anemoonlena schreef:LadyMadonna schreef:En dat is dus rond slingeren en geen longeren. Deed ik ook wel hoor, bijv als alles bevroren was en ze niet los konden, of gewoon zomaar...
Bij mijn pony's kon ik ook zoveel of zo weinig met de zweep zwaaien als ik wilde, die stonden gewoon zeer goed aan de stemcommandos. Zweep gebruik,te ik meer om de schouder wat om te zetten of het achterbeen meer aan te zetten
dat is niet meteen rondslingeren, als je de pony goed probeert te laten lopen en hem laat leren naar jouw stem te luisteren, enzo, noem ik dat nou niet 'rondslingeren' dat is gewoon longeren, er zijn heel veel oefeningen ie je kan doen bij logeren, en de simpelste (gewoon rondjes maken, een beetje van richting wisselen enzo) zijn niet meteen rondslingeren.
Je hebt longeren en rondslingeren:
Rondslingeren: paard zijn gangen laten lopen op iedere kant. verder niks vragen, puur paard zijn energie kwijt laten raken zonder te letten op houding, gangen, activieit etc.
Longeren: actief bezig zijn, stellingen vragen, gangen wisselen, binnen de gangen verruimen/verzamelen, achterhand actief houden, oprichting vragen of juist strekking van de hals, etc. of je dat nu met touwtjes, bijzet, dubbele longe, enkele longen of helemaal niks doet.
wat je hierboven beschrijft TS is i.m.o. rondslingeren
longeren is niet vertrouwen winnen, longeren is ervoor zorgen dat met jouw lichaamstaal en hulpen het paard luistert en respect heeft.
Sorry.
ik begin rustig aan, maar niet te laat, alles op zijn tijd. ik ga niet meteen kijken of hij perfect loop, dat doe ik na een week natuurlijk wel, je moet er niet te laat mee beginnen, maar ook niet te vroeg