kind van 6 al op een pony/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:15

sardientje schreef:
antje_vip schreef:
Die jankerds kan je beter nog even laten wachten idd. Maar wat was ik blij dat ik eindelijk 6 was en dus op les kon! Op mijn manege kreeg je eerst voltige, en later om de week voltige - "rijden" terwijl er iemand naast liep.

als je het kan, moet je het doen! maar niet als je alleen maar huilt...

Tja, mijn neefje jankte ook echt om alles :') bij tennis, bij zwemmen, t was dat zijn ouders hem van een heuveltje met de fiets duwde anders had hij nog niet leren fietsen :')
Zijn ouders wisten wat hun kind nodig had en hebben gewoon doorgezet en t ging vanzelf over. Hij kreeg er juist vertrouwen door omdat hij niet in zijn angst werd bevestigd.
Geen huilend kind is gelijk :)

Lowara

Re: kind van 6 al op een pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:41

Leuk uitgangspunt :j
Toch vind ik dit eerder kind afhankelijk dan leeftijd afhankelijk.
Ik geef wel veel lessen, en heb ontzettend veel leerlingen tussen de 4 en 6 jaar hier op les.
Alles 1 op 1, en meestal redelijk laagdrempelig,maar er zitten enkele fanatiekelingen tussen hoor :=
maak zelden mee dat de kleintjes hier echt huilen eigenlijk.
Hier mogen ze tot 7 jaar trouwens nooit los en loop ik dus ernaast, met een helper of aan de longe.

Ik heb juist pas geleden een meisje van 8 gehad die we bewust hebben laten stoppen omdat ze het allemaal niet meer overzag en daar van in paniek raakte.
De reacties die de pony's konden geven snapte ze niet, ook niet na ontelbare keren uitleggen en visueel maken, en dit gaf haar ontzettend veel spanning.
Die heeft nu zelf een 20 jarige knuffelpony gekregen van haar ouders om mee te poetsen en te leren omgaan, en gaat pas weer op les als ze een jaar of 10 is omdat ze het allemaal gewoonweg niet kon behappen hoe een pony kon reageren.

Juist hoe een kind in zijn/haar ontwikkeling zit, vrije keuze hobby ja of nee, en persoonlijk karakter maken heel wat meer uit of het goedgaat, dan puur leeftijd kijken :j

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 08:57

ik vind dat je als je 6 bent goede begeleiding nodig hebt

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:09

Hier een dochter die 8 september 6 wordt. 19 augustus gaat ze op paardrijles. Ze staat al ruim 2 jaar bij haar zussen te kijken met haar laarsjes, poetskist en cap. Ze borstelt, aait en voert alle pony's. Elke vakantie gaan we een half uurtje met Dribbel (de kleinste shet vd manege) rijden.
Ze kan niet wachten tot ze op les mag!!

Maar eerlijk: er moet idd begeleiding bij voor de verzorging en het zadelen. Nu heeft mijn dochter (allemaal eigenlijk) de mazzel dat mama het geen probleem vind om haar te helpen tot ze het over een paar jaar zelf kan :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:15

Ik ben ook op mijn zesde begonnen.
Lekker rond hobbelen op de manege.
Tuurlijk kon ik geen zadel dragen alles ging spelenderwijs.

Kan me niet herinneren dat ik stond te huilen of iets.
Misschien als ik er af lag.
Vond het altijd geweldig de pony's poetsen, knuffelen en spelen op de manege.
Was een gezellige en kleine manege.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:35

mamajolijn schreef:
Hier een dochter die 8 september 6 wordt. 19 augustus gaat ze op paardrijles. Ze staat al ruim 2 jaar bij haar zussen te kijken met haar laarsjes, poetskist en cap. Ze borstelt, aait en voert alle pony's. Elke vakantie gaan we een half uurtje met Dribbel (de kleinste shet vd manege) rijden.

Maar eerlijk: er moet idd begeleiding bij voor de verzorging en het zadelen. Nu heeft mijn dochter (allemaal eigenlijk) de mazzel dat mama het geen probleem vind om haar te helpen tot ze het over een paar jaar zelf kan :)

De zelfde manege denk ik...

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:40

hittepit_12 schreef:
mamajolijn schreef:

De zelfde manege denk ik...

Yup :D . Ik vind het hier geweldig voor kinderen!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:53

Toen ik net een week nadat ik 4werd ik wilde paardrijden.
Mijn moeder was op manege reigerburg waddixveen met mij voor een kennismaking info ect.
Ik was veel te jong maar omdat ik totaal niet bang was (ik had de benen genomen en was onder een paard gekropen wat in t gangpad stond) mocht ik toch een lesje doen.
Op geheel eigen risico.

Uiteraard los.. lekker onveilig en mijn pony deed iets sinpels waardoor ik viel. (Pony: Pollystar. Voor eventueel mensen die hem kende)

Oke ik was 4 en viel tijdens de 1e les eraf. Iedereen dacht dat t meteen klaar was met het paarden virus. maar iedereen stond verbaasd toen ik weer in de zelfde les me afklopte en op t paard gehezen wilde worden.

Ik reed 2x pw 30min. En heb toen een eigenpony gekregen.
Nu bijna 17jaar later is het virus er nogsteeds fanatiek. En zodra ik kan zit ik ook weer met mn dikke kont in t zadel.

Wat ik wel raar vind is dat mensen denken dat met 6/8 een pony onder controle gehouden zou kunnen worden.
Onzin. Want menig volwassen pony ruiter met voldoende ervaring gaat nog wel eens zandhappen.

Als de pony het echt wil.. ga je gewoon languit t zand in. Of je nou Anky bent of niet.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:57

Toen ik 6 was ben ik ook begonnen, ik was zo paardengek dat ik gewoon meteen wilde starten, en voor mijn verjaardag was daar... de eerste paardrijles! *\o/* Eerst wat privélesjes aan de longe genomen, en in mijn eerste groepsles meteen ernaast gelegen, maar toch weer opgestapt :j Ik denk dat als het je eigen keus is om paard te rijden, dat je niet gaat huilen, tenminste als je het echt wil. :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 18:30

Ik vind ook dat veel moeders te veel beslissen over is hun kind...

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:36

Ik heb altijd te horen gekregen dat het niet goed is voor de ontwikkeling van de heupen om te jong te beginnen met paardrijden. Daaronder reken ik geen stapritje in de vakanties, maar echt wekelijks gericht rijden. Dat werd mij (of dus eigenlijk mijn ouders) afgeraden tot ik ruim zeven was. Tja, ik wou ook wel eerder, maar dat zou "niet gezond" zijn...
Niemand hier die dat ook te horen heeft gekregen vroeger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:37

Ik mocht ook op mijn zesde, helaas was mijn manege helemaal niet kindvriendelijk en gingen ze er van uit dat ik het bit wel in een chagrijnige oude haflingermond kreeg. Heb er dus goed schrik aan over gehouden, helaas. Gelukkig ben ik daar nu overheen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:37

sardientje schreef:

Ja, zelf bedtijd beslissen, beslissen wat je wilt eten elke avond, elke dag nieuwe merkkleding die je zelf wil,ouders moeten een paard kopen voorhun kind als die dat wil.... Goed idee *\o/*

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:40

happypaardje schreef:
Ik heb altijd te horen gekregen dat het niet goed is voor de ontwikkeling van de heupen om te jong te beginnen met paardrijden. Daaronder reken ik geen stapritje in de vakanties, maar echt wekelijks gericht rijden. Dat werd mij (of dus eigenlijk mijn ouders) afgeraden tot ik ruim zeven was. Tja, ik wou ook wel eerder, maar dat zou "niet gezond" zijn...

Vroegeh wel ja, maar volgens mij is dat weer achterhaald.
Veel draagzakken voor jonge kinderen zijn veelal dat de beentjes om de buik of rug van de ouders gaan -wijd dus.
Heb daar ook wel mijn vraagtekens bij.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:45

sardientje schreef:

Tja dat is nu eenmaal de taak van een moeder. Mijn jongste van nu 5 gaat vaak mee naar stal waar mijn oudste van 15 een pony heeft staan. Die kleine meid gaat al mee sinds haar geboorte en rijdt op haar manier af en toe op de shet van een stalgenoot. Ik denk sinds haar tweede of zo. Tegenwoordig mag ze ook wel eens een paar rondjes op de pony van haar zus. Geen gezicht, voeten komen niet eens onder het zadel vandaan. Maar pony reageert braaf op haar "hulpen" (shet iets minder goed hihi), kind geniet en grote zus, mama of tante is er altijd bij. Zie het probleem niet. Jong geleerd, oud gedaan toch? Ze hoeft niks trouwens. Wil ze rijden mag dat als het uitkomt, maar ze geniet net zo goed van alle andere dingen op stal. Uitmesten met haar eigen mini kruiwagen bv of gewoon lekker tutten met de shet.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:52

sneeuwpop schreef:
happypaardje schreef:

Vroegeh wel ja, maar volgens mij is dat weer achterhaald.
Veel draagzakken voor jonge kinderen zijn veelal dat de beentjes om de buik of rug van de ouders gaan -wijd dus.
Heb daar ook wel mijn vraagtekens bij.

In de draagzakken jij bedoeld dit een kindje in de spreid-hurkhouding. Een houding die baby's en kleine kinderen van nature aannemen. Houding is goed voor hun lichamelijke ontwikkeling. Er is veel documentatie over, mocht je meer willen weten.
Daarnaast is deze houding wezenlijk anders dan de houding te paard.

groetjes een trainer van draagconsulenten ;)

merlijn_aap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:58

Ik ben op mijn negende begonnen met rijden op een manege, en zadelde het eerste halfjaar ook niet helemaal zelf op. Leeftijd heeft daar volgens mij weinig mee te maken. Ik denk dat als een kind van 6 huilend op een pony zit, het misschien nog iets te vroeg voor hem/haar is, maar dat het niet standaard te vroeg is. Leeftijd maakt niets uit zolang de kleine kindjes (en natuurlijk alle andere ruiters) goed begeleid worden als dat nodig is.

Rosa_vht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:01

dat de kinderen niet weten hoe je een halster om doet is logisch. daarvoor zitten ze immers op paardrijles, niet omdat ze alles al kunnen. 6 jaar is misschien aan de jonge kant, maar er zijn jongere kinderen die paardrijden. ik ben zelf met 7 jaar begonnen, jong geleerd is natuurlijk oud gedaan ;)
ik denk dat het probleem meer bij de ouders/opvoeding van de mensen op jou manege ligt.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:22

Rosa_vht schreef:
dat de kinderen niet weten hoe je een halster om doet is logisch. daarvoor zitten ze immers op paardrijles, niet omdat ze alles al kunnen. 6 jaar is misschien aan de jonge kant, maar er zijn jongere kinderen die paardrijden. ik ben zelf met 7 jaar begonnen, jong geleerd is natuurlijk oud gedaan ;)
ik denk dat het probleem meer bij de ouders/opvoeding van de mensen op ou manege ligt.

precies, die kleintjes moet je gewoon bij zijn en alles samen doen, voordoen en zelf laten proberen over toezicht. Dat is toch ook wat je kinderen bij wilt brengen in eerste instantie? Hoe ze moeten omgaan met een dier dat misschien wel 20 keer groter en zwaarder is dan zijzelf? Mijn dochtertje wil altijd graag zelf het halster omdoen maar de shet werkt niet altijd mee. Toen mocht ze het een keer proberen bij de kwpn-er van mijn zus, 1.62 hoog of zo. Die mafkees is gek op kinderen en steekt zo zijn neus in het halster als mijn ukkie deze voor zijn neus houdt. Kon ze het toch helemaal zelf! Prachtig toch? En dan samen grondwerk doen,mini en maxi haha. Hoort er ook bij. Kind groeit ermee op, of ze nu kan rijden of niet vind ik niet zo boeiend en zijzelf tot nu toe ook niet echt.

Eliabbenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:30

Ik vind het maf als mensen van 6 al rijden terwijl ze nog niet eens durven te aaien. Eerst zou ik denken aan grondwerk om kennis te maken en als dat goed gaat, te gaan rijden met iemand er naast of aan de longe. :) :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:31

sardientje schreef:

Teveel?

Zie een kind nou niet de hypotheek even regelen en de verzekeringen doornemen :') gaat geen kind ook meer naar school :')

Nee hoor, gelukkig beslissen ouders voor de kinderen. Helemaal als ze jong zijn, dan is de keuze tussen 'appel' of 'peer' al keuze genoeg. Juist als ze jong zijn moet je keuzes beperkt houden, veel overzichtelijker voor ze.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:34

mamajolijn schreef:
In de draagzakken jij bedoeld dit een kindje in de spreid-hurkhouding. Een houding die baby's en kleine kinderen van nature aannemen. Houding is goed voor hun lichamelijke ontwikkeling. Er is veel documentatie over, mocht je meer willen weten.
Daarnaast is deze houding wezenlijk anders dan de houding te paard.

groetjes een trainer van draagconsulenten ;)

Ja die. Ik vind sommige (niet alle!) er erg onnatuurlijk uit zien. Die van mij is het al ontgroeid, dus vind ik het niet zo interessant meer ;-)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:35

Popke schreef:
Dat niet uit de stal kunnrn halen hoeft niet aan de kinderen te liggen toch? Snap best dat je als moeder je zes jarige dochter niet bij een vreemde pony de stal in stuurt. Mijn 3,5 jarig dochtertje zit ook wekelijks tien minuten op een pony. Zonder zadel en gewoon met halster. Paardje is betrouwbaar maar ik laat haar nooit alleen de stal ingaan of de pony zelf vangen in de wei. Als pony halster om heeft dan mag ze er wel mee lopen.
Ik snap het dus wel. En zes jaar is nog best jong om met een zadel te sjouwen.

Zo gaat het hier ook met onze 3.5 jarige zoon :)

Ligt in mijn ogen echt aan het kind op welke leeftijd je begint.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:39

Mijn dochtertje (nu 5) sprong bij wijze van spreken als vier-jarige al regelmatig voor mijn paard met de melding dat mama nu wel genoeg had gereden en dat het haar beurt was! Ik ben dus ook beginnen uitkijken naar ponylesjes.

Sinds haar vijfde verjaardag neemt ze ongeveer om de twee weken een lesje van 20minuten tot een half uur. Ze is erg enthousiast en helemaal niet bang. Voorlopig wordt de pony waarop ze les neemt aan de longe gehouden en wordt er spelenderwijs gewerkt aan haar evenwicht dmv spelletjes en oefeningen. Ik vind het prima voor en mijn dochter is hier de vragende partij...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:43

sardientje schreef:

???