Eigen pony.. doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:13

Als het niet eerlijk is voor je zus omdat ze evenveel moet krijgen kun je misschien wat afspreken dat jij er voor in de plaats meer in huis doet ofzo?
Hoe zijn andere dingen thuis geregeld, zakgeld, kleedgeld, verjaardagsgeld? Misschien kun je daar nog wat van inleveren en meteen in het potje voor onverwachte dingen steken?

Ik zou het echt zonde vinden als je je droompony moet laten gaan terwijl je ouders er in principe wel achter staan.

Oké, ik ben ruim volwassen en heb nu voor het eerst een eigen paardje gekocht.
Alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen en het doorslaggevende argument was: 'ik krijg meer spijt als ik het nooit geprobeerd heb, dan wanneer ik moet toegeven dat het niet gelukt is'
Gelukkig gaat het tot nu toe prima!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:15

Plan is zo slecht toch niet? Ouders denken mee en kunnen het blijkbaar financieel aan. Denk dat ze hun dochter wel verantwoordelijkheid willen bijbrengen en dat is prima.

Doet me een beetje denken aan mezelf vroeger. Al mijn zakgeld en geld van de tante's verdween in de spaarpot en aan het eind van de maand werd die spaarpot omgekeerd. De helft ging naar de pony en de andere helft werd in twee verdeeld. Ene helft sparen, andere helft was vrij te besteden.

Als ik er nu op terugkijk was dat geld wat mijn ouders terugkregen een druppel op een gloeiende plaat maar ze lieten me zo wel te leren met geld om te gaan.

TS is er nu ook mee bezig en ik denk dat het wel goed gaat komen. Zoals iemand hier al zei: je kan niet met alles rekening houden. Als, als moet een bewustzijn zijn en niet iets wat iemand tegenhoudt want als je geen risico wilt nemen kom je nergens in het leven.

Risico's nemen kan je teleurstellen maar geen risico's nemen kan je heel veel kansen ontnemen.

MiReRe

Re: Eigen pony.. doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:17

Eventueel een betalende bijrijder nemen?
Ook handig om er iemand bij te hebben voor als je het opeens druk krijgt met school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:25

Valt me op dat er mensen zij die zeggen dat dierenartsen de beroerdste niet zijn en altijd wel betalingsregelingen willen treffen. Dat doen dierenartsen echt niet omdat ze daar zo blij mee zijn hoor.
Dierenartsen zijn verplicht een dier in nood te helpen. En ze balen er verschrikkelijk van dat mensen dan vervolgens de rekening niet kunnen betalen. En ik geef ze geen ongelijk.
Als je een dier gaat aanschaffen en al bij voorbaat incalculeert dat je wel een afbetalingsregeling kunt treffen met een dierenarts, dan vind ik dat eigenlijk niet in de haak.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:27

_Zsazsa_ schreef:
Het klinkt alsof je het toch wel gaat doen. Als je er maar rekening mee houd dat als de kosten te hoog worden en je ouders besluiten het toch te duur te vinden en je pony verkopen dat dat nog 10 x meer pijn doet dan hem nu uitzwaaien. Ik ben hier zelfs voor mijn geblesseerde gepensioneerde ruin nog 300,- per maand kwijt als ik het gemiddelde van afgelopen jaar bekijk. Voor mijn sportpaarden dus meer.
Snij jezelf niet in de vingers, en ook je ouders niet door te zeggen dat de kosten meevallen.
Voorbeeldje:
Enten 60,-
Wormkuren voor een jaar: 80,-
Elke 6 weken 30,- bekappen
Stalling per maand..,.?
Tandarts per jaar 100,-
Onvoorziene kosten +- 500,- als er niks erg gebeurd.

Zet alles op papier en reken alles nog eens rustig voor jezelf en ouders na.

Nou, je doet wel heel somber, en ik denk dat je lijstje echt een stuk goedkoper kan.
als je op een pensionstalling staat met meerdere paarden kan je de voorrijdkosten voor het enten delen, ik heb er nooit meer dan 40,- voor betaald.
wormenkuren hoeven alleen als ie ook wormen heeft, mestonderzoekje is ca 20 euro. wormenkuur ook zoiets.
mijn pony hoeft om de 8 weken bekapt, in de winter zelfs langer.
stalling is natuurlijk het duurst, vaste kostenpost.
de tandarts hoeft ook niet elk jaar, om het jaar kan ook prima.

als je nu al iets van 35, per week 'verdient' met oppassen, en 50,- per maand van je zakgeld kan sparen.. dan ben je al heel goed op weg!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:40

Je kunt niet verwachten dat alles meevalt. Ik vind dat paarden wel elk jaar in de mond nagekeken moet worden als ze een bit in hebben. 40,- enten is goedkoop en de hoefsmid is per paard verschillend. De meeste pensionstallen ontwormen elke 3 maanden met vast patroon waar je aan mee moet doen. Ook dat is weer verschillend.
Je kunt beter goed weten waar je aan begint, zeker als ouders zijnde.
Ik geef zelf heel veel les, en ik kan je teveel verhalen vertellen over ouders die zich verkijken en dat alsnog de pony weg moet. Of kinderen die beloven klusjes te doen en te helpen in de kosten en daar na 2 maanden alweer mee ophouden en dat ouders elke week dreigen de pony te verkopen etc.
Mensen vergeten zoveel kosten als bijvoorbeeld zadel nakijken opvullen +- 50,-. Je valt n keer, teugels over het hoofd, pony stapt erop en daar gaat je hoofdstel. Ts is 13 en groeit, wat denk je van cap, laarzen en rijbroeken?
Ik ben niet somber, wel heel realistisch..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:44

Afgelopen jaar heb ik 800 euro aan extra kosten, ziekte overkomt je... Daar kun je niet altijd wat aan doen immers. Dus dat is wel de realiteit als je aan een paard begint, je kan geluk hebben maar als je pech hebt dan loopt het bedrag snel op. Een paard van 500 kilo die medicijnen moet is natuurlijk geen kat van 5 kilo. Daar moet een meisje lang voor sparen. Dan zie ik liever dat een meisje lekker doorspaart nu en het ook kan dragen over een paar jaar. Over 3 jaar heeft ze een prachtige spaarpot immers en heb je geen schulden.

Het viel mij tegen om op jonge leeftijd een eigen paard te hebben (doe het zelf stal dus hard werken :=) , te werken, vriendinnen en school te hebben en mijn ouders vielen de kosten echt behoorlijk tegen.

Persoonlijk zou ik gewoon nooit een schuld willen hebben voor een luxe item, ook niet bij de ouders. Ik heb nu ook een schuld bij mijn ouders en afbetalen valt nu flink tegen door andere tegenvallers en het voelt echt niet goed :n maar ja, het moest omdat wij anders een ingestort dak hadden.

Ik ga zelf liever uit van meer kosten want het valt toch vaak tegen en als het wel meevalt houd je mooi geld over en dat is beter dan andersom en je meer moet bijleggen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:17

Goed zoeken naar een 24/7 buiten mogelijkheid. Zit je incl spaarpotje, inenten, hoefsmid en hooi zo rond de 100 a 150 euro per maand per paard. Ik zie zelf het financiele probleem niet.... Gewoon creatief zijn en blijven

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:56

Scoxx dat bedrag is heel erg onrealistisch.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:27

ik zou het heel erg afraden.

Hoe graag je het ook wilt en hoe graag je ouders willen helpen,
een paard kost vaak veel meer dan je denkt en komen vaak onverwachtste kosten bij.
Daarnaast hebben je ouders dan extra verantwoordelijkheid, wat als er onverwachtse kosten zijn buiten het paard om, zoals kapotte auto.

Mijn merrie heb ik gekocht, kende de eigenaren en de eigenaren kende haar al haar hele leven.
Ze is nooit ziek geweest, maar jammer genoeg kwamen we uiteindelijk voor onverwachtse kosten te staan. Een simpel dierenarts bezoekje is al niet goedkoop en de medicatie al helemaal niet.

Mijn ouders hadden het altijd genoeg geld, maar sinds we een paard hebben moeten we toch goed op de centen letten.

Daarnaast moet je je echt niet vergissen in hoeveel tijd en verantwoordelijkheid een paard kost.
Vakantie word veel moeilijker, je kan niet zomaar zeggen ik heb geen zin of ga iets anders doen, want het paard is afhankelijk van jou. Ik heb voordat ik mijn paarden had altijd bijrijdpaarden gehad maar vergeleken met een eigen paard is dat weinig werk.

Ik vind niet dat je in allerlei bochten moet gaan wringen om het paard te kunnen kopen, als je krap om het geld zit is het gewoon niet eerlijk tegen over het paard. Je kan dan beter het paardje naar iemand laten gaan die er wel genoeg geld voor heeft als er iets gebeurd en alvast gaan sparen voor een eigen paard en de extra kosten. Het is moeilijk maar je moet aan het paard denken en niet aan je zelf

Als laatst heb ik slechte ervaringen met verzekering, zeker met een paard boven de 12 jaar.
Vaak worden er veel kosten niet vergoed of een groot deel niet. Je kan beter elke maand wat aan de kant zetten, maar zelfs dan vind ik het geen slim idee.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:30

@ Scoxx.... mijn paarden staan ook 24/7buiten maar dat bedrag is erg onrealistisch, zeker als je er ook nog hooi en spaarpotje bij rekent. Hoe creatief je ook bent, een paard kost nou eenmaal veel geld.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:38

Ik gok dat je eerder rond de 300 pm zit? Klopt dat ongeveer? :)

Edit: zonder verzekering

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:50

_Zsazsa_ schreef:

Dat bedrag is helemaal niet onrealistisch. Een paard wat 24/7 buitenstaat hoef je alleen in de winter wat bij te voeren Een haflinger kan met weinig toe Dus als je over het hele jaar gerekend een pak hooi per week rekent heb je voor max 20,00 per maand hooi nodig. Smid 1 x per 2 maand is pm 20,00. Wormkuur per maand gerekend € 10,00 Dus dat is per maand € 50,00 vast. Een vrzekering moet je niet doen. Die € 40,00 per maand do je in een potje en dan heb je per jaar €500,00 gespaard voor eventuele DA kosten. Heb je het nodig kun je het gebruiken en anders spaar je het. Bij de verzekering ben je het gewoon kwijt en heb je in 4 jaar al een paard aan premie betaald. Als je ouders het willen moet je het gewoon doen.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:53

300 pm is ook wel veel hoor. Het kan makkelijk voor minder.
Ik betaal 110 voor wei, paddock en inloopstal. Exclusief voer. Exclusief uitmesten.
Voer=hooi en sobere ponybrok.
Doe nu al 3 maanden met een grote baal voor 2 paardjes en een een zak voer.
Ben dus, als je alle kosten, ook vaste DA kosten, per maand omrekent, zo'n 160 euro kwijt. Oh ja, de benzine niet vergeten, dus rond de 200.
Onvoorziene kosten staan op m'n spaarrekening.

300 hoeft dus echt niet.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:04

MiReRe schreef:
300 pm is ook wel veel hoor. Het kan makkelijk voor minder.
Ik betaal 110 voor wei, paddock en inloopstal. Exclusief voer. Exclusief uitmesten.
Voer=hooi en sobere ponybrok.
Doe nu al 3 maanden met een grote baal voor 2 paardjes en een een zak voer.
Ben dus, als je alle kosten, ook vaste DA kosten, per maand omrekent, zo'n 160 euro kwijt. Oh ja, de benzine niet vergeten, dus rond de 200.
Onvoorziene kosten staan op m'n spaarrekening.

300 hoeft dus echt niet.

Ah okee :) ik had pensionstal gerekend waar ik 180,- betaal incl hooi..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:18

betadine schreef:
Knap dat je hier toch om meningen komt vragen TS. Menige tiener zou in jouw plaats gewoon zonder nadenken de pony willen en geen rekening houden met de eventuele extra kosten.
Een eigen pony lijkt in het begin allemaal heel erg leuk, maar eens hij de jouwe wordt verandert het leuke al snel in een zwaar te dragen verantwoordelijkheid. Ik kreeg zelf op jonge leeftijd mijn eerste paard en was daar toen eigenlijk nog niet aan toe. Het is handig als je ouders ook veel met paarden bezig zijn maar als dit niet zo is wordt dit al snel heel veel tijd die je op bepaalde momenten liever aan studeren en of vrienden zult willen besteden. Een eigen pony is niet 1 of 2x per week naar stal, maar gewoon altijd en niet omdat je het wil, maar omdat het moet. Ik zou in jouw plaats nog even genieten van de verzorgpony's die je mag rijden om zo ervaring op te doen met veel verschillende paarden ondanks dat je dan regelmatig afscheid moet nemen van je favoriete pony. Bespaart heel wat kosten voor je ouders en kun je het rijden beter combineren met je studies en eventuele andere hobbies.

Mee eens!

En vooral ga je niet teveel hechten aan andermans dieren, doe dat maar bij je eigen dier. Gewoon ervan genieten en vriendschap hebben met de paarden. En eens wordt je verzorgpaard en of bijrijpaard verkocht en of verhuisd, dan is dat maar zo......... zo weer een ander verzorgpaard.

En koop zelf een paard als je een baantje hebt rond je 20ste leeftijd. Dan kom je er pas achter wat een tijd en geld erin gaat zitten. Jij bent er verantwoordelijk voor dus je moet er echt elke dag heen ook al staat ie op het land en komt ie niets te kort, toch gaan! Controleren of alles ok is etc.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 10-07-14 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:25

Ik vind veel mensen wel negatief. Ik ken zat mensen bij ons op stal die het niet heel breed hebben ook jongere ruiters. Als haar ouders er achter staan zal het ook wel goed zitten.

Mijn mening is als het echt het paard is voor jou en je zou het kunnen betalen ik zou het gewoon lekker doen als iedereen er achter staat.
En verzekering keert inderdaad altijd nog wel wat uit mijn paard laten nakijken helemaal koste me 160 euro en heb er 120 van terug gekregen via de verzekering.
DA doen vaak ook niet moeilijk over betalen in termijnen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:27

alice0cullen schreef:
Ik vind veel mensen wel negatief. Ik ken zat mensen bij ons op stal die het niet heel breed hebben ook jongere ruiters. Als haar ouders er achter staan zal het ook wel goed zitten.

Mijn mening is als het echt het paard is voor jou en je zou het kunnen betalen ik zou het gewoon lekker doen als iedereen er achter staat.
En verzekering keert inderdaad altijd nog wel wat uit mijn paard laten nakijken helemaal koste me 160 euro en heb er 120 van terug gekregen via de verzekering.
DA doen vaak ook niet moeilijk over betalen in termijnen.

Helaas komt dat ook voor en dan gaan ze zuinig aan doen met de paarden............. bijv. te lang aankijken of een dierenarts nodig is of niet om zoveel mogelijk geld uit te sparen, want ja duur he, dat soort dingen............

Ooit kende ik een geval van iemand die het niet breed heeft, te lang mee gewacht en dan dierenarts toch bij gehaald en dan weer de medicijnen niet kunnen betalen en dus het dier kreeg niet wat het nodig heeft en ging die aanklooien met huis en tuin middelen en met als resultaat blijvend ziek en dat beest eindigde bij de slacht via de handelaar (moest direct wegdoen ivm het nietmeer kunnen betalen). Erg triest dit.

Dit soort dingen gebeuren vaker dan je denkt...........

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:37

Ik vind inderdaad ook iedereen erg negatief, vooral wat betreft de DA kosten Ik heb al 40 jaar een eigen paard en wel 30 jaar meer dan 1. Ik denk dat ik gemiddeld nog geen € 100,- per jaar aan een DA kwijt ben. Ik heb hier 9 jaar een paard in pension, waar tot nu 4 keer een DA bij geweest is. Totaal € 600,00 En ja ik weet het kan anders, maar je hoeft niet altijd het negatieve voor te houden. En BTW er zijn heel veel topics over de kosten van een paard, dus dat hoeft niet allemaal weer opgelepeld te worden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:42

Dat iedereen negatief over doet is alleen maar goed, want men denkt er te licht/ makkelijk over.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:42

pillow schreef:
_Zsazsa_ schreef:

Dat bedrag is helemaal niet onrealistisch. Een paard wat 24/7 buitenstaat hoef je alleen in de winter wat bij te voeren Een haflinger kan met weinig toe Dus als je over het hele jaar gerekend een pak hooi per week rekent heb je voor max 20,00 per maand hooi nodig. Smid 1 x per 2 maand is pm 20,00. Wormkuur per maand gerekend € 10,00 Dus dat is per maand € 50,00 vast. Een vrzekering moet je niet doen. Die € 40,00 per maand do je in een potje en dan heb je per jaar €500,00 gespaard voor eventuele DA kosten. Heb je het nodig kun je het gebruiken en anders spaar je het. Bij de verzekering ben je het gewoon kwijt en heb je in 4 jaar al een paard aan premie betaald. Als je ouders het willen moet je het gewoon doen.

20,- per maand hooi?? In de winter 24\7 buiten moet onbeperkt hooi gevoerd worden om warm te blijven. Niet 2 kleine plakjes per dag! En 24\7 wei, is dus vaak nul faciliteiten. Dat wil je ook niet als je fanatiek rijd. Mijn paarden krijgen hooi van september tot april bijgevoerd voor 100,- per maand en dat is een familieprijs. Miss een goede vraag voor Ts. Waar stal je hem en wat voor faciliteiten wil je graag?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:46

Je moet je niet te veel vastklampen aan het idee dat je pony nooit ziek is geweest...

Mijn Haflinger is nu 11 jaar en heeft nooit wat gehad, tot begin dit jaar hij ineens kreupel liep. Nu was het gelukkig niet zo heel erg en hoefde er geen veearts aan te pas te komen, maar hoe gezond je paard ook is, er kan altijd wat gebeuren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:52

Zsazsa je moet goed lezen €20,00 per maand over het hele jaar gerekend Als hij in de wei loopt hoeft hij geen hooi. Dus kun je in de winter zeg maar (heel ruim) 20 weken dan kun je dik 50 pak opvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 01:08

Wat ook een leuke optie is: neem een baantje en bewaar dar geld bv in een potje voor da kosten. In goed overleg met je ouders en de eigenaar is veel mogelijk. :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 01:13

Er zijn maar weinig plekken waar je echt van april tot september voltijd gras hebt. Maargoed als jullie een 13 jarige aan willen praten dat je voor 100/150,- een paard kunt houden moet je dat zelf weten. Maar ik ken niemand die dat kan. Zeker niet zodra er stalling voer en een rijbak bij komt, waar ik vanuit ga dat ze wel wil.