Shetlander aanschaffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joxbling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:14

Inderdaad eens een lijstje maken wat je kwijt zou zijn. Ik denk ook niet dat je het gaat redden. Der bestaat natuurlijk een kans dat je pony ineens wat oploopt waardoor je de DA moet laten komen of dat hij op ijzers moet dan gaat dat niet lukken met jou bedrag.
Leasen zou wel een goede optie zijn :j
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:15

Er zijn hier al tig topics over, gebruik de zoekfunctie

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:23

Citaat:
Hoe ben jij zelf begonnen Donna? En hoe weet je nou hoeveel ervaring de ts heeft? En mss heeft de ts wel iemand in de buurt die haar helpt. Dus daar valt niets over te zeggen als je de situatie van de ts niet kent.

Als een meisje van 11 jaar alles alleen moet regelen voor een pony heb ik al genoeg gehoord.

Ik zelf ben begonnen met verzorgpony's, later een leasepony en nu een hele tijd later een eigenpony.

Kimmiee_D

Re: Shetlander aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:30

Ik zou er inderdaad niet aan beginnen. Pony kopen is het makkelijkste maar de dingen die er bij komen kijken maakt het prijskaartje altijd hoger. Mijn Shet had laatst koliek dierenarts laten komen (was na 6 uur savonds) prijskaartje voor 10 minuten werk als het niet minder was, was € 112,74.
Denk dat het zelfs nog minder dan 10 minuten was aangezien ik duidelijk alle symtomen herkende de da hoefde niet eens zelf grondig onderzoek te doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:32

Je weet toch niet of de ts geen verzorgpony's etc heeft gehad? Ze plaatst hem dan heel verstandig op een stal. Ik neem aan dat daar meer ervaren paardenmensen lopen waar ze met vragen terecht kan. Plus daarbij, niet iedere 11 jarige is hetzelfde. Ik was 10 toen ik mijn pony kreeg en regelde ook alles zelf van de smid tot de dierenarts tot hooi. Mijn ouders betaalde alleen maar. Dus onverstandig op die leeftijd alles zelf regelen ja, maar met begeleiding is het prima te doen. Onverantwoordelijk gaat me een stap te ver.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:45

capopjekop schreef:
Je weet toch niet of de ts geen verzorgpony's etc heeft gehad? Ze plaatst hem dan heel verstandig op een stal. Ik neem aan dat daar meer ervaren paardenmensen lopen waar ze met vragen terecht kan. Plus daarbij, niet iedere 11 jarige is hetzelfde. Ik was 10 toen ik mijn pony kreeg en regelde ook alles zelf van de smid tot de dierenarts tot hooi. Mijn ouders betaalde alleen maar. Dus onverstandig op die leeftijd alles zelf regelen ja, maar met begeleiding is het prima te doen. Onverantwoordelijk gaat me een stap te ver.

In het begin zei ze ook,
dat ze een verzorgshetty heeft :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:55

Ik weet niet waar je woont maar ik vind de stalling die jij noemt voor een Shetlander vrij duur. Ik heb mijn paarden een tijd op pension gehad maar voor de Shet betaalde ik 60 euro. Dan had hij geen stal maar een wei met andere Shetlanders en een schuilstal. Een Shetlander eet natuurlijk een stuk minder dan een grote pony.

Misschien kan je kijken of hij ergens goedkoper kan staan, als je ouders dan 100 euro per maand blijven bij leggen ben je alweer een stuk verder.

Verder moet je goed nadenken waarom je een Shetlander wilt? Als je wilt rijden is het geen goed plan want je bent er zo uitgegroeid en de meeste Shetlanders worden best oud. Als je wilt mennen wordt je nooit te groot maar dan zit je aan een hele dure aanschaf voor tuig en kar.

Hoefsmid, veearts en andere kosten blijven gelijk met een Shetlander. Als je ouders willen bijspringen bij onvoorziene kosten wordt het ook alweer een stuk haalbaarder. Enneh: vraag een fikse zakgeldverhoging ;)

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:58

Je hebt inderdaad gelijk dat niet elke 11 jarige hetzelfde is. Maar ik vraag me nou nog steeds af wat nu haar verantwoordelijkheden zijn bij die verzorgshet.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:17

tabaflab schreef:
Je hebt inderdaad gelijk dat niet elke 11 jarige hetzelfde is. Maar ik vraag me nou nog steeds af wat nu haar verantwoordelijkheden zijn bij die verzorgshet.

Jij bijt je wel heel erg in dit topic. Je bent zelf ook pas 13 jaar dus ssssst en leer van wat je leest ipv constant te reageren

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:26

Wat leuk zou dat zijn! Ik had die droom ook toen ik een jong meisje was.... Ik heb deze pas waar kunnen maken toen ik 34 was. Dus ik zou mijn ouders ( of je opa) heeeel lief aankijken en hopen dat ze je verder steunen. En anders nog een paar jaartjes dromen! Heel veel succes en hopelijk krijg je t voor elkaar *\o/*

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:47

Als je ouders bereid zijn bij te springen in noodgevallen, bijvoorbeeld bij onverwachte dierenartskosten, zou het misschien wel kunnen.
Dus ik adviseer je te vragen of je ouders achter je staan en je willen helpen.
Als de smid alle shetjes komt doen , is het vast niet duurder dan 25 euro per keer. Ook het enten/tandarts is voordeliger als ze allemaal tegelijk gaan. En dat is één keer per jaar.
Mestonderzoek kost ongeveer 8 euro, maar als ie wormen heeft, komt daar de wormkuur bij.
Verder kun je goed kijken wat je écht nodig hebt... twee zadeldekjes is genoeg, en beenbeschermers enzo heb je vast niet nodig. Een shet hoeft geen bix, wel evt. vitaminebrokjes (bijv Pavo Vital).
Ik schat dat je 500 euro per jaar nodig hebt, excl. onverwachte dierenartskosten en excl. aankopen in de ruitersportzaak.

Succes!

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:51

missje schreef:
tabaflab schreef:

Jij bijt je wel heel erg in dit topic. Je bent zelf ook pas 13 jaar dus ssssst en leer van wat je leest ipv constant te reageren

Jij mag ook wel even dimmen3
Niks stt tegen haar!!
Ja ga mij nu maar met zijn allen haten, maar jij gaat nu in mijn ogen te ver.

Dit meisje is 13, Heeft een mening en komt daar voor uit. En hoe je het daar niet mee eens bent of wat dan ook. Zij mag reageren wanneer ze wilt en dat ze 13 is heeft daar niks mee te maken
Je bent zelf 45 dan zou je beter moeten weten, dit is de plek voor de jonge kinderen dus ook zulke kinderen moeten hier kunnen reageren zonder te hoeven denken dat ze worden aangevallen

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:00

Soms vind ik sommige volwassene een beetje vervelend tegen jongere kinderen doen wat ik soms nogal irritant vind.

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:01

tabaflab schreef:
Soms vind ik sommige volwassene een beetje vervelend tegen jongere kinderen doen wat ik soms nogal irritant vind.

Ja klopt, sorry van mijn onduidelijke verhaal, maar dat kan mij echt kwaad maken.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:15

Ik weet voor in Noord-Holland een hoefsmid die het voor iets van 20 euro doet bij shets.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:16

tabaflab schreef:
Ik weet voor in Noord-Holland een hoefsmid die het voor iets van 20 euro doet bij shets.

Heel leuk dat je het opneemt voor TS, maar met €20,- voor de hoefsmid gata ze het nog steeds niet redden...

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:28

:roll: Daar heb ik het ook niet over. Maar meer een bedrag wat het kan zijn.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:29

tabaflab schreef:
:roll: Daar heb ik het ook niet over. Maar meer een bedrag wat het kan zijn.

Rustig maar met je smiley's... ( :roll: )

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:33

Sorry :D

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:52

Als TS haar ouders willen bijstaan als het dier ziekword, kan het prima hoor. Zo heb ik dat ik jong was ( 15) ook een shet gehad. Betaalde de stalling zelf, en het eten maar mocht hij ziek worden zouden mijn ouders het betalen mocht het te duur worden.

TS ga even overleggen met je ouders of ze dat zouden willen doen, als je het zelf net niet kan redden een maand of de dierenarts. Ik hoop voor je dat het lukt en dat je er veel plezier mee zal hebben!!!

Groetjes!

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:54

TS nog heel veel succes

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 00:26

Viktor238 schreef:
tabaflab schreef:

Heel leuk dat je het opneemt voor TS, maar met €20,- voor de hoefsmid gata ze het nog steeds niet redden...

Misschien moet je zelf ook een beetje dimmen hoor ;)

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:41

Ik zou inderdaad eerst een lijstje maken me alle kosten, maar ik denk niet dat je het gaat redden.
Maar waarom blijf je gewoon niet de Shetlanders die je nu verzorgt verzorgen?
Ik weet niet of je later wilt gaan rijden op die Shetlander? Want je groeit ook nog en dan pas je ook niet meer op de Shetlander, misschien nu ook al niet. Maar als je niet gaat/wilt rijden op de Shetlander dan heb ik niks gezegd O:)

Ik ben het ook wel met MissDonna eens. Als je ouders de ziektekosten willen betalen voor de pony, dan kan het wel nog. Maar ik weet niet of je ouders dat willen doen?

In ieder geval, Succes! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:08

Ik wil niet bot doen, maar ik vind dat een goed begin van verantwoordelijkheid, beantwoorden van de vragen die gesteld worden is. *\o/*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:10

vivianxkuss schreef:
Ik wil niet bot doen, maar ik vind dat een goed begin van verantwoordelijkheid, beantwoorden van de vragen die gesteld worden is. *\o/*

Waarom?
Ik heb altijd meegekregen; vragen stellen staat vrij, maar men is niet verplicht tot antwoorden. Wat dat met verantwoordelijkheid te maken heeft?
Er is maar 1 vraag van belang voor de ts en dat is aan haar ouders :)