'knopjes' M2 dresuurpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: 'knopjes' M2 dresuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:35

Moderatoropmerking:
Ik heb het topic even verplaatst naar YRT. Hoewel er wat lollige reacties komen op de vraag van de topicstarter staan er ook wel degelijk hele zinnige antwoorden in het topic :-)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:50

Het jammere is dat er maar heel weinig mensen zijn die klassiek geschoold zijn, en heel vele mensen t met trekken stuiteren en duwen doen.

Dus je moet gewoon op gevoel rijden, en logischer wijs met zit been en hand.
En vraag je instructeur wat ie bedoeld met hulpen die je niet begrijpt.

Belangrijk om te weten welke zitbeen knobbel je op moet zitten ed.

Belangrijkste is om paard recht onder je te richten en elke wending met je lichaam rijd.
Als je paard de basis goed voor elkaar heeft, komt de rest vanzelf.
Net als wijken als je recht op je paard zit, loopt ie rechte lijn, als je op rechte middellijn beetje naar links zit, gaat je paard ook links om weer rechter onder je te komen. Das wijken...en niet met heel veel druk in mond, en met been porren! Dus correcte basis africhting, met nagevelijkheid, licht mondverbinding en zoveel mogelijk op zit, is de basis voor de rest van t paardrijden. Dit is een gevoel wat je moet ontwikkelen!

Ik weet wel dat er heel veel paarden zijn, die vervelend zijn omdat ze vaak niet juist zijn afgericht.
En je dus de knoppen niet kan vinden...
Ik ken een paard wat z loopt, maar de manier waarop deze is getraind is om te huilen...geeft niet na en je hebt 50 kilo in de hand, en constant gevecht ivm nageven..en als je niet nageeft , loopt de rest ook fout! .deze heeft iig de foute knoppen...en moet opnieuw afgericht worden.
Zo ken ik,ook een z paard, wat gewoon kapot gereden was, altijd in nephouding, stuiteren, sterke hand en veel te klein zadel.

Ik ken dr maar weinig die t goed doen! Halsstrekken is ook een hele goede manier om te kijken of paard nageeft....een paard moet altijd nageven, in welke houding t loopt maakt niet uit nl!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:55

Ik noem het ook altijd "knopjes"...maar het ligt er inderdaad aan hoe een paard afgericht is. De algemene hulpen voor de knopjes van een M2 paard leer je pas echt in een les met een goede instructeur erbij omdat daar een combinatie van zit , been en teugelhulpen voor nodig zijn.

In principe kun je er vanuit gaan dat een M2 paard, halthouden, achterwaarts, wijken, schouderbinnenwaarts, travers, keertwendingen en de contra galop beheerst. En wellicht ook al de overgangen stap-galop/ galop-stap.
En de verruimingen uiteraard, middenstap, middendraf, en middengalop.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:29

Simpelman schreef:
@Jannepauli,
Dan kunnen we hiermee vaststellen dat ik geen echte paardenman ben.
Het Scala heb je waarschijnlijk al heel lang niet meer ingekeken?

Iedereen weet inderdaad wat TS bedoeldt maar Johan Cruyff heeft een heel mooi gezegde "je snapt het pas al je het kan".
Dat heet ruitergevoel en als je dat hebt ontwikkeld heb je geen knopjes meer nodig.
Knopjes denken maken dat de ruiter stopt met voelen.

Paarden werken niet met knopjes maar met communicatie.
De "hulpen" zoals omschreven in dressuurboeken werken uitsluitend wanneer de ruiter het "kan".

Beginnen met voelen, niet met knopjes denken, daar gaat het om.

Natuurlijk niet. Het gaat hier enkel om het gebruik van verschillende woorden voor hetzelfde. Het gaat allemaal om het aanvoelen, daar ben ik het mee eens, maar daarnaast zijn er gewoon basis hulpen voor bepaalde oefeningen. Vanuit daar kun je gaan voelen en je hulpen wat aanpassen om de oefening beter/goed uit te voeren.

Zoals ik al zei dit is gewoon mierenneuken en dan weer van de hoge toren af blazen.

Het grote gedeelte van dit topic die belachelijk reageert op de vraag van TS kan volgensmij nog net alleen sturen remmen en gasgeven.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:58

@Geyron,
In ieder topic hebben we één TS en soms duizenden melezers die er iets van op willen steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:44

Moderatoropmerking:
Graag de vraag of het iets serieuzer kan, ondertussen heeft TS al duidelijk gemaakt dat ze even geen ander woord wist. Wat Simpelman mooi en duidelijk zegt "In ieder topic hebben we één TS en soms duizenden meelezers die er iets van op willen steken." Alvast bedankt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:55

Elisa2 schreef:
Ik noem het ook altijd "knopjes"...maar het ligt er inderdaad aan hoe een paard afgericht is. De algemene hulpen voor de knopjes van een M2 paard leer je pas echt in een les met een goede instructeur erbij omdat daar een combinatie van zit , been en teugelhulpen voor nodig zijn.

In principe kun je er vanuit gaan dat een M2 paard, halthouden, achterwaarts, wijken, schouderbinnenwaarts, travers, keertwendingen en de contra galop beheerst. En wellicht ook al de overgangen stap-galop/ galop-stap.
En de verruimingen uiteraard, middenstap, middendraf, en middengalop.

Als instructeur wil ik wel een tipje van de sluier lichten, over welke hulpen bij welke knopjes horen.

Halthouden: dieper gaan zitten {iets naar achter met je bovenlichaam voor je gevoel} en dan je hand sluiten. {houd in, van beide handen, je hand "dichtknijpen" zonder dat je je hand naar je lichaam toe beweegt} tegelijkertijd ondersteun je het paard iets met je been zodat hij "actief" terug komt naar het HH.

Achterwaarts: bij het achterwaarts gaan is het belangrijk dat het paard eerst een actieve overgang naar het HH heeft gemaakt. En dat het paard in het halthouden nageeflijk blijft en attent op de ruiter/amazone. Dan houd je je hand gesloten, maar zorg je ervoor dat je niet terug werkt met je hand. En leg je beide onderbenen iets naar achteren toe, daar op zou het paard achterwaarts moeten gaan. Mocht het voorwaarts gaan dan sluit je je hand en zorg je dat je paard niet naar voren weg kan lopen, wederom zonder "terug" te werken met je hand.

De andere hulpen komen later, ik moet eerst even wat anders doen nu.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:13

@Simpelman, je kunt het mooi en kundig typen, wat natuurlijk ook een kunst is, maar in de praktijk kan je vrij weinig met je uitleg. Zeker voor een jonge meid als TS zal jouw uitleg totaal niet toepasbaar zijn. Uit jouw uitleg begrijp ik dat je zodra je ‚’ruitergevoel’’ hebt (wat is het precies, hoe weet je dat je het hebt, hoe weet je dat je paard en jij goed kunnen communiceren? Iedere ruiter interpreteert ‚communiceren’ natuurlijk weer anders en past het in andere mate toe) alles vanzelf gaat? Je zult nog steeds de knopjes moeten kennen. Niet iedere ruiter zal ooit het optimale ruitergevoel kunnen bereiken maar dat hoeft je er niet van te weerhouden dressuur te rijden zolang dat vriendelijk gebeurd. Zou graag eens een actief uitleggende post van je zien en niet een passieve zweverige post.

Verder typisch bokt, zeuren over het woord ‚’knopjes’’ terwijl we allemaal weten wat ze ermee bedoeld. :’)

TS, knopjes zijn wel uit te leggen via internet maar de stap voor jou om ze goed toe te passen is toch wat moeilijker. Ik adviseer je gewoon met je instructeur te oefenen en samen de knopjes van je paard te ontdekken en daarmee verder te trainen.

Verder is Elisa2 imo tot nu toe de enige die een antwoord heeft gegeven op de vraag van TS, props to you!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:14

"Knopjes"?!? Is dit een serieuze vraagstelling?

TS heeft zeker eens gelezen in andere topics dat "de knopjes er bij mijn paard al opzitten", een uitdrukking waar ik me altijd groen en geel aan erger, het is geen apparaat dat "het doet" of "het niet doet". Net als uitdrukkingen als "wat een ruige bok" of meer van dat quasi stoere gepraat. Respectloos naar het paard toe.

Het gaat om onderling begrip en samenwerking tussen ruiter en paard. Komen geen knopjes of trucjes aan te pas, als het goed en eerlijk met wederzijds respect gaat.

Dat is doorgaans een lange weg, geplaveid met geduld, vertrouwen en zachtheid.

Edit:typefout verbeterd
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 29-04-15 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:47

@Narita,

Er zitten geen "knopjes" op paarden.
Dat wat Elisa 2 beschrijft is geen "knopje" maar een samenspel van hulpen die op verschillende manieren ingezet kunnen worden.
Wanneer TS die verschillende hulpen kent en begrepen heeft hoe ze die kan gebruiken om met haar paard te communiceren dan is ze bezig haar ruitergevoel te ontwikkelen en zal ze ze op een harmonieuse manier kunnen gaan gebruiken. Daar heeft ze een goede instructeur voor nodig.
Zoals Elisa beschrijft zou het praktisch kunnen werken, het paard zou achterwaarts kunnen gaan, maar later heeft een instructeur die op een hoger niveau les geeft er weer twee jaar voor nodig om TS af te leren om het zo te doen.

En daar gaat het eigenlijk helemaal niet om hier, waar het om gaat is dat TS (en wie niet) moet leren hoe de verschillende hulpen toegepast worden en wat voor uitwerking ze hebben.
Wanneer we TS in "knopjes" leren denken zal ze daar aan voorbijgaan.
Ik heb jarenlang Z meisjes die "alle knopjes" kenden en dus vastgelopen waren in de rijkunst weer moeten afleren om op die manier met hun paard om te gaan.
Afleren kost veel meer tijd dan goed aanleren.
Nogmaals daar heb je een goede instructeur voor nodig.

Kijk eens naar alle vallen die hierin verwerkt zitten.
Achterwaarts: bij het achterwaarts gaan is het belangrijk dat het paard eerst een actieve overgang naar het HH heeft gemaakt. En dat het paard in het halthouden nageeflijk blijft en attent op de ruiter/amazone. Dan houd je je hand gesloten, maar zorg je ervoor dat je niet terug werkt met je hand. En leg je beide onderbenen iets naar achteren toe, daar op zou het paard achterwaarts moeten gaan. Mocht het voorwaarts gaan dan sluit je je hand en zorg je dat je paard niet naar voren weg kan lopen, wederom zonder "terug" te werken met je hand.

Het gebruik van het woord knopjes is per definitie fout, iedere beweging van het paard wordt door een combinatie van verschillende hulpen opgewekt.
Dat je hier in de praktijk weinig kan met mijn uitleg komt vooral omdat ik hier vermijd een knopjes handleiding te verstrekken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:36

Ik kan wel begrijpen dat mensen die basis van de basis rijden of op een paard die (nog) niet goed aan de hulpen staat, het woord 'knopjes' raar vinden. ;)
Trek je er niets van aan TS. Lessen is een goeie tip. Wees bezig met wat je voelt, en wat er gebeurd als je bepaalde hulpen geeft (zit, been en teugelhulpen). Zo leer je wat bepaalde hulpen inhouden, leer je te voelen, en leer je op de juiste manier en het juiste moment te reageren. Op een paard waar alles goed op bevestigd is dan he. Rustig een beetje uitproberen dus samen met lessen is mijn advies. Leren op een paard waar alle knopjes op bevestigd zijn is echt een voorrecht TS, zo kun je mooi je gevoel gaan ontwikkelen. +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:31

Simpelman schreef:
@Narita,

Er zitten geen "knopjes" op paarden.
Dat wat Elisa 2 beschrijft is geen "knopje" maar een samenspel van hulpen die op verschillende manieren ingezet kunnen worden.
Wanneer TS die verschillende hulpen kent en begrepen heeft hoe ze die kan gebruiken om met haar paard te communiceren dan is ze bezig haar ruitergevoel te ontwikkelen en zal ze ze op een harmonieuse manier kunnen gaan gebruiken. Daar heeft ze een goede instructeur voor nodig.
Zoals Elisa beschrijft zou het praktisch kunnen werken, het paard zou achterwaarts kunnen gaan, maar later heeft een instructeur die op een hoger niveau les geeft er weer twee jaar voor nodig om TS af te leren om het zo te doen.

En daar gaat het eigenlijk helemaal niet om hier, waar het om gaat is dat TS (en wie niet) moet leren hoe de verschillende hulpen toegepast worden en wat voor uitwerking ze hebben.
Wanneer we TS in "knopjes" leren denken zal ze daar aan voorbijgaan.
Ik heb jarenlang Z meisjes die "alle knopjes" kenden en dus vastgelopen waren in de rijkunst weer moeten afleren om op die manier met hun paard om te gaan.
Afleren kost veel meer tijd dan goed aanleren.
Nogmaals daar heb je een goede instructeur voor nodig.

Kijk eens naar alle vallen die hierin verwerkt zitten.

Het gebruik van het woord knopjes is per definitie fout, iedere beweging van het paard wordt door een combinatie van verschillende hulpen opgewekt.
Dat je hier in de praktijk weinig kan met mijn uitleg komt vooral omdat ik hier vermijd een knopjes handleiding te verstrekken.

Waarom zou ze het op deze manier weer moeten afleren? dit is gewoon de basis manier, die prima is op ieder niveau als de rest van je rijderij in orde is. {paard goed van achter naar voor rijden, met been, zonder trucages aan de voorkant}.
Je moet mensen ook een richting geven om het een en ander uit te proberen, juist om ruiter gevoel te ontwikkelen.
Je kunt jezelf wel profileren als de beste instructeur ter wereld, maar als je alleen op zulke simpele vragen geen duidelijk antwoord kan geven dan lijkt me dat zeer twijfelachtig.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:44

Ik praat eigenlijk ook vaak over knopjes hoor...dus zo raar vind ik het niet.
De knopjes op mijn paard heb ik er zelf opgezet...en dat betekent voor mij een hele weg van training, maar op gegeven moment kent een paard de aanwijzingen die hij/zij krijgt en begrijpt dan welke oefening het moet doen. Dat kan een subtiele gewichtshulp zijn, een verlegging van je been of een teugelhulp (en vaak ook een combinatie van die drie). Als de knopjes er meestal opzitten dan verleerd een paard ze meestal niet meer. Maar dat geeft geen garantie dat anderen er zo mee weg kunnen rijden. Mijn knopjes zijn helemaal door mij aangeleerd en als een ander het net anders doet zal het paard ook anders reageren. Maar mijn (kleine) kinderen vonden altijd wel geweldig als ze even op mijn paard mochten zitten en ze legden allebei de benen iets naar achter, dat het paard gelijk achterwaarts ging en als ze 1 been iets terug legden dat het paard opzij ging...dat soort knopjes bedoel jij denk ik :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:52

Geen antwoord omdat dan eerst de vragen beantwoord moeten worden
Is je paard ontspannen/losgelaten?
Neemt je paard aanleuning?
Geeft het na op een weerstandbiedende hand?
Heeft het geleerd de buikspieren aan te spannen op een kuithulp?
De schoft omhoog te brengen op een kruishulp?
Kun je op deze manier voorwaarts aandraven zonder weerstand?
Met andere woorden is je paard in de hand gesteld?

Wanneer één van deze negatief is dan zal het "achterwaarts knopje" niet werken zoals het hoort.
Maar in de praktijk lukt het mensen dan toch hun paard achterwaarts te laten stappen, dus ze hebben succes!
Het succes wordt in de tijd bevestigd en zo leert de ruiter zich van een "knopje " te bedienen en gaat dan logischerwijze verder voorbij aan het rijkunstig achterwaarts gaan.
In werkelijkheid hebben ze zichzelf en hun paard een trucje geleerd, op dezelfde manier kan het achterwaarts leren gaan op een stemhulp of op het naar achteren leggen van de benen.
Rijkunstig achterwaarts gaan is een voorwaartse beweging die nog al wat ervaring vraagt van de ruiter.
Dit is gebruikrijderij en geen rijkunst, daar is niets mis mee totdat men geacht wordt zich met rijkunst bezig te houden wat in de wedstrijdsport het geval is.

En, ik profileer mij niet als de beste instructeur in de wereld maar probeer mensen op te wekken na te denken over wat ze aan het doen zijn.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 30-04-15 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:55

manubres schreef:
De knopjes op mijn paard heb ik er zelf opgezet...en dat betekent voor mij een hele weg van training, maar op gegeven moment kent een paard de aanwijzingen die hij/zij krijgt en begrijpt dan welke oefening het moet doen. Dat kan een subtiele gewichtshulp zijn, een verlegging van je been of een teugelhulp (en vaak ook een combinatie van die drie). Als de knopjes er meestal opzitten dan verleerd een paard ze meestal niet meer. Maar dat geeft geen garantie dat anderen er zo mee weg kunnen rijden. Mijn knopjes zijn helemaal door mij aangeleerd en als een ander het net anders doet zal het paard ook anders reageren. Maar mijn (kleine) kinderen vonden altijd wel geweldig als ze even op mijn paard mochten zitten en ze legden allebei de benen iets naar achter, dat het paard gelijk achterwaarts ging en als ze 1 been iets terug legden dat het paard opzij ging...dat soort knopjes bedoel jij denk ik :D

Ja maar als je een hoop paarden africht, of corrigeert in de africhting dan weet je op een gegeven moment gewoon de "universele" knopjes om het maar zo even te noemen. Met wat kleine aanpassingen kun je ze dan vaak zo vinden.

Oke Simpelman, daar kan ik me in vinden...daarom zou ook mijn advies zijn aan de TS om hier gewoon met een instructeur mee aan de slag te gaan omdat die er voor kan zorgen dat de basis voorwaarden voor elkaar zijn voordat er aan "knopjes" gezeten word.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:56

Elisa2 schreef:
manubres schreef:

Ja maar als je een hoop paarden africht, of corrigeert in de africhting dan weet je op een gegeven moment gewoon de "universele" knopjes om het maar zo even te noemen. Met wat kleine aanpassingen kun je ze dan vaak zo vinden.

Oke Simpelman, daar kan ik me in vinden...daarom zou ook mijn advies zijn aan de TS om hier gewoon met een instructeur mee aan de slag te gaan omdat die er voor kan zorgen dat de basis voorwaarden voor elkaar zijn voordat er aan "knopjes" gezeten word.

;)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:08

Helemaal mee eens hoor, als de knopjes er goed op zitten kan een ervaren ruiter zo'n paard meestal goed narijden...maar het wil niet zeggen dat een onervaren ruiter zo met zo'n paard wegrijdt...tenminste dat is mijn ervaring. Of soms lukt in het begin nog wel, maar als de knopjes niet goed onderhouden worden kunnen ze toch vervagen...de meeste paarden voelen toch wel aan als ze bij een ruiter een beetje minder kunnen doen en dat proberen ze dan ook wel...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:28

Dat klopt, vaak raken ze ook in de war en stompen ze daar door af.

Sona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 00:14

Bij elk paard en ruiter is t anders. Ik heb een ouwe pony en die is gewend aan bepaalde hulpen bij t wijken. ( gwn de normale hulp die je gebruikt). Maar t paard van een vriendin is t he anders aangeleerd, dus.....je moet de "knopjes" van je paard ontwikkelen, ontdekken en onthouden. Maar ga niet aan t bjt sjorren of de heele tijd kijhard aansporen, dat helpt namelijk geen meter.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:08

samxoxo schreef:
heee bokkers!

ik vroeg me af welke 'knopjes' er op jullie M2 dressuurpaard zitten. bv 2 benen naar achteren is harder gaan en buitenbeen naar achter is galop. Wie kan mij wat 'knopjes' uitleggen?

dankjewel!

Hoi ts!

Ik heb geen M2 paard, en ik rijd zelf geen M2.

Wel kan ik je mijn ervaring van ruitergevoel geven.
Toen ik leerde rijden op een standaard manege-manege, leerde ik sturen met de teugels, en enkel de teugels.
Schoppen=vooruit.

Toen reed ik in de gevorderen les.
Wat heb ik een medelijden met mijn instructrice in het begin zeg!

Ik leerde ruitergevoel te krijgen, niet door truckjes, maar door voelen!
En ik ben er nog lang niet, maar ik kan je wel iets vertellen:

Ik weet niet of het je eigen paard is, maar zoek instructie!
En tast af, je zal nooit een goede ruiter worden in mijn ogen, als je alles doet: omdat het boekje het zegt.

Waarom rijd je een paard met stelling en buiging? Omdat het dier er soepel van wordt, en makkelijker kan doen wat er gevraagt wordt,
Stel een turner en een bouwvakker moeten allebei één meter springen, de bouwvakker is langer,
Maar de turner doet het makkelijker.
Waarom? Omdat hij erop getraind is.

Dressuur oefeningen zijn een doel om je paard zo goed mogelijk te rijden, zodat hij het beste loopt/presteert.

Ruitergevoel ontwikkel je, je maakt fouten waarvan je leert, dit is een belangrijk proces, die bij iedereen anders is!