Mijn pony blijft niet in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:52

Op manege niveau ben je mss gevorderd maar qua "echt" rijden ben je duidelijk nog een beginner want anders zou je deze topics niet openen om hulp te krijgen.
Verfijning kan maar beginnen als je paard rechtgericht en in balans de basisoefeningen (schouder voor, schouder binnen, travers, renvers, wijken, enz) kent in de drie gangen en je fijn kunt schakelen en vergroten. Daar ben jij dus nog lang niet.

laro130502

Re: Mijn pony blijft niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 11:00

wie zegt er dat ? Jij ziet mij nie rijden en Je kent mij niet . IK heb dit geopend vooadvies , IK denk dat iedereen op welk niveau advies vraagt ;-)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:01

Pff een vier jarige met sporen en zweep rijden.... :n
Sporen zijn voor het verfijnen van hulpen en niet om hem ermee naar voren te rijden. Als je het alleen gebruikt om hulpen te verfijnen vind een paard het ook niet erg.. Als je ermee blijft aansporen dan wel.

Ik zou een keer ook een andere instructeur met andere normen en waarden zoeken en proberen. Niets tegen je stiefmoeder maar iedereen geeft op een andere manier les en misschien heeft die andere en fijnere tips voor jou paard.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 11:05

ik krig van 4 mensen les en het is voor te verfijnen en ik rij niet met zweep ;-)
IK zal een filpje maken dan kunnen jullie daarop tips geven en zeggen wat niet goed is ;-)
Laatst bijgewerkt door laro130502 op 22-11-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:06

Mijn advies: maak je pony eerst sterker. Vaak vallen jongen paarden en pony's uit de galop omdat ze simpelweg de kracht in de achterhand niet hebben. En juist in de galop hebben ze die wel nodig. Mijn paard had in het begin ook veel moeite om langer te galopperen dan een half rondje. Naarmate hij sterker werd, ging dit beter. Merk nu nog wel eens dat als ik hem bijvoorbeeld meer in de verzameling vraag, hij eruit valt omdat hij het toch nog zwaar vind.

Sterker maken kun je doen door te longeren, maar ook door onder het zadel veel overgangen en tempowisselingen te maken. Denk dan bijvoorbeeld aan aangalopperen, half rondje galopperen, terugnemen en weer aanspringen na een stukje draven. Maar ook in draf even verruimen of voorwaarts rijden en dan weer terug nemen. Zou wel een instructeur erbij houden, zeker in het begin, die erop let dat je goede overgangen en tempowisselingen rijdt.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 11:08

ja we zijn daarmee bezig bandaknt voor je tips

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:14

Ik reed mijn 5 jarige in de L2 nog zonder sporen.
Zoek de fouten altijd bij jezelf en jouw manier van rijden. 99% van de problemen met rijden komt echt bij de ruiter vandaan.
Dus vergeet en gooi al die "hulpmiddelen" weg en zoek "goede" instructie die jouw helpt om beter te gaan luisteren naar je paard en rijden in plaats van jouw pony nog meer de rats in te helpen.
Want je hebt nu 4 slechte helaas.
Succes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:22

TS, ik heb alleen jouw bericht gelezen en verder niet, omdat ik zo puur mogelijk wil reageren.

A) Direct de sporen af en niet meer aan doen. Deze zijn helemaal niet nodig, omdat het symptoombestrijding is. Een goede ruiter heeft geen sporen nodig.
B) Zweep kun je er bij laten voor een lichte aanwijzing, maar liever zonder.
C) Rij maximaal 2 tot 3 keer per week maximaal 20 minuten. Dat is voor zo'n jong diertje meer dan genoeg. Galop is nog helemaal niet belangrijk, vooral als je bedenkt dat zo'n jong diertje nog helemaal geen balans en conditie heeft. Dit moet opgebouwd worden. Ga veel stappen, af en toe een drafje en laat het daarbij. Vraag niet teveel en stop als het goed gaat. Besteed vooral aandacht aan lange, rechte lijnen rijden met hooguit afwenden over de diagonaal en af en toe een volte. Ga ook niet te lang longeren: maximaal 10 minuten, waarvan 5 minuten op elke kant. Longeren is niet alleen zwaar voor een paard, maar ook zeer zeker heel saai. Ga lekker buiten rijden in plaats van alleen in de (saaie) bak. Doe spelletjes met je paardje, leg af en toe een paar balkjes op de grond (ook goed voor de balans). Maar overvraag niet. Luister naar de signalen van je paardje. Laat het ook verder veel vrij, zodat het op een andere manier kan bewegen.
D) Ga op zoek naar een deskundige instructeur/instructrice. Eentje die kennis heeft van lichaamstaal van paarden en dus signalen van ongemak kan herkennen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:55

Btw, toen ik mijn eerste paard iones kocht in 1993 was ik nog een echte manege ruiter. Reed weliswaar bij de gevorderden, maar iones leerde mij wel dat ik helemaal niets kon.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:57

Shenavallie schreef:
TS, ik heb alleen jouw bericht gelezen en verder niet, omdat ik zo puur mogelijk wil reageren.

A) Direct de sporen af en niet meer aan doen. Deze zijn helemaal niet nodig, omdat het symptoombestrijding is. Een goede ruiter heeft geen sporen nodig.

Dan rijden die topruiters toch allemaal niet zo goed als dat ik dacht want ze hebben allemaal sporen aan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:34

Desiree schreef:
Shenavallie schreef:

Dan rijden die topruiters toch allemaal niet zo goed als dat ik dacht want ze hebben allemaal sporen aan.

Je verdraait de tekst een beetje: een goede ruiter heeft geen sporen nodig is iets anders dan dat topruiters niet kunnen rijden. Dat het in de wedstrijdregels staat dat je ermee moet rijden op een bepaald niveau, net als met stang&trens wil niet zeggen dat deze mensen zonder die dingen niets kunnen. Als je ze moet gebruiken omdat je het paard anders niet kan laten doen wat je zou willen, dan kun je niet rijden. Er zijn genoeg paardenmensen die hun paard dezelfde trucjes kan laten doen wat een topruiter met sporen moet laten zien. ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:55

Shenavallie: Het is allang niet meer verplicht om met stang en trens en sporen te rijden hoor.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:05

Tegenwoordig niet meer idd, daar heb jij gelijk in.
Maar ik vind het met sporen rijden op top niveau( grand prix is dat voor mij), totaal geen vergelijking met het dagelijkse amateur niveau wat de meeste onder ons rijden. Ik vind eigenlijk dat je "vanaf"het Z1/Z2 niveau pas van echte verfijningshulpen kan gaan spreken.
Wat "wij" rijden dagelijks is "basis" en zou met een goede opleiding gewoon zonder moeten kunnen.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:17

Ik denk dat je pony nog niet genoeg kracht heeft om zich zolang in galop te houden. aangezien je pony ook nog jong is, zou ik eerst een goede conditie gaan opbouwen. Dit kan je het beste doen met behulp van een goede instructeur/instructrice. Verder zou ik persoonlijk eerst lekker gaan longeren, als tip geef ik je hiervoor een clinic te volgen van iemand die goed kan longeren en weet wat die doet en Waarschijnlijk zou een goede instructeur/instructrice je hier ook bij kunnen helpen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:21

Zonder twijfel dus echt op zoek gaan naar goede/betere instructie.
En ook één die jouw gaat adviseren wat betreft het longeer werk.
Te veel longeer werk is ook te belastend voor zo'n jonkie.
En kan je ook verkeerde dingen mee krijgen zoals bijv. verkeerde bespiering en houding.
Succes!

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:37

Ik rij ook zonder spoor en rij ook gewoon dressuurmatig op mn paardje van 3,5, begin eerst vanaf de grond en rij veel overgangen en ze hoeft ook niet een heel rondje maar je moet zorgen dat je niet de hele tijd je been eraan houdt en goed belonen en bouw het op. Vraag niet in een keer teveel. En veel longeren, ook jij! Oefenen baart kunst, ookal heb je weinig ervaring. Maar ik zal eerst je sporen weg doen voordat je ook maar iets doet, met sporen hoor je je oefeningen te verfijnen, en qua oefening is het de galop heb je dus geen spoor voor nodig. En veel overgangen rijden krijgt ze ook wat meer conditie en uithoudingsvermogen van. En zoek een andere instructeur, ik weet het is makkelijk als je stiefma instructrice is maar ze ziet toch minder verbeterpunten dan iemand van buitenaf, en vaak zijn instructeurs van buitenaf wat strenger dan een familielid, hoeft niet altijd zo te zijn hoor.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! xx

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:01

Selina schreef:
Shenavallie: Het is allang niet meer verplicht om met stang en trens en sporen te rijden hoor.

Ik ben al zo lang niet meer bezig met wedstrijden, dat ik niet wist dat dit is aangepast. Dank voor de update! Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat het is afgeschaft. Nu nog de ruiters overtuigen dat je ook zonder al die poespas iets kunt bereiken. Je moet alleen wat meer geduld hebben...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:06

Daisy_Izzy schreef:
Ik rij ook zonder spoor en rij ook gewoon dressuurmatig op mn paardje van 3,5, begin eerst vanaf de grond en rij veel overgangen en ze hoeft ook niet een heel rondje maar je moet zorgen dat je niet de hele tijd je been eraan houdt en goed belonen en bouw het op. Vraag niet in een keer teveel. En veel longeren, ook jij! Oefenen baart kunst, ookal heb je weinig ervaring. Maar ik zal eerst je sporen weg doen voordat je ook maar iets doet, met sporen hoor je je oefeningen te verfijnen, en qua oefening is het de galop heb je dus geen spoor voor nodig. En veel overgangen rijden krijgt ze ook wat meer conditie en uithoudingsvermogen van. En zoek een andere instructeur, ik weet het is makkelijk als je stiefma instructrice is maar ze ziet toch minder verbeterpunten dan iemand van buitenaf, en vaak zijn instructeurs van buitenaf wat strenger dan een familielid, hoeft niet altijd zo te zijn hoor.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! xx

Zo jong en dan veel longeren? Dat is mijns inziens geen goed advies. Dan vraag je veel te veel van zo'n jong beestje. Ik zou nu ook nog zeker niet bezig zijn met overgangen rijden. Dat is van later zorg. Eerst maar eens balans en rechte lijnen lopen, dat is veel belangrijker. Als je op deze leeftijd al zoveel verwacht, dan is dat net zoiets als een peuter willen leren touwtje springen of zonder wieltjes te gaan fietsen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:12

Ik vind dit een vreemd topic. Eerst zeg je dat je met zweep en sporen rijdt in galop, omadat hij maar een rondje doet, en nu zeg je dat je niet met zweep rijdt. Bovendien kun je toch ook aan je stiefmoeder vragen of ze je in plaats van een rijles, een longeerles wil geven? Dan kun je dat zelf doen.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:14

laro130502 schreef:
ik longeer haar niet maar mijn stiefmama want ik kan dat nog niet en ja ze heeft bgeen uithoudingsvermogen , ze haat een zweep en sporen dat werkt beter bij dressuur , oke maar ik ga het proberen met longe en weet jij ook tips voor te longeren ,maar zonder sporen kan ik niet wegens mijn dressuur maar ik rij niet altijd met sporen ;-)

Ze heeft geen uithoudingsvermogen? Waarom verwacht je dan dat ze al sterke spieren heeft dat ze in galop kan blijven?

Een galop sprong kost heel veel kracht. Als je paard geen uithoudingsvermogen heeft waarom dan wel die kracht?

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 19:40

haar galop is nunsuper goed en haar conditie verbetert en ik heb echt wel goede instructeurs , ik vind persoonlijk dat je niet iemandt mag beoordelen zondervdat je die hebt gezien of kent want dan zullen jullie zeggen dat ze wel goed is en we werken er aan en nee ik rij niet met zweep dat was fout geschreven , ik bedoelde dat we nooit rijden met zweep want ze is er bang van en ik ben er tegenen mijn steifmam kan niet altijd mij les geven of longeerles wantvze heeft spierziekte en vermoeidheidszieke dus ik krijg nu nmeer les met de club maar zij steunt mij en geeft mij tips

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:43

Maar waarom maak je dan dit forum aan als je niet op commentaar van anderen zit te wachten?

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:43

Heb je anders misschien een filmpje? Het kan zijn dat je dingen anders omschrijft dan wat je bedoelt. Met een filmpje zien we wat meer :)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:45

laro130502 schreef:
haar galop is nunsuper goed en haar conditie verbetert en ik heb echt wel goede instructeurs , ik vind persoonlijk dat je niet iemandt mag beoordelen zondervdat je die hebt gezien of kent want dan zullen jullie zeggen dat ze wel goed is en we werken er aan en nee ik rij niet met zweep dat was fout geschreven , ik bedoelde dat we nooit rijden met zweep want ze is er bang van en ik ben er tegen

Fijn dat het beter gaat TS.
Zou je wel iets meer op je spelling en grammatica willen letten, het leest soms nogal storend.
En natuurlijk kunnen wij niet oordelen via een beeldscherm maar we gaan uit ( ik tenminste) van wat we lezen en daar baseren we onze mening op, want in plaats van advies via bokt vragen kun je dat beter doen aan je instructeurs, die kunnen je immers ook in het echt helpen.
Veel succes nog ! :)

Edit: in je andere topic lees ik dat je wilt gaan springen. Ik zou echt zorgen dat de basis (stap draf galop, stuur, takt, aanleuning en buiging) goed is voordat je gaat springen. Maar dat is mijn persoonlijke mening :)

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 19:54

ik zal een filmpje maken en sorry ik schrijf rap en dan maak ik soms typefouten sorry
en ok zal het zeker doen en ik ben al begonnen met springen en het is super goed gedaan en het ligt ons wel ;-) maar we doen het wel rustig aan , natuurlijk