Geen meerdere bijrijders mogen hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:03

Tja maar mensen mogen dus niet óp het paard, maar wel méé. Als er toch al een vriendin mee is, kan die er net zo goed even op toch? Wel vervelend dat er verder geen stallen in de buurt zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:04

Zoe_97 schreef:
je wist dit toen je er ging staan toch ookal? Ik vind als je er toen akkoord mee ging je nu niet moet zeuren.

pff lekkere reactie zeg!
Als mensen zoiets tegen jou zeggen moet hemel en aarde bewogen worden om het topic te doen verwijderen maar jij bent zelf ook lekker aardig bezig zeg -O- -O- -O-

Kimmie25501

Re: Geen meerdere bijrijders mogen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 18:06

Selina, er zijn verder volgens mij wel wat stallen in de buurt. Maar dit is echt de beste stal voor mijn paard zelf. Hier staat hij het fijnste.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:08

Erg lastig TS. Dit is een situatie die zo vaak voorkomt, dat je een vaste bijrijder hebt en dat het daarnaast voorkomt dat anderen rijden (maar wel altijd onder begeleiding van de eigenaar of vaste bijrijder.) Ik ben zelf vaak genoeg die derde persoon geweest die erop stapt, en gelukkig kan dat ook gewoon.

Dat een stal grenzen stelt aan wie er allemaal los op het terrein komt vind ik nog wel begrijpelijk, maar onder toezicht?

Is er nu op dit moment iets gekomen uit het overleg tussen je ouders en de stalhouder? In dat geval is het namelijk vooral zaak om ze elke keer weer terug te verwijzen naar je ouders denk ik. Want het kan best voorkomen dat de stalhouder het (wellicht onbewust) makkelijker vindt om jou aan te spreken dan het uit te spreken met je ouders, maar daar zit jij dan tussenin. Ik hoop dat jullie eruit komen.

(Overigens, het lijkt me een hele prima verdeling, met een ervaren bijrijder en dat jullie samen verzorgen en de verzorger af en toe ook mag rijden. Paarden kunnen daar wel tegen :) )

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:09

Kunnen ze geen uitzondering maken? Ik vind een trainer niet bepaald een bijrijder. De één traint het paard, krijgt er vaak voor betaald omdat hij het paard verder ontwikkeld en de ander is de bijrijder die vaak moet betalen of er klusjes als mesten voor in de plaats doet.
Als je dus les krijgt bij jullie op stal mag de gene die je les geeft, dus ook niet even op je paard?

Ik snap dat de stal geen honderd verschillende mensen op stal wilt, maar waar hebben we het over, een eigenaar, een trainer en een bijrijdster.
Wat als de bijrijdster mede eigenaar was, bijvoorbeeld een zusje? Toen ik je bericht las stond echt mijn mond open van verbazing, zo raar...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:10

Ik zou zeggen... ga lekker zelf rijden... heel lief van je dat je al die vriendinnen van je wil laten rijden... maar twee ruiters voor één paard is voor de meeste paarden meer dan genoeg. Leer je eigen paard gewoon goed kennen... neem les... ga lekker bezig met hem... natuurlijk willen al je vriendinnen graag eens opstappen maar dat kan hier dus niet (en ik snap de staleigenaar ook wel... al die verschillende meiden)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:10

Veel mensen zeggen nu wel wat belachelijk maar valt best wat van te zeggen zoals ik begrijp is het een aardig grote stal met manege?

Als je dan ook nog een aantal bijrijders hebt valt het natuurlijk niet op als zomaar iemand een paard pakt, opzadelt en gaat rijden. Wie weet is dat ooit al weleens gebeurt en dan krijg je als eigenaar van stal natuurlijk wel de eigenaar van het paard op je dak dat je als eigenaar niet genoeg toezicht houdt.
Er zijn vast genoeg mensen die geen probleem hebben met de regel zou ik ook niet hebben van mij hoeft ook niet iedereen erop en anders neem je het paard mee naar buiten en laat je daar een ander erop zitten voor die ene keer. Uitzonderingen maken in deze situatie maakt het alleen maar weer ingewikkelder.

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:14

Zelfde situatie ook gehad, mocht geen anderen laten rijden aangezien die dan niet verzekerd zouden zijn. Misschien is dit bij jouw stal ook? Voor mijn pony is een bijrijdersverzekering inmiddels afgesloten maar mijn vriendinnen (minder) kunnen rijden komen er niet op. Stel dat er wat gebeurd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:18

Tigra_: maar dat voorkom je dus door dan wel te eisen dat een van de twee (eigenaar of bijrijder) daar altijd bij is. Zoals gezegd, ik heb ook vaak genoeg op die manier bij anderen gereden, en dat is geen enkel probleem, omdat de stalhouder altijd iemand ziet die die kent. Dan is het volgens mij prima in de hand te houden.

huckellover: verzekering lijkt me onzin. Uiteindelijk is het meestal de eigenaar die aansprakelijk is naar de bijrijder. Daar staat de stal helemaal buiten.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:19

Stel dat er wat gebeurd is de eigenaar van het paard altijd nog aansprakelijk voor datgene dat veroorzaakt wordt (wa verzekering). Daar staat de stal buiten.

Ik vind het ook een rare regel. En dan vooral omdat mensen wel mee mogen komen maar niet mogen rijden. Zou het nog enigszins logisch vinden als je niet veel verschillende mensen mee zou mogen nemen of laten komen.
Zou toch aan je ouders vragen om eventueel samen met jou het gesprek aan te gaan met de staleigenaar. Al is het maar om duidelijkheid te krijgen in waar de schoen precies wringt. Als je weet wat het verschil voor de staleigenaar is in meekomen en rijden dan kan daar wellicht een passende oplossing voor gezocht worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:22

huckellover schreef:
Zelfde situatie ook gehad, mocht geen anderen laten rijden aangezien die dan niet verzekerd zouden zijn. Misschien is dit bij jouw stal ook? Voor mijn pony is een bijrijdersverzekering inmiddels afgesloten maar mijn vriendinnen (minder) kunnen rijden komen er niet op. Stel dat er wat gebeurd?

Heel simpel: jouw AVP (of in geval van jou en de ts hebben hopelijk de ouders die afgesloten) is er dé verzekering voor. Hoef je geen aparte verzekeringen en malle constructies voor af te sluiten: als eigenaar gewoon AVP verzekerd zijn en klaar. Mijn AVP heeft ook de revalidatiekosten betaald toen mijn verzorgster van mijn pony af kletterde.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:24

Geniet gewoon zelf van je paardje. Je hebt al iemand die je helpt met het rijden van je paard dus extra mensen om je te helpen is op dit moment helemaal niet nodig. Bouw zelf een goede band op met je paardje en neem voldoende les.

Ik denk ook dat je op dit moment gewoon de regels van de staleigenaresse moet respecteren. Doe geen dingen die niet mogen want dan mag je alleen maar minder en zal de staleigenaresse in de toekomst minder toegevingen doen. Indien het echt niet goed voelt kunnen je ouders op een rustig moment eens een praatje maken met de staleigenaar om gewoon eens te horen waarom deze regel er is. Wie weet heeft de staleigenaar een heel goede reden.

Vergeet niet dat je graag op deze stal staat en dat alles tip top geregeld is voor je pony. Nergens is het perfect en overal zal er iets zijn en daar moet je mee leren leven.

Zijn je ouders of de ouders van het 10 jarig meisje er trouwens bij als het 10 jarig meisje rijdt? Ik zou er namelijk niet gerust op zijn dat een 10 jarige onder begeleiding rijdt van een 14 jarige.
Laatst bijgewerkt door Riel op 08-12-15 18:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:24

Op zich niet gek dat je dat wil.
Feitelijk rijd jij of je trainer hem en soms wil je iemand anders even er op laten, of laten uitstappen.
Zou toch eens met je ouders en met de eigenaresse van de manege om tafel.
Leg rustig uit waarom je iets graag wil, dan zijn de meeste mensen wel voor rede vatbaar

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:25

Laatst hoorde ik dat deze regel was ingevoerd bij een stal van een kennis. De reden? Sommige paarden hadden 3 verzorgers die de regels niet zo nauw namen en spullen lieten slingeren. De juiste verzorger erop aanspreken werd te lastig of ze gaven elkaar de schuld. Ook werd de sfeer werd ook verpest door de vele "vreemde" die steeds kwamen.

De mensen die er stonden daar zijn er sommige van vertrokken maar er zijn ook mensen speciaal voor deze nieuwe regel bijgekomen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:26

maximuss schreef:
Is het rijden het probleem of mag je enkel maar 1 iemand meenemen naar je paard? Is wel een heel verschil. Ik zou me minder storen aan een extra bijrijder die af en toe rustig een paard komt rijden dan in een pensionklant die altijd een hele horde penny's meeneemt naar stal.

wij hadden ook zo iemand.. die nam een familie met jonge kinderen mee.. alles aaien tot stal deuren open doen om te aaien en dan niet goed dicht doen.... daarna begon ze met lesklantjes aan de longeerlijn in de rijbak.. niet heel handig in de bak als je actiefe wedstrijd ruiters hebt.

dat je 1 vriendin mee hebt die niet op je paard mag vind ik wat overdreven. als het bij drie blijft dus jij, je vaste verzorger en dan die trainster.. is er toch niks aan de hand.

hellaas haar bedrijf dus haar regels.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:27

huckellover schreef:

Verzekering gaat via de eigenaar van het paard; staat los van de stalling.

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:49

En toch mochten echt alleen mensen die een contract over ongevallen hadden afgesloten (dus wel andere pensionklanten) met de stal op de pony; geen buitenstaanders. Weet het fijne er niet van maar dit werd altijd zo tegen mij verteld. Alle paarden moesten ook perse verzekerd zijn wat volgens mij ook niet vaak voorkomt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:52

Een pensionstal heeft echt minstens een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering nodig en dan is het wel handig als je je risico's tov derden kunt beperken...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 18:57

Shadow0, dat gesprek is er nog niet geweest. Maar ik heb al wel een keer met haar gepraat toen mijn moeder erbij stond en dat antwoord was al heel duidelijk nee.
Riel, nee, dan ben ik er zelf bij, of dan is mijn andere bijrijder (18 jaar) erbij.
Maar ik heb net geappt met de moeder van mijn verzorger, en die heeft er wel voor gezorgd dat ik me wat minder schuldig voel tegenover mijn verzorger. Die keek er al een hele week naar uit dat ze een keertje mocht rijden op mijn paard en toen ging het dus niet door.
Maar ze blijft hem nu voortaan verzorgen en we gaan samen vrijheidsdressuur doen.
Als ik goed genoeg kan rijden om mijn paard zelf te trainen, zal zij hem weer gaan rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:00

Ik zou dan echt je ouders vragen om dit in een open gesprek met de stalhouder te bespreken.

Maar wel fijn dat het met je verzorger en haar moeder in elk geval goed zit :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:07

Ga ik doen. Wat is een open gesprek eigenlijk?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:08

Ik zou zeggen, praat met de eigenaar, maar neem anders je verlies, hoe belachelijk de regel ook is. Ik zou nu aan het paard denken en als die hier het beste staat?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:16

@Kimmie: dat je ouders begrip tonen (open staan) voor de kant van de stalhouder, en dus niet meteen beginnen 'dit is belachelijk, wij eisen dit, het moet zo.'

Maar dat als de stalhouder aangeeft zich zorgen te maken over bepaalde dingen je ouders dat serieus nemen, en dat je ouders ook kunnen uitleggen waarom het belangrijk is voor jullie. En dat je ouders en de stalhouder dan samen kunnen denken of er misschien een tussenweg mogelijk is. (Bv vooraf afspreken voor een rustig tijdstip, of dat zeker in het begin er een van jullie ouders ook bij is, etc.)

Dan blijft de sfeer ook het best.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:32

Oke, wat ik dus al eerder zei, maar niemand op reageert, is dat ze op een manege staat en daar verschillende mensen op haar paard wil laten rijden.
Dat is inkomstenderving voor de eigenaren, als men wil rijden huren ze een paard. Wil je het anders ga dan op een pensionstal staan waar dit wel mag / kan. Voor dat bedrag wat jij betaalt zijn die er genoeg !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:37

proudmama schreef:
Oke, wat ik dus al eerder zei, maar niemand op reageert, is dat ze op een manege staat en daar verschillende mensen op haar paard wil laten rijden.

Lijkt me onzin als het gaat om een vaste verzorger. Ook als manege+pensionstal kun je daarin best een redelijke middenweg zoeken.