ze het aan omdat het er cool of stoer uitziet? Ik zou het zelf nooit aanleren...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:22

H0rse_Roos schreef:
Wat ik niet snap, is dat steigeren een negatieve beweging is, en dat mensen hun paard dat aanleren. Een paard steigert uit zichzelf toch alleen maar om zich te verdedigen/aan te vallen of omdat hij boos is? Op foto's met steigerende paarden (ook op commando) hebben ze hun oren altijd in de nek. Dus ze doen het niet omdat ze het leuk vinden. Dus wij leren ze het aan omdat het er cool of stoer uitziet? Ik zou het zelf nooit aanleren...

Nooit spelende paarden zien steigeren dan? Tijdens het steigeren hebben ze overigens niet de oren in de nek maar naar achteren, dat is een teken van concentratie omdat het steigeren een zware en moeilijke oefening is. Kijk maar eens naar paarden die de jambette doen of een ander kunstje, die kijken niet boos maar geconcentreerd.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:32

Ik zie echt het verschil wel tussen paarden die geconcentreerd zijn en paarden die hun oren plat leggen.. en toch zie ik het vaak op foto's.
En als paarden spelend steigeren, dan is dat toch ook om rangorde te bepalen?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:32

H0rse_Roos schreef:
Ik zie echt het verschil wel tussen paarden die geconcentreerd zijn en paarden die hun oren plat leggen.. en toch zie ik het vaak op foto's.

het is niet erg als paarden steigeren en hun oren plat leggen. als ze hun oren naar voren hebben betekend dat dat ze iets horen en dan kunnen ze dus niet op jouw gefocust zijn, hun binnenoor moet dus juist nooit naar voren, want ze moeten zich op jouw focussen, buiten oor mag van mij ook naar achter maar wat de pony daar mee doet maakt niet uit

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:36

H0rse_Roos schreef:

haha,sorry dat ik t zeg maar je hoort dat je nog geen evaring hebt met vrijheidsdressuur (wel met rijden, denk ik), pony's die spelen steigeren omdat ze t leuk vinden, als een pony z'n oren in z''n nek legt laat dat zien dat ie gefoccusd op je is, als je gewoon in stal staat en een pony doet z'n oren naar achter, is dat boos, maar tijdens vrijheidsdressuur niet , t is dus een positieve beweging: steigeren, met soms een negatief randje

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:38

Captain schreef:
H0rse_Roos schreef:

Nooit spelende paarden zien steigeren dan? Tijdens het steigeren hebben ze overigens niet de oren in de nek maar naar achteren, dat is een teken van concentratie omdat het steigeren een zware en moeilijke oefening is. Kijk maar eens naar paarden die de jambette doen of een ander kunstje, die kijken niet boos maar geconcentreerd.

jeetje, nu ik jouw reactie lees zie ik dat we precies dezelfde gedachte hebben, ahah, klopt helemaal, als een paard zijn oren naar voren doet heeft hij zijn aandacht bij iets anders.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:38

Ze hebben de oren echt niet altijd in de nek tijdens het steigeren. Llevado zet vaak als hij op het hoogste punt is zijn oren naar voren :)

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:39

H0rse_Roos schreef:

Dan nog heeft een boos paard niet enkel de oren in de nek. Die heeft ook grote ogen, strakgesperde neusgaten en lippen etc. ;)
Afbeelding

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:41

Amable schreef:
Ze hebben de oren echt niet altijd in de nek tijdens het steigeren. Llevado zet vaak als hij op het hoogste punt is zijn oren naar voren :)

[ [url=m/tUz0Vy.jpg]Afbeelding[/url] ]

dat is juist goed, want dan geniet ie er van :) maar naar achter is ook gewoon gefocust

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:49

Jeika schreef:
Sorry als het overkomt dat ik Marron dit wil aanleren. Ik vind het nu in ieder geval doodeng en houd het liever bij de jambette. Maar misschien later wel, als ik ouder ben, meer ervaring heb. Nu ben ik in ieder geval tot de conclusie gekomen dat het een enorm slecht plan is :P mijn doel is gewoon om lekker lol te hebben met Marron omdat hij niet meer mag/kan rijden.

Omdat er mensen zijn die het "slecht" vinden maakt het het nog niet slecht hoor ;) dat is gewoon een mening.

Persoonlijk ben ik van mening dat er niets mis mee is mits goed aangeleerd en ik zou er sowieso goede begeleiding bij zoeken :)