Kun je bitlooshoofdstel zelf maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:59

Cassidy schreef:
Ik maak me geen illusies dat dit bij ts aankomt. Pubers zijn daar veel te eigenwijs voor. Ik hoop dat dit echter bij anderen wel aankomt. Genoeg mensen die dit topic lezen. Het zal ergens wel in goede aarde vallen.

Ik snap niet waarom je je punt probeert te maken in een YRT topic terwijl je denkt dat mensen die in de leeftijdscategorie van YRT vallen toch niet zullen luisteren. Daarnaast snap ik eigenlijk ook niet dat je denkt dat er mensen zijn waar je punt wél aankomt, gezien de denigrerende manier waarop je je punt probeert over te brengen. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat iemand die zelf een hoofdstel in elkaar wil knutselen open staat voor iemand die al begint met "alles moet altijd maar gratis", "het gaat mis en dan gebeuren er ongelukken", en "maar je gaat toch niet naar me luisteren want je bent een puber". Ik denk dat als je je punten respectvoller en vriendelijker zou brengen er meer mensen voor je woorden open zouden staan, en dat lijkt me voor jezelf toch ook prettiger. :)

Vooroordelen met een basis eronder zijn trouwens nog steeds vooroordelen, omdat je van te voren oordeelt dat de TS i.v.m. haar leeftijd niet naar je zal luisteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:02

Dandy200 schreef:
Ik ben dan wel een puber maar wil wel het beste voor mijn pony en ik ben van mening dat dit geen enkele schade aanricht voor een uurtje foto's maken of een halfuurtje vrijheidsdressuur
[ Afbeelding ]

Verder zou ik ook wel een bitlooshoofdstel willen maken, en tuurlijk ga ik er niet mij rijden als het niet goed past of niet stevig is

Ik kan niet zoveel met deze foto omdat ik de pasvorm niet kan zien. Heb je een foto dat de pony hem opheeft?

Zie onderstaande quote en foto:

Cassidy schreef:
Het knopen van een touwhalster is een kunst op zich. Niet alleen dient het touwhalster genoeg "bite" te hebben (dus te dik touw of te dun touw schiet zijn doel voorbij) maar de pasvorm dient ook zo te zijn dat het halster niet zomaar van het hoofd af kan glijden. Een eenmaal geknoopt touwhalster is niet bij te stellen. Resultaten die je krijgt met het werken met een touwhalster zijn afhankelijk van de pasvorm. Doe jezelf een plezier en koop een touwhalster die op maat is geknoopt, en ga niet zelf knutselen.

Een goed passend touwhalster behoort zo te zitten:

[ ]Afbeelding ]

Touwhalsters die niet zo zitten, kunnen met een eenvoudige schudbeweging van het hoofd afgegooid worden, en zijn daardoor niet veilig en compleet nutteloos.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-06-13 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

wiekerobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:03

Ik snap het probleem niet echt laat haar gewoon lekker knutselen...
en over het geld je hebt zo'n hoofdstel nieuw ook al vanaf iets van 25 euro.

helena299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 18:06

Cassidy schreef:
Wat is de reden dat je een bitloos hoofdstel zelf wilt maken? Waarom het wiel een tweede keer willen uitvinden? Net als het met het knopen van een touwhalster is er veel onderzoek vooraf gegaan aan een bitloos hoofdstel. Pasvorm en plekken waar het inwerkt zijn precies uitgekiend. Waarom denk jij hetzelfde voor minder kunnen kopieren waar menigeen jaren aan heeft gewekt? Wat is de reden dat je plagiaat gaat plegen op iets waar iemand anders misschien octrooi op heeft aangevraagd? Ooit weleens gehoord van "Intellectual Property"?

Iemand die dingen uitvindt die werken, kan niet leven van lucht alleen. Octrooi wordt niet zomaar ergens op aangevraagd, dat is om mensen die dit hebben uitgevonden te behoeden dat iemand dat zomaar gaat kopieren en daar over hun rug heen nog geld mee verdient.

De vraag om iets gratis te krijgen waar anderen eventueel veel geld voor hebben betaald blijf ik walgelijk vinden. En als je je alsnog geroepen voelt om dingen gratis te willen krijgen, doe ons een lol en laat Bokt erbuiten!

Ik ga het niet verder verkopen ofzo maar ik wil bitloos rijden maar die hoofdstellen zijn duur

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:08

Voor degenen die het probleem niet snappen.

Vervang hoofdstel door bijv. foto.

Iedereen op Bokt weet hopelijk dat het gewoon niet netjes is om foto's van iemand te gaan kopieren en te misbruiken voor spelletjes. Toch? Ga er van uit dat iedereen wel ziet dat er op foto's copyright zit, ook al staat er geen copyright op. Een enkeling die daar anders over denkt is hopelijk de uitzondering.

Wat is de reden dan dat je niet accepteerd dat iemand een foto, gemaakt door een derde, van je eigen paard van het internet afplukt en voor paardenspelletjes ed gaat gebruiken?
En dat je wel accepteerd dat iemand dingen als een hoofdstel gaat kopieren?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-06-13 18:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:08

helena299 schreef:
Ik ga het niet verder verkopen ofzo maar ik wil bitloos rijden maar die hoofdstellen zijn duur

En wat is de reden dat je bitloos wilt gaan rijden?

wiekerobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:10

helena299 schreef:
Cassidy schreef:
Wat is de reden dat je een bitloos hoofdstel zelf wilt maken? Waarom het wiel een tweede keer willen uitvinden? Net als het met het knopen van een touwhalster is er veel onderzoek vooraf gegaan aan een bitloos hoofdstel. Pasvorm en plekken waar het inwerkt zijn precies uitgekiend. Waarom denk jij hetzelfde voor minder kunnen kopieren waar menigeen jaren aan heeft gewekt? Wat is de reden dat je plagiaat gaat plegen op iets waar iemand anders misschien octrooi op heeft aangevraagd? Ooit weleens gehoord van "Intellectual Property"?

Iemand die dingen uitvindt die werken, kan niet leven van lucht alleen. Octrooi wordt niet zomaar ergens op aangevraagd, dat is om mensen die dit hebben uitgevonden te behoeden dat iemand dat zomaar gaat kopieren en daar over hun rug heen nog geld mee verdient.

De vraag om iets gratis te krijgen waar anderen eventueel veel geld voor hebben betaald blijf ik walgelijk vinden. En als je je alsnog geroepen voelt om dingen gratis te willen krijgen, doe ons een lol en laat Bokt erbuiten!

valt hartstikke mee ligt er aan wat voor eentje je wilt en je kan er ook altijd nog eentje tweedehands kopen

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:10

Cassidy schreef:
helena299 schreef:

Maakt dat uit? Waarom vraag jij overal een reden voor om die vervolgens totaal de grond in te stampen?

wiekerobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:11

Cassidy schreef:
helena299 schreef:

zou ik ook wel willen weten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:13

liekec schreef:
Maakt dat uit? Waarom vraag jij overal een reden voor om die vervolgens totaal de grond in te stampen?

Dit zijn open vragen, die iemand ertoe zouden kunnen zetten om na te denken. Doe ik dit omdat het "hip" is, omdat er "wilde filmpjes" over "slecht bitgebruik" op bokt de ronde doen, of is er echt een probleem met de paardenmond, is het paard aan het wisselen, heeft een hangend rooster, you name it?

En dan zou mijn antwoord daarop zijn dat er voor iedere paardenmond een bit is, als je maar zoekt en weet waar je moet zoeken. En dat bitloos de snelste afkorting is, omdat men zich laat opzwepen door een hype, en je bij lange na niet zo verfijnd bitloos in kunt werken als dat met een bit kan. Als je weet waar je mee bezig bent natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:22

Ik denk dat cassidi vroeger niet zelf schattige halstertouwen en halsters in regenboog kleuren en gouddraad gepunnikt heeft :D
Dat wreekt zich dan duidelijk vroeger of later :P

Bij de meeste bouw en hobbyzaken kun je wel materiaal krijgen waar je mee kan knutselen.
Je kan bijvoorbeeld spanband gebruiken ipv leer. Ook hebben ze vaak verschillende kleuren stevig (span) touw. De moeilijkheid zit hem in het naaien ervan, maar soms is een doosje holle popnagels ook genoeg.
Zolang er maar niets is waaraan je paard zich kan bezeren.

Ik heb een tijd geleden een oud stang en trens hoofdstel omgeknutseld tot kaakgekruist hoodstel. Hij paste perfect (beter dan die in de winkel) en is bij de nieuwe eigenaar van het paard nog steeds in gebruik ;)

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:30

Pff mensen toch.. Laat een kind toch eens kind zijn :) Dit is toch de rubriek young rider talk?
Als een 13 jarig meisje nu een hoofdstel in elkaar wil knutselen voor haar geliefde pony..

@ TS:
Ik heb zelf geen ervaring met bitloze hoofdstellen maar ben zeker dat als je eens goed zoekt je wel genoeg informatie zal kunnen vinden. :)
Let zoals eerder aangegeven dus wel op een goede pasvorm en dat je paard zich aan niets kan bezeren :)

raichalove

Re: Kun je bitlooshoofdstel zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:33

gewoon een halster gebruiken :) en mocht ej het wel zelf gaan maken let er op dat t niet snijt! verder kan het best volgesmij :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:40

Jeetje, wat een reacties weer... Moet dit nou?

TS: Je kunt zelf inderdaad een bitloos hoofdstel proberen te maken, dat is een paar pagina's terug uitgelegd hoe je dat kunt doen. Ik zou er wel heel goed op letten dat (áls je ermee gaat rijden) het goed zit en je paard er geen last van heeft. Want wat dat betreft heeft Cassidy zeker een punt: een bitloos hoofdstel zit gecompliceerder in elkaar dan je op het eerste oog zou denken, als je hetzelfde effect zou bereiken door gewoon het bit eraf te halen en een ring eraan te doen bestonden er geen speciale hoofdstellen voor.

Als je bitloos eens wilt proberen, zijn er volgens mij inderdaad sites waar je deze (evt. tegen een kleine vergoeding) kunt lenen. Kán he, hoeft niet ;)

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:53

ik heb eens ooit een topic gelezen van iemand die zelf een bitloos hoofdstel had gemaakt voor haar paard/pony, ik zal eens kijken of ik die kan vinden. misschien staat daar nog iets nuttigs in.

edit: gevonden:
[UK] [ART][WIP]sidepull

edit2: en dit is dan ook wel handig:
[UK] [ART] Hartjesneus- en frontriem

heeeeeeele creatieve bokker :)

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:49

MarlindeRooz schreef:
Cassidy schreef:
Het gaat er niet om of iets veel of weinig kost (en de dingen van Chanel, Gucci en Louis Vutton zijn zelden beter qua kwaliteit maar misschien exclusiever van design en qua logo), maar of iets goed is doordacht of niet. Of de maat, de afstanden kloppen. Of het doet waar het voor is gemaakt. En de fouten die een ontwerper heeft gemaakt hoef jij niet nog een keer te maken....

Ik snap jouw punt niet helemaal, maar als je een goed passend bitloos hoofdstel kunt produceren dan is er toch geen probleem. Waar ik mij aan erger is dat jij alle mensen over een kam scheert.

En ik heb ook wel eens zelf touwhalsters gemaakt, wel werk ik veel met touwhalsters dus ik weet hoe ze horen te zitten.

Als je een passend hoofdstel hebt en je haalt het bit eraf heb je toch een passend BITLOOS hoofdstel?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:19

MyHu schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik snap jouw punt niet helemaal, maar als je een goed passend bitloos hoofdstel kunt produceren dan is er toch geen probleem. Waar ik mij aan erger is dat jij alle mensen over een kam scheert.

En ik heb ook wel eens zelf touwhalsters gemaakt, wel werk ik veel met touwhalsters dus ik weet hoe ze horen te zitten.

Als je een passend hoofdstel hebt en je haalt het bit eraf heb je toch een passend BITLOOS hoofdstel?

en waar wil je de teugels aan vast maken dan?

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:34

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:02

Slotje.