Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Zsazsa_ schreef:Het klinkt alsof je het toch wel gaat doen. Als je er maar rekening mee houd dat als de kosten te hoog worden en je ouders besluiten het toch te duur te vinden en je pony verkopen dat dat nog 10 x meer pijn doet dan hem nu uitzwaaien. Ik ben hier zelfs voor mijn geblesseerde gepensioneerde ruin nog 300,- per maand kwijt als ik het gemiddelde van afgelopen jaar bekijk. Voor mijn sportpaarden dus meer.
Snij jezelf niet in de vingers, en ook je ouders niet door te zeggen dat de kosten meevallen.
Voorbeeldje:
Enten 60,-
Wormkuren voor een jaar: 80,-
Elke 6 weken 30,- bekappen
Stalling per maand..,.?
Tandarts per jaar 100,-
Onvoorziene kosten +- 500,- als er niks erg gebeurd.
Zet alles op papier en reken alles nog eens rustig voor jezelf en ouders na.
_Zsazsa_ schreef:Scoxx dat bedrag is heel erg onrealistisch.
MiReRe schreef:300 pm is ook wel veel hoor. Het kan makkelijk voor minder.
Ik betaal 110 voor wei, paddock en inloopstal. Exclusief voer. Exclusief uitmesten.
Voer=hooi en sobere ponybrok.
Doe nu al 3 maanden met een grote baal voor 2 paardjes en een een zak voer.
Ben dus, als je alle kosten, ook vaste DA kosten, per maand omrekent, zo'n 160 euro kwijt. Oh ja, de benzine niet vergeten, dus rond de 200.
Onvoorziene kosten staan op m'n spaarrekening.
300 hoeft dus echt niet.
betadine schreef:Knap dat je hier toch om meningen komt vragen TS. Menige tiener zou in jouw plaats gewoon zonder nadenken de pony willen en geen rekening houden met de eventuele extra kosten.
Een eigen pony lijkt in het begin allemaal heel erg leuk, maar eens hij de jouwe wordt verandert het leuke al snel in een zwaar te dragen verantwoordelijkheid. Ik kreeg zelf op jonge leeftijd mijn eerste paard en was daar toen eigenlijk nog niet aan toe. Het is handig als je ouders ook veel met paarden bezig zijn maar als dit niet zo is wordt dit al snel heel veel tijd die je op bepaalde momenten liever aan studeren en of vrienden zult willen besteden. Een eigen pony is niet 1 of 2x per week naar stal, maar gewoon altijd en niet omdat je het wil, maar omdat het moet. Ik zou in jouw plaats nog even genieten van de verzorgpony's die je mag rijden om zo ervaring op te doen met veel verschillende paarden ondanks dat je dan regelmatig afscheid moet nemen van je favoriete pony. Bespaart heel wat kosten voor je ouders en kun je het rijden beter combineren met je studies en eventuele andere hobbies.
alice0cullen schreef:Ik vind veel mensen wel negatief. Ik ken zat mensen bij ons op stal die het niet heel breed hebben ook jongere ruiters. Als haar ouders er achter staan zal het ook wel goed zitten.
Mijn mening is als het echt het paard is voor jou en je zou het kunnen betalen ik zou het gewoon lekker doen als iedereen er achter staat.
En verzekering keert inderdaad altijd nog wel wat uit mijn paard laten nakijken helemaal koste me 160 euro en heb er 120 van terug gekregen via de verzekering.
DA doen vaak ook niet moeilijk over betalen in termijnen.
pillow schreef:_Zsazsa_ schreef:Scoxx dat bedrag is heel erg onrealistisch.
Dat bedrag is helemaal niet onrealistisch. Een paard wat 24/7 buitenstaat hoef je alleen in de winter wat bij te voeren Een haflinger kan met weinig toe Dus als je over het hele jaar gerekend een pak hooi per week rekent heb je voor max 20,00 per maand hooi nodig. Smid 1 x per 2 maand is pm 20,00. Wormkuur per maand gerekend € 10,00 Dus dat is per maand € 50,00 vast. Een vrzekering moet je niet doen. Die € 40,00 per maand do je in een potje en dan heb je per jaar €500,00 gespaard voor eventuele DA kosten. Heb je het nodig kun je het gebruiken en anders spaar je het. Bij de verzekering ben je het gewoon kwijt en heb je in 4 jaar al een paard aan premie betaald. Als je ouders het willen moet je het gewoon doen.