Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:43

demo_love schreef:
Veertje11 schreef:
Ik heb dat ook.
Je bent dan nog wel verdrietig, maar als je hem laat slachten ook.
Slachten vind ik een ondankbare manier om een paard dood te laten maken.
Want anders word hij waarschijnlijk opgegeten
(Krijgt waarschijnlijk half bokt over zich heen...)

Ik ben het daarmee eens. Ik vind slachten respectloos, en je eigen paard opeten of aan je hond voeren al helemaal. Als je er jaren op hebt gereden heb je er toch een band mee, dan hoort hij toch ook bij je gezin?
Nee hoor, gewoon netjes inslapen. Vechten is onzin als je gewoon een goede dierenarts hebt die voldoende toedient.

Fijn, iemand is het met me eens :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:47

Geen ervaring mee persoonlijk maar ik vind slachten meestal vriendelijker dan inslapen. Ken genoeg verhalen van paarden die maar bleven vechten tegen het spuitje en uiteindelijk drie a vier spuitjes nodig hadden, nee dat lijkt me nou echt geen fijn beeld. Vind slachten ook niet ondankbaar of zo. Het is meestal in een keer gebeurd en je kan ook gewoon zelf kiezen of je hem in de supermarkt laat komen of niet.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 20-04-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:48

fourseasons schreef:
Geen ervaring mee persoonlijk maar ik vind slachten meestal vriendelijker dan inslapen. Ken genoeg verhalen van paarden die maar bleven vechten tegen het spuitje en uiteindelijk drie a vier spuitjes nodig hadden, nee dat lijkt me nou echt geen fijn beeld.

Vechten? En ook al deden ze dat hoezo 4 spuitjes??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:50

demo_love schreef:
Veertje11 schreef:
Ik heb dat ook.

Ik ben het daarmee eens. Ik vind slachten respectloos, en je eigen paard opeten of aan je hond voeren al helemaal. Als je er jaren op hebt gereden heb je er toch een band mee, dan hoort hij toch ook bij je gezin?
Nee hoor, gewoon netjes inslapen. Vechten is onzin als je gewoon een goede dierenarts hebt die voldoende toedient.

Maar wat is er dan precies respectloos aan? Als je je paard laat inslapen gaat hij dood maar als je hem naar de slacht brengt gaat hij ook dood. Aan mijn hond voeren of zelf opeten zou ik ook nooit doen en daar krijg ik ook een raar gevoel bij, maar kun je mij vertellen wat er nou respectloos is aan slachten?

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:53

demo_love schreef:
Veertje11 schreef:
Ik heb dat ook.

Daar ben ik het ook mee eens. Ik zou er een vreselijk gevoel bij hebben als ik dacht aan dat mijn paard geslacht zou zijn..en inslapen vind ik nog net iets anders. Slachten op zich vind ik niet erg, maar ik zou het zelf niet doen. Raar eigenlijk...ik vind het alleen niet respectloos, maar meer een beetje apart
Laatst bijgewerkt door nee123 op 20-04-14 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:53

Believe schreef:
demo_love schreef:

Maar wat is er dan precies respectloos aan? Als je je paard laat inslapen gaat hij dood maar als je hem naar de slacht brengt gaat hij ook dood. Aan mijn hond voeren of zelf opeten zou ik ook nooit doen en daar krijg ik ook een raar gevoel bij, maar kun je mij vertellen wat er nou respectloos is aan slachten?

Precies wat ze zegt, je hebt er jaren mee gereden en een band mee, en dan ga je hem laten opeten???
En als je hem niet opeet dan nog respectloos. Dan word hij wel door iemand anders opgegeten.
Als je hem in laat slapen dan heeft hij een fijn leven gehad en is hij dood.
Maar als je hem laat slachten eindigd zijn leven met iets ergs.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:55

Ik ben nooit bij het slachten geweest, maar wel bij het inslapen. 1 keer bij een paard en twee honden. Bij een goede DA worden ze eerst onder narcose gebracht en rustig neergelegd, daarna krijgen ze een laatste spuitje. Mijn merrie is nog jong, maar mocht ik ooit bij de keuze staan, zou ik haar laten inslapen en niet naar de slacht brengen. Eigenlijk vooral zodat ik zelf rustig afscheid kan nemen.
Laatst bijgewerkt door ArankaM op 20-04-14 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:56

ArankaM schreef:
Ik ben nooit bij het slachten geweest, maar wel bij het inslapen. 1 keer bij een paard en twee honden. Bij een goede DA worden ze eerst onder narcose gebracht en rustig neergelegd, daarna krijgen ze een laatste spuitje. Mijn merrie is nog jong, maar mocht ik ooit bij de keuze staan, zou ik haar laten inslapen en niet naar de slacht brengen.

Je hebt gelijk, ik heb het gezien bij 2 katten.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:56

Mijn ervaring met het slachten is dat het net zo respectvol gaat als met inslapen.Het gaat alleen veel sneller.
Nee,met de stelling respectloos kan ik het niet mee eens zijn.

pillow

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:58

Waarom nu weer zo'n topic. Hier zijn al 188 van.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:02

Ik weet dat mensen niet geslacht kunnen worden maar ja vond het wel een goed voorbeeld.

Wat zou je kiezen als je dit voor je ouders zou moeten kiezen:
Ze een prikje krijgen een dood gaan
Of dat ze iets krijgen dood gaan en opgegeten worden
?
Je kiest waarschijnlijk voor het prikje.
Maar bij een paard is het niet. Erg!?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:05

Veertje11 schreef:
fourseasons schreef:
Geen ervaring mee persoonlijk maar ik vind slachten meestal vriendelijker dan inslapen. Ken genoeg verhalen van paarden die maar bleven vechten tegen het spuitje en uiteindelijk drie a vier spuitjes nodig hadden, nee dat lijkt me nou echt geen fijn beeld.

Vechten? En ook al deden ze dat hoezo 4 spuitjes??

Ja, 'vechten' tegen het spuitje, proberen te blijven staan en als ze liggen proberen op te staan. Ken ook iemand die een 'goede da' had en dat paard vocht zelfs tegen het kalmeringsmiddel (geen idee hoe ik het anders moet noemen, ben daar niet zo in thuis). Slachten is echt niet zo wreed als het klinkt. Vooral als je je er wat meer in verdiept. De meeste paarden hebben geen idee wat er gaat gebeuren als ze daar zijn en als ze eenmaal binnen staan is het met een kogel/schock/et cetera gedaan. Ze hoeven ook echt niet per se opgegeten te worden, niet door jou en niet door iemand anders. Bij sommige slachthuizen heb je als het is gebeurd nog de keuze van supermarkt of cremeren. Als ik ooit in een situatie kom waarbij ik moet kiezen tussen inslapen of slachten zou ik slachten kiezen (wel als het paard nog zonder stress en pijn vervoerd kan worden dan).

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:47

Veertje11 schreef:
Ik weet dat mensen niet geslacht kunnen worden maar ja vond het wel een goed voorbeeld.

Wat zou je kiezen als je dit voor je ouders zou moeten kiezen:
Ze een prikje krijgen een dood gaan
Of dat ze iets krijgen dood gaan en opgegeten worden
?
Je kiest waarschijnlijk voor het prikje.
Maar bij een paard is het niet. Erg!?

Verplaats je eens in een paard (prooidier dus). Als jij zou kunnen 'kiezen' tussen langzaam doodgaan, waarbij je lichaam langzaam uitvalt (paard kan niet begrijpen wat er gebeurt, hij weet wel dat hij nu gepakt kan worden door een roofdier zonder ddat hij kan vluchten) of in één keer een pin door je hoofd (gebeurd voordat het paard ook maar iets doorheeft) wat zou jij dan kiezen?
Stop alsjeblieft met mensen te vergelijken met paarden. Paarden zijn prooidieren, mensen roofdieren. Bovendien kunnen paarden niet denken op de manier van mensen.

Áls je al mensen met paarden gaat vergelijken, neem dan deze situatie: (puur hypothetisch natuurlijk :+) iemand gaat je vermoorden (je kunt er niks meer tegen doen) en de moordenaar laat je kiezen: langzaam doodgaan door een spuitje of in één keer met een goed geschoten kogel? Dan kies ik toch echt de kogel.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:58

IK snap beide kanten wel maar zelf zou ik een paard nooit naar de slacht doen brrr, de gedachte al.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:01

Als ik ooit de keuze heb om te laten slachten of afmaken, dan kies ik voor slachten.
Dat gaat snel, geen gevecht nodig, gewoon boem en klaar.
Of ik het vlees op zou kunnen eten van mijn eigen paard: nee.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:06

Ik vind het altijd zo verschrikkelijk hypocriet dat mensen het 'zielig' vinden als hun paardje wat heerlijk op een weiland gestaan heeft opgegeten wordt, maar het biefstukje op hun bord 's avonds dood normaal vinden.
Mijn ervaring met inslapen, bij alle dieren, is slecht. Ik laat ze veel liever slachten.
Het enige nadeel vind ik dat er veeel te weinig gecontroleerd wordt op medicatie die toegedient wordt. Bij bepaalde medicijnen mag het paard nooit geslacht worden en moet dit in het paspoort vermeld worden, maar dit gebeurt veel niet, waardoor deze paarden helaas alsnog voor consumptie naar de slacht kunnen.

Maar voor iedereen die het zielig vind je paard te laten slachten maar vanavond wel lekker een stukje supermarkt vlees op je bordje hebt liggen.. Tja.

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:25

Na wat ik heb meegemaakt aan inslapen, ga ik toch echt voor de slacht. Dit paard liet zich letterlijk neerstorten, ging niet rustig liggen. Maar was vervolgens nog wel bij, trapte nog wat met de benen en keek heel raar uit zijn ogen. Pas na nog een paar spuitjes was hij echt 'weg'.
En wat er daarna met je paard gebeurd bij de rendac.... In Portugal werd er een gat gegraven, paard stond vlak naast, krijgt de spuitjes en valt neer. En wordt vervolgens door de graafmachine het gat in gedrukt. Simpelweg omdat je met de temperaturen daar niet kunt wachten tot een Rendac of iets dergelijks na een paar dagen als je geluk hebt een keer langs komt.

Was heftig om mee te maken, maar wel weer een ervaring rijker. En maakt voor mij des te meer duidelijk dat ik toch liever voor slachten zou gaan.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:31

Mijn lease-paard is naar de slacht gebracht na de diagnose zware artrose. Ik was hier tegen, maar ik had hierop geen inbreng. Ik heb haar zelf met steken in mijn hart, in de trailer van de slager gezet. Ook was deze slager, zacht gezegd, niet diervriendelijk. Slaan, schreeuwen, ik vond het verschrikkelijk. Het is inmiddels drie jaar geleden maar ik word er nog steeds beroerd van als ik er over na denk. Ik eet sinds die tijd ook geen vlees meer. Niks meer, krijg geen hap meer door mijn keel.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:37

Ik heb mijn paard 2,5 jaar geleden naar de slager gebracht. Was van binnen nog super gezond, bijna 20 jaar, maar de benen en heupen waren versleten. Ze had altijd pijn en als ik terugkijk naar foto's zag ze er ongelukkig uit. Het was een kort ritje van 5 minuten naar de slager, daar ging ze de trailer af, naar binnen, pang en klaar. Ze keek echt om zich heen van, ''Hee waar ben ik hier beland?''. Er is geen paniek aan te pas gekomen.

Waar ik wel spijt van gehad heb, is dat ik haar niet nog even heb gezien nadat het schot gevallen was. Het was heel onwerkelijk voor mij om maar gewoon aan te nemen dat ze dood was, terwijl ik haar alleen maar naar de ruimte binnen had zien lopen. Ik heb daar echt nog een tijdje last van gehad, nare nachtmerries over gehad ook. Kon het niet loslaten.

Overigens ben ik al 12/13 jaar vegetarier, maar absoluut niet tegen slachten. Het is snel en diervriendelijk en ze dragen hun steentje bij door gezond scharrelvlees achter te laten. Mooi idee al zeg ik het zelf.

Minpuntje is dat ik (pas kortgeleden hoor) hoorde dat de slager die volgende week in de dorpskrant adverteerde met het paardenvlees in de aanbieding (mijn moeder maakt dit krantje en nee, het was inderdaad geen toeval).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:40

jillie1994 schreef:
Mijn lease-paard is naar de slacht gebracht na de diagnose zware artrose. Ik was hier tegen, maar ik had hierop geen inbreng. Ik heb haar zelf met steken in mijn hart, in de trailer van de slager gezet. Ook was deze slager, zacht gezegd, niet diervriendelijk. Slaan, schreeuwen, ik vond het verschrikkelijk. Het is inmiddels drie jaar geleden maar ik word er nog steeds beroerd van als ik er over na denk. Ik eet sinds die tijd ook geen vlees meer. Niks meer, krijg geen hap meer door mijn keel.

Mm dan snap ik het ik jouw geval hoor, wat naar dat dat zo is gegaan! Heel veel sterkte!

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:45

Nee die van mij wordt thuis ingeslapen en gecremeerd.
Ik heb regelmatig nachtmerries van de slacht en dat is niet voor niets.
Maar ik hoop altijd dat ze vredig zal sterven in de zon aan een natuurlijke dood als ze oud is.
Laatst bijgewerkt door Loveskary op 20-04-14 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:49

Ik heb met beide ervaring.

we hebben een aantal veulens en jaarlingen laten euthaniseren, en ik heb een 2 jarige naar de slager "laten brengen" was wel mee, i.v.m achteraf een heup breuk.

Ik kan niet zetten wat nu "prettiger" is want een paard verliezen hoe jong of oud hij/zij ook is, is altijd vreselijk. Ik heb alleen beide als goed ervaren.
De veulens stierven relatief langzaam maar vooral rustig. De 2 jarige stief in 1 schot, en was ook weg, maar vaaral, ze had geen pijn meer.
Ik heb aan de slager gevraagd mij een rapport te sturen met wat nou de oorzaak was waarom ze elke keer door de koot zakte. We hadden er al foto's van laten maken bij de kliniek, maar dit liet niks defititiefs zien, en zou misschien met rust wel beter worden, maar helaas.

Ik kan er niet rauwig om worden dat een ander mijn paard op eet, want ik eet een ander zijn koe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:50

Ik heb wat filmpjes gezien en vind het schieten wat de slachter doet inderdaad de meest snelle en daardoor dus pijnloze dood. Het nadeel vind ik dan weer het inladen van je paard en het wegbrengen. De meeste paarden reageren wel redelijk rustig als ik de verslagen vanuit Nijkerk zo lees, maar ik zou het vreselijk vinden wanneer je paard toch wat door heeft en dus weigert om naar binnen te gaan of nog erger, in paniek raakt. Wat doe je dan?

Hetzelfde kan natuurlijk ook gebeuren met inslapen en ja, ook die horrorverhalen zijn me bekend. Toch denk ik wel dat het in 9 van de 10 gevallen goed moet kunnen gebeuren. Wanneer een paard geopereerd moet worden moet hij toch ook rustig onder narcose gebracht kunnen worden.

Ik kies zelf voor thuis in laten slapen, zodat ikzelf en mijn andere paarden afscheid kunnen nemen. Ik heb een half jaar geleden mijn paard verloren aan koliek en was achteraf toch opgelucht dat hij thuis is gestorven. Mijn paarden hebben afscheid kunnen nemen wat heel belangrijk was voor hun en daardoor ook voor mij.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:51

Billy schreef:
Mijn huidige paard heb ik nog nooit laten slachten...

:+

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:54

Maeve schreef:
Waar ik wel spijt van gehad heb, is dat ik haar niet nog even heb gezien nadat het schot gevallen was. Het was heel onwerkelijk voor mij om maar gewoon aan te nemen dat ze dood was, terwijl ik haar alleen maar naar de ruimte binnen had zien lopen. Ik heb daar echt nog een tijdje last van gehad, nare nachtmerries over gehad ook. Kon het niet loslaten.

Hier heb ik idd ook moeite mee en ook nog steeds wel last van. Al weet je dat hij er niet meer is toch blijft het raar. Een paard vrolijk naar binnen zien gaan en hem daarna nooit meer terug zien.