pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:05

Nee precies. Dan zou ik gewoon lekker doorgaan zoals het gaat. Je hebt toch veel plezier met haar? Ga dan niet beginnen aan allerlei hulpteugels en proberen er een dressuurpaard van te maken. Daar doe je haar en jezelf echt geen plezier mee. Sommige paarden lopen gewoon wat minder nagevelijk. Die van mij is ook niet de makkelijkste. Ik rij ook geen wedstrijden en heb het los gelaten. En geloof het of niet, maar sinds ik er niet meer zo bewust mee bezig ben, gaat ze een stuk beter nageven.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:07

romyloverrr schreef:
Nachtlampje schreef:

Dat herinner je je waarschijnlijk omdat betreffende bokker, hoe lastig ook, dit al veel langer roept en toch blijft rijden op deze pony.

TS, hoe fit je paard ook is, ze is al wel op leeftijd, en dat mag ook best gerespecteerd worden. Zoals je haar in de eerste foto hebt lopen vind ik het er netjes uitzien en is er genoeg ontspanning, alleen voor het plaatje is het kopje niet in de krul. Elk opgewonden paard wil met het hoofd omhoog, wat dacht je van al die strand-race foto's die voorbijkomen op bokt. Hoofd hoog en gaan met die banaan, terwijl ze daarvoor nog netjes op de loodlijn hun dansjes uitvoerden.
Niet met hulpteugels gaan pielen maar lekker blijven rijden en genieten van een ontzettend fitte pony die hopelijk nog lang meegaat!

Ja, ik ben nu 1 a 2 keer per week nog aan het rijden op mijn pony ja.
Op de 1e foto zit ik er niet op. ''in de krul'' is iets heel anders dan lekker over de rug lopen.
Denk je dat ik of mijn broertje haar in de knul wil rijden ofzo?

Jammer dat je zo aanvallend reageert en enkel de negatieve dingen oppikt en niets leest van wat er verder staat. Als je alleen maar mensen wilt die reageren met een voorbeeld van een hulpteugel en niet naar je eigen zit of naar de conditie en leeftijd van je paard moet je hier niets posten meis.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 22:10

Het was echt niet aanvallend bedoelt hoor.
Nu ik die laatste zin weer overlees beself ik dat dat wel zo kan overkomen, excuses daarvoor.

lisaprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:20

Ik heb precies zo'n welsh, ontspannen rijden lijkt onmogelijk maar nu gaat het mij na jaaaren gemakkelijk af.
Heel veel tempowisselingen rijden, zeker in draf. Hiervan wordt ze vlug voor je been en loopt ze goed van achter naar voor. Hierbij wat spelen met je teugels om je paard van voren naar beneden te vragen. En natuurlijk lessen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 22:30

Bedankt voor de tips!
Maar spelen met de teugels daar ben ik niet zo'n voorstander van eigenlijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:00

Ik wou net zeggen, hoe wil je een rustige aanleuning verkrijgen als je speelt met de teugels? Je stimuleert er enkel een valse knik mee, in de krul dus.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 06:56

Het woord aanleuning is een woord dat aangeeft wat er gebeurt.
Het paard "leunt aan".
Het is het paard dus dat iets doet, niet de ruiter.

Een paard neemt aanleuning aan de teugel (dus op het bit, dat stalen ding dat op zijn tong en tandvlees ligt en waarmee het flink pijn gedaan kan worden) wanneer het VERTROUWEN kan hebben in dat bit.

Het is slim eens goed na te denken over.
Hoe vaak wordt een paard gefrustreerd in dat vertrouwen?
Hoe vaak wordt het pijn gedaan in de mond?

Bij een rustige, vriendelijke, intelligente africhting nooit.

Wanneer het in een rustige vertrouwde omgeving is en bereden wordt door een ruiter waar het vertrouwen in heeft dan kan een paard zich ontspannen.
Vertrouwen, rust, ontspanning zijn de eerste punten die in orde moeten zijn voor er aan aanleuning gedacht kan worden.

In vertrouwen en ontspanning zal het zijn rug ontspannen en de hals laten vallen en komt dan in de zacht en soepel weestand biedende ruiterhand terecht.
Wanneer we nu voorwaarts drijven komt het paard aan de teugel.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:01

Als je pony zoals je zegt wel aan het been is. (Wat overigens veel ruiters denken als dit toch niet het geval is, zeker bij pony's en paarden die uit zichzelf graag lopen)

Dan is het dus een probleem met je aanleuning.
Dit is ook heel moeilijk.

Een hulp teugel gaat je daarbij niet helpen, zeker niet een hulp teugel die je in je handen houdt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:08

Als het dier een bitje van 5 mm dik in de mond heeft is dat misschien het probleem, dan steekt ze dr kop omhoog om onder dat schrikdraad uit te komen...

romyloverrr schreef:
Ik rij nu met een bitje van 5 mm namelijk.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 08:21

Nee hoor, omdat ik met zo'n dun bit rijde ga ik er ook heel zacht mee om!
en trouwens: bitloos goet ze het ook (gewoon op de sidepull)
Jammer, als het zoiets maar was maakte het alles een stuk makkelijker.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:26

maj0 schreef:
Raad je toch weer aan om te gaan lessen, blijkbaar heb je het nog niet zo goed onder controle dat je het thuis ook kunt.

hulpteugel lost namelijk het probleem niet op.

Eens.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:34

In vertrouwen en ontspanning zal het zijn rug ontspannen en de hals laten vallen en komt dan in de zacht en soepel weestand biedende ruiterhand terecht.
Wanneer we nu voorwaarts drijven komt het paard aan de teugel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 08:38

bedankt voor de posten Simpelman

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:03

mrie schreef:
Helemaal geen slechte dag gehad... Ik lees ook aan alles dat ze het goed met de pony voor heeft... Hoe lees jij mijn post zeg? Slechte dag gehad?

En ik laat me al helemaal niet door een mupke van 16 de les lezen, kom nou

Ik snap je punt! Dit is namelijk niet het eerste topic van TS met deze pony! ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 11:10

waar doel je op?

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:22

Is dat de pony in je profiel waar je bitloos en zonder zadel mee springt? Want dat vind ik eerlijk gezegt als je goed kijkt geen fijn beeld geven. Bitloos hoeft per definitie niet vriendelijk te zijn als op de verkeerde manier wordt getraind. Eerlijk? Ga eens wat relaxder aan doen met het diertje, ze is dan wel fit maar toch 24 jaartjes. Doe ook eens wat grondwerkoefeningen waarbij ze de rug kan loslaten en ontspannen. Als je dan al rijdt doe gewoon lekker wat gymnasticerende oefeningen en doe rustig aan. Haal iemand bij die jou hierin wat advies kan geven en jou kan ondersteunen. En persoonlijk vind ik een dun bit scherper dan dat je zoals genoemd, een dubbel gebroken kan proberen. Een happy mouth is wellicht een idee. In jouw regio zitten genoeg mensen die je kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:28

Persoonlijk snap ik dan weer niet waarom een pony die bitloos te rijden is ineens met een heel scherp bit gereden moet worden. En dan ook nog een hulpteugel? Lijkt mij dan toch eerder bij de ruiter te liggen.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:30

You hit a point kleiduiker. Ts wat is de redenen dat je switcht? Mss overheen gelezen sorry.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:35

loopt hij bij een andere ruiter wel aan de teugel? Is het medisch wel mogelijk voor hem, heeft hij niet toevallig ergens wat artrose in de rug misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:41

Je roept al een hele tijd dat je niet meer op haar gaat rijden omdat je te groot bent. Dan komt het schapendrijftopic voorbij, waar ik je ook al behoorlijk lang vind ogen. En nu wil je je pony nageeflijk rijden? Waarom? Je broertje zal er echt niet minder plezier aan beleven als ze niet nageeflijk loopt.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:13

Dat medische verhaal mis ik hier ook een beetje. Is ze wel nagekijken?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:29

herkenbaar probleem, ik heb ook een dominante merrie, voorheen fokmerrie, die niet makkelijk wil nageven. zij is inmiddels ook al 22 jaar.. op zich is de rug niet doorgezakt (maar de buik wel)... ontspannen is een groot probleem. Ik heb al allerlei hulpteugels geprobeerd, halsverlenger, thiedemann, slof, maar uiteindelijk werkt niets als het beestje zich niet wil ontspannen.

wedstrijden zijn voor ons dus wel lastig wat mijn dochter wel graag zou willen. Maar ik denk dat het er met deze pony gewoon niet meer inzit. gewoon lekker buitenrijden dus maar.

ik weet ook niet wat wijsheid is, gewoon lekker ontspannen met los teugeltje buitenritjes maken en haar op eigen benen laten lopen...

... of toch proberen te dwingen dat hoofd omlaag te brengen (aanleuning/aan de teugel rijden) zodat ze de rug beter gebruikt en de achterbenen beter eronder kan brengen... ik weet niet.

Ik denk ook wel dat (voormalige) fokmerrie's een speciaal soort "onafhankelijk" type paard is wat zich ietsje minder makkelijk laat dwingen... iets meer karakter zeg maar, door het op moeten voeden van veulens... maar goed, dat is mijn gedachtenkronkel er achter.

veel succes en plezier nog met je leuke pony!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:31

BootsScoot schreef:
Is dat de pony in je profiel waar je bitloos en zonder zadel mee springt? Want dat vind ik eerlijk gezegt als je goed kijkt geen fijn beeld geven. Bitloos hoeft per definitie niet vriendelijk te zijn als op de verkeerde manier wordt getraind. Eerlijk? Ga eens wat relaxder aan doen met het diertje, ze is dan wel fit maar toch 24 jaartjes. Doe ook eens wat grondwerkoefeningen waarbij ze de rug kan loslaten en ontspannen. Als je dan al rijdt doe gewoon lekker wat gymnasticerende oefeningen en doe rustig aan. Haal iemand bij die jou hierin wat advies kan geven en jou kan ondersteunen. En persoonlijk vind ik een dun bit scherper dan dat je zoals genoemd, een dubbel gebroken kan proberen. Een happy mouth is wellicht een idee. In jouw regio zitten genoeg mensen die je kunnen helpen.

Het is inderdaad de pony van mijn profiel.
Jongens ik heb al heel veel bitten uitgebrobeerd, uiteraard ook een dubbelgebroken happy mounth.
Allemaal veel te dik voor haar mond!
Natuurlijk is een dun bit sterker, maar wel vriendelijker voor haar mond!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:32

kleiduiker schreef:
Persoonlijk snap ik dan weer niet waarom een pony die bitloos te rijden is ineens met een heel scherp bit gereden moet worden. En dan ook nog een hulpteugel? Lijkt mij dan toch eerder bij de ruiter te liggen.

Normaal rijd ik helemaal niet met een heel scherp bit enkel af en toe met schapen drijven word ze zo enthousiast dat ik even het bit erbijpak. Anders is de hele kudde weg.
En noals daar ook te zien is heb ik op dat bit meestal niet eens contact en rijd ik op de reusriem/.
En ik overweeg een hulpteugel alleen maar.
O, dus omdat ik eerst tuigloos deed rijden en nu volgens jou met een scherp bit rijd ligt het aan mij?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:34

op de rest reageer ik dadelijk!
Ik moet even een paar uurtjes weg!