Moos99 schreef:Ik vind dat er vaak wel overdreven wordt gedaan over het aanschaffen van een eigen paard. Het kost idd geld, en ook zeker veel tijd, maar soms worden mensen zo bang gemaakt om niks. Het belangrijkste is dat als er iets gebeurd, je iets achter de hand hebt. De maandelijkse kosten hoeven niet zo super duur te zijn. Ligt er ook aan wat je wilt gaan doen. Als je geen wedstrijden wilt rijden/ allerlei supplementen wilt voeren/een trailer in bezit / het duurste tuig wilt etc. scheelt het al veel. Ik ben een fulltime student en werk 20 uur in de week. Mijn stalgeld kost 200 euro, hier zit alles bij. In het begin waren de aanschaf kosten even groot, een zadel, hoofdstel, dekens etc. Maar met deze dure artikelen moet je wel even een tijd kunnen doen. De hoefsmid komt om de 8 weken, dit kost mij 50 euro. Dus 25 euro per maand. De jaarlijkse enting stelt niet veel voor, dat is maar 1x per jaar. In principe kost mijn paard dus 225 euro per maand. Ik geef er meer aan uit omdat ik graag nieuwe spullen koop, maar met dit bedrag kun je het doen. Je moet dus deze maandlast kunnen dragen (maar sommige geven dit alleen al uit aan ieder weekend stappen/zuipen/uit eten, dus het is ook een beetje waar je voor kiest), en wel een goede pot achter de hand hebben.
Mee eens! Ik heb mn pony thuis staan, met een uitloopstal. Staat 24/7 buiten en snachts mogelijkheid om binnen te staan, maar ze staat meestal buiten. Hoef dus bijna nooit uit te mesten en niet vaak bodembedekking te kopen. 2x per dag hooi, de rest van de dag gras in t weiland. Is gewoon een recreatieve haflinger dus heeft ook niet veel extras nodig.. Jaarlijkse inenting stelt niet veel voor, en ontwormen vind ik ook meevallen. Hoefsmid is dan iets duurder, maar is ook te overzien. Zadel, dekens etc zaten er allemaal bij toen we haar kochten. In principe betalen mn ouders alles, behalve als het iets is wat ze niet perse nodig heeft, zoals dekjes ofzo.
Maar zorg er inderdaad voor dat je iets achter de hand hebt, de mijne is al een tijdje kreupel en heb al redelijk wat dierenartskosten gehad in dit half jaar en voer haar nu een voedingssupplement bij. Dan wordt het allemaal wel iets duurder...
In principe kan ik mijn pony dus ontzettend goedkoop maar toch goed verzorgen/onderhouden, maar dat ligt ook aan het feit dat wij thuis er de ruimte voor hebben (en dua al geen stalling hoeven te betalen) en dat ze een uitloopstal heeft (en dat ik dus weinig kwijt ben aan voer/bodembedekking).
Zorg er goed voor dat je geld achter de hand houdt voor plotselinge hoge dierenartskosten oid! En het hangt ook echt af wat voor paard je wil en wat je er mee wil doen. Ga je de sport in met een paard die je op een pensionstalling hebt staan dan ben je veel meer kwijt dan wanneer je een recreatief ponytje bij je in de achtertuin hebt staan bij wijze van spreken ;p