Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:35

vuurneon schreef:
Is biologisch echt veel beter dan? De wetgeving verplicht ook geen weidegang... En qua minimale oppervlakte verschilt het ook amper.
(Varken van 50 kilo moet bij de reguliere minimaal 0,6 m² hebben, biologisch 0,8m2. Is dat echt zo'n enorme sprong voorwaarts?)

Het is wel degelijk beter, maar je hebt gelijk, wil je het echt goed doen moet je biologisch-dynamisch nemen, dat is het allerbeste.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:36

Zorgen dat dieren niet ziek worden of doodgaan hoeft nog niet goed voor dieren zorgen te betekenen.. :n
Ook een dier heeft veel meer behoeften om gelukkig te kunnen zijn.

Ik ben al meer dan 25 jaar vegetariër en vind het vreselijk in een wereld zonder respect te moeten leven.. zoveel mensen die hun kop in het zand steken, nee, zij zijn niet degene die er wat aan kunnen doen.. WIE DAN WEL????

Misschien heeft een biologisch gehouden varken het ook niet perfect, maar je geeft wel een signaal af dat het je wel uitmaakt!
Als iedereen nou eens de helft aan vlees zou eten en daar hetzelfde geld aan uit zou geven, dan zou die hele industrie er zo veel beter uit kunnen zien.

Iedereen zou zijn verantwoording moeten nemen:
Who am I to be blind?
Pretending not to see their needs

I'm starting with the man in the mirror
I'm asking him to change his ways
And no message could have been any clearer
If you want to make the world a better place
Take a look at yourself, and then make a change

Hoe kunnen mensen zichzelf nou een dierenliefhebber noemen als ze 's avonds een zielig stukje vlees op hun bord weg zitten te prikken. -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:36

Biologisch-dynamisch ken ik nog niet (bedankt voor het vermelden!) maar heb het opgezocht en t concept vind ik erg interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:37

Ohja Fly Away, wat voor keuze dan?
Denk je soms dat een boer rijk is, dat een boer maar zo even grotere stallen kan kopen, stukke land erbij kan kopen?
Wie spiegelt voor dat biggetjes in de modder rollen? De boer niet hoor.
De meeste boeren doen ook mee aan open dagen, zodat je kunt zien hoe het er aan toe gaat. Een boer heeft niks te verbergen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:39

amoj schreef:
Denk je soms dat een boer rijk is, dat een boer maar zo even grotere stallen kan kopen, stukke land erbij kan kopen?

Bijvoorbeeld de keuze om iets anders te gaan doen als je je niet kunt vereenzelvigen met het welzijnsniveau dat je voor je dieren moet handhaven om rond te kunnen komen. Je hoort mij niet zeggen dat het een makkelijke keuze is, maar een keuze heb je altijd.

Ik zeg nergens dat de boer een beeld voorspiegeld van biggetjes in de modder. Je moet iets beter lezen ;)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:42

SparklingApp schreef:
Zorgen dat dieren niet ziek worden of doodgaan hoeft nog niet goed voor dieren zorgen te betekenen.. :n
Ook een dier heeft veel meer behoeften om gelukkig te kunnen zijn.

Ik ben al meer dan 25 jaar vegetariër en vind het vreselijk in een wereld zonder respect te moeten leven.. zoveel mensen die hun kop in het zand steken, nee, zij zijn niet degene die er wat aan kunnen doen.. WIE DAN WEL????

Misschien heeft een biologisch gehouden varken het ook niet perfect, maar je geeft wel een signaal af dat het je wel uitmaakt!
Als iedereen nou eens de helft aan vlees zou eten en daar hetzelfde geld aan uit zou geven, dan zou die hele industrie er zo veel beter uit kunnen zien.

Iedereen zou zijn verantwoording moeten nemen:
Who am I to be blind?
Pretending not to see their needs

I'm starting with the man in the mirror
I'm asking him to change his ways
And no message could have been any clearer
If you want to make the world a better place
Take a look at yourself, and then make a change

Hoe kunnen mensen zichzelf nou een dierenliefhebber noemen als ze 's avonds een zielig stukje vlees op hun bord weg zitten te prikken. -O-

Wil jij dan ieder varken af gaan om 2 minuten in je handen te hebben om te knuffelen ?? Zo komt het bij mij over nu in ieder geval.
Dieren hebben gewoon contact met elkaar, zeug en biggen ook in het kraamhok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:43

FlyAway schreef:
amoj schreef:

De keuze om iets anders te gaan doen. Je hoort mij niet zeggen dat het een makkelijke keuze is, maar een keuze heb je altijd.

Ik zeg nergens dat de boer een beeld voorspiegeld van biggetjes in de modder. Je moet iets beter lezen ;)

Ik lees goed, de boer kan er niks aan doen dat er iets voorgespiegeld word wat niet waar is.
Haha, de keuze om iets anders te gaan doen. Zeker als je 50 bent, verder geen opleiding hebt en het bedrijf waar je ouders/overgrootouders hun hart en ziel hebben gestoken opgeven. Jaja. Zeker in deze tijd heb je zo weer een andere baan, toch?
En stel nou dat alle boeren stoppen. Dan word het vlees wel uit het buitenland gehaald. En hebben de dieren het daar nu zo goed? Ik denk het niet.
Het is niet de boer die moet kiezen, maar de consument.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:44

Varkens moeten verplicht voldoende (veilig) speelgoed hebben, dus zelfs de wet denkt mee aan het welzijn :)
In Nederland is het best oké geregeld met de varkens (ook mbt tot vervoer), ja het kan altijd beter uiteraard. Daarom kies ik wel voor vlees uit Nederland.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:46

amoj schreef:

De keuze om iets anders te gaan doen. Je hoort mij niet zeggen dat het een makkelijke keuze is, maar een keuze heb je altijd.

Ik zeg nergens dat de boer een beeld voorspiegeld van biggetjes in de modder. Je moet iets beter lezen ;)[/quote]

Ik lees goed, de boer kan er niks aan doen dat er iets voorgespiegeld word wat niet waar is.
Haha, de keuze om iets anders te gaan doen. Zeker als je 50 bent, verder geen opleiding hebt en het bedrijf waar je ouders/overgrootouders hun hart en ziel hebben gestoken opgeven. Jaja. Zeker in deze tijd heb je zo weer een andere baan, toch?
En stel nou dat alle boeren stoppen. Dan word het vlees wel uit het buitenland gehaald. En hebben de dieren het daar nu zo goed? Ik denk het niet.
Het is niet de boer die moet kiezen, maar de consument.[/quote]
Nederland staat denk ik wel in de top 3 van beste dierwelzijn in de veehouderijen. In het buitenland hebben de varkens het een stuk minder dan hier..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:48

amoj schreef:
FlyAway schreef:

Als je zo goed gelezen had, dan had je gezien dat ik niet beweerde dat boeren het beeld voorspiegelden dat biggetjes in de modder mogen rollen, dus dan begrijp ik die vraag niet helemaal.
Nogmaals, je hoort mij niet zeggen dat het een makkelijke keuze is, maar inderdaad, als je je niet kunt vereenzelvigen met het welzijnsniveau dat je voor je dieren moet handhaven om rond te kunnen komen, dan moet je misschien wel een andere keuze maken. Óf niet zeuren als mensen een mening hebben over de manier van dieren houden die je vervelend vindt, want het is je eigen keuze.
Zoals jij het nu voorspiegeld (hypothetisch dan he!); de consument kiest er voor om dieren te mishandelen en de boeren zijn graag bereid te doen wat de consument wil. Beetje vreemd toch om de keuze volledig bij de consument neer te leggen. Je hebt als boer toch ook je normen en waarden als het gaat om dieren welzijn? Als je dieren moet houden op een manier waar je het zelf niet mee eens bent, dan moet je iets anders gaan doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:50

FlyAway schreef:
Je hebt als boer toch ook je normen en waarden als het gaat om dieren welzijn? Als je dieren moet houden op een manier waar je het zelf niet mee eens bent, dan moet je iets anders gaan doen.

Mits het kan binnen de huidige wetgeving, want het is er niet makkelijker op geworden.

De koeien van mijn vriendin hebben bv een gouden leven. Mijn paard zou stikjaloers zijn :') (waterbedden, borstels die automatisch rollen, grote open leefstal met luxe voederstations) maar ze hebben wel echt last van de overheid (nieuwe investeringen doen door weer een verandering bv) en de consument die amper wat wil betalen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-08-13 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:51

amoj schreef:
FlyAway schreef:

Als je zo goed gelezen had, dan had je gezien dat ik niet beweerde dat boeren het beeld voorspiegelden dat biggetjes in de modder mogen rollen, dus dan begrijp ik die vraag niet helemaal.
Nogmaals, je hoort mij niet zeggen dat het een makkelijke keuze is, maar inderdaad, als je je niet kunt vereenzelvigen met het welzijnsniveau dat je voor je dieren moet handhaven om rond te kunnen komen, dan moet je misschien wel een andere keuze maken. Óf niet zeuren als mensen een mening hebben over de manier van dieren houden die je vervelend vindt, want het is je eigen keuze.
Zoals jij het nu voorspiegeld; de consument kiest er voor om dieren te mishandelen en de boeren zijn graag bereid te doen wat de consument wil. Beetje vreemd toch om de keuze volledig bij de consument neer te leggen. Je hebt als boer toch ook je normen en waarden als het gaat om dieren welzijn? Als je dieren moet houden op een manier waar je het zelf niet mee eens bent, dan moet je iets anders gaan doen.[/quote]

Haha, mishandelen. Sorry. :') T lijkt hier wel een penny topic waarin alles sielugh! is.
Ik ga hier niet meer reageren. Ga eerst maar eens met eigen ogen kijken op een veehouderij. Zoals ook al eerder gezegd, NL staat in de top 3 van de wereld als het gaat om dierenwelzijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:52

Een varken moet tegenwoordig de ruimte hebben om te liggen, er moet afleidingsmateriaal zijn in de stal en er moet zoveel lux, licht, in de stal zijn. De meeste boeren zorgen goed voor hun beesten, het is tenslotte hun investering en hoe beter ze verzorgd worden des te meer leveren ze op.
Ik ben zelf in een varkensslachterij geweest en dat ging niet zo als dehorrorverhalen die ik hier lees, komt zeer weinig bloed aante pas. Ze worden verdoofd met een gas en daarna gestoken met een hol mes waardoor het bloed afgezogen wordt. Heb er niet een gezien die niet verdoofd was!
Edit: plus het feit dat er op een abatoir de hele dag controleurs rondlopen die de gang van zaken in de gaten houden.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 17-08-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:52

Maar, omdat het in het buitenland dan zoveel slechter is, moeten we hier maar tevreden zijn met donkere stallen waarin ze het leven lang geen beweging krijgen. En als ze dan de wagen in moeten en voor het eerst daglicht zien, ze met stroomstokken de wagen in gedwongen worden en sommigen dood neervallen van de stress?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:53

Lisitano schreef:
Maar, omdat het in het buitenland dan zoveel slechter is, moeten we hier maar tevreden zijn met donkere stallen waarin ze het leven lang geen beweging krijgen. En als ze dan de wagen in moeten en voor het eerst daglicht zien, ze met stroomstokken de wagen in gedwongen worden en sommigen dood neervallen van de stress?

Geen beweging? Heb je de wetgeving wel gelezen mbt tot ruimte?
Zelfs een beer krijgt de ruimte en moet verplicht andere varkens kunnen horen en ruiken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-08-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:53

vuurneon schreef:
FlyAway schreef:
Je hebt als boer toch ook je normen en waarden als het gaat om dieren welzijn? Als je dieren moet houden op een manier waar je het zelf niet mee eens bent, dan moet je iets anders gaan doen.

Mits het kan binnen de huidige wetgeving, want het is er niet makkelijker op geworden.

Als het gaat om het dierenwelzijn vanuit eigen beweging te verbeteren, dan zijn er weinig wetten en regels die daar een beperking in vormen. Als ik dat verkeerd heb, dan hoor ik het graag!
Juist doordat men het economische belang probeert te ebalanceren met de minimale vereisten op het gebied van dierenwelzijn loop je tegen de grenzen van de wet- en regelgeving aan.
Er is geen wet die een kippenhouder verbied om zijn kippen 10m2 per kip scharrelruimte te geven als hij dat zou willen.
Maar nogmaals, als ik dit verkeerd zie laat ik mij graag overtuigen van mijn ongelijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:54

Lisitano, stroomstokken zijn verboden.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:54

Suzan_v_h schreef:
Wil jij dan ieder varken af gaan om 2 minuten in je handen te hebben om te knuffelen ?? Zo komt het bij mij over nu in ieder geval.
Dieren hebben gewoon contact met elkaar, zeug en biggen ook in het kraamhok.

Na zo'n reactie geloof ik dat jij werkelijk geen idee hebt van de behoeftes van een varken.. :\

Wat ik zelf gezien heb is dat de zeugen een enorm klein hokje hebben en de biggen kunnen dan onder een rek door, omdat de moeder ze anders zou pletten.. de zeug ligt dan echt als een levende melkmachine, dat noem ik geen gewoon contact!!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:55

amoj schreef:
Haha, mishandelen. Sorry. :') T lijkt hier wel een penny topic waarin alles sielugh! is.
Ik ga hier niet meer reageren. Ga eerst maar eens met eigen ogen kijken op een veehouderij. Zoals ook al eerder gezegd, NL staat in de top 3 van de wereld als het gaat om dierenwelzijn.

Je was mij voor, ik heb mijn post aangepast, ik wilde een hypothese voorleggen, die in lijn is met jouw bewering. Ik was alleen vergeten te melden dat het een hypothetische stelling was. Dat staat er inmiddels wel bij. Je zult mij niet horen beweren dat er sprake is van mishandeling ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:56

Lisitano schreef:

Donkere stallen? Waar? Hier gaat het licht automatisch aan als het donker is :)
Geen beweging? Koeien komen zo vaak mogelijk buiten. Ze kunnen door hun stal RENNEN als ze willen.
Stroomstokken? Nog nooit gezien.

Jij bent weer typisch zo'n voorbeeld van mensen die op wakker dier kijken en alles zo klakkeloos overnemen. Ik zou zeggen bezoek eens een boerderij en laat de boer je het 1 en ander vertellen over zijn bedrijf.

@Flyaway; op je opmerking; Er is geen wet die een kippenhouder verbied om zijn kippen 10m2 per kip scharrelruimte te geven als hij dat zou willen. Geen wet misschien, maar de gemeente moet alles ook goed keuren wat betreft uitbreinding etc ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:57

FlyAway schreef:
amoj schreef:

Je was mij voor, ik heb mijn post aangepast, ik wilde een hypothese voorleggen, die in lijn is met jouw bewering. Ik was alleen vergeten te melden dat het een hypothetische stelling was. Dat staat er inmiddels wel bij. Je zult mij niet horen beweren dat er sprake is van mishandeling ;)

Stond er net wel ;)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:57

chanicha schreef:

Dan bied ik hierbij mijn excuses aan, ik ben dan niet goed op de hoogte wat betreft de huidige wetgeving.
Ik heb jaren geleden gezien hoe dat gaat in zo'n varkensstal en het staat tot op de dag van vandaag op mijn netvlies gebrand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:58

Ze zijn verplicht(!) tenminste 8 uur lang verlichting van tenminste 40 lux aan te doen. Dus donkere stallen klopt ook niet...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:58

amoj schreef:
Lisitano schreef:

Donkere stallen? Waar? Hier gaat het licht automatisch aan als het donker is :)
Geen beweging? Koeien komen zo vaak mogelijk buiten. Ze kunnen door hun stal RENNEN als ze willen.
Stroomstokken? Nog nooit gezien.

Jij bent weer typisch zo'n voorbeeld van mensen die op wakker dier kijken en alles zo klakkeloos overnemen. Ik zou zeggen bezoek eens een boerderij en laat de boer je het 1 en ander vertellen over zijn bedrijf.

@Flyaway; op je opmerking; Er is geen wet die een kippenhouder verbied om zijn kippen 10m2 per kip scharrelruimte te geven als hij dat zou willen. Geen wet misschien, maar de gemeente moet alles ook goed keuren wat betreft uitbreinding etc ;)
Wat heeft dat met uitbreiding te maken? Als je nu 100.000 kippen op 10.000 vierkante meter houdt, en je besluit om nog maar 10.000 kippen op datzelfde stukje te houden, dan is er geen enkele wet die dat verbied en er is geen enkele gemeentelijke verordening waar je rekening mee moet houden hoor. ;) (Even voor de goede orde, ook dit is een hypothese)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:59

Lisitano schreef:
chanicha schreef:

Dan bied ik hierbij mijn excuses aan, ik ben dan niet goed op de hoogte wat betreft de huidige wetgeving.
Ik heb jaren geleden gezien hoe dat gaat in zo'n varkensstal en het staat tot op de dag van vandaag op mijn netvlies gebrand.

In 1994 is de wetgeving voor het laatst aangepast....