Zijn er paarden die..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:15

NesxNas schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nou dan zou ik het paard simpelweg niet leasen, dat zou ik vertikken.

Ik zou me ook de ogen uit de kop schamen als mijn paar de hele dag binnen staat, dan zoek je maar wat anders. Er is vast ergens een boer die weilanden ter beschikking stelt.

Maar dat arme zielige paard wordt dan koud en nat, en ze zijn niet meer hetzelfde als wilde paarden natuurlijk. Want ze maken geen vacht meer aan (want de stal en de dekens zijn warm genoeg) en de hoeven groeien ook niet meer, want die korten we toch in of we mikken er ijzers onder. Nou nee dus, het paard is gebouwd op weidegang, buiten zijn.

Ik snap serieus niet waarom je een paard hebt als hij binnen moet staan, je sluit je hond toch ook niet de hele dag op in een hok van 1 x 1 "want het kan niet anders".

Ik zou wel weer half bokt over me heen krijgen, maar ik vind gewoon dat mensen die hun eigen belang voor het belang van het dier stellen gewoon geen paard mogen hebben. :n

Dan vertik jij dat. Ik doe dat dus niet. Pony in kwestie staat al bij het hek te dringen als je hem na een uurtje of twee uit de wei haalt. Simpelweg omdat hij er niks aan vindt. 'Oh ja, dat zal jij wel weer verzinnen om de omstandigheden te verzachten.' Nee, dat doe ik niet. Eigenaar kent hem al 16 jaar en weet echt wel wat het beste voor hem is.

Sorry ik geloof niet dat een paard liever in een stal staat, dan in een weide.
Ja duh, als een paard niks anders weet dan voelt hij zich daar niet veilig. Een paard is van nature claustrofobisch en dan ga jij beweren dat het liever in een klein hokje staat. alsjeblieft.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:15

Er is een groot grijs gebied tussen 24/7 buiten en 24/7 binnen. Er is al een heel verschil als je een stal hebt waar een paard 4 of 6 uur per dag (met maatje) buiten komt.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:15

MarlindeRooz schreef:
NesxNas schreef:
Ik kan er niks aan doen want ik ben de eigenaar niet. :+

Ik zou me ook de ogen uit de kop schamen als mijn paar de hele dag binnen staat, dan zoek je maar wat anders. Er is vast ergens een boer die weilanden ter beschikking stelt.

Maar dat arme zielige paard wordt dan koud en nat, en ze zijn niet meer hetzelfde als wilde paarden natuurlijk. Want ze maken geen vacht meer aan (want de stal en de dekens zijn warm genoeg) en de hoeven groeien ook niet meer, want die korten we toch in of we mikken er ijzers onder. Nou nee dus, het paard is gebouwd op weidegang, buiten zijn.

Ik snap serieus niet waarom je een paard hebt als hij binnen moet staan, je sluit je hond toch ook niet de hele dag op in een hok van 1 x 1 "want het kan niet anders".

Ik zou wel weer half bokt over me heen krijgen, maar ik vind gewoon dat mensen die hun eigen belang voor het belang van het dier stellen gewoon geen paard mogen hebben. :n

ja , onze paarden zijn ook zo zielig.
onze paarden komen buiten, hebben sociaal contact , weidegang, meer dan 4 u per dag naar buiten.
please, doe niet zo dramatisch dit zijn de basisbehoeftes van een paard dus wat is het probleem.
mijn paard heeft geen stalproblemen , is niet druk tijdens het rijden hoe komt dat? omdat hij er genoeg uit komt.
dus stop met dat dramatische gedoe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:16

Cassidy schreef:
Lianne86 schreef:
Ik schiet mijn paard liever een kogel door zijn kop dan dat ik hem heel de winter binnen laat staan. (Heb dit er ook uitgefloept toen een verzorgster hem op een manege wilde stallen waar ze 6 paddockjes hebben voor alle paarden :S)

Ik ga er van uit dat je dit niet meent, want als je niet bereid bent om concessies te doen op momenten dat jij even geen andere keuze hebt, ben je geen paard waard.

Ik maak ook liever mijn paard af (of beter, verder weg zetten als daar wel ruimte voor is en dan maar minder vaak heen) dan 24/7 op stal te zetten. Dat wordt dan wel zijn dood als hij 24/7 of zelfs 12/7 op stal staat, met een ziek paard dat 24/7 buiten moet staan kun je weinig concessies doen helaas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:16

Ik heb al meer dan 35 jaar eigen paarden. En toen ik mijn eerste paard kreeg was 's winters (en soms ook 's zomers) op stal normaal. Het is echt pas van de laatste 10 jaar dat het besef er is dat dat niet zo erg natuurlijk is. Hebben mijn eerste paarden hier onder geleden? Geen idee.
Ik heb nu 20 jaar mijn paarden aan huis en ook pas sinds 4 jaar ze 24/7 buiten met schuilstal. De eerste 16 jaar had ik ze 's winters gewoon op stal. OK, overdag wel buiten, ik zit op zandgrond. En ik heb de ruimte om mijn wei niet aan gort te laten lopen. Dat heeft niet iedere pensioneigenaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:17

joelleollie schreef:
MarlindeRooz schreef:

onze paarden komen buiten, hebben sociaal contact , weidegang, meer dan 4 u per dag naar buiten.
please, doe niet zo dramatisch dit zijn de basisbehoeftes van een paard dus wat is het probleem.
mijn paard heeft geen stalproblemen , is niet druk tijdens het rijden hoe komt dat? omdat hij er genoeg uit komt.

:')

Ach prima, ik zou er trots op wezen hoor!
"Mijn paard staat 20 uur op stal" *D *D *D
Hij is zoooo gelukkig, dat verteld hij me elke dag!

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:17

Mijn pony staat in de winter de hele dag binnen, met in de ochtend een halfuur in de stapmolen + 3kwartier in de paddock en 's avonds rijden/longeren.

MarlindeRooz

Re: Zijn er paarden die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:18

Ik snap gewoon niet je het aan jezelf kan verantwoorden, ik zou me vreselijk voelen er onder. En ik overdrijf niet. Ik kan al niet met een gerust hart naar school als ik niet gecontroleerd heb of de waterbakken nog open zijn zijn als het vriest. :') (het zijn niet mijn eigen pony's, zou ook niet mijn probleem moeten zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:19

MarlindeRooz schreef:
NesxNas schreef:
Dan vertik jij dat. Ik doe dat dus niet. Pony in kwestie staat al bij het hek te dringen als je hem na een uurtje of twee uit de wei haalt. Simpelweg omdat hij er niks aan vindt. 'Oh ja, dat zal jij wel weer verzinnen om de omstandigheden te verzachten.' Nee, dat doe ik niet. Eigenaar kent hem al 16 jaar en weet echt wel wat het beste voor hem is.

Ja duh, als een paard niks anders weet dan voelt hij zich daar niet veilig. Een paard is van nature claustrofobisch en dan ga jij beweren dat het liever in een klein hokje staat. alsjeblieft.

Oh ja, hij weet zeker wel beter. Hij heeft drie jaar op een weide gestaan, met pensioen. In die tijd is hij zich zo gaan vervelen, dat de eigenaar hem daar weggehaald heeft (Ook om andere redenen) en hem weer aan het werk zette. In de eerste paar uur dat hij op de wei staat gaat hij los en eet zich vol, maar daarna is hij er toch echt wel klaar mee. Ook in de paddock. We laten hem daar een uurtje staan, met een vriendje zelfs, hij speelt niet, hij rolt eens een enkele keer, maar hij blijft je aankijken tot je hem eruit haalt.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:20

Mijn paard staat heel de winter binnen en komt gemiddeld 3 tot 4 uur uit haar stal.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:20

MarlindeRooz schreef:
Hier stal van 4x6 voor een d-pony, super klein ja. Ik nodig je uit om hier te komen kijken want als ze er hier genoeg van heeft (en dat is snel met de wei in deze conditie) en je haalt haar er niet uit komt ze er zelf wel uit. In de zomer gaat ze heel graag de wei op maar ook al heel graag op stal. Er zijn nou eenmaal paarden die ook een stal prima vinden.

Een paard hoort van nature los te lopen in de natuur, laten we alle paarden per direct los laten! Opgesloten in een weitje is zo'n mishandeling!

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:21

MarlindeRooz schreef:
joelleollie schreef:

Als je mij vraagt, ben je trots met je paard?
Ja, hij ziet er goed uit, komt genoeg uit zijn stal ( nee geen 20 uur), is braaf tijdens het rijden.
Dus waar maak jij een probleem van? :')
Marlinde, alsjeblieft doe niet alsof je alles bent en dat wij slecht zijn omdat onze paarden in de winter niet naar buiten komen ( in de zomer/lente/herfst gewoon wel).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:22

Het is ook maar net wat het paard gewend is.
Ik ben van mening dat een paard er niet op gemaakt is om hele dagen op stal te staan en vind dat persoonlijk niet eerlijk voor het dier. Ik vind dat een paard minimaal 4 uur per dag vrije uitloop moet kunnen hebben.
Maar dat is mijn mening en dat een ander daar anders over denkt moeten hun weten.
Nu met de winter periode gaat mijn paard met de ochtend rond 8.30-9.00 naar buiten en tussen 16.00-17.00 weer naar binnen. Staat dan met een ander paard met onbeperkt hooi in de paddock.
Met de zomer of zodra het weer het weer toelaat gaat ze weer 24/7 naar buiten. En dan overdag op de weide en met de nacht weer in de paddock.

In het najaar is ze op een eind weer blij als ze met de nacht naar binnen mag, maar in het voorjaar juist weer blij als ze 24/7 naar buiten mag.

En nee dit is ze niet haar hele leven gewend, want dit is pas de laatste 2 jaar zo. Bij haar vorige eigenaar stond ze dag en nacht buiten zonder schuilstal.

En ja bij extreem slacht weer of ijzel blijven ze hier op stal als het echt niet anders kan ook wel eens een dag binnen hoor. Maar dat is dan echt overmacht.
Maar dan kunnen ze wel indien nodig even uitrazen in de binnenbak.

Bo_Cassey

Het verandert toch ook met de tijdsgeest. Toen ik mijn eigen pony kreeg, stond ze binnen als er niemand was om haar buiten te zetten. De buitenzetter was in principe de eigenaar. Dus als ik weinig tijd had, stond ze een half uur in de paddock en met een beetje mazzel ff longeren of rijden. Dat was toen (12 jaar geleden) heel normaal. Later kwamen paddocks en konden ze in het stalseizoen lekker urenlang buiten vertoeven. Je kunt redelijkerwijs zeggen dat paarden daar 'gelukkiger' onder zijn, maar ik kan ook redelijkerwijs zeggen dat onze paarden niet ongelukkig waren in de periode dat ze meestal binnen stonden. Ze waren vrolijk, alert, hun ogen stonden helder en ze waren supersociaal en prettig in de omgang.

Ik heb dus ook een tijd gehad waarin ik degene was 'zonder keus' en 'die daar niks aan kon doen'. Andere stalling zoeken? Tja, als je afhankelijk bent van je FIETS kom je niet zo ver.... Ik vind dat mensen daar erg makkelijk over praten.

Verder is elk paard uniek. Ik ken paarden die rustig de hele dag alleen op stal kunnen staan terwijl de rest naar buiten gaat. Er zijn ook paarden die absoluut niet de hele dag op stal kunnen en allerhande ondeugden ontwikkelen.

Ik vind het fijn dat mensen tegenwoordig meer nadenken over buitenstaan en het creëren van de mogelijkheid daartoe, maar ik zie ook weer dat dit een reltopic wordt waarbij de 'stal-mensen' van alles wordt verweten.

Die topics zijn er al genoeg.

Ik vraag me voorts af waarom ik mij in hemelsnaam geroepen voel om te reageren, want zinnige discussie is eigenlijk hierover niet te voeren. Alles heeft voors en tegens en iedereen doet het toch naar eigen wens. Maar ik heb alles al getikt, dus vooruit dan maar ;-)

MarlindeRooz

naomi_g1998 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hier stal van 4x6 voor een d-pony, super klein ja. Ik nodig je uit om hier te komen kijken want als ze er hier genoeg van heeft (en dat is snel met de wei in deze conditie) en je haalt haar er niet uit komt ze er zelf wel uit. In de zomer gaat ze heel graag de wei op maar ook al heel graag op stal. Er zijn nou eenmaal paarden die ook een stal prima vinden.

Een paard hoort van nature los te lopen in de natuur, laten we alle paarden per direct los laten! Opgesloten in een weitje is zo'n mishandeling!

Dan zou ik je paard maar eens in een inloopstal zetten, met uitloop op een weide.
En dan kijken hoelang ze in een stal staan, en dan niet valsspelen door voer in de stal te leggen.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:23

MarlindeRooz schreef:

Wat probeer je nu te zeggen met deze kinderachtige opmerking?

Mijn pony staat ook het grootste gedeelte binnen. Hij komt 's ochtends een paar uur buiten maar voor de rest staat hij met een grote pluk hooi, schone stal enz. lekker binnen. 's Middags nog rijden, en dan is hij toch minstens 5/6 uur buiten geweest. In het weekend bijv. rijd ik 's ochtends en dan zet ik hem nog weleens in de wei zodat hij nog even een paar uur z'n ei kwijt kan, maar daar heeft hij geen zin in. Hij staat dan bij het hek te draaien en te hinniken en als ik wegloop wordt hij gek. Ik kan hem elke dag in alle rust rijden, hij voelt zich hier prima bij.

Je kunt gewoon niet alle paardeneigenaar over één kam scheren door iedereen die z'n paarden op een andere manier houdt en behandelt, voor dierenmishandelaar uit te maken. Je kent mij niet, je kent mijn pony niet, je kent ze situatie niet...

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:25

MarlindeRooz schreef:
Dan zou ik je paard maar eens in een inloopstal zetten, met uitloop op een weide.
En dan kijken hoelang ze in een stal staan, en dan niet valsspelen door voer in de stal te leggen.

Vals spelen? De wei is toch ook één grote voerbak? Zelfs al leg ik geen hooi neer dan nog staat hij gewoon lekker te chillen in de stal.

fourseasons

MarlindeRooz schreef:
naomi_g1998 schreef:

Welke inloopstal? Geen geldboom hier helaas. Jij doet net alsof jou paarden een perfect leven hebben. Niet elk paard is hetzelfde. Hier staat ze al haar hele leven zoals dezelfde routine, bovendien weet jij nog steeds niet hoe vaak en lang ze er verder uit komt maar goed, ik zal maar luisteren naar de experts hè. Hier vinden ze de stal helemaal niet erg. Ze kunnen lekker naar buiten kijken en geloof me, als het regent doet ze dat niet eens, zo leuk vind ze het buiten zijn.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 01-01-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

MarlindeRooz schreef:

Ik zie dat je verzorgpony's hebt en geen eigen paard.
Op het moment dat er een eigen paard zou komen, en je zelf dingen zou moeten regelen, inclusief vervoer van en naar je pony, praten we verder.
Al het andere blijft theoretisch gepraat, leuk op papier maar in het echte leven werken dingen anders.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:26

Ik noem niemand een dierenbeul, maar ik snap gewoon niet hoe je voor je eigen plezier een paard als een gebruiksvoorwerp behandeld.

Lekker rijden en dan hoppa weer in de stal, klaaaaaaaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:26

Toen ik begon met paarden stond hij ook 24/7 binnen. Was gewoon zo, dat werd geleerd en internet was niet echt je-van-het, dat moest nog groeien. Dus kennis haalde je van de boeren en manege. Juist; daar waar ze op stal stonden (niet gek gezien de grondsoort). Ook in de paarden infoboeken van de bieb stond dat.
Wat ik wel sterk merkte was het verschil met rijden; hij was toen explosief en ook aan de hand, nu hij al jaren 24/7 buiten blijft is dat niet meer zo. Of het moet stormen :+

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:27

ja inderdaad, je kan NIKS zeggen over ons als je de hele situatie niet eens kent.
dus dan kan je hele kinderachtige opmerkingen gaan maken maar kom alsjeblieft een x hier heen en dan nog een zo'n opmerking maken.
Gebruiksvoorwerp? weet jij wel wat je nu zegt, een hamer is een gebruiksvoorwerp ik hou van mijn paard net zo goed als jij van jou shetlanders houd.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:27

MarlindeRooz, o, ik wist niet dat ik reed in de winter, doe ik namelijk niet hihi. :D Rijden is namelijk heel zielig. Nee, we hebben gewoon geen beschikking tot een bak en de dijk is heel glad op dit moment.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 01-01-14 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:27

MarlindeRooz schreef:
Ik noem niemand een dierenbeul, maar ik snap gewoon niet hoe je voor je eigen plezier een paard als een gebruiksvoorwerp behandeld.

Lekker rijden en dan hoppa weer in de stal, klaaaaaaaar.

Ja, want het gaat natuurlijk bij íedereeeeeeen zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:28

vuurneon schreef:
Ik maak ook liever mijn paard af (of beter, verder weg zetten als daar wel ruimte voor is en dan maar minder vaak heen) dan 24/7 op stal te zetten. Dat wordt dan wel zijn dood als hij 24/7 of zelfs 12/7 op stal staat, met een ziek paard dat 24/7 buiten moet staan kun je weinig concessies doen helaas.

We hebben het hier niet over zieke paarden. Ik heb er ook een met artrose die in beweging moet blijven.