eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:21

anemoonlena schreef:
vuurneon schreef:
Bij 10.000 euro heb je gouden stallen en gekamde grassprieten :j of een heel gammel paard die goud moet slikken :+

(Maar vooruit, als je 13 bent is het ook lastig in te schatten)

totaal niet, als je een goed paard neemt, waarmee je wedstrijden gaat rijden (maandelijks)
dan ben je 10.000 kwijt, en nee, als je 13 bent is t niet meteen lastig in te schatten, echt hoe kom je erbij haha.
als je een shetlander in een weide van 100,- per maand laat staan, dan kom je op 5.000 euro ong per maand uit, maar ga je naar een goede stalling, officiele wedstrijden, dan kom je al gauw uit op 10.000,

en haha ik schatte niks in, ik weet echt wel hoeveel mijn tante aan mijn tante's paard kwijt is, aangezien ik daar altijd kom, dan zegt ze altijd: ongeveer 10.000

Een shetlander die in een weide van 100,- per maand staan en dan uit komen op 5000 euro per maand? :?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:25

[***] schreef:
anemoonlena schreef:
Bij 10.000 euro heb je gouden stallen en gekamde grassprieten :j of een heel gammel paard die goud moet slikken :+

totaal niet, als je een goed paard neemt, waarmee je wedstrijden gaat rijden (maandelijks)
dan ben je 10.000 kwijt, en nee, als je 13 bent is t niet meteen lastig in te schatten, echt hoe kom je erbij haha.
als je een shetlander in een weide van 100,- per maand laat staan, dan kom je op 5.000 euro ong per maand uit, maar ga je naar een goede stalling, officiele wedstrijden, dan kom je al gauw uit op 10.000,

en haha ik schatte niks in, ik weet echt wel hoeveel mijn tante aan mijn tante's paard kwijt is, aangezien ik daar altijd kom, dan zegt ze altijd: ongeveer 10.000

Een shetlander die in een weide van 100,- per maand staan en dan uit komen op 5000 euro per maand? :?[/quote]

ik tel daar een hoop bij haha, je betaald niet alleen een stalling, je betaald brokken, soms ook de nodige hoefsmit, en meestal ook slobber, of hooi kan ook natuurlijk, vet voor je zadel, hoofdstel, en de nodige halsters, als je meedoet aan wedstrijden kan je bij officieelde wedstrijden wel 100,- kwijt zijn, mijn tante is ongeveer 10.000 kwijt.

Sherivey

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:31

Weet niet wat jij allemaal voor je paard koopt, maar zelfs op een volpensionstal kom ik nevernooit aan 5000 per maand

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:32

ik tel daar een hoop bij haha, je betaald niet alleen een stalling, je betaald brokken, soms ook de nodige hoefsmit, en meestal ook slobber, of hooi kan ook natuurlijk, vet voor je zadel, hoofdstel, en de nodige halsters, als je meedoet aan wedstrijden kan je bij officieelde wedstrijden wel 100,- kwijt zijn, mijn tante is ongeveer 10.000 kwijt.[/quote]

Eh ik betaal echt geen 10.000 euro voor 1 paard hoor. en ik rijd dan niet elke week wedstrijden maar koop heel veel voor ze dus dat staat gelijk. ( wij hebben dan ook een eigen stal en betalen dan alleen voer, en dat soort dingen)

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:33

Dilan93 schreef:
Weet niet wat jij allemaal voor je paard koopt, maar zelfs op een volpensionstal kom ik nevernooit aan 5000 per maand

Nee idd , ik koop heel veel spullen voor mijn pony's en ben ook nog geen 5000 kwijt per maand ( en wij moeten ook voer , enz kopen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:34

Dilan93 schreef:

Nou inderdaad, je moet wel heel gek doen wil je dat voor elkaar krijgen. Of je moet maandelijks een nieuw zadel, hoofdstel ect. kopen, maar dat is gewoon echt niet realistisch.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:35

[***] schreef:
Dilan93 schreef:

Nou inderdaad, je moet wel heel gek doen wil je dat voor elkaar krijgen. Of je moet maandelijks een nieuw zadel, hoofdstel ect. kopen, maar dat is gewoon echt niet realistisch.

:') ik heb helaas naar 1 zadelkast ter beschikking met plaats voor 2 zadels

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:41

Een shetlander op een weide van €100,- per maand kost €5000,- per maand? Wat voer je dat beestje dan, goud en swarovski kristallen of zoiets? Wanneer je €100,- per maand betaald voor een weide zou ik het al knap vinden als je op €5000,- per jaar uit zou komen. Je moet trouwens wel erg veel wedstrijden rijden, wil je 10.000 euro per jaar kwijt zijn hoor. 10.000 is een héle ruime schatting voor iemand op een héle dure stal (gouden stallen :+ ), die ook nog eens heel erg veel pech heeft, dus ik vraag me af wat je allemaal koopt als je zo veel kwijt bent. Dan geef je dus rond de €835,- uit per maand, daar zou je drie paarden van kunnen onderhouden.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:45

Het topic dwaalt een beetje af. Maar ik kan als ik wedstrijden, materiaal (ook kleding auto diesel trailer etc meeneem afgelopen jaar ook met gemak die 10.000 euro aantikken.
En dan sta ik niet echt een dure stal, maar als je met je wedstrijd paard op een stal met een grote naam staat daar lest ed kan je best de 800 euro per mnd uit geven zonder heel gek te doen

Wbt de ts, ik hoop dat je ouders goed na denken over de keuzes en jullie alles samen goed bespreken voor het overgaan van de aankoop zodat jullie niet voor onverwachte kosten komen te staan.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:46

[/quote]
ik tel daar een hoop bij haha, je betaald niet alleen een stalling, je betaald brokken, soms ook de nodige hoefsmit, en meestal ook slobber, of hooi kan ook natuurlijk, vet voor je zadel, hoofdstel, en de nodige halsters, als je meedoet aan wedstrijden kan je bij officieelde wedstrijden wel 100,- kwijt zijn, mijn tante is ongeveer 10.000 kwijt.[/quote]

Ik ben voor wedstrijden ongeveer 30 euro per wedstrijd kwijt. En dat is inclusief benzinegeld, startgeld en consumpties. Dus ik vind het knap als je 100 euro per wedstrijd kwijt bent

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:46

Als je met meerdere paarde internationaal start zul je misschien per jaar 10.000 kwijt zijn. Internationaal kost nogal wat. Maar voornamelijk basissport (waar ik in geval van TS ook vanuit ga gezien het een eerste paard zou worden) kost echt geen 10.000 per jaar. Ik betaalde 10 euro per proef, 75 euro aan lidmaatschap per jaar, wat benzinegeld voor de reis en dan nog lessen. Maar dat hoeft echt niet zo duur uit te vallen

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:51

Je kunt het zo duur maken als jezelf wilt en zelfs 500.000 per jaar kwijt zijn aan stalling bij wijze van spreken maar de normale stal prijzen (volpension) 200-400. Het kan dat je tante zoveel geld kwijt is maar normaal in nederland is het niet. Althans zover ik kan weet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:50

Rekenlessen zijn ook niet meer wat ze geweest waren zie ik :')

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:54

Misschien niet erg vergelijkbaar qua kosten, maar ik deel een leasepaard met een medeleaser. Zij op ma-woe-vrij en ik op di-do-za. Gaat prima hoor! Zondag heeft het paard een rustdag.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:46

fjordjes schreef:
Misschien niet erg vergelijkbaar qua kosten, maar ik deel een leasepaard met een medeleaser. Zij op ma-woe-vrij en ik op di-do-za. Gaat prima hoor! Zondag heeft het paard een rustdag.

En toch is dat heel anders.
Beide weten hun plaats. Als beide eigenaar zijn, zal men minder de behoefte hebben om te overleggen voor men iets gaat doen. Je kunt vooraf afspraken maken, maar het gevoel, "het is (ook) is mijn paard" of "ik lease een paard waarbij ik erg betrokken ben", is heel anders.
Ga je overleggennover de lengte van bde staart, over het wel of niet trekken van de manen?
Nieuw zadel nodig of zit gewoon niet lekker en de ander wel?

Het fijne van een eigen paard is de zeggenschap, dat jij trots bent over hoe je paard erbij staat en gereden wordt. Dan kun je in het begin op 1 lijn staan, maar iedereen ontwikkelt verder en kunnen je wensen totaal veranderen.

Zeker wanneer het gaat om een ziek paard, wil de 1 direct een d.a en de ander wil het aankijken. Wil de 1 een volledig onderzoek, paard binnenste buiten halen en de ander heeft daar geen duizende euro's voir over.
Wil de 1 wachten, dan gaan de stallingskosten ook door, terwijl je bij een diagnose ook een duidelijk plan van aanpak hebt. Maar die diagnose krijg je niet altijd als het paard ergens last van heeft.
Ondertussen zijn de kosten hoog en de keuzes in alle gevallen duur.

Rekening houden met elkaar is makkelijker als de 1 eigenaar is en de ander bijrijder.

Er zijn echt uitzonderingen waarbij het werkt met 2 eigenaren.
Zeker bij tieners heb ik het nog niet goed zien gaan.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:14

Samblabla schreef:
Je kunt het zo duur maken als jezelf wilt en zelfs 500.000 per jaar kwijt zijn aan stalling bij wijze van spreken maar de normale stal prijzen (volpension) 200-400. Het kan dat je tante zoveel geld kwijt is maar normaal in nederland is het niet. Althans zover ik kan weet.

klopt helemaal, beetje een kakker is ze wel haha

Ilco schreef:

Ik ben voor wedstrijden ongeveer 30 euro per wedstrijd kwijt. En dat is inclusief benzinegeld, startgeld en consumpties. Dus ik vind het knap als je 100 euro per wedstrijd kwijt bent[/quote]

wauw! incl bezine? ik ben een keer meegeweest, en we hebben zo'n 6 uur gerijden, toen waren we al 30,- kwijt aan bezine, de inschrijving was 20.-. dan heb je al 50 en er kwam bij haar nog bij: trailer huren (ze had geen eigen) was 20,- dus alweer 70,- ook kwam er een vrouw mee die de sponsors aan zou spreken, of ze iets wouden, die deed dat voor 50,- maar dat doet mijn tante niet altijd.

Dilan93 schreef:
Als je met meerdere paarde internationaal start zul je misschien per jaar 10.000 kwijt zijn. Internationaal kost nogal wat. Maar voornamelijk basissport (waar ik in geval van TS ook vanuit ga gezien het een eerste paard zou worden) kost echt geen 10.000 per jaar. Ik betaalde 10 euro per proef, 75 euro aan lidmaatschap per jaar, wat benzinegeld voor de reis en dan nog lessen. Maar dat hoeft echt niet zo duur uit te vallen

ik heb t hier niet over 'proefjes' maar over de echte officiele wedstrijden, met sponsors enzo, en je kan natuurlijk ook maar 5000,- kwijt zijn, of minder. mijn ouders willen mischien 6 paarden gaan kopen en ze dan verhuren voor de kar, dan zijn we oook niet 10.000 kwijt, dan ben je heel weinig kwijt want je verdient geld met ze, maar t kan

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:19

anemoonlena schreef:
Dilan93 schreef:

ik heb t hier niet over 'proefjes' maar over de echte officiele wedstrijden, met sponsors enzo, en je kan natuurlijk ook maar 5000,- kwijt zijn, of minder. mijn ouders willen mischien 6 paarden gaan kopen en ze dan verhuren voor de kar, dan zijn we oook niet 10.000 kwijt, dan ben je heel weinig kwijt want je verdient geld met ze, maar t kan

Ik heb ook gewoon officiële knhs wedstrijden gereden hoor ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:25

En toch.. Als ik niet gek doe zit ik aan de maandelijkse kosten incl les, hoefsmid, wormenkuren etc ook wel op zo'n 5000 +- per jaar.En dan reken ik benzine geld niet mee. Dat komt per jaar gok ik op 1000,- excl afschrijving. En dan wedstrijdkosten straks, trailer, vervangen harnachement (indien nodig), benzineprijs als we met trailer weggaan, van de zomer t strand of ergens anders heen met de paarden..
Laatst bijgewerkt door Celiien op 21-03-16 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:32

5000 euro per maand? Dan denk ik dat ik maar beter nooit een paard kan kopen :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:33

Per jaar, maandelijkse kosten optellend bedoelde ik _O-

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:43

Ik vond het al zo verwarrend _O- Dit klinkt inderdaad een stuk logischer :')

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:45

anemoonlena schreef:
vuurneon schreef:

Je rekentoets al gehad? Vast nog niet nog maar even oefenen.
Of je tante schept heel erg op of jet ante heef topdracht van je ouders alles zo duur over te laten komen zodat je nooit een paard wilt. paarden zijn duur dat klopt maar deze bedragen zijn niet reëel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:54

Precies. Als t echt zoveel zou kosten, zou vrijwel niemand met een modaal inkomen en uit huis wonend een paard kunnen onderhouden

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:00

Ik krijg inderdaad ook het idee dat je heel erg overdrijft (dat, of je hebt een aantal rekenlessen nodig). Tenzij het paard van je tante in een gouden stal staat denk ik niet dat je zo veel kwijt bent per maand, het lijk mij ook sterk dat je 100 euro per wedstrijd kwijt bent.
Ik ken inmiddels de prijzen van zo'n beetje alle stallen met een website hier in de omgeving en het duurste wat ik tegen ben gekomen was rond de 500 euro per maand, stallen waar je zo'n bedrag betaald zijn meestal lid van de KNHS en organiseren regelmatig wedstrijden, dus het lijkt me niet dat je dan ook nog eens 300 euro per maand kwijt bent aan wedstrijden.
Het bedrag wat Celiien noemt lijkt mij veel realistischer, want ik zou het erg knap vinden als je zó veel kwijt bent, dan zou ik toch echt op zoek gaan naar een andere stal.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:05

10.000 euro is veel geld maar als je alles meerekent...
Ik denk dat we ons nog vergissen hoe veel we uitgeven. Ik sta niet duur (225 euro) maar al ga je richting de 400 en je hebt dure lessen en start veel en je onderhoudt je paard heel serieus met osteo tandarts hoefsmid en supplementen aangetoond door bloedonderzoek dan ga je misschien wel die kant op hoor...
Voorbeeld:
400 stalling
120 wekelijks les
70 2x pm starten 2 proeven zz-zwaar
12 startpas en lidmaatschap
40 benzine (=erg optimistisch)
30 supplementen
50 hoefsmid
12 2x pj osteo
10 1x pj tandarts
10 1x pj bloedonderzoek
20 1x pj zadel opvullen
10 vaccinaties en ontworming
50 onderhoud trailer
En dan heb je nog geen kapot dek of halster of hooinet vervangen of ook maar iets gekocht voor de leuk. Toch zit je al over de 800 euro per maand gemiddeld