Ik krijg een eigen pony!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:49

amazonee schreef:
SindyKaya schreef:
Helaas is dat laatste dikke onzin.. Helaas..

dat is het dus niet.
kuddedieren mogen niet alleen staan google maar 'regels dierenwelzijn'

Heb ik gedaan. Kon niks vinden. Heb ook nog nooit ergens gehoord en gelezen dat dieren in beslag genomen worden omdat ze alleen staan.

Neemt niet weg dat het onwenselijk is een kuddedier alleen te houden.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:00

safina schreef:
amazonee schreef:

dat is het dus niet.
kuddedieren mogen niet alleen staan google maar 'regels dierenwelzijn'

Heb ik gedaan. Kon niks vinden. Heb ook nog nooit ergens gehoord en gelezen dat dieren in beslag genomen worden omdat ze alleen staan.

Neemt niet weg dat het onwenselijk is een kuddedier alleen te houden.

Ik heb hierover pas geleden een hele discussie gehad met de dierenbescherming en dierenpolitie... er is nergens een wet wat zegt dat een paard niet alleen gehouden mag worden. Hier kunnen ze dus ook niet op in actief komen. Dat het beter is om met 2 of meer te staan is iedereen t over eens.....

Ging overigens niet over mijn paarden maar ken hun toevallig

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:07

Als je hem pas iver ongeveer 2 jaar neemt zou ik een d op E pony kopen

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:09

Als he echt wil rijden en anders zou ik 2 lieve Shetlanders nemen die je kan knuffelen borstelen mennen etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:56

Tamara_089 schreef:
Ik heb hierover pas geleden een hele discussie gehad met de dierenbescherming en dierenpolitie... er is nergens een wet wat zegt dat een paard niet alleen gehouden mag worden. Hier kunnen ze dus ook niet op in actief komen. Dat het beter is om met 2 of meer te staan is iedereen t over eens.....

Dat er om deze reden paarden in beslag genomen zouden kunnen worden, leek mij inderdaad ook al een beetje uit een dikke duim gezogen. Ik heb er in ieder geval nooit van gehoord.

Bovendien: je moet in Nederland behoorlijk ver gaan, willen je dieren in beslag genomen worden. Er moet dan echt sprake zijn van ernstige mishandeling of verwaarlozing en doorgaans gaan er meerdere waarschuwingen aan vooraf voordat het zover komt.

Het is echt niet zo dat de NVWA opeens met een trailer voor komt rijden en je pony meeneemt omdat iemand heeft gebeld dat hij alleen staat en geen vriendjes heeft. :')

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:00

SandraVerl schreef:
TS is 15 en de pony komt pas over 1 á 2 jaar, tegen dan is ze oud genoeg voor een weekendbaantje om mee de kosten te helpen dragen. En moest ze mijn buurmeisje zijn, dan mocht ze mijn shet komen verzorgen. Ik zou haar gerust willen begeleiden.

Als ze hem pas over een jaar of twee krijgt, is TS zeventien en moet ze aan haar eindexamen denken, vervolgopleiding, etc. Heeft ze dan uberhaupt nog tijd om een pony te verzorgen? Weten tante en ouders hoeveel tijd hierin gaat zitten? Weet TS dat zelf? (nee, want ze heeft nul-komma-nul ervaring). De kans is ook groot dat ze op haar zeventiende een scooter oneindig veel interessanter vindt dan een pony.

Dus lief bedoeld van die tante, maar ik geloof niet dat ik dit topic erg serieus moet nemen. Kan me wel vinden in de gegeven tips.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:18

safina schreef:
Tamara_089 schreef:

Dat er om deze reden paarden in beslag genomen zouden kunnen worden, leek mij inderdaad ook al een beetje uit een dikke duim gezogen. Ik heb er in ieder geval nooit van gehoord.

Bovendien: je moet in Nederland behoorlijk ver gaan, willen je dieren in beslag genomen worden. Er moet dan echt sprake zijn van ernstige mishandeling of verwaarlozing en doorgaans gaan er meerdere waarschuwingen aan vooraf voordat het zover komt.

Het is echt niet zo dat de NVWA opeens met een trailer voor komt rijden en je pony meeneemt omdat iemand heeft gebeld dat hij alleen staat en geen vriendjes heeft. :')

Ik heb wel ergens gelezen dat ze waarschuwingen geven als je paard alleen staat

Knorretjee

Re: Ik krijg een eigen pony!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:36

Mijn verzorgshet staat alleen in de wei, het andere paard dat erbij stond moesten we helaas verkopen ( het is gewoon duur) Dokus staat alleen in de wei maar in de andere weilanden staan schapen, nog meer schapen, en een andere pony. Kan dat wel?? want een weidemaatje is belangerijk maar ja...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:48

Maxime_Dokus schreef:
Mijn verzorgshet staat alleen in de wei, het andere paard dat erbij stond moesten we helaas verkopen ( het is gewoon duur) Dokus staat alleen in de wei maar in de andere weilanden staan schapen, nog meer schapen, en een andere pony. Kan dat wel?? want een weidemaatje is belangerijk maar ja...

Dit is het topic van ts niet van jou. Ik zou een eigen topic openen.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:44

jullie reageren realistisch, maar ook nogal onaardig. want hier zijn een heleboel mensen die wel de luxe hebben voor een eigen paard. maar niet iedereen heeft dat. het is inderdaad niet slim, maar als TS graag wil, en bereid is om te leren, informatie te vragen etc moet dit vast goedkomen. er zijn veel mensen die "gewoon" een paard kopen, want ze willen geen les op een manege maar meteen een eigen, slim? nee. onmogenlijk? nee ook niet. ik denk dat de ouders en tante van TS en TS zelf er vanzelf achter komt als de pony's ziek worden en er ligt een mooie rekening op de deurmat. ik denk dat TS nu wel vaak genoeg heeft gehoord dat ze het niet moet doen en dat het niet slim is, maar dit soort dingen mogen wel op een aardige manier gebracht worden.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:49

Maxime_Dokus schreef:

Nee dit kan ook niet, hartstikke zielig.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:19

its_daantjee schreef:
jullie reageren realistisch, maar ook nogal onaardig. want hier zijn een heleboel mensen die wel de luxe hebben voor een eigen paard. maar niet iedereen heeft dat. het is inderdaad niet slim, maar als TS graag wil, en bereid is om te leren, informatie te vragen etc moet dit vast goedkomen. er zijn veel mensen die "gewoon" een paard kopen, want ze willen geen les op een manege maar meteen een eigen, slim? nee. onmogenlijk? nee ook niet. ik denk dat de ouders en tante van TS en TS zelf er vanzelf achter komt als de pony's ziek worden en er ligt een mooie rekening op de deurmat. ik denk dat TS nu wel vaak genoeg heeft gehoord dat ze het niet moet doen en dat het niet slim is, maar dit soort dingen mogen wel op een aardige manier gebracht worden.

Je hebt gelijk. Zou het wel sneu vinden voor ts als de pony straks weg moet omdat het toch niet helemaal is wat verwacht werd.
Misschien beetje doemdenkerij, maar zelfs als je weet waar je aan begint en je er voor 100% in gooit dan is het naast fantastisch fijn ook soms moeilijk en kostbaar. Maar ach soms moet je een gokje wagen

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:25

precies bumper!

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 02:30

Mee oneens. Het klinkt zo leuk, even een pony aanschaffen en in je tante's achtertuin zetten en de rest zien we wel. Maar je neemt een enorme verantwoordelijkheid op je. Gaat het door onervarenheid mis, dan is de pony de dupe.

Neem de DA rekening uit jullie voorbeeld. Die valt dus tegen. Maar twee maanden later is de pony weer ziek (een stevige zandkoliek, want de achtertuin is tegen die tijd compleet kaal). Symptomen worden uit onervarenheid niet herkend. We kijken het even aan, de DA was zo duur, misschien gaat het over en is hij morgen beter. Dag, pony.

Wel ben ik het met je eens dat vriendelijke reacties de voorkeur hebben :-)
En ik vind het ook goed dat je dat zegt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 02:54

Oef dat vind ik nogal een gok om zo zonder enkele ervaring een pony mede in je bezit te krijgen. Naast het feit dat je weinig ervaring hebt met pony's, weet je eigenlijk niet eens of je de verantwoording en verzorging zelf op de langere termijn en bij bijv. erg koud en slecht weer leuk gaat vinden.

Over of een pony alleen zielig is en de optie verzorgpony is al zoveel gezegd, daar heb ik weinig aan toe te voegen.

Maar bekijk het ook eens van een andere kant. Jij valt onder de verantwoording van je ouders. Wat als zij het er niet mee eens zijn dat jij dagelijks naar je pony gaat, omdat zij bijv. vinden dat je teveel huiswerk hebt? Wat als jouw tante vervolgens wel verwacht dat je je pony komt verzorgen?
Gaat daar geen onenigheid over komen?
Ik denk namelijk dat het zeer belangrijk is dat jouw ouders en tante het met elkaar eens zijn.

Even over je tante .... wat heeft zij met pony's? Heeft ze ervaring en vindt ze het zelf leuk om de verzorging op zich te nemen? Als jij op vakantie bent of ziek bent of stel dat je je been breekt en er 6 weken uit ligt. Kan en wil zij die verzorging dan volledig op zich nemen?

Medisch gezien, kunnen jullie op tijd zien dat er iets mis is met de pony? Het is namelijk best een verantwoordelijkheid!
Wie neemt naast de onderhoudskosten de medische kosten op zich?
Wat als die kosten hoog uitvallen, doordat de pony bv een koliekoperatie moet ondergaan? Wie betaald het en wie beslist er dus of er geopereerd wordt of het beestje een spuitje krijgt?
Dat soort situaties hoop je nooit te krijgen, maar het is zeer zeker iets om over na te denken!!!

Wat als de pony jouw tante tegenvalt en zij wilt hem weg doen? Wat als jij het toch niet zo leuk vindt en je tante wilt de pony verkopen, maar krijgt hem vervolgens niet verkocht?

En praktisch gezien .... is de tuin groot genoeg? Hoeveel m2 is die? Hoe gaan jullie de mestafvoer regelen? Gaan eventuele buren hier blij mee zijn? Bij een kleine oppervlakte .... hoe zorgen jullie dan dat de pony het stukje wei niet vertrapt?
Hoeveel geld zijn jullie bereid om daarin te stoppen?
Hoe gaan jullie de pony voorzien van ruwvoer en de opslag hiervan?

Ik denk heel erg dat je eventuele problemen tussen je ouders en je tante of tussen jou en je tante onderschat. Om eerlijk te zijn vind ik het not done van je tante om jou een pony te beloven, terwijl je ouders het daar niet mee eens zijn.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 03:15

Ik raad TS zeker niet aan om een pony te nemen, maar ik raad TS ook niet aan om op een manege te gaan rijden om de basis te leren.. Ik heb vanaf mijn 9de op maneges gezeten en pas toen ik 18 was en eindelijk eens een goed bijrijdpaard en goed les kreeg, leerde ik pas paardrijden. Daarnaast, verzorging op een manege? Ha, op de meeste maneges staan de paarden veel op stal, worden kreupelheden afgedaan als ach, een beetje teugelkreupel, schop hem er maar doorheen, of zo loopt hij gewoon, en paarden met gebitsproblemen en die hun hoofd schudden moet je maar eens goed aanpakken tot ze ermee stoppen.. En meer van dit soort wandaden.. En ik heb op elke manege gezeten zowat in een max een uur rijden vanaf Assen met de auto, omdat ik maar geen manege kon vinden die oké was in verzorging en lesgeven, dus heb er op zeker meer dan 10 gezeten.. Nee, op een manege leer je niet hoe je een paard moet verzorgen en rijden. Bij een eigen paard komt veel meer kijken. Ondanks al mijn manege ervaring en later les, kwam ik toch in de problemen toen ik op 21 mijn eerste paard kocht (mijn verzorgpaard). Ik herkende koliek niet, bijvoorbeeld. Gelukkig postte ik hier een topic, waarin werd gezegd, misschien is het koliek en ik er dus op tijd een DA bij haalde.. Maar ook nog veel andere kleine dingen, die ik pas door had toen ik mijn eigen paard had.

Het beste is om begeleiding te krijgen van iemand die al een tijd eigen paarden heeft, of iemand die goed les geeft en kan helpen, en ook meteen mee kan om naar een pony te kijken, zodat ze niet een miskoop te doen.. En alles dit.

Heeft je tante enige ervaring?

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 05:36

Ik zie op je profiel dat je 15 bent, kun je dan niet beter eerst een krantenwijk nemen zodat je op paardrij les kan. Een eigen pony hebben is super veel werk en vooral als je geen ervaring hebt.

Ik kreeg mijn eerste paardje toen ik al 6 jaar reed en ik vond het nog steeds heel zwaar. Dus als je wel een pony neemt zorg dan wel dat je iemand hebt die je de verzorging kan leren. Het is namelijk niet alleen borstelen en knuffelen maar een pony moet ook getraind worden, goed voor hebben en gezond blijven. Dit soort dingen leer je echt door ervaring. Dus neem eerst les of zoek een verzorg pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 07:55

TS is sinds de dag de ze een account aanmaakte en dit topic startte niet meer online geweest, dus de vraag is hoeveel zin het nog heeft hier serieus op in te gaan....

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:00

als je geen ervaring hebt lijkt het me onlogisch ene pony te nemen... als je het dan toch doet, begin dan eerst eens met les te nemen ofzo ;)