Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
marindexo schreef:Op de manege waar ik rijd, hebben ze sinds een jaar of 2 'klusjes.' Dat houdt in dat iedereen die hier oud genoeg voor is en een klusje kan doen, dit ook moet doen. Op het blaadje waarop staat op welke pony je moet rijden, staat ook achter je naam wat je klusje is. Dit zijn dingen als vegen, waterbakken vullen, een stal/paddock/weiland uitmesten of, als je wat ouder bent, een pony poetsen en op of afzadelen of de paarden naar binnen halen. De manege eigenaresse is hiermee gekomen omdat zij meestal tot 's avonds laat bezig was met het opruimen en vegen van de rommel van andere, en omdat zulke klusjes nou eenmaal bij het paardrijden horen. Natuurlijk zijn het niet de leukste dingen en koopt niemand een paard om de stal eens even lekker uit te mesten, maar het moet gedaan worden.
De meeste manege klanten reageerden hier goed op, maar er zijn er helaas ook een paar die weggegaan zijn. Want 'je gaat toch naar een manege om paard te rijden, niet voor andere dingen.' Ergens geef ik ze daar gelijk in, de belangrijkste reden waarom ik naar de manege ga, is om te rijden. Maar om stallen uit te mesten, pony's te poetsen en of/af te zadelen of met een kreupele pony stappen, vind ik absoluut geen probleem en vaak nog leuk ook.