Paard Inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:44

JudArthos schreef:
Niemand zegt dat ze er niet op mag rijden, alleen dat het verstandig is om er les/begeleiding bij te hebben

Dit zal toch een eeuwige strijd blijven. Maar iedere 15e jarige beweerd verder te zijn dan hun leeftijdsgenootjes.

Wij krijgen vervolgens te horen dat ze dit al verwacht hadden en bokt altijd zeurt, mee gaat in de menigte..

Echter lezen ze niet goed en is hier niemand die negatief doet naar de TS, maar alleen adviezen krijgt om te gaan lessen..

Maar dat noemen ze zeuren en word je verwezen naar kleine lettertjes in een profiel

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:47

Je moet ergens beginnen, je moet toch leren van het paardrijden. Dit is juist de kans het goed te gaan leren, ik wens jullie samen dan ook veel plezier. Leeftijd zegt helemaal niks hoor.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:04

Ik heb in mijn ponytijd heel wat geprutst en meestal ook zonder begeleiding en toezicht. Mijn ouders hadden geen interesse in paarden dus wisten niet waar ik mee bezig was en er was geen internet dus ik kon de benodigde info niet ff snel googlen. Ooh en ik had ook geen cap en bodyprotector := Desalniettemin hebben alle pony's het overleefd en leefden nog lang en gelukkig. En ik, ik ben er heeeeeeel wijs van geworden.

@ts, ik zou gewoon eens aan de eigenaar vragen of hij kan helpen. De andere pony heeft immers ook 'leren' springen. En wat heb je aan hindernismateriaal?

_black_rose_

Re: Paard Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:04

en anders zou je even kunnen kijken voor wat emmers, wat bezemstelen en dat soort dingen, daarmee kun je ook het springen oefenen.

verder zou ik voor dat doorrijden steeds in de gaten houden dat je zo zachte mogelijke hulpen geeft en die opbouwt. dan leer je de pony direct om op hele fijne signalen te reageren:)

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 14:13

Ik heb 2 staanders en 5 balkjes... meer niet

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:24

Denk dat iedereen hier in de herhaling valt. Ik ook. Maar een paard/pony die nog maar 4 maanden onder het zadel loopt is nog lang niet toe aan springen.

@ TS zoek aub hulp hierbij. Dat is voor jouw en de pony/paard beter. Jullie leren er beide van.

Een paard/pony die zo kort onder het zadel is is nog druk bezig met zijn/haar balans te vinden.

Hier iemand die al redelijk wat paarden heeft beleerd. En wij gaan hier de eerste maanden alleen maar bezig zijn met het paard zijn of haar balans te laten vinden onder het zadel. Er een stuur opzetten en zorgen dat hij of zij de beenhulpen snapt. Het ene paard of pony kun je natuurlijk niet met de ander vergelijken. Maar neem maar van mij aan dat de meesten daar wel een half jaar voor nodig hebben. En sommigen dus zelfs nog wat langer.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:18

Eens moet de eerste keer zijn! De mensen die zoveel paarden hebben ingereden zijn ooit ook bij nul begonnen. En daarbij kun je nog zo'n goeie begeleiding hebben, maar dat zegt ook niet alles. Volgens mij hebben we hier ook te maken met een lief paard van een zorg boerderij die waarschijnlijk al heel wat gewend is en geen gigantisch druk paard wat bedoeld is voor de hogere dressuur of springsport.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:47

Nini1992 schreef:
Eens moet de eerste keer zijn! De mensen die zoveel paarden hebben ingereden zijn ooit ook bij nul begonnen. En daarbij kun je nog zo'n goeie begeleiding hebben, maar dat zegt ook niet alles. Volgens mij hebben we hier ook te maken met een lief paard van een zorg boerderij die waarschijnlijk al heel wat gewend is en geen gigantisch druk paard wat bedoeld is voor de hogere dressuur of springsport.

tuurlijk is iedereen bij 0 begonnen maar de mensen die bij 0 begonnen zijn en nu al jaren verder geven TS wel goeie en duidelijke tips en advies, of iedereen nou in herhaling valt of niet. er moet tenslotte altijd kundig met een paard om gegaan worden of je nou bij 0 begint of al jaren ervaring hebt. ik zal niet zeggen dat onder goeie begeleiding je niet van het paard af gegooid kan worden want daar gaat het niet om. maar het gaat wel om de kleine foutjes en details waar alleen iemand met ervaring je bij kan begeleiden wanneer je zelf nog niet goed genoeg kan rijden. en dat bedoel ik helemaal niet gemeen maar als ik foto's van TS zie dan is ze helaas nog niet zo ver dat ze dit zonder begeleiding kan doen.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 06:34

Wwijk23 schreef:
Nini1992 schreef:

tuurlijk is iedereen bij 0 begonnen maar de mensen die bij 0 begonnen zijn en nu al jaren verder geven TS wel goeie en duidelijke tips en advies, of iedereen nou in herhaling valt of niet. er moet tenslotte altijd kundig met een paard om gegaan worden of je nou bij 0 begint of al jaren ervaring hebt. ik zal niet zeggen dat onder goeie begeleiding je niet van het paard af gegooid kan worden want daar gaat het niet om. maar het gaat wel om de kleine foutjes en details waar alleen iemand met ervaring je bij kan begeleiden wanneer je zelf nog niet goed genoeg kan rijden. en dat bedoel ik helemaal niet gemeen maar als ik foto's van TS zie dan is ze helaas nog niet zo ver dat ze dit zonder begeleiding kan doen.

Ik verwacht alleen dat de kleine details er niet toe doen. Het gaat om een paard van een zorgboerderij. Paarden die vaak hun hele leven op dezelfde plek staan en daarbij mensen een paar rondjes op hun rug dragen en geen moeilijke oefeningen hoeven doen.

Daarnaast misschien niet echt handig van TS om te vragen om adviezen en deze vervolgens niet echt serieus te nemen. Met begeleiding is altijd beter. :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:37

@ Nini992 Bij het beleren tellen de kleine details altijd. Maakt niet uit of het paard/pony bedoelt is voor de sport of voor de recreatie.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:32

Nina1992

Details zijn belangrijk voor de toekomst van het paard. Niet alleen voor eventuele verkoop of t werk wat hij moet doen maar details zijn er voor om te zorgen dat het paard lichamelijk niet vast loopt. Jou reactie zegt me ook dat jij zelf geen ervaring hebt met in-door rijden van paarden en dat geeft verder niet maar sommige dingen kan je dan beter niet zeggen. Bepaalde oefeningen die gewoon aangeleerd moeten worden om het aard los door het lichaam te kunnen laten lopen zijn (gezien het profiel en meerdere foto's van TS op topics) niet voor TS in der eentje weg gelegd, laat staan dat ze nu al aan springen denkt.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:20

Ik heb inderdaad niet veel ervaring maar vind zelf details niet het belangrijkste en zeker niet bij een paard wat lekker een rondje moet kunnen lopen maar geen oefeningen en dergelijke hoeft te doen. Een paard wat gewoon stap draf en galop moet kunnen en verder weinig doet komt naar mijn inzien niet zomaar vast te zitten. Maar ik zal het blijkbaar wel mis hebben...

Daarbij kan je nooit oordelen van foto's denk ik. Maar ja wie ben ik..

Exit: geen ervaring in opleiden in de sport, maar wel wat met een paard wat alleen maar wat rustige rondjes hoeft te lopen wat hier denk ik van toepassing is.
Daarnaast denk ik dat mijn idee van details anders is..

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:47

Nini1992 schreef:
Ik heb inderdaad niet veel ervaring maar vind zelf details niet het belangrijkste en zeker niet bij een paard wat lekker een rondje moet kunnen lopen maar geen oefeningen en dergelijke hoeft te doen. Een paard wat gewoon stap draf en galop moet kunnen en verder weinig doet komt naar mijn inzien niet zomaar vast te zitten. Maar ik zal het blijkbaar wel mis hebben...

Exit: geen ervaring in opleiden in de sport, maar wel wat met een paard wat alleen maar wat rustige rondjes hoeft te lopen wat hier denk ik van toepassing is.

ik kan hier een hele uitleg gaan doen van hoe het werkt en hoe, wanneer en waarom een paard vast kan komen te zitten in en in welke delen van het lichaam door welke redenen. maar dat typwerk bespaar ik mezelf. ik kan alleen maar zeggen... bestudeer eerst wat boeken en doe voldoende ervaring op en dan kan je er ook over mee praten.

wat foto's betreft...als op praktisch elke foto wel wat aan te merken is kan je daar echt wel het niveau van iemand uithalen want niet elk moment kan je op "een slecht foto moment" schuiven. nogmaals het niveau van TS geeft niks en haar doorzettingsvermogen siert haar enorm maar dit is geen klusje voor TS en zeker niet zonder begeleiding. daarbij kan ik uit de woorden van TS ook opmaken dat ze niet heel goed weet wat ze doet.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:53

Wwijk23 schreef:
Nini1992 schreef:

ik kan hier een hele uitleg gaan doen van hoe het werkt en hoe, wanneer en waarom een paard vast kan komen te zitten in en in welke delen van het lichaam door welke redenen. maar dat typwerk bespaar ik mezelf. ik kan alleen maar zeggen... bestudeer eerst wat boeken en doe voldoende ervaring op en dan kan je er ook over mee praten.

wat foto's betreft...als op praktisch elke foto wel wat aan te merken is kan je daar echt wel het niveau van iemand uithalen want niet elk moment kan je op "een slecht foto moment" schuiven. nogmaals het niveau van TS geeft niks en haar doorzettingsvermogen siert haar enorm maar dit is geen klusje voor TS en zeker niet zonder begeleiding. daarbij kan ik uit de woorden van TS ook opmaken dat ze niet heel goed weet wat ze doet.

Ben benieuwd wat voor ervaring jij dan hebt als je het allemaal wel weet..
Maar ik hou er verder over op.
Wat betreft de foto's.. ik heb maar 1 foto gezien

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:54

Wwijk23 schreef:
Nini1992 schreef:

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:57

[/quote]

wat foto's betreft...als op praktisch elke foto wel wat aan te merken is kan je daar echt wel het niveau van iemand uithalen want niet elk moment kan je op "een slecht foto moment" schuiven. nogmaals het niveau van TS geeft niks en haar doorzettingsvermogen siert haar enorm maar dit is geen klusje voor TS en zeker niet zonder begeleiding. daarbij kan ik uit de woorden van TS ook opmaken dat ze niet heel goed weet wat ze doet.[/quote]

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.[/quote]

Ik heb andere ervaringen als jullie maar wat ik al zij wie ben ik..

Beetje off topic trouwens ook..

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:01

elk paard heeft een goede training nodig ongeacht het werk wat het dier moet verrichten.
Dus ook al is het een rondje hobbelen in de bak, een paard moet in conditie gehouden worden en de spieren moeten op de juiste manier getraind worden.
Doe je dit niet dat krijg je een paard dat vast komt te zitten en daardoor allerlei blessures oploopt.
Dus ook een paard dat weinig hoeft te doen moet de goede basis en training krijgen.
En wwijk heeft meer ervaring dan de meeste mensen hier die er meer van af weten dan jij blijkbaar nini.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:05

meisje2000 schreef:
elk paard heeft een goede training nodig ongeacht het werk wat het dier moet verrichten.
Dus ook al is het een rondje hobbelen in de bak, een paard moet in conditie gehouden worden en de spieren moeten op de juiste manier getraind worden.
Doe je dit niet dat krijg je een paard dat vast komt te zitten en daardoor allerlei blessures oploopt.
Dus ook een paard dat weinig hoeft te doen moet de goede basis en training krijgen.
En wwijk heeft meer ervaring dan de meeste mensen hier die er meer van af weten dan jij blijkbaar nini.

Ik ben heel benieuwd naar die ervaring. Begrijp niet helemaal waar deze aanval plots vandaan komt, ieder mag z'n mening hebben toch?! Dat je het er niet mee eens bent is een tweede.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:06

meisje2000 schreef:

Ergens snap ik je standpunt wel. En inderdaad een paard moet juist getraind worden.
Maar je laatste zinnen vind ik nogal overbodig.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:41

Inrijden/doorrijden gaat soms niet zonder slag of stoot heb je ook wel even goed gevraagd of die ''boer'' een AVP of AVB heeft?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:47

nina1992

je mag het best weten waar mijn ervaring vandaan komt en hoe ik het allemaal weet.. kom maar via PB dan leg ik het je graag uit, ik heb geen zin om het openbaar te doen omdat ik niet opschepperig over wil komen. echter ondanks alle ervaringen en studies wil het niet zeggen dat ik overal zelf uit kom. ik beleer regelmatig paarden met begeleiding omdat ik het ook niet alleen af kan of de mening en kunde van een ander nodig heb en hier schaam ik me ook niet voor hier kan ik alleen maar beter van worden. waar wij het over hebben is voor mij "basis" iets wat ik als eerst in de begin jaren al geleerd heb vandaar dat ik er ook niet vanaf ga wijken. en let wel... dit is totaal niet om je aan te vallen hoor.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 06:34

Je wilt weten waar ik mijn ervaring vandaan haal, bij mij en mijn vorige paard.
Ik heb zelf de fout gemaakt om mijn paard niet goed te rijden toen ze jonger was (en ik ook dus) mede door verkeerde begeleiding.
Mijn paard zat vast was niet te sturen drukte haar rug weg gooide haar hoofd omhoog.
Met andere woorden ik reed haar op de verkeerde manier.
Ik heb daar van geleerd en heb andere instructie gezocht die wel keek naar spieren loswerken en de juiste basis er in.
En weet je ik heb mijn paard gekocht destijds als veulen zijnde want ik wist het wel, maar god wat ben ik wakker geschut.
Ik heb haar niet zelf beleerd dat heb ik laten doen en dat was puur van uit rust en basis maar ik heb zelf lopen aankloten en het heeft heel erg lang geduurd voor zij weer helemaal los kon laten en weer fijn en soepel door haar lijf liep.
Wat ik dus in mijn vorige post dus ook al zei en wat misschien aanvallend over komt, elk paard in welke discipline dan ook heft de juiste basis nodig om het lichaam soepel en fit te houden. En als mensen dan gaan zeggen het is niet nodig dan kan ik soms inderdaad raar uit de hoek komen.
Maar dit is dus mijn ervaring met geen basis en begeleiding hebben op een groen paard

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 06:44

Ga hier niet aan beginnen zonder goede begleiding!
Ik ben een maand geleden aan zo'n zelfde avontuur begonnen, namelijk een ingereden paard gekocht. Maar nog zeker niet doorgereden.
Zelf merk ik hoe belangrijk het is dat je geen fouten maakt, die zijn snel gemaakt.
Ga begeleiding zoeken voor ongv. 2 keer in de week. Iemand die ervaring heeft met jonge paarden en die daar jou bij kan helpen.
Verder is springen nu nog helemaal niet mogelijk, het paard kan nog niets en je wilt al gaan springen. Laat die hindernissen nog eens een jaar in de kast staan en begin bij een goede basis. Als dat prima gaat en je kan en b proefje lopen met mooie punten dan kan je aan springen gaan denken.. nu is het daar nog veel ste vroeg voor!

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:28

meisje2000 schreef:
Je wilt weten waar ik mijn ervaring vandaan haal, bij mij en mijn vorige paard.
Ik heb zelf de fout gemaakt om mijn paard niet goed te rijden toen ze jonger was (en ik ook dus) mede door verkeerde begeleiding.
Mijn paard zat vast was niet te sturen drukte haar rug weg gooide haar hoofd omhoog.
Met andere woorden ik reed haar op de verkeerde manier.
Ik heb daar van geleerd en heb andere instructie gezocht die wel keek naar spieren loswerken en de juiste basis er in.
En weet je ik heb mijn paard gekocht destijds als veulen zijnde want ik wist het wel, maar god wat ben ik wakker geschut.
Ik heb haar niet zelf beleerd dat heb ik laten doen en dat was puur van uit rust en basis maar ik heb zelf lopen aankloten en het heeft heel erg lang geduurd voor zij weer helemaal los kon laten en weer fijn en soepel door haar lijf liep.
Wat ik dus in mijn vorige post dus ook al zei en wat misschien aanvallend over komt, elk paard in welke discipline dan ook heft de juiste basis nodig om het lichaam soepel en fit te houden. En als mensen dan gaan zeggen het is niet nodig dan kan ik soms inderdaad raar uit de hoek komen.
Maar dit is dus mijn ervaring met geen basis en begeleiding hebben op een groen paard

Ik had het eigenlijk over de ervaring van wwijk23. Ik begrijp dat je een slechte ervaring hebt gehad en dit met instructie hebt kunnen verbeteren. Ik heb ook nooit gezegd dat ts maar zo wat moet doen, hulp is naar mijn idee altijd handig.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:32

RT-D --> YRT