niet goed voelen bij een zwarte fell pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Re: niet goed voelen bij een zwarte fell pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:59

ja daar rijd ik ook.. :) maar ik rijd nu Sambucca :P

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:17

cindyheyyou schreef:
Liekess schreef:

Als je de manege zou kennen zou het er zeker mee eens zijn dat het wel de schuld van de manege zelf is.. :)
Paarden daar komen nooit buiten, slecht passende zadels, en waar een ander gelijk de conclusie zou trekken dat het paard nagekeken moet worden door DA zeggen ze op de Groene Heuvel dat 'ie gewoon een paar klappen moet hebben. Geen wonder dat die paarden daar stuk voor stuk gestoord zijn (en dat is geen overdrijving, ze hebben serieus allemaal wel 'iets')

De paarden komen echt wel genoeg buiten hoor, niet alleen de pensionpaarden maar ook de manegepaarden. Ik rijd er ook en ik help er best vaak. Zomers (april-september) gaan de paarden het land op (word netjes opgebouwd ze gaan NIET in 1x een hele dag), soms ook snachts maar niet altijd dat ligt aan het weer. In de koudere maanden (oktober-maart) komen ze ook buiten! Ze gaan dan een uurtje tot 2 uurtjes de paddock in. Behalve als het te koud is, dan blijven de paarden binnen.

En dat laatste is ook niet waar! Er word zeker niet gezegd dat het paard maar een paar klappen moet hebben. Als ze merken dat er iets is dan halen ze er echt wel een DA bij hoor.

Nou boffen die even.. :roll:
2 uurtjes van de 24 uur (als ze geluk hebben) lekker naar buiten, wat een leven +:)+

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:19

Ja indd!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 23:14

Dat was dus sarcasme...

Paarden zijn dieren die de hele dag moeten kunnen bewegen. Het is nog tot daar aan toe dat ze rond lestijd een uurtje op stal moeten. Maar zeker paarden met zo'n zware baan moeten daar buiten lekker op het land en in beweging. 2 uurtjes (of niet) is absoluut not done en zo'n manege moet zich schamen.
Er zijn zat goeie alternatieven.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 06:41

En niet naar buiten als het te koud is vind ik ook lekkere :+
Mesten ze nog steeds maar 1x per week uit? Dat vond ik hetmeest sneu, vooral Masarati en Newton stonden dan dagen 24/7 in hun eigen ontlasting.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:48

2 uurtjes is alleen in de koudere maanden en zomers staan ze gewoon hele dagen (wel opbouwend want mag niet meteen te lang) op het land.. Lezen AUB!

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:14

cindyheyyou schreef:
2 uurtjes is alleen in de koudere maanden en zomers staan ze gewoon hele dagen (wel opbouwend want mag niet meteen te lang) op het land.. Lezen AUB!

Leuk en aardig dat de paarden in de zomer wel buiten komen, maar dat neemt niet weg dat ze alsnog het halve jaar maar 1-2 uurtjes buiten komen (als ze geluk hebben en het niet 'te koud is').
Als ze daarna de tijd op het land ook nog moeten gaan opbouwen.... Nou goed, je snapt wat ik bedoel hoop ik ;)

Stel een paard loopt in november 2 uurtjes in de lessen en staat 2 uurtjes in de paddock. Dan staat hij dus 20 uur opgesloten in zijn stal. En heeft hij maar 2 uurtjes in vrijheid kunnen bewegen... Leuk dat ze in de zomer dan een (korte) periode hele dagen buiten staan, maar dat compenseert de winterperiode natuurlijk niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:19

Kunnen jullie je natural stokpaard weer terug op stal de wei zetten en gewoon ontopic gaan over het probleem van TS?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:21

:D Ik lees. Maar het feit dat het koud is wil niet zeggen dat een paard niet gewoon lekker moet kunnen bewegen.

2 uurtjes los betekend 120 minuten vrij bewegen. Nog eens 120 lopen in de les. Dan zijn er nog 1200 minuten op stal over. Waarschijnlijk krijgen ze 2x perf dag hooi. Dat is goed voor nog eens 180 minuten vermaak.
Bedenk je eens dat je zo lang niet van je bed af mag... en dat je dus 1020 minuten niks te doen hebt ook.
En dat dan 6 maanden per jaar (als het niet meer is).

Dat is niet goed voor een lichaam, maar ook niet goed voor de hersens. Dan is het misschien ook wel logisch om te bedenken dat een paard soms dagen minder braaf is of geen zin heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:24

aeolusnr1 schreef:
Tja nu ineens gaan roepen dat dit de schuld van de manege is ????? ik ben het daar zeer zeker niet mee eens.
Paardrijden is gevaarlijk, punt uit, als je een gevaarlijke sport wil doen ok ik doe het zelf ook, maar dan moet je dus er leren mee om te gaan, en zeer zeker een deel toch ook een beetje lef hebben.
Er zijn idd te veel ruiters die denken dat paarden alleen maar lief zijn, en die liever enkel paarden rijden die amper vooruit te branden zijn, dit zijn geen paarden meer hé, wees een beetje eerlijk naar jezelf toe dan.
Maar idd als de stap te groot is, er over praten met de instructie en dan idd een makkelijker paard rijden, maar doel is wel ooit ook dat moet ik kunnen rijden.

Ben ik het niet mee eens. Als je genoegen neemt met de rustige, brave paarden, is dat toch prima?
Paardrijden is risicovol, dat ben ik met je eens. Maar als je niet de grote risico's wilt nemen dan hoeft dat toch niet? Je betaalt voor een manegeles, dan mag je toch hopen dat je op een paard of pony zit waar je in ieder geval ontspannen je les af kunt rijden. Ook als je een eigen paard hebt, kies je toch voor iets wat je zelf fijn vind. Als je het niet leuk vindt om je nek te breken maar ontspannen wil rijden koop je een mak paard en niet eentje die nog ingereden moet worden over het algemeen genomen. Dus nee, ik vind niet dat ze 'ook maar gewoon op de andere paarden moet rijden'.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:29

Alexandra_ schreef:
ik zou zeggen: verhuis naar Ve-Ca stables, veeeel leukere manege ! (met brave paarden ;))

Nee bedankt, geen Veca-Stables voor mij, niet door de manege.
Maar door de paarden, En zeker Marijke. Ik had dus al eens een bezoekje aan deze manege gebracht.
En Marijke had de neiging om mij te bijten. En sommige paarden bokken (Ik ga niet overdrijven , dus vat dit niet raar op) Verder veel gezelligheid enzo. Die technische snufjes valt dan ook af. Want je kan NIET zien op wie je moet rijden , en bij mijn manege hebben ze zo'n computer. (Ik ga niet de diva uithangen ofzo, maar dan zie je wel nu waarom ik uberhaupt niet op die manege wil) Maar ik zal wel zeggen , leuke gezellige mensen en ik vind Youri dan wel het liefst ;)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 09:43

Marit schreef:
Er is veel veranderd inderdaad, veel andere paarden en andere eigenaar en instructrices. Ik kan dus over de meeste paarden die er nu nog staan geen uitspraak doen, maar ik weet wel dat ze gewoon allemaal niet zo bomproof zijn. Op buitenrit was altijd een avontuur, er hoefde maar iets te gebeuren of die beesten schoten in de stress. Schreeuwende kinderen, bewegende mensen, muziek, ramen, was al genoeg om die paarden aan het schrikken te maken.

Er liepen daar ook gewoon veel paarden rond die iets mankeerden, alleen destijds zag ik dat niet. Je bent jong en je neemt alles aan wat je instructrice zegt, want zij zullen het wel weten. Er waren een aantal paarden die je niet zelf mocht opzadelen omdat ze beten of trapten, er waren paarden die regelmatig gigantische bokken gaven bij het aangalloperen. Ik heb destijds een nieuw zadel mogen testen op Winnie, ze stond er bekend om pijn in haar rug te hebben. Ik wist van niks en lag er 5 minuten na aanvang van de les al af, omdat blijkbaar het zadel pijn deed. Dat soort dingen kun je gewoon niet maken als manege zijnde. Welke idioot zet er nou een lesklant op een pony dat voor het eerst met een nieuw zadel rijd en rug problemen heeft?! Willen er niet zelf afklappen dus dan zo'n lesklantje maar.

Zo kweek je dus wel angst bij die kinderen. Ik ben ook erg lang angstig geweest, als ik voelde dat paarden hun spieren aanspanden schoot ik in de stress. Nu weet ik dat die paarden pijn hadden en dit niet deden om vervelend te doen, maar op dat moment heb je daar geen weet van.

Ik wou dat ik eerder weg was gegaan, dan had ik misschien nu nog een hele rug gehad :+ Ik zou je aanraden om rustig rond te kijken naar een andere manege, TS. Vinden je ouders waarschijnlijk ook leuk want de GH is er niet goedkoper op geworden :+ Faciliteiten zijn namelijk wel dik in orde.

Duvel bokte onwijs veel met aangalopperen

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 09:45

koenborias schreef:
Ik sta nu al ruim 3 jaar met mijn paarden op manege de groene heuvel en heb het er erg naar mijn zin. Mijn paarden staan er goed en de faciliteiten zijn prima. De manege paarden die ze nu hebben staan zijn erg braaf. De meeste paarden zijn bomproef buiten en gaan van de zomer regelmatig mee op buitenrit. De manager en het stal personeel wat er nu is houden ook rekening met de paarden, als ze iets mankeren worden ze echt niet ingezet in de lessen. Ze hebben het beste voor met het welzijn van de paarden. En zoveel ambulances komen er ook niet meer op stal. Dat komt zelde voor.

De ambulances, nooit.

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:23

Skittlez schreef:
Manou , haha rustig. Volgens mij had hze gewoon een rotbui!
Maar ik ben pas begonnen met rijden 6 weken als het goed was.
In welke les zit jij? Ik zeg wel dat ze heel lief is maar ze kan ook pittig zijn.

Hele late reactie, maar ik kwam dit topic weet tegen omdat je zelf reacties had geplaatst.
Hoezo 'rustig' ? Ik reageer gewoon verbaast op je topic?
Ik rij in de gevorderdenles op Vrijdagavond. Rij eigenlijk nooit meer op Dropshot.. De enige pony op wie ik soms rij is Noah <3 Voor de rest alleen paarden.. Dropshot kan soms een tikje ondeugend zijn, maar hij is zeker niet vals en hij bedoeld het ook nooit gemeen of aanvallend ;) Gaat het nu al beter met rijden op Dropshot?

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:26

Hoi Allen,

Ik vind het erg jammer nare berichten te lezen over manege VarioHippiQue! (toentertijd manege de Groene Heuvel)De pony dropshot is helemaal zo stout nog niet, ze is inderdaad niet de braafste van de braafste, maar het woord steigeren komt niet in haar woordenboek voor (zoals de oude verzorgster in dit topic al heeft gezegd).

Zelf denk ik dat er eerst goed gekeken moet worden naar de leeftijd van TS, zij rijdt nog niet zo lang, en in haar beleving is dat misschien inderdaad steigeren en bokken, terwijl er hooguit met een staart gezwiept wordt, bij wijze van. Helaas zijn er kinderen/tieners die dit soort akkefietjes opblazen, publiekelijk maken, waardoor onze manege in een slecht daglicht komt te staan. Natuurlijk is er op iedere manege wel iets om op aan te merken, maar dit soort topics zijn niet bepaald realistisch.

Onze manegepony's en paarden hebben het zeer goed. Staan 's zomers dag en nacht buiten op de wei met z'n allen, pas met iets slechter/kouder weer staan ze alleen overdag buiten, en worden op tijd binnen gehaald voor de manegelessen. Paardenwelzijn staat bij onze manege voorop! Goed passend tuig, ruime stallen, nette dekens in de winter, en zelfs 's winters komen ze dagelijks eruit naast de manegelessen.

In de tijd waar Marit en Lieke het over hebben, was een andere tijd, en ging veel op andere wijze. Sowieso kijk je in je kindertijd heel anders tegen je manege aan, dan met het oog van een volwassene. Die tijd valt niet te vergelijken met de tijd van nu. Andere mensen, ander paardenbestand, en vooral een hele andere mentaliteit!

Hopelijk kijken sommigen uit dit topic, nu met een andere blik naar Manege VarioHippiQue!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:40

Skittlez schreef:
koenborias schreef:
Ik sta nu al ruim 3 jaar met mijn paarden op manege de groene heuvel en heb het er erg naar mijn zin. Mijn paarden staan er goed en de faciliteiten zijn prima. De manege paarden die ze nu hebben staan zijn erg braaf. De meeste paarden zijn bomproef buiten en gaan van de zomer regelmatig mee op buitenrit. De manager en het stal personeel wat er nu is houden ook rekening met de paarden, als ze iets mankeren worden ze echt niet ingezet in de lessen. Ze hebben het beste voor met het welzijn van de paarden. En zoveel ambulances komen er ook niet meer op stal. Dat komt zelde voor.

De ambulances, nooit.

Dat is niet waar, er komen nog steeds een ambulance erheen. Een paar maanden terug was dat het geval, 2 x naar mijn eigen weten van iemand dat ik ken.

En zelf gezien toen ik er in de omgeving ging wandelen met mijn vriend ergens in de zomer.

Het is en blijft een risico als je paarden rijdt of het nou bij de Groene Heuvel is of op een andere manege, het blijven levende dieren.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 21:02

nooit ambulances hoor?

Manou_xxx schreef:
Skittlez schreef:
Manou , haha rustig. Volgens mij had hze gewoon een rotbui!
Maar ik ben pas begonnen met rijden 6 weken als het goed was.
In welke les zit jij? Ik zeg wel dat ze heel lief is maar ze kan ook pittig zijn.

Hele late reactie, maar ik kwam dit topic weet tegen omdat je zelf reacties had geplaatst.
Hoezo 'rustig' ? Ik reageer gewoon verbaast op je topic?
Ik rij in de gevorderdenles op Vrijdagavond. Rij eigenlijk nooit meer op Dropshot.. De enige pony op wie ik soms rij is Noah <3 Voor de rest alleen paarden.. Dropshot kan soms een tikje ondeugend zijn, maar hij is zeker niet vals en hij bedoeld het ook nooit gemeen of aanvallend ;) Gaat het nu al beter met rijden op Dropshot?

noah is leuk! <3

Skittlez schreef:

Dat is niet waar, er komen nog steeds een ambulance erheen. Een paar maanden terug was dat het geval, 2 x naar mijn eigen weten van iemand dat ik ken.

En zelf gezien toen ik er in de omgeving ging wandelen met mijn vriend ergens in de zomer.

Het is en blijft een risico als je paarden rijdt of het nou bij de Groene Heuvel is of op een andere manege, het blijven levende dieren.[/quote]

Er komen echt geen ambulances hoor. Ik vind het zelf nu een oude topic waar nog gereageerd op word. Het gaat nu allemaal prima, ik reed toen nog niet zo lang en was ik heel onzeker van mezelf.

Anders hoor je het wel vaak dat er een ambulance komt? waar is het nieuws dan?
En inderdaad hebben ze perfect tuig, en alles pas perfect. eigenlijk mag hier wel een slot op!
Want we hebben het niet over de manege zelf, waar alles over gezegd word wat niet waar is. De manege krijgt een vette vette vette dikke 10 van mij. Maar dropshot vond ik vroeger nooit leuk. Zoals iedereen wel een pony hebt van wat je denkt : Nee he! Maar guys, het onderwerp was er niet bij goed voelen. Ik snap niet waarom we het nu over de manege zelf hebben want als je kijkt naar de fnrs cijfer zijn het 3 sterren. Ik ben het met niekje eens over het tuig etc.

Maar de topic stamt uit veeeel maanden terug. Dus van mij mag er een slot op :j

edit:Ze zeggen dat ze snel schrikken op buitenrit, en dat is al helemaal niet waar!
[/quote]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-14 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de EDIT knop gebruiken

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 17:35

[quote="Skittlez"][quote="Alexandra_"]
ik zou zeggen: verhuis naar Ve-Ca stables, veeeel leukere manege ! (met brave