longeer chat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:12

anemoonlena schreef:
LadyMadonna schreef:
En dat is dus rond slingeren en geen longeren. Deed ik ook wel hoor, bijv als alles bevroren was en ze niet los konden, of gewoon zomaar...
Bij mijn pony's kon ik ook zoveel of zo weinig met de zweep zwaaien als ik wilde, die stonden gewoon zeer goed aan de stemcommandos. Zweep gebruik,te ik meer om de schouder wat om te zetten of het achterbeen meer aan te zetten

dat is niet meteen rondslingeren, als je de pony goed probeert te laten lopen en hem laat leren naar jouw stem te luisteren, enzo, noem ik dat nou niet 'rondslingeren' dat is gewoon longeren, er zijn heel veel oefeningen ie je kan doen bij logeren, en de simpelste (gewoon rondjes maken, een beetje van richting wisselen enzo) zijn niet meteen rondslingeren.

Je hebt longeren en rondslingeren:
Rondslingeren: paard zijn gangen laten lopen op iedere kant. verder niks vragen, puur paard zijn energie kwijt laten raken zonder te letten op houding, gangen, activieit etc.

Longeren: actief bezig zijn, stellingen vragen, gangen wisselen, binnen de gangen verruimen/verzamelen, achterhand actief houden, oprichting vragen of juist strekking van de hals, etc. of je dat nu met touwtjes, bijzet, dubbele longe, enkele longen of helemaal niks doet.

wat je hierboven beschrijft TS is i.m.o. rondslingeren :) longeren is niet vertrouwen winnen, longeren is ervoor zorgen dat met jouw lichaamstaal en hulpen het paard luistert en respect heeft.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 16-03-16 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:12

SETEFURII schreef:
JenW schreef:
Even wat verduidelijking, jullie noemen rondslingeren al gauw als er niets op het paard zelf zit of het maar 10 minuutjes a kwartiertje duurt.
Nu vind ik dat niet helemaal kloppen.

Ik longeer allemaal jonge paarden, in een zware cirkel, met nu nog alleen een hoofdstel en de lijn eraan en ongeveer 10 minuutjes a kwartiertje. En dit is echt niet rondslingeren. Want ze werken toch echt wel. Want hoe krap en in onbalans ze liepen in het begin, lopen ze nu mooi ruim en in goed balans met een goede achterhand erbij! Simpelweg je hoeft niet altijd allemaal toeters en bellen te gebruiken om een paard te trainen, en het ene paard is het andere paard niet! Ik train ze ook maar kort omdat als ik het langer doe, word het voor hun nog meer zweten want ik bouw expres geen wereld conditie bij ze op op dit moment.

Ik ben er dan ook zeker van dat je die jonge dieren niet laat sterrenkijken en alleen vooruit gaat jagen, maar effectief dingen vraagt en werkt aan de africhting.

jij begrijpt mij, eindelijk.
als je je paard 'rondjes' laat lopen en maar een beetje draaft en stapt, is dat voor een groen paard echt niet makkelijk, en zo moet je beginnen, wat wil je dan doen? een paard een weekk kennen, de longeerteugel pakken en hem over balkjes laten draven enzo? nee dat kan gewoon niet..
je moet beginnen met het simpelen, en nee dat is niet meteen rondslingeren

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:13

Wat is simpel?
Wat verwacht je van een paard?
Wat is precies je sessie? En wat is precies je doel?

Hoe begin je? Met wat begin je?
Wat is je kern (1, 2 ,3) en hoe doe jij je slot?
Waar let je op?

TS: ik vind de toon waarop je schrijft niet erg fijn ofzo.
Het lijkt wel alsof je mensen hun mening probeert af te dwingen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:14

@celiieen

dat is zeker niet waar wat jij zegt, bij een nieuw paard let je niet meteen of hij mooi loopt,
eerst kijk je hoe hij reageert op het longetouw, de zweep (etc.) en dan laat je hem gewoon een beetje draven en stappen, je kijkt wel goed wat hij doet.
dat is geen rondslingeren dat is beginnen.
dat moet je geen rondslingeren noemen wat je laat dat paard niet slingeren.

maralyn

Re: longeer chat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:16

Het gáát er niet om, of hij mooi loopt.
Het gaat er om, dat het paard zijn lichaam steeds effectiever en verantwoorder leert te gebruiken.

Als jij het alleen hebt over het aanleer procedure?
Nou, daar sta ik ook niet achter.... ;) Sorry.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:17

maralyn schreef:
Wat is simpel?
Wat verwacht je van een paard?
Wat is precies je sessie? En wat is precies je doel?

Hoe begin je? Met wat begin je?
Wat is je kern (1, 2 ,3) en hoe doe jij je slot?
Waar let je op?

TS: ik vind de toon waarop je schrijft niet erg fijn ofzo.
Het lijkt wel alsof je mensen hun mening probeert af te dwingen.

heb je t tegen mij? ik heb nog niks tegen jouw gezegd haha, en zo ja, nee dat is zeker niet zo want ik heb deze chat/discussie aangemaakt, en dat s niet bedoelt om ruzie te zoeken of meningen af te dwingen, t is om meningen te horen. dus ik snap niet wat jij hiermee precies bedoelt, ook aangezien ik niet met jou gepraat heb.
t is wel logisch als je t niet tegen mij hebt, k hoor t graag!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:18

anemoonlena schreef:
@celiieen

dat is zeker niet waar wat jij zegt, bij een nieuw paard let je niet meteen of hij mooi loopt,
eerst kijk je hoe hij reageert op het longetouw, de zweep (etc.) en dan laat je hem gewoon een beetje draven en stappen, je kijkt wel goed wat hij doet.

'rondslingeren'. volgens mij heb ik de term net uitgelegd. je slingert niet letterlijk maar je doet niks effectiefs.

ik ben sinds augustus bezig met een 'nieuw paard'. tuurlijk is het de eerste paar keer kijken hoe de stemhulpen werken en daarmee bezig zijn. het gaat niet of het paard mooi loopt, maar hij moet wel z'n rug goed gaan gebruiken. weet je hoe slecht het is voor een paard als het met een hooggeheven hoofd, weggedrukte rug en zonder passen afmaken rondrent?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:19

maralyn schreef:
Het gaat er om, dat het paard zijn lichaam steeds effectiever en verantwoorder leert te gebruiken.

het aanleren van longeren is inderdaad (volgends mij) niet waar je start met over balkjes draven en goed letten of zijn gangen perfect zijn, t aanleren is (zoals jij t noemt) 'rondslingeren' wat ik zelf een erg raar woord vind hiervoor, je gaat kijken hoe t paard reageert, of ie alles goed doet, niet naar buiten kijkt, en de eerste keer laat je hem toch zeker niet galopperen ???
ik vind dat dit gewoon longeren is, alleen t begin van longeren, laat ik het beginners-longeren noemen, veel beter dan 'rondslingeren' :j :j :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:20

Ja, ik heb het zeker wel tegen jou.
En het gaat mij er niet om, dat je niet tegen mij praat.
Maar het gaat mij er om, met wat ik lees, hoe jij tegen andere praat, of nouja schrijft!

En dat geeft mij echt een heel naar en vervelend gevoel.

En dan vooral het zittentje "T is wel logisch als je t niet tegen mij hebt, k hoor t graag!"

Erg naar, heel vervelend.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:21

anemoonlena schreef:
maralyn schreef:

het aanleren van longeren is inderdaad (volgends mij) niet waar je start met over balkjes draven en goed letten of zijn gangen perfect zijn, t aanleren is (zoals jij t noemt) 'rondslingeren' wat ik zelf een erg raar woord vind hiervoor, je gaat kijken hoe t paard reageert, of ie alles goed doet, niet naar buiten kijkt, en de eerste keer laat je hem toch zeker niet galopperen ???
ik vind dat dit gewoon longeren is, alleen t begin van longeren, laat ik het beginners-longeren noemen, veel beter dan 'rondslingeren' :j :j :j

Maar welke hulpen geef je? Wat verwacht je?
Hoe bouw je het op?
Wat is je kern?
Hoe is je slot?
Hoe leer je het hem aan?

Vroeg ik net ook al, maar daar reageerde je niet op.

Heel leuk om een discussie te starten.
Maar een discussie zonder inhoud wordt wel erg saai.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:22

Celiien schreef:
anemoonlena schreef:
@celiieen

'rondslingeren'. volgens mij heb ik de term net uitgelegd. je slingert niet letterlijk maar je doet niks effectiefs.

ik ben sinds augustus bezig met een 'nieuw paard'. tuurlijk is het de eerste paar keer kijken hoe de stemhulpen werken en daarmee bezig zijn. het gaat niet of het paard mooi loopt, maar hij moet wel z'n rug goed gaan gebruiken. weet je hoe slecht het is voor een paard als het met een hooggeheven hoofd, weggedrukte rug en zonder passen afmaken rondrent?

ik weet zeker dat dat niet goed is, maar jij gaat nu toch ook niet met je nieuwe paard,heel effectief rondgaloppperen, de eerste keren doe je dat toch (zoals je al zei) een beetje losjes, niet rondslingeren maar meer kijken of t paard goed reageert op alles, wat moet je bij dit paard wel en niet doen, wat moet hij nog echt gaan leren. dan kan je natuurlijk ook al rekening houden met de houding maar daar ga je dan nog niet volluit aan 'werken' :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:22

anemoonlena schreef:
ik raad je aan hem een keer (de eersye keer) zijn gang te laten gaan, kijk wat hij nou precies wilt, doe t eerst 'dichtbij' zegmaar, loop aan de hand en neem steeds meer afstand, vanaf t moment dat hij irritand gaat doen stap je weer naar hem toe, dan zet je weer een stapje terug, weer irritant? weer stapje naar m toe:)

Dit vind ik dan ook meteen de slechtste tip ever. Als je niet kan longeren ga je er niet aan beginnen zonder begeleiding. kent je paard het longeren niet zorg je ook voor begeleiding.
Je gaat niet kijken naar wat het paard wilt, maar wat het paard kan. en vanuit daar ga je opbouwen. Stemcommando's, drijving vanuit het lichaam en de zweep, dat moet je paard gaan leren kennen, en van daaruit ga je verder. maar nogmaals. met begeleiding!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:24

anemoonlena schreef:
Celiien schreef:

ik weet zeker dat dat niet goed is, maar jij gaat nu toch ook niet met je nieuwe paard,heel effectief rondgaloppperen, de eerste keren doe je dat toch (zoals je al zei) een beetje losjes, niet rondslingeren maar meer kijken of t paard goed reageert op alles, wat moet je bij dit paard wel en niet doen, wat moet hij nog echt gaan leren. dan kan je natuurlijk ook al rekening houden met de houding maar daar ga je dan nog niet volluit aan 'werken' :)

Dat is wat ik zeg. Je kijkt naar wat het paard kan en vanuit daar bouw je op. maar met de eerste keer 'proefrijden' test je echt wel uit wat het beestje kan en wil. en daar hoort de galop net zo goed bij. maar zoals jij het zegt doe je dat altijd :) en dat is even een heel ander verhaal dna wat je nu opeens zegt.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 16-03-16 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:24

Waarom zou ik een paard de eerste keer niet laten galopperen? Nieuwe paarden laat ik even warmlopen en dan gaan ze net zo hard aan het werk hoor :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:24

maralyn schreef:
anemoonlena schreef:

Maar welke hulpen geef je? Wat verwacht je?
Hoe bouw je het op?
Wat is je kern?
Hoe is je slot?
Hoe leer je het hem aan?

Vroeg ik net ook al, maar daar reageerde je niet op.

Heel leuk om een discussie te starten.
Maar een discussie zonder inhoud wordt wel erg saai.[/quote]

zonder inhoud? ik vind dat dit een interessante discussie is, laat ik t kort houden, ik moet zo naar mijn verzorgpony namelijk haha :D ik begin rustig aan, maar niet te laat, alles op zijn tijd. ik ga niet meteen kijken of hij perfect loop, dat doe ik na een week natuurlijk wel, je moet er niet te laat mee beginnen, maar ook niet te vroeg

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:25

anemoonlena schreef:

Dat ligt er aan, wat voor paard ik gekocht heb, welk trainingsniveau er op zit. En wat ik er van kan verwachten.

Met een drie jarige, groen, nee. Maar sowieso ga ik effectief rond galopperen ;) ik kijk waar mijn training op aansluit.

Met een 7 jarige, M2 niveau, ja hoor, pak ik rustig cavaletti's. Want daar is het niveau wel goed voor.
En met de eerste x durf ik ook wel een galopbalkje mee te nemen.

Wil je met termen gaan gooien, moet je het wel goed doen.
Want dingen neer typen kan ik ook wel zo.

maralyn

Re: longeer chat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:26

Laat maar, tijd dat iemand jou een cursus geeft, inhoudelijk schrijven.

Jap, ik vind het zeer slecht onderbouwd allemaal, terwijl je wel van de daken loopt te gillen dat je het goed doet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:26

Celiien schreef:
Celiien schreef:

Dat is wat ik zeg. Je kijkt naar wat het paard kan en vanuit daar bouw je op. maar zoals jij het zegt doe je dat altijd :) en dat is even een heel ander verhaal dna wat je nu opeens zegt.[/quote]

hoe bedoel je, ik snap deze zin niet: 'maar zoals jij het zegt doe je dat altijd, en dat is een heel ander verhaal dan wat je nu opeens zet' betere uitleg aub :p

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:26

Celiien schreef:
Celiien schreef:

Dat is wat ik zeg. Je kijkt naar wat het paard kan en vanuit daar bouw je op. maar zoals jij het zegt doe je dat altijd :) en dat is even een heel ander verhaal dna wat je nu opeens zegt.[/quote]

hoe bedoel je, ik snap deze zin niet: 'maar zoals jij het zegt doe je dat altijd, en dat is een heel ander verhaal dan wat je nu opeens zet' betere uitleg aub :p

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:28

Niet zo dwingend meissie..
Maar ik zal het uitleggen: jij doet nu alsof je er heel veel van weet: terwijl je eerder zegt dat je eigenlijk niks van het lijstje wat bij het actief longeren hoort doet: jij zegt dat je de gangen beide kanten op doet en afwisselt. dat is dus geen longeren maar rondslingeren. en nu is het alsof je een 3jarige voor het eerst aan het longeren bent :+

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:28

maralyn schreef:

Jap, ik vind het zeer slecht onderbouwd allemaal, terwijl je wel van de daken loopt te gillen dat je het goed doet.

dit klinkt wel erg heftig haha.
ik heb het hier over een discussie, we geven onze mening en bespreken het,
dit vind ik erg negatief & niet geschrikt voor dit topic, elkaars mening afdwingen en als iemand het er niet mee eens is, dan zeggen dat ie het niet kan en een cursus nodig heeft,
was je doel om mijn mening te veranderen, en als dat niet lukte dit te zeggen

dit gaat dus te ver, ik ga een moderator vragen of ze t eraf halen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:29

Celiien schreef:
Maar ik zal het uitleggen: jij doet nu alsof je er heel veel van weet: terwijl je eerder zegt dat je eigenlijk niks van het lijstje wat bij het actief longeren hoort doet: jij zegt dat je de gangen beide kanten op doet en afwisselt. dat is dus geen longeren maar rondslingeren. en nu is het alsof je een 3jarige voor het eerst aan het longeren bent :+

dit vind ik dan wel weer een heel naar bericht om te horen, ik doe ook de dingen die jij doet, ik heb alleen mijn mening over het beginnen, heel negatief zo'n bericht. jammer dat t zo moet.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:30

anemoonlena schreef:
maralyn schreef:

dit vind ik erg negatief & niet geschrikt voor dit topic, elkaars mening afdwingen en als iemand het er niet mee eens is, dan zeggen dat ie het niet kan en een cursus nodig heeft,

Maralyn heeft wel gelijk. Een discussie over het longeren is heel nuttig, maar dan moet je wel je eigen doel kenbaar maken, en niet afwachten en dan maar half herhalen wat anderen zeggen. want wat is dan voor jou het nut van het topic?

anemoonlena schreef:
Celiien schreef:

dit vind ik dan wel weer een heel naar bericht om te horen, ik doe ook de dingen die jij doet, ik heb alleen mijn mening over het beginnen, heel negatief zo'n bericht. jammer dat t zo moet.

Er wordt al tig keer gevraagd wat jij onder longeren verstaat en daar wordt geen antwoord op gegeven. wat verwacht je dan :+

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:31

Celiien schreef:
maralyn schreef:

Maralyn heeft wel gelijk. Een discussie over het longeren is heel nuttig, maar dan moet je wel je eigen doel kenbaar maken, en niet afwachten en dan maar half herhalen wat anderen zeggen. want wat is dan voor jou het nut van het topic?[/quote]

gezellig praten over hoe jij jouw paard logeert, hoe jij dingen doet,
het was niet de medoeling dat 2 meiden tegen mij op gaan omdat i een andere mening heb,
helaas is t zo gegaan. jammer.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:32

Celiien schreef:
maralyn schreef:

Maralyn heeft wel gelijk. Een discussie over het longeren is heel nuttig, maar dan moet je wel je eigen doel kenbaar maken, en niet afwachten en dan maar half herhalen wat anderen zeggen. want wat is dan voor jou het nut van het topic?

anemoonlena schreef:
Celiien schreef:

Er wordt al tig keer gevraagd wat jij onder longeren verstaat en daar wordt geen antwoord op gegeven. wat verwacht je dan :+[/quote]

mijn antwoord ga ik niet geven, aangezien ik weet dat jullie dan nog meer tegen me op gaan, waar ik geen zin in heb. sorry.