Pony komt inderdaad veel te weinig buiten, dus het is niet zo gek dat ze zoveel energie heeft. De TS kan hier zelf niets aan veranderen, denk ik.
In dat geval, misschien is vrijspringen op dit moment niet zo'n goed idee. Aangezien de pony de hele dag binnen staat, zou je het beter op kunnen gaan bouwen. Dus eerst maar een tijdje lekker longeren, spelen en wat balkjes lopen. Verder, TS, als je op de manege bent is het een goed idee die tijd te benutten door haar zo lang mogelijk buiten te zetten. Des te langer je pony buiten komt, des te minder 'heftige' energie die ze heeft. Ook is het misschien wel een goed idee om te kijken wat voor voer ze krijgt. Misschien geeft de manege haar wel hetzelfde eten als een paard dat meeloopt in de lessen? Als dat zo is, kun je voorstellen om minder energierijk voer te geven! (Ik lees net dat ze een klein handje biks krijgt, in dat geval zal het nog wel meevallen).
Rijden is nu misschien niet helemaal eerlijk. De pony staat lange tijd binnen te 'niksen' en om er dan zo maar op te zitten is niet eerlijk. Ga eerst eens voor een lange tijd lekker spelen samen, ga longeren en zoek uit wat jullie samen heel leuk vinden. Leer haar (als de manege hier toestemming voor geeft) kunstjes aan, dan blijft ze ook met haar gedachten bezig! Zorg dat je haar leert kennen en dat de conditie wat beter wordt. Pas dan zou je serieus kunnen overwegen om te gaan rijden. Ik denk niet zozeer dat je te zwaar bent, maar misschien al wel lang. Zorg hoe dan ook voor een passend zadeltje!
Wat ik veelal doe is loswerken, dubbele longe, enkele longe, schriktraining, grondwerk, vrijspringen, springen aan de hand, wandelen, joggen, vrijheidsdressuur etc. Zoek uit wat je leuk vindt en ga daarmee aan de slag. Je zult zien dat dat net zo leuk is als rijden!

Rietjee_xx: WAT?

Als ik iemand van 80 kg (een gemiddelde volwassene) op mijn shet zou zetten, zou hij door zijn benen zakken en er niet goed vanaf komen ben ik bang.. Zo'n beestje kan op harde ondergrond 2x zijn eigen gewicht trekken, maar zéker niet dragen! Vergis je daar niet in! De kracht die hij heeft om trekken is zoveel sterker dan zijn kracht om te dragen!