ik zit met mijn handen in het haar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:56

Ik zou het gewoon eerlijk tegen je ouders zeggen en dan maar zien wat er gebeurd.

Niet gelukkig met je pony gaat niet goed komen. Straks heb je er helemaal geen zin meer in en word het dier alsnog verkocht, dan kan het maar beter gelijk gebeuren.

Geen idee of ik je als ouder zijnde gelijk een rijpaard zou geven. Maar ik zit dan zelf in de paarden en zou het al anders hebben aangepakt. Mijn ervaring is dat ze allemaal lopen schreeuwen dat een shet genoeg is maar als ik dan vraag of ze het nog steeds leuk zouden vinden wanneer de stalvriendjes gaan rijden en jij niet mee kan er al snel een nee komt . Ik denk dat dat inzicht jou ouders te kort kwamen.
Misschien eerst maar eens wat werken en dan mee betalen aan een grote pony of paard want die kosten beginnen bij zo'n 2000 euro en dan omhoog. Om nog maar te zwijgen over aanschaf van toebehoren.
En daarnaast maar eens goed gaan nadenken wat je nu echt wilt.

En als je 18 bent hoef je echt geen paard te kopen, zat mensen boven de 18 die gewoon een pony hebben. Inclusief mijzelf.
Wil je serieus wedstrijden gaan rijden dan is een paard misschien wel verstandiger alhoewel ik ook genoeg mensen met een fjord of haflinger zie.

En voor de rest van de bokkers: hoevaak gebeurd het wel niet dat er een paard word gekocht en dn blijkt na een paar maanden de klik er niet te zijn of het dier voldoet toch niet aan de eisen of dochterlief krijgt na 2 maanden een vriendje en klaar is de hobby.

Ik denk dat het voor TS gewoon belangrijker is om eerlijk te zijn naar haar ouders en een goed tehuis vinden voor de shet. Nog ff bijrijden en sparen voor een rijpaard/pony waarna er meebetaald word in de stallingskosten. Groot paard eet immers meer als een shet.

dromertje2

Re: ik zit met mijn handen in het haar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:57

Ja, eerlijk zijn tegen je ouders, maar niet verwachten dat er volgende week een nieuw rijpaard op stal staat.

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:58

verantwoordelijkehids gevoel is er zeker, denk niet dat je heel het topic gelezen heb over de bijrijdpaarden enzo? nog 1 keer over bijrijdpaard:

ik rijd nu 8 jaar, heb 5 jaar daarvan verschillende bijrijdpaarden gehad. Er zaten daar 3 tussen die ik als eigen paard beschouwde omdat ik alles moet kopen/doen en dergelijke. 1 deed de eigenaar niks meer mee en ik moest ook de entingen, wormenkuren hoefsmid en dergelijke regelen en betalen wanneer die kwamen net alsof het mijn eigen paard was. Alleen mocht ik dingen niet die ik graag wilde doen (zoals buitenritjes)
Er zijn in mijn buurt bijna geen bijrijdpaarden te vinden, of je moet 18 zijn, of je kan niet rijden of het is heel ver weg of ze vragen de hoofdprijs voor een beetje poetsen ofterwel dat gaat hem niet worden.
Stel ik zou 5 keer per week een paard rijden (en geen shet) dan zou ik veel en veel duurder uitkomen dan wanneer ik een eigen neem waar ik geen beperkingen mee heb en toch een stuk minder betaal sorry maar ik kies dan voor het laatste ook omdat ik niet afhankelijk wil zijn van andere mensen en ik genoeg mensen ken in de paardenwereld die mij eventueel kunnen helpen mocht dat nodig zijn.

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:59

chanel1985 schreef:
Ja, eerlijk zijn tegen je ouders, maar niet verwachten dat er volgende week een nieuw rijpaard op stal staat.

dat staat idd ook in mijn eerste bericht van dit topic en dat hoeft ook zeker niet! het gaat er niet om dat ik een rijpony krijg en gaat erom dat de shet het leven krijgt wat ze verdiend

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:59

Mando, TS is 14 ;)

TS ik zou het willen van een rijpony even los gaan zien van het feit dat je je shetlander weg wilt doen.
Ik zou eerst aan je ouders vertellen dat je het toch allemaal niet zo leuk vindt en hem weg wilt doen.
Ga daar eerst maar eens netjes een oplossing voor vinden. Want ik vrees dat het misschien best moeilijk kan zijn om de shet te verkopen.

Daarna kun je je ouders vertellen dat je liever een rijpony hebt. Maar ik gok dat je ouders zullen zeggen dat je daar nog maar wat jaartjes mee moet wachten. Tenminste bij mijn dochters zou dit dus niet gelijk gebeuren dat ze dan een rijpony krijgen!! Want wat als je over een half jaar toch liever een zwarte pony hebt of een paard?
Of wat als je over 2 jaar een vriendje hebt en liever daarmee rond hangt?
Als je mijn dochter was zou je de eerste tijd maar gewoon op verzorgpony's of manegepony's moeten rijden om te kijken en te laten zien dat je het echt wel zo leuk vindt en om te kijken wat je precies wilt.

Maar begrijp ik het goed dat je hem nog maar 4 maanden hebt?
Want dan vind ik het toch wel erg vreemd dat je hem zo snel beu bent. Dan klinkt het meer van ''dan maar een shetlander, omdat ik geen grote pony mag vanwege de kosten''.
Misschien is het verstandiger te wachten tot je wat ouder bent en zelf de pony en het onderhoud kan betalen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 19-01-16 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:00

Barbet schreef:
Ik zou nog proberen een jaar of twee jaar vol te houden!
Over een jaartje is je shet oud genoeg om te gaan beleren.
Dan kun je echt met haar aan de slag.
Als je dat voor elkaar hebt, dan kun je alsnog bekijken of het wat voor je is of niet.
Misschien is het dan nog niet iets voor je.
Maar een brave, aangespannen shetlander is wel beter te verkopen.
En meer kans dat ze een goed huisje krijgt.

Dit :)

Iris82

Shirley schreef:
Wees eerlijk.
Ga met je ouders rond de tafel zitten en leg het ze uit.

Nu ben je niet eerlijk tegenover jezelf, het diertje EN je ouders en daarbij is niemand gebaat :(:)

Je bent jong, dus maak je fouten en verkeerde keuzes, dat mag gewoon!

Als iedereen zo goed wist waaraan hij of zij begon, werd er nooit meer een pony of paard verkocht!

Speel open kaart, daarmee kom je het verst!

Jij verwoordt precies wat ik wilde zeggen. Ik ben een ster in dingen kopen die ik net niet wil hebben maar die dan net iets goedkoper zijn dan het geen ik echt wil hebben. Vervolgens baal ik dan maanden of jaren als een stekker. Dus TS, ik weet hoe het is en ik wil je meegeven: maak het bespreekbaar. Wees open en eerlijk tegen je ouders. Maar ben ook voorbereid op dat hun reactie mogelijk hetzelfde is als het gros hier.

maximuss

Hoe kwam je er dan bij om een shet te kopen als je toch alleen maar met "grote" paarden bezig was?

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:01

Cowgirl schreef:
Ik denk dat het voor TS gewoon belangrijker is om eerlijk te zijn naar haar ouders en een goed tehuis vinden voor de shet.

dit is inderdaad zo!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:01

teddy01 schreef:
chanel1985 schreef:

dat staat idd ook in mijn eerste bericht van dit topic en dat hoeft ook zeker niet! het gaat er niet om dat ik een rijpony krijg en gaat erom dat de shet het leven krijgt wat ze verdiend

Zou je dus liever geen pony hebben dan de shet?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:01

Ts, ik vind het dapper dat je dit wilt bespreken.
Er zijn ook genoeg volwassenen die een keuze maken en daar later spijt van krijgen. Als we alles van tevoren wisten, zag de wereld er heel anders uit.
Je zoekt een oplossing. Ik denk dat het goed is om dit eerlijk te bespreken met je ouders.
Een jonge pony vind je heus wel weer een goede plek.

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:04

maximuss schreef:
Hoe kwam je er dan bij om een shet te kopen als je toch alleen maar met "grote" paarden bezig was?

dat heb ik niet gezegd en is ook niet zo, op mijn stal verzorgde ik op de dag van mij lessen ook een shet daar dat vond ik leuk om te doen. Vandaar dat ik dacht dat ik een eigen shet helemaal leuk zou vinden maar elke dag wandelen vind ik toch niet leuk (schijnbaar, helaas) dat was trouwens 2 keer in de week

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:04

senna21 schreef:
Ts, ik vind het dapper dat je dit wilt bespreken.
Er zijn ook genoeg volwassenen die een keuze maken en daar later spijt van krijgen. Als we alles van tevoren wisten, zag de wereld er heel anders uit.
Je zoekt een oplossing. Ik denk dat het goed is om dit eerlijk te bespreken met je ouders.
Een jonge pony vind je heus wel weer een goede plek.

bedankt, iemand die het begrijpt :)

dromertje2

Re: ik zit met mijn handen in het haar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:05

Je wilt toch een rijpony? Staat toch duidelijk in je openingspost?

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:05

[/quote]

Zou je dus liever geen pony hebben dan de shet?[/quote]

De 1e periode erna inderdaad niet om er goed over na te denken. Uiteindelijk zou ik dat wel heel graag willen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:05

Zoe_97 schreef:
Als ik er op die leeftijd mee aan kwam dat ik mijn paard niet goed genoeg vond dan had ik gewoon al mijn paardenspullen ineens mee kunnen verkopen, want gereden werd er dan niet meer. Ik vind dit echt ondankbaar. En hulp? Wat wil je dan dat er gezegd wordt?

Dat is nou net het probleem bij ts ...ze wil graag rijden en dat kan niet met een shet.
Ik denk als ze een rijpony had gehad ze dit topic niet had geopend. ;)

Ik wou op mijn 14e ook een shet...want ja dat was goedkoop en dan had ik lekker toch een pony.
Blij dat mijn ouders verstandig waren :D . Toen ik 18 was kocht ik mijn eerste paard en die heb ik nog steeds en is inmiddels bijna 25.

TS heeft zo te lezen genoeg verantwoordelijkheid (ken volwassenen die minder bij de paarden komen)voor haar leeftijd maar is de verkeerde keus gemaakt wat betreft paard. Ik denk dat er gewoon wat te weinig begeleiding is geweest bij de aanschaf en in het gesprek met wat voor paard nu echt geschikt was.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:06

Ik lees in het begin dat je denkt dat een grote pony niet meer kost dan een shetlander.
ik weet niet hoe je rekent, maar een grote pony kost alleen aan voer al veel meer. Tuigage zoals zadel, is al duurder. Stalling is normaal gesproken ook duurder dan voor een shetje.

En eerst iets aanschaffen en het dan niet meer leuk vinden, getuigt niet van veel doorzettingsvermogen of verantwoording.

Ik heb mijn eerste c pony gekregen toen ik 14 was. En vanaf toen was het mijn verantwoording. Voor school gaan voeren. Zelf stal en wei schoonhouden, 's avonds gaan voeren. Zomer en winter. Zakken brok halen achter op de fiets.
alleen de grote dingen zoals hooi en stro halen hielpen mijn ouders mee. Maar dat had ik er graag voor over.

En nu, 28 jaar later , ga ik nog steeds voor en na mijn werk naar de paarden en houd alles bij zoals het hoort.
en......... sinds 4 jaar heb ik een shetlander 2-span. ( bij de grote pony en paard).

Ik zou als ik jouw ouders was eerst maar eens zien of je echt serieus een pony wilt houden en verzorgen.
en dan wachten tot je een jaar of 18 bent zodat je in die tijd kan sparen voor een pony of paard als je het dan nog wilt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:07

teddy01 schreef:

Dan zou ik met je ouders bespreken dat de verantwoordelijkheid toch wel erg tegenvalt, dat je er vaak tegenzin heen gaat en hem eigenlijk liever zou willen verkopen aan iemand waar hij het goed gaat krijgen.
En dan kun je eerst wat jaren op die andere pony's rijden waar je nu op rijdt en wie weet ooit in de toekomst een eigen pony.
Maar als je er alweer zo snel achter bent dat je de shetlander niet leuk vindt, dan zou ik sowieso eerst eens wat jaren kijken wat je wel wilt en wat je wel leuk vindt.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:11

Barbet schreef:
Als je dat voor elkaar hebt, dan kun je alsnog bekijken of het wat voor je is of niet.

Ook dit!

Wil je het echt niet nog een jaartje aankijken?
Over een jaartje is ze oud genoeg om voor de kar te (laten) beleren en wie weet krijg je er dan wel weer meer plezier in. Misschien kan je nu (of in het voorjaar; wanneer het beter weer is) al dingen doen als voorbereiding op het beleren; zoals bvb laten wennen aan verkeer dmv veel wandelen.
Ligt je hart dan nog steeds bij het rijden, dan kan je haar inderdaad altijd nog verkopen als aangespannen pony. Wie weet krijg je haar dan inderdaad makkelijker verkocht en met meer kans op een goed tehuis.

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:14

dingogirl schreef:
Ik lees in het begin dat je denkt dat een grote pony niet meer kost dan een shetlander.
ik weet niet hoe je rekent, maar een grote pony kost alleen aan voer al veel meer. Tuigage zoals zadel, is al duurder. Stalling is normaal gesproken ook duurder dan voor een shetje.

En eerst iets aanschaffen en het dan niet meer leuk vinden, getuigt niet van veel doorzettingsvermogen of verantwoording.

Ik heb mijn eerste c pony gekregen toen ik 14 was. En vanaf toen was het mijn verantwoording. Voor school gaan voeren. Zelf stal en wei schoonhouden, 's avonds gaan voeren. Zomer en winter. Zakken brok halen achter op de fiets.
alleen de grote dingen zoals hooi en stro halen hielpen mijn ouders mee. Maar dat had ik er graag voor over.

En nu, 28 jaar later , ga ik nog steeds voor en na mijn werk naar de paarden en houd alles bij zoals het hoort.
en......... sinds 4 jaar heb ik een shetlander 2-span. ( bij de grote pony en paard).

Ik zou als ik jouw ouders was eerst maar eens zien of je echt serieus een pony wilt houden en verzorgen.
en dan wachten tot je een jaar of 18 bent zodat je in die tijd kan sparen voor een pony of paard als je het dan nog wilt.

het gaat om het totaal plaatje van de situatie nu en dan, ik heb nu de shet (50pm) + les (50pm) + 50 (leaspaard) dat is 150,- terwijl een eigen pony/paard 135,- pm kost voor alleen stalling. Ik heb nu voor zowel de shet als de pony niet enten, wormenkuren hoefsmid enz. meegerekend. Mocht ik een eigen rijpony krijgen hoef ik alleen nog een zadel :+ heb de rest al kwa 2 hoofdstellen, 5 halster, 6 dekjes, beenbescherming, poetspullen noem maar op. De toebehoren zullen ook zeker van mijn kleedgeld zijn en dat heb ik er allemaal voor over.

Ik loop al elke dag met haar of doe dingen in de bak, ze is nergens bang voor.. ongelovelijk op de leeftijd maar is echt zo. Wat haar betreft kan je der nu voor de kar zetten maar ze is gewoon nog veel te jong

edit: er komen geen kosten bij voor voer of iets dat is allemaal geregeld en bij de prijs inbegrepen

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:16

Jammer dat heel veel mensen nu gaan zeuren over het feit dat TS hier eerder aan had moeten denken.
En gaan verwijten dat TS liever met rijpony's bezig is en dan toch voor een niet beleerde shetlander is gegaan.

TS, ik zou voor je shetlander een goed tehuis zoeken en qua rijpony's gewoon opzoek gaan naar een verzorg/bijrijpony of paard. Zo kan je kijken of je het wat vind. En ik zou het bespreken met je ouders, wat zij er van vinden. Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind, maar het is inderdaad ook niet eerlijk om de shetlander te houden en er geen plezier aan te beleven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:16

Als je mijn dochter zou zijn, zou ik de pony verkopen of desnoods houden en daar iemand voor zoeken die ermee bezig wilt zijn, want dieren blijven hier in principe ook tot de dood. Dan zou ik jou gewoon terug laten doen zoals voorheen, dus geen dier meer bijkopen.

Niet te vergeten: je bent nu 14, maar als je 16 bent, kan je qua interesses sterk veranderen. Als je 18 bent, ga je allicht studeren? Dat zijn dingen waar je nu best goed over nadenkt en gezien het verleden best niet lichtzinnig over gaat. Als je dan nog graag een eigen paard of pony wilt, kan je ook gaan werken om zelf bij te dragen en dan heb je een heel ander verhaal.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:17

Mennen is ontzettend leuk! Vriendinnen mee die niet kunnen rijden en een picknickje erbij. (nu niet de hele kar vol laden, natuurlijk rekening houden met wat de shet kan trekken)
Maar dat is echt wel gezellig :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:17

135 is wel een heel goedkope stalling. Mss moet je eens rondvragen in je omgeving wat zij in totaal kwijt zijn per maand (aan een paard).

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:18

mairead schreef:
Barbet schreef:

Ook dit!

Wil je het echt niet nog een jaartje aankijken?
Over een jaartje is ze oud genoeg om voor de kar te (laten) beleren en wie weet krijg je er dan wel weer meer plezier in. Misschien kan je nu (of in het voorjaar; wanneer het beter weer is) al dingen doen als voorbereiding op het beleren; zoals bvb laten wennen aan verkeer dmv veel wandelen.
Ligt je hart dan nog steeds bij het rijden, dan kan je haar inderdaad altijd nog verkopen als aangespannen pony. Wie weet krijg je haar dan inderdaad makkelijker verkocht en met meer kans op een goed tehuis.

Bedankt voor de reactie, dit is optie 2. Maar beleren voor de kar gaat ook weer honderden kosten heb geen passend tuig voor haar en geen sulky dan gaat dat bij elkaar toch weer over de duizend euro kosten om eigenlijk ''uit te proberen'' of ik het wat vind. Ik ben gewoon onwijs bang dat ik het rijden te erg ga missen, klinkt misschien verwend maar ik vind 1 keer rijden echt te weinig daar vind ik het te leuk voor