Eigen paard, alle info graag die ik kan hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:03

Cassidy schreef:
rapunzelx schreef:
Dat is toch Cassidy d'r leven? Haar droom? Ze heeft er achteraf blijkbaar van geleerd. Het is verder niet aan bokt om hier in te mengen lijkt mij.

Thank you! _/-\o_

Wat is dit ongelofelijk hypocriet zeg. Cassidy komst juist datgene in dit topic doen!
Cassidy je zegt letterlijk, wat ik doe moeten jullie maar accepteren, maar doe het niet bij mij, wie denken jullie wel niet dat jullie zijn. Dan verlies je bij mij toch alle credit. Maar goed, denk dat ik er nu genoeg woorden aan heb vuil gemaakt. In dit geval zou ik nog eens rustig alle berichten terug lezen en kijken wat je precies hebt gezegd en of alles wel terecht/tactisch gebracht is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:03

Oh is ook zeker niet mijn bedoeling, ik kan cassidy heel goed begrijpen, sorry als dat zo overkwam. Ik ben 45 en heb genoeg foute keuzes op mijn konto staan. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten, zo is ert en niet anders en vask heb je er zelf geen schuld aan, aan de dingen die fout gasn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:04

Moos99 schreef:
Er zijn altijd risico's, het hoeft niet zo fout te gaan.

Hoeft het niet, en blijf vooral je droom volgen.
Alleen zie ik teveel topics hier op Bokt die roepen dat je vooral je gang moet gaan.
Geplaatst door Bokkers die financieel hun eigen broek niet op kunnen houden.
Voor iedereen die dit leest, veel wijsheid toegewenst bij het maken van je beslissing. Echter: reken je niet rijk!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-12-14 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:06

Moos99 schreef:
Cassidy je zegt letterlijk, wat ik doe moeten jullie maar accepteren, maar doe het niet bij mij, wie denken jullie wel niet dat jullie zijn.

Wat een heerlijke puberreactie weer. "Maakt niet uit wat mensen zeggen, ik doe toch lekker wat ik zelf wil".
Nogmaals, iedereen mag zijn eigen fouten ervaringen opdoen.
Accepteer je dat niet van een ander, maak ze vooral zelf....

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:10

Cassidy schreef:
Moos99 schreef:
Cassidy je zegt letterlijk, wat ik doe moeten jullie maar accepteren, maar doe het niet bij mij, wie denken jullie wel niet dat jullie zijn.

Wat een heerlijke puberreactie weer. "Maakt niet uit wat mensen zeggen, ik doe toch lekker wat ik zelf wil".
Nogmaals, iedereen mag zijn eigen fouten ervaringen opdoen.
Accepteer je dat niet van een ander, maak ze vooral zelf....

Huh, waar haal jij nou weer uit dat ik zeg, het maakt niet uit wat mensen zegge, ik doe toch lekker wat ik zelf wil??? in het stukje wat jij nu quote zeg ik dat JIJ zegt, dat mensen jouw dromen of levensweg niet morgen beoordelen, en dat je dat zelf wel bij andere doet, maar je kan niet anders.

Dus eigenlijk, iedereen moet accepteren wat ik doe, maar jullie morgen het niet bij mij doen.

Echt totaal anders als wat jij hier nu uit mijn zinnen haalt.

linnvh

Re: Eigen paard, alle info graag die ik kan hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:23

oi oi oi wat een reacties.
TS je hebt vier jaar om er nog over na te denken terwijl je spaart. Denk dit goed door, bespreek het met mensen om je heen (ouders). en na vier jaar heb je echt wel goed kunnen nadenken en weet je of het haalbaar is voor jou. Maakt niet uit of je ouders je kunnen/willen steunen of niet. Alleen maar fijn denk ik zo.
Risico's heb je altijd, het blijft een levend wezen die dragen nu gewoon eenmaal meer risico's dan bijvoorbeeld een auto.
Ik weet niet hou je leven eruit ziet over 4 jaar, maar er zijn genoeg mensen waarvoor dit haalbaar is. Dus wie weet wat er bij jij komt over 4 jaar. En anders heb je er goed genoeg over nagedacht en blijf je niet met de gedachte 'wat als..'. En heb je redelijk wat geld gespaard om wat leuks te doen ;)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:23

Ik zou zeggen: Ga lekker sparen voor je droom, daar is nooit iets mis mee! Ga in de tussentijd lekker veel ervaring opdoen. Tegen de tijd dat je er aan toe bent een eigen paard te kopen heb je een mooi spaarpotje opgebouwd voor de eerste aankopen en het paard zelf en als je het goed doet ook een potje voor onvoorziene kosten opgebouwd. Daarbij dan nog lekker ervaring opgedaan zodat je weet waar je aan begint.
Of dat nou is wanneer je 18 bent of als je er pas een koopt als je klaar bent met je studie, of als je 40 bent voor mijn part. Dat is aan jouzelf om te beoordelen +:)+

Ik doe het zelf nu ook :j

Edit: Omdat dit topic eigenlijk gaat over zoveel mogelijk info verkrijgen, zie het dikgedrukte stukje, en lees vooral lekker veel op bokt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:51

Ik raad TS aan om lekker een bijrijd paardje te zoeken en daar eerst veel van te leren en dan pas aan eigen paard te beginnen.
Leer hoe het 'werkt' om een eigen paard te hebben zonder de financiële risico's. Een eigen paard hebben is een grote verantwoording en er komt meer bij kijken dan je denkt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:09

Ts: zoals hierboven gezegd wordt: ga opzoek naar een bijrijpaard en leer daarvan. En lees veel
Op bokt. Er staan een hoop onzin op, maar je kan er ook een hoop van leren.

Zorg voordat je aan een eigen paard je een flinke spaarpot hebt. En probeer niet koste wat kost op zo een goedkoop mogelijke manier een paard te houden. Bedenk dat het kopen van een goed zadel je al klauwen met geld kan kosten.Ik lees hier soms bedragen van onder de 100 euro pm, dat kan naar mijn inziens niet voor een rijpaard. Vergeet niet dat je behalve stalling ook nog geld kwijt bent aan bepaalde basiszorg. Persoonlijk vind ik dat als je er voor kiest op een paard zn rug te gaan zitten je het aan hem verschuldigd bent mininaal 1x per jaar zadel te laten checken, minimaal 1x per jaar osteo te laten komen, zelfde geld ook voor tandarts enz enz. Zal niet iedereen met me eens zijn, maar dit vind ik basiszorg.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:36

Moos99 schreef:
Ik vind dat er vaak wel overdreven wordt gedaan over het aanschaffen van een eigen paard. Het kost idd geld, en ook zeker veel tijd, maar soms worden mensen zo bang gemaakt om niks. Het belangrijkste is dat als er iets gebeurd, je iets achter de hand hebt. De maandelijkse kosten hoeven niet zo super duur te zijn. Ligt er ook aan wat je wilt gaan doen. Als je geen wedstrijden wilt rijden/ allerlei supplementen wilt voeren/een trailer in bezit / het duurste tuig wilt etc. scheelt het al veel. Ik ben een fulltime student en werk 20 uur in de week. Mijn stalgeld kost 200 euro, hier zit alles bij. In het begin waren de aanschaf kosten even groot, een zadel, hoofdstel, dekens etc. Maar met deze dure artikelen moet je wel even een tijd kunnen doen. De hoefsmid komt om de 8 weken, dit kost mij 50 euro. Dus 25 euro per maand. De jaarlijkse enting stelt niet veel voor, dat is maar 1x per jaar. In principe kost mijn paard dus 225 euro per maand. Ik geef er meer aan uit omdat ik graag nieuwe spullen koop, maar met dit bedrag kun je het doen. Je moet dus deze maandlast kunnen dragen (maar sommige geven dit alleen al uit aan ieder weekend stappen/zuipen/uit eten, dus het is ook een beetje waar je voor kiest), en wel een goede pot achter de hand hebben.

Mee eens! Ik heb mn pony thuis staan, met een uitloopstal. Staat 24/7 buiten en snachts mogelijkheid om binnen te staan, maar ze staat meestal buiten. Hoef dus bijna nooit uit te mesten en niet vaak bodembedekking te kopen. 2x per dag hooi, de rest van de dag gras in t weiland. Is gewoon een recreatieve haflinger dus heeft ook niet veel extras nodig.. Jaarlijkse inenting stelt niet veel voor, en ontwormen vind ik ook meevallen. Hoefsmid is dan iets duurder, maar is ook te overzien. Zadel, dekens etc zaten er allemaal bij toen we haar kochten. In principe betalen mn ouders alles, behalve als het iets is wat ze niet perse nodig heeft, zoals dekjes ofzo.
Maar zorg er inderdaad voor dat je iets achter de hand hebt, de mijne is al een tijdje kreupel en heb al redelijk wat dierenartskosten gehad in dit half jaar en voer haar nu een voedingssupplement bij. Dan wordt het allemaal wel iets duurder...
In principe kan ik mijn pony dus ontzettend goedkoop maar toch goed verzorgen/onderhouden, maar dat ligt ook aan het feit dat wij thuis er de ruimte voor hebben (en dua al geen stalling hoeven te betalen) en dat ze een uitloopstal heeft (en dat ik dus weinig kwijt ben aan voer/bodembedekking).
Zorg er goed voor dat je geld achter de hand houdt voor plotselinge hoge dierenartskosten oid! En het hangt ook echt af wat voor paard je wil en wat je er mee wil doen. Ga je de sport in met een paard die je op een pensionstalling hebt staan dan ben je veel meer kwijt dan wanneer je een recreatief ponytje bij je in de achtertuin hebt staan bij wijze van spreken ;p

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 08:56

Ik vind het heel goed dat je er nu zo over nadenkt hoor, TS. Je gaat nog zeker vier jaar sparen, begrijp ik. Dus die tijd kun je gebruiken om lekker te verzorgen, te rijden, te leren en geld te verzamelen ;)
Een verzorgpony is inderdaad een heel goed plan, daar leer je erg veel van en zo begin je meer voorbereid aan een eigen pony. Zelf heb ik mijn droom pas op 42 jarige leeftijd kunnen waarmaken, maar ook zolang wachten was het waard! Maak geen haast, bereid je goed voor en als het echt goed kan en je hebt een spaarpot en goede hulp achter de hand, dan zou ik zeggen: ga er voor!

Cassidy, het lijkt me vreselijk wat jij meemaakt met je paarden en de onmogelijke keuzes die je moet maken. Ik kan me voorstellen dat je mensen wilt waarschuwen voor de onverwachte dingen die kunnen gebeuren. Maar die dingen kunnen altijd gebeuren, al heb je een spaarpot en alles zit mee als je er aan begint. Dat heb jij zelf gemerkt. Niemand zou ooit meer een paard (of hond, of kind, of...) kunnen 'nemen' als je zo denkt. Risico's horen bij het leven. We kunnen alleen maar heel goed nadenken en ons voorbereiden voor we ergens aan beginnen, ontzettend ons best doen en dan hopen dat we geen ongelooflijke pech krijgen onderweg. In ieder geval wens ik je sterkte in je situatie.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:29

Wat ik veel lees is dat men hard gaat sparen voor een paard....

Echter ben ik van mening dat je beter kunt investeren. Zorg ervoor dat je ervaring op doet en blijf zoeken naar alles wat je kunt leren.
Vraag of je op een kliniek mag kijken bijv. Dan leer je anders naar paarden kijken. Ga kijken bij de keuringen van kwpn of en andere rassen.
Kijk bij privé lessen van anderen en leer daarvan.
En vooral, kies voor priveles.

Hierdoor is de kans dat je een fout maakt bij het kopen van je eerste paard kleiner wordt. Ook wanneer je meer ervaring hebt, heb je meer keuze in paarden.
De gezonde brave paarden zijn gewoon harstikke duur en wanneer je weinig ervaring hebt, zijn dat wel degene die je moet kiezen.

Succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:47

OPG -> YRT

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:58

Ik heb sinds een paar jaar een eigen pony, ik onderhoud haar en mezelf met al het geld dat ik verdien en dat valt soms niet mee. Maar ik heb er, misschien impulsief en misschien lichtelijk gemanipuleerd ("ze gaat naar de slager, of jij wilt ervoor zorgen"), voor gekozen om mijn verzorgpony over te nemen. In die tijd heb ik niet goed nagedacht over de kosten... Maar tot nu toe gaat het goed! Ik woon in Amsterdam op "kamers", pony is gezond en komt niks te kort en ik heb af en toe tijd om wat leuks te doen voor mezelf! Maar ik zie naar mijn pony gaan, ook als iets voor mezelf doen. Ik vind het gewoon leuker dan uitgaan.
Als ze nu iets gaat mankeren, weet ik niet hoe ik dit ga doen, maar zolang het goed gaat, gaat het goed en als het zover is, zie ik het wel. Ik probeer te sparen en heb een maximum gesteld voor de kosten die voor een ziekte oid zouden komen... Pony is niet te verkopen en ik wil ook niet dat ze doorverkocht blijft worden, dus ze blijft bij mij tot het klaar is (of iemand die haar kent, wil haar een kans geven, dan zou ik het wel doen denk ik).

TS, als jij van te voren een potje kunt opbouwen en misschien mensen in je omgeving hebt die eventueel kunnen bijspringen als dat nodig is, waarom niet ;) Als je van te voren alles zeker zou weten, zouden er weinig mensen zijn die een paard kopen denk ik!
Laatst bijgewerkt door purple op 30-12-14 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:59

Cassidy schreef:
Moos99 schreef:
Dan vraag ik me af wat jouw boodschap is in dit topic, want het komt over als "koop nooit een paard, daar ga je spijt van krijgen." De situatie waar jij in zit, is de worst case scenario. Dan zou je zoveel dingen moeten laten, want er kan van alles gebeuren.

Nogmaals, het staat iedereen vrij om zijn eigen ervaringen op te doen.
Ik probeer mensen te bewaren voor fouten, moet ik eigenlijk niet doen.
Iedereen mag zijn eigen ervaringen opdoen.
Ik het geval van een paard heb je echter uiteindelijk ook nog te maken met dat dier. Die de noodzakelijke verzorging moet ontberen omdat eigenaar zich gek heeft laten praten door mensen op Bokt, dat je vooral lekker je gang moet mogen gaan....

Helemaal mee eens Cassidy. Het het kopen / hebben / verzorgen van een paard wordt mi flink onderschat.

Hoe staat het met de basiszorg voor het dier? Tandarts, hoefsmid, evt. osteo of fysio, jaarlijks bezoek zadelmaker / passer, rijlessen. Je kunt wel geen ijzers of supplementen willen maar stel dat het dier in kwestie het allemaal nodig heeft?

Inderdaad sneeuwpop, investeren in jezelf en dat is uiteindelijk ook voor je paard / pony.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:54

Het hebben van een paard qua tijd wordt onderschat. Ik denk dat als je je inleest en je informeert hier en daar je wel kan gaan bedenken wat je per maand nodig zou hebben, maar het voldoende tijd investeren kan nog wel eens een punt zijn.
Ik zeg nu als mijn paard er om een of andere rede niet meer zou zijn dan zou ik er geloof ik niet meer aan beginnen.
Ik zou op zoek gaan naar iemand die een verzorgster zou zoeken voor een paar dagen in de week en lekker de sores aan iemand anders overlaten. Ik ben voor mijn werk op stal om te voeren en na mijn werk om te rijden en te verzorgen. Ik werk 40 uur en dan door de week gemiddeld 2,5 uur op stal en in het weekend nog een beetje meer. Mijn paard een " dagje vrij " geven is not done voor mij , ondanks dat ze in een inloopstal staat met een paddock.
Vakanties altijd maar hopen dat het in te vullen is dat iemand je paard kan doen...een partner die het niet zo geweldig vindt dat je zelf bijna een half paard bent. Hahaha.....

Mijn idee zou zijn lekker op zoek naar een leuk verzorg diertje en als je alles nog zo leuk vindt komt dat paard er heus wel.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:02

Jadybabe schreef:
Het hebben van een paard qua tijd wordt onderschat. Ik denk dat als je je inleest en je informeert hier en daar je wel kan gaan bedenken wat je per maand nodig zou hebben, maar het voldoende tijd investeren kan nog wel eens een punt zijn.
Ik zeg nu als mijn paard er om een of andere rede niet meer zou zijn dan zou ik er geloof ik niet meer aan beginnen.
Ik zou op zoek gaan naar iemand die een verzorgster zou zoeken voor een paar dagen in de week en lekker de sores aan iemand anders overlaten. Ik ben voor mijn werk op stal om te voeren en na mijn werk om te rijden en te verzorgen. Ik werk 40 uur en dan door de week gemiddeld 2,5 uur op stal en in het weekend nog een beetje meer. Mijn paard een " dagje vrij " geven is not done voor mij , ondanks dat ze in een inloopstal staat met een paddock.
Vakanties altijd maar hopen dat het in te vullen is dat iemand je paard kan doen...een partner die het niet zo geweldig vindt dat je zelf bijna een half paard bent. Hahaha.....

Mijn idee zou zijn lekker op zoek naar een leuk verzorg diertje en als je alles nog zo leuk vindt komt dat paard er heus wel.

Inderdaad. En wat denk je als ze ziek zijn? De zorgen. 3x per dag er naar toe, weken niet rijden bijv. Het hoort er allemaal bij.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:03

Jadybabe, ik heb ook dat idee. Na deze weet ik niet of ik nog een andere zou willen ;)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:07

Met dat ziek zijn heb ik toevallig lekker lopen tobben de afgelopen weken, van kreupel naar spierbevangen naar een fractuur aan haar hoofd en nu weer mok......van het geld dat ik kwijt ben aan de DA had ik heerlijk op een zonnig eiland kunnen zitten :+

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:47

Hoeveel tijd je aan je paard kwijt bent is ook afhankelijk of je paard in volpension staat. Ik kan (bij wijze van) een maand niet naar mijn paard gaan en dan weet ik dat ze buiten staan in de groep, genoeg eten krijgen en alles wordt uitgemest. Mijn staleigenaresse zal altijd appen als ze iets vreemds ziet, en houdt alles wat dat betreft goed in de gaten. Natuurlijk komt het nooit voor dat je 2 weken niet gaat, maar stel het is nodig, is dat geen probleem.

Idd, als je paard ziek is en bijvoorbeeld medicijnen nodig heeft zul je vaker moeten gaan. Ik en mijn moeder kunnen dit dan gelukkig samen doen. en heb ook altijd stalgenoten die willen inspringen indien nodig.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:10

Een paard houden is zo duur als je het zelf maakt. En in welke omgeving je het paard stalt. Op mijn piek had ik er vier en nu nog maar één. Geen gekke dure spullen en geen luxe stal, dan is het best te doen. Maar de meeste mensen willen graag dure spullen, een binnenbak en noem maar op; dan tikt het maandbedrag snel aan.

Het afgelopen jaar heb ik heel veel geld aan de paarden uitgegeven en veel verlies gedraaid, ééntje heb ik professioneel in laten rijden (toen ik geen klik met haar bleek te hebben heeft een vriendin haar overgenomen dus dik verlies) en mijn eerste zelfgefokte pony bleek een auto-immuun aandoening te hebben waar ze na een jaar dokteren (en geld uit geven aan extra voer, dierenartsen en uiteindelijk twee opnames in de kliniek) toch aan overleden is.

Eerlijk is eerlijk, ik had dat eerste paard al veel eerder weg moeten doen en mijn pony al veel eerder in moeten laten slapen. Dat had me dan een paar duizend gescheeld. Maarja, het zijn toch je huisdieren hé en dan probeer je toch te redden wat er te redden valt.

Als je wat harder en eerder de slager belt dan de dierenarts belt kan het best een stuk goedkoper allemaal. Maar dat ben ik niet :D .

isabella_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 02:26

Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties allemaal! Hier kan ik heel wat mee en even over @Cassidy ik wil graag dat jij je discussies even ergens anders houd, ik wil graag alleen antwoorden op mijn topic waar ik wat aan heb.. x

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 03:10

als iemand wat vraagt/ post krijg je laatste jaren alleen maar gezever en gezeur en eindeloze discussies....

dat terzijde...
Er is al veel genoemd waar rekening mee te houden en ja, geld is enorm belangrijk.
Financieel is het inderdaad een zware dobber, dat is het hebben van een auto voor veel mensen al en ga zo maar door... 'wat als' ... tja, wat als je morgen onder een auto loopt, als men zo moet leven kun je beter al de begrafenisondernemer gaan bellen dat je eraan komt ;-).
Mijn leven is niet over rozen gegaan, ik ben 40 en 2 paarden aan huis. Ook wij zijn niet schatrijk en soms houd ik ook even mijn adem... hoewel mijn man toch ver boven modaal salaris heeft en we 2 inkomsten hebben.
We gaan nooit op vakantie/ uit eten. Kleren alleen wat we echt nodig hebben maar de dieren hebben alles ;-).

Zorg inderdaad dat je ruim spaart, echt heel zuinig kunt leven, een goede buffer hebt en bid heel veel ;-).
Mij kosten mijn 2 paarden aan huis nu :
Hooi onbeperkt/stro per maand : ongeveer 100 euro
luzerne/ pavo brokje in de winter/ worteltjes/ appeltjes : zo'n 30 euro schat ik
Hoefsmid elke 6 weken, 's winters elke 8 weken: 60 euro , dus zeg 30 euro per maand
ontworming, inenting etc : reken eens 20 euro per maand apart leggen

Helaas ben ik "veel geld" kwijt aan eczeemdekens, Derfen om in te smeren, spray's en andere vliegenwerende opties voor mijn eczeempaard. Daarbij zijn het 2 slopers die een leren halster zelfs kapot krijgen in 1 dag... dus halsters vliegen er hier soms ook enorm hard door ( met een top van 14 per jaar hihi).

Dus voor zo'n 200 euro heb ik ze aan huis, dan reken ik niet extra water, aanleg/ onderhoud weide. Als je ergens een weide / stal moet huren reken op zo'n 250 euro per maand plus de kosten hoefsmid etc...

Begin aanschaf ben je het meeste kwijt. Dan gaan we ervanuit dat je paard niet met langdurige blessures of operaties krijgt te maken.

Kun je misschien eens met mensen met eigen paarden dagen meelopen in vakanties? Dat je eens ziet wat erbij komt kijken en wat je ervoor moet over hebben?
Beste blijft toch een verzorgpaard waar je consequent voor moet zorgen.
Hoewel ik in mijn pubertijd altijd een paard wilde, verzorgpaarden had, wist ik nog niet wat een eigen paard echt in hield, pas toen ik ze zelf had, toen was ik al tegen de 30 ;-).
Je mag mij altijd vragen stellen pb :-).
Fijn dat je kunt sparen voor een droom! En ik zeg, volg je droom, leven duurt maar even, geniet ervan en maak er het beste van, mits met gezond verstand.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:37

Ik ben nu al maanden zoet met een ernstige peesblessure. Veel zorgen, 2x pd stappen en flinke vee-artskosten, niet rijden voor zo'n jaar. En toch....mocht het toch niet goedkomen met onze lieve merrie dan komt er evengoed weer een ander paard hier.
Ik zie het dus helemaal niet zo negatief. Ja, het kost veel tijd en geld, maar dat is het voor mij gewoon waard: ik vind het heerlijk!
De merrie staat op een pensionstalling en die kost alleen zo'n 325,- euro in de maand. Dat is gewoon wat je betaald in de randstad voor wat voorzieningen als binnenbak, Z formaatbuitenbak, stapmolen, overdag buiten kunnen staan en uitrijmogelijkheden. Uiteraard kan dat ook goedkoper, maar onder de 250,- hier een stalling met goede (buiten) rijbak vinden is zo goed als onmogelijk.