heb je al eens iemand anders op je paard gehad te rijden? Zodat jij kan kijken, wat er precies gebeurd met je paard voordat hij naar de korte zijde rent?
Een paard reageert nooit zo heftig "omdat hij niet wil" maar "omdat hij niet kan" . Wellicht vraag je hem (onbewust) een oefening die hem veel pijn geeft of ongemak.
Door iemand anders op hem te laten rijden, kan je zien of het niet iets rijtechnisch is. Ook kan je dan van de andere ruiter horen, wat die er van vindt en hoe het voelt.
Mijn tip is: zoek het hem niet in de zwaardere hulpmiddelen, maar dichter bij het paard.
Een paard van 6 pubert zeker nog, nouja nog, alweer inderdaad zoals monmaster al zei het is een 2e pubertijd. Heb deze leuke fase met mijn paard ook gehad!
Wat bij mij veel heeft geholpen is op de volte veel overgangen rijden, op het punt waar die wilde uitbreken ging ik in stap en dan weer in draf en zo steeds verder in draf en als die dan de hele volte in draf zonder uit te breken dan beloonde ik hem en stopte ik. Dit heeft voor mijn paard erg geholpen toen.
cissie
Geplaatst: 22-02-16 09:00
Allereerst beterschap met je enkel, balen dat je je bezeerd hebt....maar hoe vervelend ook kan de beste overkomen en dat hersteld weer.
Kortom op naar de volgende ronde waarbij je niet gaat laagvliegen.
In je OP omschrijf je het probleem een beetje alsof je paard onder het werk uit probeert te komen, althans zo lees ik het. Als je paard idd wat aan het puberen is, wat best kan is consequent rijden en duidelijk zijn toch super belangrijk. Geef hem geen mm ruimte en zelf invulling aan iets te geven. Houd de oefeningen kort....concentratie ligt vaak laag bij pubers. Wat je ook wil doe het ook, links of rechtsom het gaat gebeuren. Als je paard hem ertussenuit peerd op de volte...zou je er een longeerlijn aan kunnen doen. Waarbij jij je kunt focussen op je buitenbeen en je teugeldruk. Zo leert hij dat wegrennen geen zin heeft en jij voelt je op dat moment net wat zekerder misschien?
Met alle respect een scherper bit heeft geen effect, sterker nog je vergroot de kans dat je paard ook daar doorheen walst...en dan? Probeer een veilige situatie voor jezelf te creëren en richt je op een rijtechnische oplossing!
joosie
Geplaatst: 22-02-16 19:23
Die van mij deed dit ook, die had last van zijn tanden. Tandarts was geweest en het probleem was over.
mika11
Geplaatst: 22-02-16 19:29
Ik heb een paard gehad die precies hetzelfde deed, niks hielp. Zelfs gigantische bokken erbij. Heel apart, want het was juist zo'n ontzettend lief paard. Na verloop van tijd laten uitzoeken wat er aan de hand was. Paard bleek artrose te hebben in de rug, precies op de plek achter het zadel.
Dus ik wil ermee zeggen, dat het meestal een oorzaak heeft dat een paard zoiets doet.