Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:@Jannepauli,
Dan kunnen we hiermee vaststellen dat ik geen echte paardenman ben.
Het Scala heb je waarschijnlijk al heel lang niet meer ingekeken?
Iedereen weet inderdaad wat TS bedoeldt maar Johan Cruyff heeft een heel mooi gezegde "je snapt het pas al je het kan".
Dat heet ruitergevoel en als je dat hebt ontwikkeld heb je geen knopjes meer nodig.
Knopjes denken maken dat de ruiter stopt met voelen.
Paarden werken niet met knopjes maar met communicatie.
De "hulpen" zoals omschreven in dressuurboeken werken uitsluitend wanneer de ruiter het "kan".
Beginnen met voelen, niet met knopjes denken, daar gaat het om.
Elisa2 schreef:Ik noem het ook altijd "knopjes"...maar het ligt er inderdaad aan hoe een paard afgericht is. De algemene hulpen voor de knopjes van een M2 paard leer je pas echt in een les met een goede instructeur erbij omdat daar een combinatie van zit , been en teugelhulpen voor nodig zijn.
In principe kun je er vanuit gaan dat een M2 paard, halthouden, achterwaarts, wijken, schouderbinnenwaarts, travers, keertwendingen en de contra galop beheerst. En wellicht ook al de overgangen stap-galop/ galop-stap.
En de verruimingen uiteraard, middenstap, middendraf, en middengalop.
Simpelman schreef:@Narita,
Er zitten geen "knopjes" op paarden.
Dat wat Elisa 2 beschrijft is geen "knopje" maar een samenspel van hulpen die op verschillende manieren ingezet kunnen worden.
Wanneer TS die verschillende hulpen kent en begrepen heeft hoe ze die kan gebruiken om met haar paard te communiceren dan is ze bezig haar ruitergevoel te ontwikkelen en zal ze ze op een harmonieuse manier kunnen gaan gebruiken. Daar heeft ze een goede instructeur voor nodig.
Zoals Elisa beschrijft zou het praktisch kunnen werken, het paard zou achterwaarts kunnen gaan, maar later heeft een instructeur die op een hoger niveau les geeft er weer twee jaar voor nodig om TS af te leren om het zo te doen.
En daar gaat het eigenlijk helemaal niet om hier, waar het om gaat is dat TS (en wie niet) moet leren hoe de verschillende hulpen toegepast worden en wat voor uitwerking ze hebben.
Wanneer we TS in "knopjes" leren denken zal ze daar aan voorbijgaan.
Ik heb jarenlang Z meisjes die "alle knopjes" kenden en dus vastgelopen waren in de rijkunst weer moeten afleren om op die manier met hun paard om te gaan.
Afleren kost veel meer tijd dan goed aanleren.
Nogmaals daar heb je een goede instructeur voor nodig.
Kijk eens naar alle vallen die hierin verwerkt zitten.
Achterwaarts: bij het achterwaarts gaan is het belangrijk dat het paard eerst een actieve overgang naar het HH heeft gemaakt. En dat het paard in het halthouden nageeflijk blijft en attent op de ruiter/amazone. Dan houd je je hand gesloten, maar zorg je ervoor dat je niet terug werkt met je hand. En leg je beide onderbenen iets naar achteren toe, daar op zou het paard achterwaarts moeten gaan. Mocht het voorwaarts gaan dan sluit je je hand en zorg je dat je paard niet naar voren weg kan lopen, wederom zonder "terug" te werken met je hand.
Het gebruik van het woord knopjes is per definitie fout, iedere beweging van het paard wordt door een combinatie van verschillende hulpen opgewekt.
Dat je hier in de praktijk weinig kan met mijn uitleg komt vooral omdat ik hier vermijd een knopjes handleiding te verstrekken.
manubres schreef:Ik praat eigenlijk ook vaak over knopjes hoor...dus zo raar vind ik het niet.
De knopjes op mijn paard heb ik er zelf opgezet...en dat betekent voor mij een hele weg van training, maar op gegeven moment kent een paard de aanwijzingen die hij/zij krijgt en begrijpt dan welke oefening het moet doen. Dat kan een subtiele gewichtshulp zijn, een verlegging van je been of een teugelhulp (en vaak ook een combinatie van die drie). Als de knopjes er meestal opzitten dan verleerd een paard ze meestal niet meer. Maar dat geeft geen garantie dat anderen er zo mee weg kunnen rijden. Mijn knopjes zijn helemaal door mij aangeleerd en als een ander het net anders doet zal het paard ook anders reageren. Maar mijn (kleine) kinderen vonden altijd wel geweldig als ze even op mijn paard mochten zitten en ze legden allebei de benen iets naar achter, dat het paard gelijk achterwaarts ging en als ze 1 been iets terug legden dat het paard opzij ging...dat soort knopjes bedoel jij denk ik
Elisa2 schreef:manubres schreef:Ik praat eigenlijk ook vaak over knopjes hoor...dus zo raar vind ik het niet.
De knopjes op mijn paard heb ik er zelf opgezet...en dat betekent voor mij een hele weg van training, maar op gegeven moment kent een paard de aanwijzingen die hij/zij krijgt en begrijpt dan welke oefening het moet doen. Dat kan een subtiele gewichtshulp zijn, een verlegging van je been of een teugelhulp (en vaak ook een combinatie van die drie). Als de knopjes er meestal opzitten dan verleerd een paard ze meestal niet meer. Maar dat geeft geen garantie dat anderen er zo mee weg kunnen rijden. Mijn knopjes zijn helemaal door mij aangeleerd en als een ander het net anders doet zal het paard ook anders reageren. Maar mijn (kleine) kinderen vonden altijd wel geweldig als ze even op mijn paard mochten zitten en ze legden allebei de benen iets naar achter, dat het paard gelijk achterwaarts ging en als ze 1 been iets terug legden dat het paard opzij ging...dat soort knopjes bedoel jij denk ik
Ja maar als je een hoop paarden africht, of corrigeert in de africhting dan weet je op een gegeven moment gewoon de "universele" knopjes om het maar zo even te noemen. Met wat kleine aanpassingen kun je ze dan vaak zo vinden.
Oke Simpelman, daar kan ik me in vinden...daarom zou ook mijn advies zijn aan de TS om hier gewoon met een instructeur mee aan de slag te gaan omdat die er voor kan zorgen dat de basis voorwaarden voor elkaar zijn voordat er aan "knopjes" gezeten word.
samxoxo schreef:heee bokkers!
ik vroeg me af welke 'knopjes' er op jullie M2 dressuurpaard zitten. bv 2 benen naar achteren is harder gaan en buitenbeen naar achter is galop. Wie kan mij wat 'knopjes' uitleggen?
dankjewel!