POLL: Rij jij met bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rij jij met bit?

Ja
263 (71%)
Ja, Dan loopt ie mooi
9 (2%)
Ja, Dan luistert ie goed
28 (7%)
Nee
25 (6%)
Nee, Dat vind mijn paard niet fijn
14 (3%)
Nee, Ik wil dat mijn paard vriendelijk bereden word
28 (7%)

Totaal aantal stemmen: 367

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:05

laraxXxemma schreef:
Vind dit nogal zwart wit.. ts stelt hier voor op een manege waar kinderen leren rijden bitloos te gaan voorstellen? ik denk niet dat het een slim idee is beginners bitloos te laten rijden..
rijden zonder metaal? Weet je zeker dat je dat wil? Want dan kan je je beugels ook wel weg doen, of wat dacht je van de gespen van je singel.. 9 vd 10 keer zijn die toch echt van metaal.. flauw natuurlijk, maar ts heeft haar mening al helemaal klaar (er is meer dan helemaal met of helemaal zonder! Niet alle paarden kunnen zonder bit hebben *streng gezicht*) en er zijn al meer dan genoeg topics over met of zonder bit.

Lijkt me juist een geweldig idee om bitloos (zachte optoming) te beginnen voor ruiters. En zonder contact teugel. Als er iets was wat ik erg vond toen ik net begon was het dat ik niet normaal mijn balans kon houden en mijn handen niet stil kon houden, maar wel een contact teugel moest voeren. Arme dieren waar ik als echte beginner op heb gezeten, dat gaf namelijk onbedoeld wel wat gedoe met dat bit.
Heb er een aversie voor het bit van opgelopen, maar die is inmiddels wel weer opgeruimd gelukkig.

Zonder bit en contactteugel leren rijden geeft trouwens veel sneller een onafhankelijke zit(vooral dat zonder contact, bit/geen bit maakt daarin niet zo uit)). Je pakt toch ongemerkt snel steun aan die teugels als beginner.
Qua veiligheid maakt het niets uit, als een paard echt wil gaan gaat hij, met of zonder bit.

En jawel, alle paarden kunnen zonder bit. Het is eerder zo dat niet alle paarden met bit kunnen, alhoewel dat dan wel een lichamelijke reden heeft en uitzonderingen zijn. Geestelijk kan beide even goed.

Zelf zowel ja als nee ingevuld in de poll, ik rij op beide manieren. Bit gebruik ik meestal voor het wat serieuzere werk, de verfijning. Buiten rij ik meestal bitloos.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 03-07-15 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:14

Tazzey schreef:
Heerlijk suggestief dit weer. Een typisch gevalletje "klok, klepel".

Maar om antwoord te geven op je vraag. Ja, ik reed mijn paard met bit, sterker nog ik reed hem met TWEE bitten. :') Ik had ook sporen met een grof wieltje en om het metaal circus af te maken had ik in mijn oren ook nog een metaal knopje. :j Waarom? Omdat ik dan aan twee paar teugels tegelijk kon rukken om hem met zijn neus op de borst te laten lopen.

Het feit dat ik met mijn S&T kan omgaan en jaren ervaring heb telt natuurlijk niet mee. En je hebt gelijk, twee bitten in de handen van een kundig amazone is dierenmishandeling terwijl de strak getrokken touwhalstertjes waarin paardlief opgehangen wordt uitermate vriendelijk zijn. Het feit dat het beest pijn in zijn neus heeft van zo'n rottig dun touwtje en zijn hoeven kapot loopt, want hey ijzers is ook mishandeling, tellen niet mee in het "mijn paardjuh is sielug en kan alleen door mij en dan ook nog alleen met een touwtje worden bereden en iedereen die het anders doet is een dierenmishandelaar". :j

#sarcasmeforthewin :')

Goed nu even serieus. Iedere optoming is zo zacht als de ruiter die erop zit. Een paard wordt niet vrolijk van geruk aan een bit in zijn mond maar hij is net zo ongelukkig als er iemand aan zo'n schandalig dun touwhalstertje aan het sjorren is. Het feit dat er mensen zijn die van mening zijn dat ieder bit slecht is baart mij zorgen voor de paardensport in ons land want die mensen hebben geen flauw benul waar ze het over hebben.

Je zegt het wat stevig, maar hebt wel gelijk. Mensen vergeten snel dat een touwhalster stevig kan inwerken. Ze zeggen niet voor niets thin to win.
Zolang je er niet aankomt is het een heel zacht middel ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:14

Billy schreef:
Ik rij met bit,
Ik vind de meeste bitloze optomingen minder vriendelijk dan een goed gebruikt bit als ik eerlijk ben...

Dat is dan weer grove onzin.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:21

Bowen schreef:
Billy schreef:
Ik rij met bit,
Ik vind de meeste bitloze optomingen minder vriendelijk dan een goed gebruikt bit als ik eerlijk ben...

Dat is dan weer grove onzin.

jij hebt jouw mening, ik heb de mijne.....

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:23

Pacific

Re: POLL: Rij jij met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:26

Mijn vriendin heeft er bewust voor gekozen om van bitloos weer de overstap terug naar bit te maken. Paard rende in dit geval met hackamore dwars door alle hulpen heen, nu op een simpel trensje is er veel meer ontspanning.
Wij bekijken het dus per paard :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:33

Ik rijd met bit, omdat dat gewoon veel beter gaat en dat is dus ook veel beter voor de training:)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:33

Ik vind niet dat je kunt stellen dat bitloos vriendelijker is als met bit. Je kunt namelijk bitloos net zoveel kapot maken als met bit.
Er zijn zoveel verschillende hoofdstellen, met en zonder bit, die allemaal een andere uitwerking hebben. Maar wil je zeggen dat een ijzeren plaatje dat op de neus drukt vriendelijker is dan een enkel gebroken bitje? Zelfs een touwhalster snijdt ongelooflijk in de neus onder foute druk. En aangezien de neus van een paard erg gevoelig is, kan ik niet per definitie zeggen dat bitloos dan vriendelijker is.

Mijn paard was al beleerd voor ze bij mij kwam met een klein enkel gebroken bitje. Stelt niks voor, ik trek em bij wijze van spreken doormidden mocht ik er teveel druk opzetten. Daarbij rij ik altijd met een losse teugel en rij ik dus op zit en stem. Komt totaal geen teugel aan te pas (tenzij je bepaalde oefeningen gaat vragen, maar hiervoor hoef ik niet in de mond te trekken, lichte druk is meer dan voldoende). Later ben ik haar ook bitloos gaan rijden, omdat we toe waren aan eens iets anders. Maar ook hierbij rijd ik voornamelijk op spraak en zit en af en toe een heel lichte teugeldruk.

Mijn pony heb ik bitloos beleerd, omdat hij dit goed oppakte en ik dit persoonlijk een fijnere manier van rijden vind.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:35

Billy schreef:
jij hebt jouw mening, ik heb de mijne.....

Onderbouw het dan eens.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:38

Nadat jij me op deze manier schoffeert? Wat denk je zelf.....

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:45

Billy schreef:

Valt me op dat jij je vaker in een discussie mengt, niet onderbouwt en dat dan de schuld van een ander is.
Laat het gaan of onderbouw het, maar ga geen rel schoppen hier.

Ik rijd met bit. Met mijn paard nog geen bitloos geprobeerd. Wel met een ander paard bitloos gereden.
Denk dat het beide even vriendelijk als onvriendelijk is en dat dat te maken heeft met ons als ruiters. Beide moet je op een juiste manier gebruiken en doe je dat niet, dan is beide vervelend voor het paard.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:46

Billy schreef:

Schoffeert??????? Waar dan? Dat ik zeg dat ik iets grove onzin vind zie ik niet als schofferen, maar als dat zo overkwam, mijn excuus.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:55

Als jij zegt van een anders mening dat het grove onzin is, vind ik dat schofferend ja.... daarbij zeg je niet dat je het onzin vindt, maar dat het onzin is....
Ilaan, ik wil graag voorbeelden van je, laat maar zien, mag via pb.
Nou, moet ik onderbouwen?
Kan hoor.
Kingekruist en kaakgekruiste hoofdstellen zijn onduidelijk in het overbrengen van de hulpen, vaak is ook de release matig waardoor de hulp onduidelijk wordt. touwhalstertjes met knopen op de plaats van zenuwbanen zijn onvriendelijk, het enige wat ik redelijk vriendelijk vind is een goed passende sidepull, maar de vraag is of je dan wat te zeggen hebt over een paard.
Hackamores is ook nog wel wat, mits er goed mee gereden wordt.
Manco bij veel bitloze ruiters is dat ze met constante aanleuning willen rijden, en daar zijn ze niet voor geschikt.
Bitloze optomingen zijn bedoeld voor "signaalrijden", losse teugel met af en toe een hulp, en meestal zie je dat ze verkeerd gebruikt worden....

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:05

Ijslandertopic bijvoorbeeld, was de onderbouwing ver te zoeken en was het aanvallend zijn schijnbaar normaal. Verder ga ik in dit topic niet meer op je in. Aanvallende houding heb je maar tegen een ander (:

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:10

Zwaktebod van je....dat was 1x trouwens niet vaker.....
Daarbij ben ik niet aanvallend naar jou toe, ik vraag gewoon om verduidelijking. Jij bent eerder aanvallend naar mij toe...
Ik had in het ijslandertopic trouwens gewoon een andere mening dan de rest, en dat werd idd niet gewaardeerd :D

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:13

Is goed meid, kun je nu stoppen dit topic te vervuilen? Jammer dat je niet door hebt dat het aan jezelf ligt dat mensen op een bepaalde manier reageren :)
Verder mag je een pb sturen, kan de rest weer ontopic ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:13

Billy schreef:
Als jij zegt van een anders mening dat het grove onzin is, vind ik dat schofferend ja.... daarbij zeg je niet dat je het onzin vindt, maar dat het onzin is....
Ilaan, ik wil graag voorbeelden van je, laat maar zien, mag via pb.
Nou, moet ik onderbouwen?
Kan hoor.
Kingekruist en kaakgekruiste hoofdstellen zijn onduidelijk in het overbrengen van de hulpen, vaak is ook de release matig waardoor de hulp onduidelijk wordt. touwhalstertjes met knopen op de plaats van zenuwbanen zijn onvriendelijk, het enige wat ik redelijk vriendelijk vind is een goed passende sidepull, maar de vraag is of je dan wat te zeggen hebt over een paard.
Hackamores is ook nog wel wat, mits er goed mee gereden wordt.
Manco bij veel bitloze ruiters is dat ze met constante aanleuning willen rijden, en daar zijn ze niet voor geschikt.
Bitloze optomingen zijn bedoeld voor "signaalrijden", losse teugel met af en toe een hulp, en meestal zie je dat ze verkeerd gebruikt worden....

Gevoelig typje en aangezien ik dat niet ben heeft dat voor een misverstand gezorgd blijkbaar. Maar goed, dit is allemaal best wel onzin, het gaat te warm worden om je druk te maken ergens over. Heb al sorry gezegd en daarmee moet je het maar doen.

Als kaak/kingekruist een goede geleider heeft zou de release goed moeten zijn, ik ken wat mensen die ermee mennen en dat gaat erg goed. Zelf vond ik het niet zo fijn met mijn baardpaard, maar anderen zweren erbij en ik zie ook geen vast blijvende lijntjes bij ze.

Touwhalsters zijn niet onvriendelijk, maar ze zijn ook niet superzacht. Als je een touwhalster goed gebruikt is het een prima middel en ongeveer gelijk aan een bit, iets minder inwerking, maar zeker niet weinig. Ze zijn alleen niet geschikt naar mijn mening voor rijden met contact.

Goede sidepull is erg vriendelijk, daar kan geen bit tegenop. Of je wat over je paard te vertellen hebt ligt niet in de optoming, maar in in de opvoeding, loopt je paard met je weg met sidepull dan heb je een opvoedingsprobleem en zal je dat ook hebben met bit. Het is juist erg handig dat dat wat meer boven water komt dan, want dan kan je het oplossen en daar wordt alles beter van, inc het rijden met bit. Een bit gebruiken om problemen te verdoezelen hou ik niet van(andersom ook niet trouwens).

Hackemore vind ik juist 1 van de onvriendelijkste. De bloempjes enzo gaan nog wel, maar de scharen versie's gaan van scherpe inwerking naar afschuwelijk scherpe inwerking. Het wordt dan vaak ook niet voor niets toegepast om paarden te kunnen houden die zelfs met bit lastig te houden zijn.

Voor alle optomingen geld dat je ze goed moet gebruiken, het is oneerlijk goed bitgebruik te vergelijken met slecht bitloos gebruik. Andersom zie ik ook vaak gebeuren, dat harde handen, geruk en gepluk aan het bit wordt vergeleken met een eerlijke en zachte hand bij bitloos. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Afhankelijk van de optoming kan je met of zonder contact rijden. Sidepull, geen probleem met contact, kingekruist/kaakgekruist ook niet. Hackamore gaat ook. Bij allen geld dat de neusriem dan niet te scherp moet inwerken en bij hackamore vind ik contact rijden met veel hefboomwerking ook niet mooi.
Touwhalster is niet geschikt voor met contact rijden, een touwhalster doet of niets, of werkt in, dat is juist de kracht ervan, dat echte niets doen, amper voelbaar zijn in rust. Druk motiveert, het loslaten leert idee.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:20

Ik denk juist dat met kin en kaak gekruist met contact rijden niet goed is. Ik heb dat jaren geleden gezien op die proef bitloze wedstrijd en omdat er constante druk op de kaak is, kunnen ze hem niet ontspannen. Ik vond het er iig niet fijn uitzien.
Hackamores heb je idd in soorten en maten, een bloem en korte schaar gaat idd. Ik zou er niet mee durven rijden, maar er zijn mensen die ook een hackamore met lange scharen goed kunnen gebruiken, en dat vind ik reteknap.
Ik rij trouwens met een Myler level 2 bitje, omdat mijn merrie daar het fijnst op loopt....Eerst dubbelgebroken geprobeerd, maar dit vindt ze fijner.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:25

KoudbloedKim schreef:
Elk paard kan bitloos gereden worden. :j
Niet elk paard kan veilig en verantwoord bitloos gereden worden, hoeveel tijd je er ook in steekt.
Mijn paard reageert simpelweg niet op de druk en heb al tig diverse hoofdstellen uitgeprobeerd.
Je krijgt enkel een zeer kleine reactie als je met 2 handen aan 1 teugel gaat hangen met je hele gewicht.

Ik ga niet mijzelf, mijn paard en mijn omgeving in gevaar brengen door met dat paard bitloos te gaan rijden, omdat een ander zegt dat dat vriendelijker is.

Mijn paard reageerde meer op het bitloos dan op het bit. Ze reageerde vooral met flink schudden met haar hoofd, het contact ontwijken, trekken (ook naar het gras), sterk maken, over de schouder wegdrukken, teugels uit mijn handen sleuren... En als je dan een headshaker hebt, is het een kwestie van tijd voordat je een koopstoot krijgt.
Dus ik rij met een bit. Op licht contact, en dan kan ik haar meestal ook zo rijden dat het headshaken nauwelijks merkbaar is. De mijne doet het nou eenmaal een stuk beter met een bit, die druk op de neus vond ze maar niets.

En ik heb het echt wel geprobeerd, met verschillende optomingen, maar mijn paard vind het niets. Vet dieronvriendelijk dat ik dan toch met bit rij :Y)

SimchaKatie schreef:
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik rij zelf bitloos omdat mijn pony dat niet fijn vind, en ik vind het veel vriendelijker. Want hoeveel metaal heb je nodig om een paard onder controle te houden?!?! Elk paard kan bitloos. Je moet er alleen de tijd voor nemen!

Hoeveel metaal ik nodig heb voor de controle? Geen, maar die bitloze optomingen vond ze bagger als ik haar op contact wilde rijden en daar kwam verzet op. Het is prima voor wat rondhobbelen, maar niet om echt dressuurmatig te trainen. Dan wil mijn paard meer stabiliteit zonder dat er stukken hoofd afgekneld worden.
Veel bitloze optomingen maken gebruik van een 'strop-systeem' (zoals het cross-link systeem) en dat vond ze niets.
De hackamore was helemaal drama, in volle galop door de bosjes geknald met een paard bokken toe toen ik haar wilde inhouden.
Stalhalster is erg leuk, maar daar gaat ze enorm van headshaken als ik contact op de teugels wil nemen om haar meer steun te geven om haar recht te rijden en zodat ze haar rug meer kan liften. Ook zonder contact gaat ze kopschudden omdat het allemaal flappert.

Ik ben het sowieso niet eens met dat elk paard bitloos kan (kijk maar naar de post hierboven over Kim) en zo zijn er nog veel meer. Bitloos is hartstikke leuk, en werk voor veel combinaties, maar voor veel ook niet. Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:33

Zo heb je ook van die showbitten bij western die ongelofelijk scherp zijn(is een naam voor, maar die ben ik vergeten). Dat is echt een kunst om daarmee te rijden, laat zien hoe kundig de ruiter is. Vind ik ook erg knap, maar zou het zelf nooit durven.

Myler hoor ik alleen maar goede dingen over eigenlijk. Op stal hier had iemand wat gedoe met het dubbelgebroken bit, overgegaan op een myler bitje en probleem was opgelost. Was duidelijk dat het paard het prettig vond liggen in de mond.
Zelf heb ik gewoon dubbelgebroken, werkt goed, dus ga ik niet veranderen. Daarnaast rij ik met een zachte sidepull en als ik lui ben soms op een relaxed buitenritje met touwhalster(wel met losse teugel).

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:36

xFloortjeh schreef:
Het tuig of bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter. Ik vind dus dat je poll totaal niet eerlijk is en heel erg bevooroordeeld dat alleen bitloos goed is. ;)

Dit idd; bitloos kan heel makkelijk zeer onvriendelijk worden, maar dat willen sommigen niet horen. Vind de poll ook erg bevooroordeeld; bitloos is echt niet per definitie vriendelijker dan met bit. Is maar net hoe je er mee om gaat.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:39

Ja, mijn paard heeft erg weinig ruimte in de mond. Ik reed haar op een 16mm dubbelgebroken bustrens en daar liep ze niet echt fijn op. Toch vaak klieren met de tong, mond open etc., terwijl ik niet met harde hand rijd.
Ik wilde wel een myler proberen, maar durfde dat niet goed aan omdat ze zo dun zijn, en ik bang was dat ik daar niet mee om zou kunnen gaan. Uiteindelijk toch geprobeerd, tijdens de les zodat mijn instructrice mee zou kijken, en van het begin af liep ze er heel fijn op.
Moet wel zeggen dat ik het bij mijn eerste paard ook geprobeerd heb, maar die vond het niks. Bij hem lag het teveel op de tong, en omdat hij daar ooit een verwonding gehad heeft, ging dat niet.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:40

KoudbloedKim schreef:
Elk paard kan bitloos gereden worden. :j
Niet elk paard kan veilig en verantwoord bitloos gereden worden, hoeveel tijd je er ook in steekt.
Mijn paard reageert simpelweg niet op de druk en heb al tig diverse hoofdstellen uitgeprobeerd.
Je krijgt enkel een zeer kleine reactie als je met 2 handen aan 1 teugel gaat hangen met je hele gewicht.

Ik ga niet mijzelf, mijn paard en mijn omgeving in gevaar brengen door met dat paard bitloos te gaan rijden, omdat een ander zegt dat dat vriendelijker is.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb op mijn paard alle mogelijke bitloze optomingen uitgeprobeerd, maar bij geen één was er ontspanning in te krijgen. Van het moment dat ik iets of wat contact had, zelf heel lichtjes, ging hij hevig met zijn hoofd schudden en alles eraan doen om onder het contact uit te komen. Je hebt nu eenmaal paarden die geen druk rond hun hoofd verdragen. Doe het bit er bij hem weer in en hij is dadelijk ontspannen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:42

Billy schreef:
Ja, mijn paard heeft erg weinig ruimte in de mond. Ik reed haar op een 16mm dubbelgebroken bustrens en daar liep ze niet echt fijn op. Toch vaak klieren met de tong, mond open etc., terwijl ik niet met harde hand rijd.
Ik wilde wel een myler proberen, maar durfde dat niet goed aan omdat ze zo dun zijn, en ik bang was dat ik daar niet mee om zou kunnen gaan. Uiteindelijk toch geprobeerd, tijdens de les zodat mijn instructrice mee zou kijken, en van het begin af liep ze er heel fijn op.
Moet wel zeggen dat ik het bij mijn eerste paard ook geprobeerd heb, maar die vond het niks. Bij hem lag het teveel op de tong, en omdat hij daar ooit een verwonding gehad heeft, ging dat niet.

Hier op stal vrijwel hetzelfde, Ook eerst wat huiverig omdat het een vrij dun bit was, maar als die paardenmond weinig ruimte heeft is dat juist veel vriendelijker.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:45

een bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter. ik heb niks tegen met bit rijden, wel tegen alle andere hulpmiddelen die tegenwoordig meteen gebruikt worden. overal touwtjes, thiedeman en slof teugels als het paard niet met zijn kop naar beneden loopt.