Alleen maar rijden?!?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

banditxdino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:50

Natuurlijk is rijden leuk. Maar er komt meer bij kijken dan alleen maar de leuke dingen. Zo zijn de nodige klusjes ook nodig, en lekker wandelen, grondwerk of longeren is ook leuk ! Juist door het wandelen grondwerk enzovoort bouw je een goede band op.

Dus ik vind het best raar als je een pony neemt alleen voor het rijden.

mijn mening natuurlijk

Lowara

Re: Alleen maar rijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:54

Ik heb zelf een kleinschalige rijstal met 5 dieren, en loop dus ook vaak tegen het probleem aan dat er gewoonweg niet voldoende uren in een dag zitten om alle klusjes te doen met de vele uren lessen die ik geef.
Ik verplicht hier leerlingen ook niets, willen ze puur komen rijden?
Prima, komen ze rijden en gaan ze weer weg ( uiteraard wel de basisdingen zoals uit de weide halen, poetsen etc, dat is verplicht hier)
Maar ik los het hier op doordat veel tienermeiden het juist wel leuk vinden om te helpen.
Zo heb ik op de woensdag, donderdag en zaterdag een extra hulpje ( gemiddelde leeftijd 13 denk ik?) die de hele middag/dag meehelpt met stallen, vegen, tuig poetsen, paarden ophalen en zadelen etc.
Vinden ze echt heel erg leuk om te doen, en ik ben mooi geholpen :j
Ik ben zelf dus wel pro 'ook de mindere dingen horen erbij' en vind juist deze meiden het meest leuk omdat ze ook buiten het rijden om hun verantwoordelijkheid tonen. De echte penny's dus :D

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:55

ik doe nu van alles met mijn verzorgpaardjes :P vrijheidsdressuur, lange lijnen, wandelen enz. Maar dan zou het mooi meegenomen zijn als ik er ook nog op kan rijden ;)
Ik heb zelf nooit op een manege gereden en ik weet niet zeker of dit zo is maar ik denk dat je op een manege op het paard stapt een paar rondjes rijdt met veel andere mensen. Dat lijkt mij echt niet leuk. De leukste momenten met een paard vind ik de kleine dingetjes, niet het rijden. Dan zou het natuurlijk helemaal leuk zijn als je ook nog kan rijden maar dat vind ik niet het belangrijkste. :o maar dat is natuurlijk mijn mening

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:59

marindexo schreef:
Op de manege waar ik rijd, hebben ze sinds een jaar of 2 'klusjes.' Dat houdt in dat iedereen die hier oud genoeg voor is en een klusje kan doen, dit ook moet doen. Op het blaadje waarop staat op welke pony je moet rijden, staat ook achter je naam wat je klusje is. Dit zijn dingen als vegen, waterbakken vullen, een stal/paddock/weiland uitmesten of, als je wat ouder bent, een pony poetsen en op of afzadelen of de paarden naar binnen halen. De manege eigenaresse is hiermee gekomen omdat zij meestal tot 's avonds laat bezig was met het opruimen en vegen van de rommel van andere, en omdat zulke klusjes nou eenmaal bij het paardrijden horen. Natuurlijk zijn het niet de leukste dingen en koopt niemand een paard om de stal eens even lekker uit te mesten, maar het moet gedaan worden.

De meeste manege klanten reageerden hier goed op, maar er zijn er helaas ook een paar die weggegaan zijn. Want 'je gaat toch naar een manege om paard te rijden, niet voor andere dingen.' Ergens geef ik ze daar gelijk in, de belangrijkste reden waarom ik naar de manege ga, is om te rijden. Maar om stallen uit te mesten, pony's te poetsen en of/af te zadelen of met een kreupele pony stappen, vind ik absoluut geen probleem en vaak nog leuk ook.

uhm, dan zou ik ook afhaken hoor..

ik betaal voor mijn rijlessen.. ik ga niet betalen zodat de manegehouder minder voor zijn geld hoeft te doen.. Vind dat echt gewoon een manier om een stalhulp minder in dienst te hoeven nemen..

vind het vanzelfsprekend dat je je paard poetst voor de les, en dat je de naverzorging doet, inclusief deken omdoen als dat nodig is.. Vind het normaal dat ik de poetsplaats netjes achterlaat, de borstels terugleg waar ik ze vandaan heb, en eventjes het stro uit de waterbak haal als dat er in ligt..

maar ik ben niet gekke gerritje, ga toch echt niet betalen om te helpen mesten op de manage, noch om de paarden binnen te halen of buiten te zetten.. ook al zet ik de pony die ik gereden heb rustig in het land of haal m op als hij buiten staat.

als een manege verplichte klusjes zou gaan opleggen, dan ben ik sneller weg dan dat hij de reply op zo'n bericht kan lezen.

ze kunnen mij best vragen of ik een handje wil helpen.. en zal bijna nooit nee zeggen.. maar mij klusjes gaan toebedelen terwijl ik betaal om les te volgen.. nee, dat werkt niet

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:02

Ik vind het ook raar dat je klusjes moet doen op een manege, naast de normale verzorging als poetsen. Als klein meisje liep ik uren op de manege en deed ik van alles vrijwillig. Vrijwillig dingen doen naast normale verzorging die bij het rijden hoort, prima, maar niet verplichten. Op een manege kom je in eerste instantie voor het rijden, daar betaal je ook voor, klusjes erbij niet.

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:57

Ik zou ook weggaan als ik verplichte klusjes kreeg opgekregen :/ op mijn manege is het: poetsen,zadelen en opstappen maar! Vroeger hing altijd uren op de manege rond om te vegen, paardjes te poetsen etc.. Maar sinds ik mijn verzorgpaard, bijrijdpaard en het paardje heb dat ik in ga rijden heb ik daar echt geen tijd meer voor :/ ik vind het niet erg om te poetsen etc maar verplichte klusjes?! Nee, ik bepaal ff zelf wat ik ga doen :+

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:05

Op de manege kom ik ook eigenlijk puur en alleen voor het rijden. Een band opbouwen met die paarden heeft verder geen zin. Maar ik heb naast de manegelessen ook nog twee verzorgpaarden. Waarvan ik er op 1 niet kan rijden. Daar ga ik wel heen, puur voor de omgang met het paard en de band die daaruit voor komt. Daar is het rijden maar een bijzaak. :)

MerelM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:37

Natuurlijk is het rijden van een paard super leuk! Maar ik ga ook niet alleen maar naar de paarden om te rijden. Ook lekker poetsen en dat soort dingen vind ik super leuk. Ik zou zeker ook geen eigen paard nemen alleen maar voor het rijden.. Je ziet vaak genoeg dat die paarden het helemaal niet zo fijn hebben, omdat de verzorging dan een beetje wordt afgerafeld..