Manege pony overkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:12

Tilmar schreef:
Als ie nog 2 of 3 uur per dag loopt dan brengt ie z'n geld nog wel op! De manege doet die pony echt nog niet met pensioen hoor. En ik weet nog niet zo net of een oude pony die al lang in de lessen loopt zo blij is met welverdiende rust.. Wij hebben ook wat ouwetjes die nog wat beginnerslessen lopen, die vinden het helemaal leuk als ze mee mogen lopen.

De manege rijd ook met gehandicapte mensen
Dus hebben ze niet zo veel aan een oude pony
Maar bij waar ik hem wil zetten kan hij tussen de andere pony's lopen
Hij loopt altijd bij de Merrie's in de wei
Want de andere ruinen zijn te wild voor hem
Dus hij kan bij paarden staan

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:13

Die kunnen toch juist heel geschikt zijn voor gehandicapte mensen? Ik kan me voorstellen dat deze pony voor de manege best belangrijk is, en hij dus ook niet voor de eerder genoemde prijzen weg zal gaan. Zeker als de manege weet dat jij hem graag wil zullen ze er wel meer voor vragen dan wat hij eigenlijk waard is (afgezien van het feit dat het een hele goede manegepony is). Een manege blijft natuurlijk een bedrijf, en zolang de pony nog in lessen mee kan lopen en dus geld binnen brengt zullen ze hem waarschijnlijk niet zomaar weg doen.

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:15

Dressuur_Gek schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen hier boven
Maar ik zou je wel aanraden als je die manegepony koopt,
hem zeker nog wekelijks beweging te geven.
Een pony/paard leeft veel langer als hij/zij beweging krijgt

xx

Thnx voor de tip
Dat ga ik zeker doen
Bijna iedere dag rijden( tot hij er last van krijgt of dat hij te oud word)
Als ik niet kan rijden gewoon longeren
Bij andere paarden ik de wij zetten enzo
Want wen oude manege pony staat ook op die plek
En dat was een van z'n beste vrienden
Dus daar kan hij mee staan( de haf stond ook altijd bij de merries)

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:17

NienkeV1994 schreef:
Die kunnen toch juist heel geschikt zijn voor gehandicapte mensen? Ik kan me voorstellen dat deze pony voor de manege best belangrijk is, en hij dus ook niet voor de eerder genoemde prijzen weg zal gaan. Zeker als de manege weet dat jij hem graag wil zullen ze er wel meer voor vragen dan wat hij eigenlijk waard is (afgezien van het feit dat het een hele goede manegepony is). Een manege blijft natuurlijk een bedrijf, en zolang de pony nog in lessen mee kan lopen en dus geld binnen brengt zullen ze hem waarschijnlijk niet zomaar weg doen.

Dat weet ik
Maar over een jaartje ofzo
En een pony die ouder word en last van z'n rug krijgt kunnen ze niet een gehandicapte op z'n rug zetten

Dat is gewoon sneu

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:19

In deze tijd tussen de 500 en 800 euro? ze worden gratis aangeboden in deze tijd de wat oudere paarden.
Voor een 3 jarige haflinger [D-maatje] betaal je 500,- Bokt staat vol met goedkope pony's.
Ik zou voor een 20 jarige manege C-pony hooguit 400,- geven.Het beestje is door het vele werk al aardig aan het verslijten.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:21

Heb je al goedkeuring van je ouders??? Mijn ervaring is dat elke manegepaard/pony te koop is. Je kunt eens met je ouders en de manege eigenaar in gesprek gaan. Wellicht zal hij als hij zou braaf is wat te duur zijn, rond 1300,- Maar ik zou er hooguit een paard honderd euro voor geven. Wel super als ie een vast baasje krijgt en zo z'n laatste jaren mag slijten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:22

klopt ook wel gohya ik zou het er ook niet voor geven. maar ik denk dat het wel een acceptabel bedrag is voor een manegepony. ze zullen namelijk niet onder die prijs weggaan en volgens mijn zijn ze best geliefd bij beginnende ruiters vandaar deze eerder genoemde prijs.

maar ts voordat je je helemaal lekker gaat maken, heb je dit al overlegt met je ouders. dat idee heb ik namelijk niet. zou daar eerst mee beginnen voordat de teleurstelling enorm is

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:24

Voor de pony is het natuurlijk super leuk als je hem zou nemen en lekker rustig aan met hem doen en hem op het land zetten met andere paarden. Zodat het paard nog een aantal mooie jaren heeft.
Maar mijn paard is ook manege paard geweest (dat wist ik niet toen ik hem kocht) en ik weet inmiddels hoeveel problemen het met zich meebrengt. Hij heeft artrose en hij zit helemaal vast in zijn lichaam. Hij is dus een paar maanden om de twee weken naar de fysio geweest, dat kost niet niks.. Ook is hij erg sterk in zijn mond geworden en moet hij nu weer leren om gevoeliger te worden. Hij is nu inmiddels 19 maar wat hij allemaal al heeft qua kwaaltjes zijn andere paarden van zijn leeftijd een stuk beter. Ik wist in het begin ook niet wat hij allemaal had, tot je hem een keer laat nakijken en dan schrik je. Mijn fysio en mijn instructrice zeggen ook dat dit komt omdat hij manege paard is geweest..
Dus meid als je hem wilt kopen laat hem dan in ieder geval keuren zodat je niet over een paar jaar voor allemaal kosten komt te staan ;)

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:25

Joysieee schreef:
De maandelijkse kosten zijn zoveel hoger dan de aanschaf... Besef dat.
Mijn ouders betalen het onderhoud van mijn paard,en de spullen die echt nodig zijn,af en toe wat extra's, maar wij hebben de ruimte om ze thuis te zetten, dus dat scheelt stallingskosten. Maar 20 is niet mega oud voor een manege pony,ik weet niet wat zijn conditie is,maar toen ik op de manege reed,toen mijn eigen pony nog niet was ingereden etc(4/5 jaar geleden),liepen er pony's mee van rond de 30,nog helemaal fit. Deze liepen dan wel minder maar goed.
Hoe weet je zo zeker dat de manege hem kwijt wil? Als het een fitte pony is,kan het zijn dat ze hem een tijd nog willen houden...
En als hij maar 1.38 is,jij bent 11,en groeit nog waarschijnlijk,besef je dan dat je ook te groot kan worden...?
Maarja t is je eigen keuze,hoewel ik het niet zou doen.

Voor de duizendste keer
Alle pony's van onze manege gaan als ze oud zijn met pensioen
Dus als hij met pensioen gaat kan ik hem overkopen
Snap dat dan

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:26

Tabaluga12 schreef:
Heb je al goedkeuring van je ouders??? Mijn ervaring is dat elke manegepaard/pony te koop is. Je kunt eens met je ouders en de manege eigenaar in gesprek gaan. Wellicht zal hij als hij zou braaf is wat te duur zijn, rond 1300,- Maar ik zou er hooguit een paard honderd euro voor geven. Wel super als ie een vast baasje krijgt en zo z'n laatste jaren mag slijten.

Er zijn 4 manege eigenaren
En er zijn veel vrijwilligers
Ik help/werk daar zelf ook

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:32

Nelson17 schreef:
Voor de pony is het natuurlijk super leuk als je hem zou nemen en lekker rustig aan met hem doen en hem op het land zetten met andere paarden. Zodat het paard nog een aantal mooie jaren heeft.
Maar mijn paard is ook manege paard geweest (dat wist ik niet toen ik hem kocht) en ik weet inmiddels hoeveel problemen het met zich meebrengt. Hij heeft artrose en hij zit helemaal vast in zijn lichaam. Hij is dus een paar maanden om de twee weken naar de fysio geweest, dat kost niet niks.. Ook is hij erg sterk in zijn mond geworden en moet hij nu weer leren om gevoeliger te worden. Hij is nu inmiddels 19 maar wat hij allemaal al heeft qua kwaaltjes zijn andere paarden van zijn leeftijd een stuk beter. Ik wist in het begin ook niet wat hij allemaal had, tot je hem een keer laat nakijken en dan schrik je. Mijn fysio en mijn instructrice zeggen ook dat dit komt omdat hij manege paard is geweest..
Dus meid als je hem wilt kopen laat hem dan in ieder geval keuren zodat je niet over een paar jaar voor allemaal kosten komt te staan ;)

Je hebt gelijk
Maar wat kost zo'n keuring dan?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:33

Wat ontzettend leuk dat je deze pony een goede oude dag wilt geven!!!
Qua prijs zou ik ook aan 400,00/500,00 max denken.
En inderdaad 'Rust, roest' Dus lekker beweging blijven geven is alleen maar goed!
Qua prijs voor stalling ligt het er helemaal aan waar je hem gaat stallen. Zou het anders een mogelijkheid zijn om iets met de manege af te spreken, dat ze een speciale prijs voor jou maken als je daar voor helpt op de manege?!

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:35

slachtprijs dat krijgen ze er ook voor als hij naar een handelaar ofzo zou gaan.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:35

Ik krijg het idee dat je niet helemaal beseft hoeveel een eigen pony kost.... je geeft aan dat je bijna het aankoop bedrag hebt maar dan ben je er nog lang niet. Dan zet je erbij dat je ouders meehelpen, maar dat is niet meehelpen maar gewoon voor de pony betalen aangezien je zelf geen inkomsten hebt. Weet je heel zeker dat je ouders en jij in de gaten hebben hoeveel het gaat kosten ? Aangezien je die vraag blijft negeren denk ik van niet.
Besef ook dat je miss heel snel te groot gaat worden voor de pony. Blijft de pony dan nog bij jou, zo ja ga je dan weer op eem manege lessen of komt er weer een pony bij en kunnen je ouders dat betalen. Zo niet dan kan het dus zijn dat je een tijd niet meer kunt rijden ed. Wat als je dat toch wilt, de pony weer verkopen ??

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:36

Ramboxxx schreef:
Nelson17 schreef:

Je hebt gelijk
Maar wat kost zo'n keuring dan?

Dat weet ik niet precies omdat ik zo stom ben geweest om het niet te doen toen ik hem kocht. Begrijp me niet verkeerd hoor ik ben gek op hem en ik doe hem nooit meer weg maarja je koopt natuurlijk een paard om mee te rijden en niet om er dagelijks naast te wandelen :P.
Je zou het na kunnen vragen bij de DA of misschien even op bokt zoeken of er een topic over is.

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:36

Kentaro schreef:
Wat ontzettend leuk dat je deze pony een goede oude dag wilt geven!!!
Qua prijs zou ik ook aan 400,00/500,00 max denken.
En inderdaad 'Rust, roest' Dus lekker beweging blijven geven is alleen maar goed!
Qua prijs voor stalling ligt het er helemaal aan waar je hem gaat stallen. Zou het anders een mogelijkheid zijn om iets met de manege af te spreken, dat ze een speciale prijs voor jou maken als je daar voor helpt op de manege?!

En je bedoelt dan ook de pony daar laten staan waar hij nu staat?
Er staat 1 stal leeg
En ik zou inderdaad daar iedere dag ofzo komen helpen
Help nu meestal woensdag middag
Met de kleintjes
En voeten
Uit de wei halen enzo

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:37

Armitage schreef:
slachtprijs dat krijgen ze er ook voor als hij naar een handelaar ofzo zou gaan.

Hij gaat nooit naar een handelaar

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:37

Ik zou zelf qua prijs ook zo rond de 500 zitten te denken maar ik betwijfel of de manege hem voor die prijs weg doet. Ik denk dat hun meer richting 1000/1500 zullen zitten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:38

Belangrijker: kan jij een oudere pony bieden wat hij nodig heeft? Financieel, maar de verzorging? Is er geschikte stalling in de buurt, waar hij overdag buiten kan lopen en s nachts een goede tochtvrije box heeft? Waar hij goed hooi en stro krijgt.

Tip
Haal in de bibliotheek het boek Het oudere paard door claudia jung. Hier staan veel tips en goede adviezen om een ouder paard een gezonde en fitte oude dag te geven.

Amaris

Re: Manege pony overkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:39

TS is 11. Ik denk als iemand die pony koopt en een goede oude dag geeft en financieel alles gaat dragen het de ouders zijn.

Niet TS.

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:41

[/quote]

Je hebt gelijk
Maar wat kost zo'n keuring dan?[/quote]
Dat weet ik niet precies omdat ik zo stom ben geweest om het niet te doen toen ik hem kocht. Begrijp me niet verkeerd hoor ik ben gek op hem en ik doe hem nooit meer weg maarja je koopt natuurlijk een paard om mee te rijden en niet om er dagelijks naast te wandelen :P.
Je zou het na kunnen vragen bij de DA of misschien even op bokt zoeken of er een topic over is.[/quote]

Oke dank je

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:43

janouk schreef:
Belangrijker: kan jij een oudere pony bieden wat hij nodig heeft? Financieel, maar de verzorging? Is er geschikte stalling in de buurt, waar hij overdag buiten kan lopen en s nachts een goede tochtvrije box heeft? Waar hij goed hooi en stro krijgt.

Tip
Haal in de bibliotheek het boek Het oudere paard door claudia jung. Hier staan veel tips en goede adviezen om een ouder paard een gezonde en fitte oude dag te geven.

Ja zo'n stal is er
Daar staat een oudere manege pony die ook op m'n manege heeft gestaan
En die stal is 5 minuten fietsen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:43

Heb je ook geld om iedere maand zo'n 200 euro aan stallingskosten te betalen?

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:46

Dorus schreef:
Heb je ook geld om iedere maand zo'n 200 euro aan stallingskosten te betalen?

Ja
En m'n ouders helpen ook
En met de verzorging helpen m'n broertje en m'n broer

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:53

Ramboxxx schreef:
Joysieee schreef:
De maandelijkse kosten zijn zoveel hoger dan de aanschaf... Besef dat.
Mijn ouders betalen het onderhoud van mijn paard,en de spullen die echt nodig zijn,af en toe wat extra's, maar wij hebben de ruimte om ze thuis te zetten, dus dat scheelt stallingskosten. Maar 20 is niet mega oud voor een manege pony,ik weet niet wat zijn conditie is,maar toen ik op de manege reed,toen mijn eigen pony nog niet was ingereden etc(4/5 jaar geleden),liepen er pony's mee van rond de 30,nog helemaal fit. Deze liepen dan wel minder maar goed.
Hoe weet je zo zeker dat de manege hem kwijt wil? Als het een fitte pony is,kan het zijn dat ze hem een tijd nog willen houden...
En als hij maar 1.38 is,jij bent 11,en groeit nog waarschijnlijk,besef je dan dat je ook te groot kan worden...?
Maarja t is je eigen keuze,hoewel ik het niet zou doen.

Voor de duizendste keer
Alle pony's van onze manege gaan als ze oud zijn met pensioen
Dus als hij met pensioen gaat kan ik hem overkopen
Snap dat dan

Maar hoe weet je wanneer hij met pensioen gaat? Als hij nog fit is en een rustig karakter heeft kan hij nog jaren meelopen met beginners op zijn rug.
Lees ook even de rest,nouja,ik typ t wel opnieuw;
De pony is maar 1,38,jij bent 11,ik weet niet hoe groot je bent maar je groeit waarschijnlijk nog.
Dan kan het zijn dat je te groot word,wat ga je dan doen?
Ik vind het niet erg om niet te rijden,maar ik weet niet hoe dat met jou zit...