Wat is jullie mening van paardenvlees?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:18

Koper schreef:
elle108030 schreef:
Ik vind het hypocriet en walgelijk. Zeggen dat je van paarden houd en ze dan alsnog eten, thuiskomen na een dagje rijden en dan een stukje paard op je bord leggen... Maar ja ieder z'n ding, ik doe er niet aan. Ik hou het ook niet over mensen, ik heb genoeg vrienden die gewoon (paarden) vlees eten.

En hoe noem je het dan als mensen zeggen dat ze van hun paard houden en er dan alsnog op gaan zitten?

_O-

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:21

Paarden vlees is een prima stukje vlees wat over het algemeen genomen vaak een beter leven heeft gehad dan menig varken of kip.
Ik zeg geen nee tegen een stukje paarden vlees omdat ik paardrijd.
Ik hou ook van mijn kippen maar ook ik eet rustig kip uit de supermarkt, maar dan wel de vrije uitloop of liever nog de biologische variant.

Magrathea

Re: Wat is jullie mening van paardenvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:23

Ik kan slecht tegen mensen die roepen "ik eet geen paard want dat is sielugh" maar wel rustig kip of een ander dier eten. Ik kan niet begrijpen dat je het ene dier wel lief genoeg vindt om niet dood te willen maar het ander niet :r

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:28

Magrathea schreef:
Ik kan slecht tegen mensen die roepen "ik eet geen paard want dat is sielugh" maar wel rustig kip of een ander dier eten. Ik kan niet begrijpen dat je het ene dier wel lief genoeg vindt om niet dood te willen maar het ander niet :r

Dat dus... Ik heb zelf kippen as huisdieren, dus nee die eet ik ook niet. Maarja, ook een konijn... Dus ik eet gewoon geen vlees :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:29

Magrathea schreef:

Sorry, maar waarom vel jij een oordeel over de mening van anderen? Eet jij paard, fijn voor jou en daar hoeft echt ook niemand die k..ts smily achter te zetten. Maar jij hebt die ook niet te gebruiken tegenover mensen die geen paard eten. Ieder zijn ding, ieder zijn keuze. Voor de een is een paard voedsel, voor de ander is een paard een huisdier en blijft in hun opninie een kip gewoon voedsel. Ieder zijn leven, ieder zijn principes. Leef en laat leven en geef gewoon je mening met respect voor iedereen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:32

Het is pas idioot om prachtig vlees op te voeren aan honden en katten, alleen omdat het zielig is.
Hoe rijk en verwend is onze maatschappij wel niet dat we goede kwaliteit eten gewoon doordraaien naar dierenvoer.

Iedereen die zo nodig dieren houdt zou het rest produkt ook moeten opeten.
Dus als jij geen paard wil eten , moet je er ook geen houden, mijn idee!

Enne, vegetarisch zijn is tot nu toe niet beter voor het milieu of voor dierenwelzijn, tenzij je je eigen moestuin bijhoud.

Verder verwacht ik dan ook geen leerprodukten bij deze mensen, dat is immers ook restprodukt van een dood dier .
Geen koekjes met dierlijke vetten.

Maar uiteindelijk betekent dat dat de chemische industrie dus groeit want alles moet vervolgens van plastic gemaakt worden en die fabrieken zijn grote vervuilers voor het milieu en het restprodukt vervuilt de natuur nog meer.

Ik wilde dat het leven wat simpeler was.

Koop een paard, verwen het , geniet samen en geef het een fijn leven.
Breng het aan het einde naar de slacht en eet het vlees, verwerk het leer zodat het arme dier niet op transport hoeft naar Italie voor de worst.

Dat is de kringloop van het leven.

Paardenvlees is trouwens heerlijk, lekker zoet vlees :9

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:34

SandraVerl schreef:
Magrathea schreef:

Sorry, maar waarom vel jij een oordeel over de mening van anderen? Eet jij paard, fijn voor jou en daar hoeft echt ook niemand die k..ts smily achter te zetten. Maar jij hebt die ook niet te gebruiken tegenover mensen die geen paard eten. Ieder zijn ding, ieder zijn keuze. Voor de een is een paard voedsel, voor de ander is een paard een huisdier en blijft in hun opninie een kip gewoon voedsel. Ieder zijn leven, ieder zijn principes. Leef en laat leven en geef gewoon je mening met respect voor iedereen.

Dat ik dit oordeel heb is niet okee, maar dat mensen het oordeel hebben over dieren is wel okee? Een kip wil ook niet doodgemaakt worden, een paard ook niet, maar toch is het okee om te besluiten dat je de ene leuk genoeg vind om niet op te eten en de ander is niet leuk genoeg?

Die redenatie vind ik krom. Er is zelfs een woord voor: specisme. "Ik heb hier een heerlijk stoofpotje met paardenvlees" "Omg waarom zou je paard eten, het zijn zulke mooie dieren, ik hou van paarden!" "Oh sorry ik had het mis, het is eigenlijk koe" "Oh laat maar dan, nu wil ik het wel eten." Echt?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:36

Ik eet het niet, gewoon omdat ik het niet lust. Ik heb paardenrosbief geproefd en dat kreeg ik er niet in ( heb het gegeten zonder dat ik wist wat het was, dus het idee dat ik paard at speelde niet mee). Zelfde verhaal bij een paardenbiefstuk. Ook gegeten zonder dat ik wist wat ik at, maar vond het gewoon niet lekker.

Frikandellen, vleeskroketten,.... eet ik trouwens wel gewoon.

Ja, een paard is wel een edel dier maar een koe of een varken is ook een levend wezen en dat wordt ook gewoon opgegeten. Niks mis mee, maar je hoort me niet zeggen dat ik mijn eigen paard op zou eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:37

spatter schreef:
Het is pas idioot om prachtig vlees op te voeren aan honden en katten, alleen omdat het zielig is.
Hoe rijk en verwend is onze maatschappij wel niet dat we goede kwaliteit eten gewoon doordraaien naar dierenvoer.

Iedereen die zo nodig dieren houdt zou het rest produkt ook moeten opeten.
Dus als jij geen paard wil eten , moet je er ook geen houden, mijn idee!

Enne, vegetarisch zijn is tot nu toe niet beter voor het milieu of voor dierenwelzijn, tenzij je je eigen moestuin bijhoud.

Verder verwacht ik dan ook geen leerprodukten bij deze mensen, dat is immers ook restprodukt van een dood dier .
Geen koekjes met dierlijke vetten.

Maar uiteindelijk betekent dat dat de chemische industrie dus groeit want alles moet vervolgens van plastic gemaakt worden en die fabrieken zijn grote vervuilers voor het milieu en het restprodukt vervuilt de natuur nog meer.

Ik wilde dat het leven wat simpeler was.

Koop een paard, verwen het , geniet samen en geef het een fijn leven.
Breng het aan het einde naar de slacht en eet het vlees, verwerk het leer zodat het arme dier niet op transport hoeft naar Italie voor de worst.

Dat is de kringloop van het leven.

Paardenvlees is trouwens heerlijk, lekker zoet vlees :9

Even vergeten dat onze paarden vaak bomvol medicatie zitten en niet geschikt meer zijn voor consumptie. Mijn beide mannen hebben medicatie gehad, waardoor ze absoluut niet meer in de voedselketen terrecht mogen komen. En ik vecht liever voor het leven van mijn dieren door ze al de zorg te geven die ze nodig hebben, als dat ik ze bepaalde zorg zou ontzeggen, omdat ze anders niet naar de slacht mogen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:42

MA > YRT

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:42

Mixje90 schreef:
Zouden de paarden eters ook paard eten als ze hiervoor gefokt zouden worden? Dus dat we net als koeien voor de vlees, we ook paarden voor het vlees zouden hebben?

Mits goed leven gehad (daar let ik ook op bij de rest van het vlees, haal direct bij de boer), volmondig ja.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:44

Mixje90 schreef:
Zouden de paarden eters ook paard eten als ze hiervoor gefokt zouden worden? Dus dat we net als koeien voor de vlees, we ook paarden voor het vlees zouden hebben?

na enig nadenken: ja

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:45

@spatter, moet wel even toevoegen dat je nu gelijk oordeelt over vegetariërs; namelijk dat ze e wereld willen verbeteren. Ik ben geen vega geworden omdat ik het nou zo zielig vind of de wereld wil verbeteren.

En oja, jij vindt het lekker zoet, ik vind het vies zoet. :')

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:49

elle108030 schreef:
SandraVerl schreef:
Echt joh, waarom is het weer nodig om mensen die een andere mening hebben dan de jouwe, hypocriet te noemen? We leven in een vrije wereld, waar ieder de vrije keuze heeft wat ie wel of niet in de mond steekt.

Hypocrisie of huichelarij - het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen.

jij mag van mij in je mond steken wat je in je mond wilt steken, maar wanneer mensen zeggen dat ze van paarden houden, dat het hun beste vrienden zijn, dat ze paarden nooit iets aan zouden doen en vervolgens een stukje paardenvlees op hun bord leggen is bij definitie hypocriet.

Vind dit echt baarlijke onzin...

Mijn grote droom is ooit een eigen boerderijtje te hebben. Eigen eendjes, eigen kipjes, een paar eigen koetjes en wat varkentjes. Om dan hun nakomelingen te eten.
Vind liefde voor die dieren en ze eten prima samen gaan. Als ik mijn droom waarmaak weet ik heel precies wat voor leven ze hebben gehad, wat ze gegeten hebben, kan zorgen dat alles in mijn ogen perfect is.

Als mijn paarden toch moeten sterven en ze geen medicatie hebben gehad die ze ongeschikt maken voor menselijke consumptie zou ik ze het liefste ook eten/laten eten. Vind dat een mooier idee dan ze maar naar destructie te laten gaan, verspilling noem ik dat. En voor mijn paarden die een mooi leven hebben gehad wordt er ergens anders een paard geslacht die geen mooi leven heeft gehad.

Het is dat het hier geen gewoonte is en op andere plekken martelvlees is, anders had ik ook geen probleem met honden en katten gehad. Alhoewel ik me afvraag of dat carnivorenvlees wel lekker is (ga het niet proberen als ik op vakantie ben omdat ik weet wat voor leed erachter zit).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:53

Het tegengaan van verspilling is een ander argument dan het doelbewust fokken van dieren met als enige doel om ze later dood te maken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:57

Magrathea schreef:
Het tegengaan van verspilling is een ander argument dan het doelbewust fokken van dieren met als enige doel om ze later dood te maken.

Beide vind ik ok zolang het met respect voor het levende dier is. Verspilling vind ik zelfs doodzonde.
Het zijn inderdaad 2 verschillende argumenten, maar beide gaan voor mij op.

Ben een tegenstander van de bio-industrie, geen tegenstander van vlees eten.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:01

Ikzelf eet het niet, vooral omdat ik het idee vies vind. 4 paarden in de tuin en ik eet lekker een stukje paard. Nee dankjewel :p. Heb overigens niks tegen een frikandelletje of een kroketje op zijn tijd, maar echt paardenbiefstuk en dat soort dingen eet ik gewoon niet.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:03

Ik eet sowieso geen vlees.
Maar als je koe, kip, varken etc. eet kan je ook prima paard eten, vind ik. Een paard is niet perse zieliger dan een koe of kip. In de meeste gevallen heeft het paard (over het algemeen) het beter gehad. Als ik niet vegetarisch zou zijn, zou ik gewoon paard eten. Heb er niks tegen en ze zeggen dat het heel lekker is, dus why not?

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:04

Ik heb er niets op tegen als anderen het eten, maar ik het uit principe niet... Mocht ik het per ongeluk eten of dat het verwerkt zit in frikandellen of wat dan ook, prima, heb ik niets op tegen. Maar ik zou niet zelf bewust paardenworst gaan eten... Als mijn vriend het eet het met veel plezier, uitgebreid voor mij neus en daar walg ik dan wel weer van.....

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:04

Ik heb niks tegen paardenvlees, maar ik eet helemaal geen vlees :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:06

Maar... Is het dan heel ouderwets om een paard als edeldier te zien en t verkeerd vinden om deze te fokken voor de slacht?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:08

Mixje90 schreef:
Maar... Is het dan heel ouderwets om een paard als edeldier te zien en t verkeerd vinden om deze te fokken voor de slacht?

Ik vind dat zo´n onzin, paarden tot "edele" dieren verklaren. Maf verzinsel van mensen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:09

Kuggur schreef:
Mixje90 schreef:

Ik vind dat zo´n onzin, paarden tot "edele" dieren verklaren. Maf verzinsel van mensen.

Voor jou heeft een paard een kop en poten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:10

Ik heb niets tegen het eten van paardenvlees.
Ik vind paardenbiefstuk niet heel lekker, dus ik zal het niet zo snel kopen.

Als ik wel paardenvlees zou kopen, dan zou ik zoeken naar vlees van paarden die in natuurgebieden hebben geleefd. Het meeste rundvlees dwt ik eet, haal ik ook van schotse hooglanders uit natuurgebieden.
Ik vind het lekkerder dan ander rundvlees, meer bite, meer smaak.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:13

Mixje90 schreef:
Voor jou heeft een paard een kop en poten?

Ja, en mensen ook trouwens, alhoewel ik die dan weer niet zou eten ;)

Vind dat edel dier een beetje raar. Kijk bv eens naar runderen en wat die voor de mensheid betekend hebben. Ook die werden en worden gebruikt als lastdieren. Waarom dan dat verschil maken tussen een rund en een paard?