2 shetlander verzorgpony's. (en al hun problemen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:16

Net las ik nog dat een van de twee niet mee loopt met je? :Y)
Wat je dan zou kunnen doen is beginnen met de basisopvoeding en eventueel les vragen in de omgang met paarden.
[/quote]

eeum,, lees deze site even aub. daar wordt uitgelegt wat een join up is volgens Monty Roberts.

http://www.equilogie.be/ju1.html Er staat dat het paard naar je toe komt x[/quote]
Maar alsjeblieft, jij ben Monty Roberts niet..
Dus je kunt niet zomaar een Join Up gaan doen, ik ben er sowiezo niet voor maar al helemaal niet als je niet ECHT weet wat het inhoud.[/quote]
waarvoor zijn ze er dan? we hebben in boeken gelezen wanneer je zoiets moet gebruiken. En dat doen we . is het weer niet goed.. pfff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:19

Halflingers0 schreef:
Net las ik nog dat een van de twee niet mee loopt met je? :Y)
Wat je dan zou kunnen doen is beginnen met de basisopvoeding en eventueel les vragen in de omgang met paarden.

eeum,, lees deze site even aub. daar wordt uitgelegt wat een join up is volgens Monty Roberts.

http://www.equilogie.be/ju1.html Er staat dat het paard naar je toe komt x[/quote]
Maar alsjeblieft, jij ben Monty Roberts niet..
Dus je kunt niet zomaar een Join Up gaan doen, ik ben er sowiezo niet voor maar al helemaal niet als je niet ECHT weet wat het inhoud.[/quote]
waarvoor zijn ze er dan? we hebben in boeken gelezen wanneer je zoiets moet gebruiken. En dat doen we . is het weer niet goed.. pfff[/quote]

Welke boekjes heb je gelezen dan? Huppelepup en Ragebol? Heartland? Penny's shadow?

Een Join Up doe je niet bij een shetlander die stout is of om een pony of paard te beleren.
Nogmaals, je hebt er meer aan om Engels te gaan leren en de website van Monty Roberts uit te pluizen, dan iets van een jip en janneke juf klakkeloos aan te nemen.

Om even wat werk van Monty Roberts (eerste hit op youtube) aan te wijzen:
http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

In de omschrijving staat:
Monty breaks a horse and saddles him and gets a rider on him in less than thirty minutes

Met andere woorden: Monty Roberts breekt een paard (mentaal), zadelt hem en krijgt een ruiter op het paard in minder dan 30 minuten. Als je het filmpje ook bekijkt en goed luistert, hoor je hem dus ook de uitleg geven over de Join Up en het paard, en waarom deze wordt uitgevoerd bij dit paard.

Staat totaal niet in vergelijking met jullie shetlanders die bij zichzelf denkt 'waarom zou ik meelopen, krijg zo ook m'n zin'.

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:21

Jaa uhh.... ik hoor ook bij die meiden. En de pony's zijn geweldige beesten. Wij kunnen als de twee beste uit de klas Engels. En daarom ook heel goed weten wat JU zijn. er zijn verschillende JU.

Vayo

Re: 2 shetlander verzorgpony's. (en al hun problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:23

Vertel dan eens precies wat volgens jullie een JU is en vooral waarom en met welk doel jullie dit bij die shetlanders doen? Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoord!

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:25

Je begint een Join-Up in de bak. Het liefst een ronde, dan kan je paard niet in de hoeken gaan staan. Als je geen ronde bak hebt, kan je springbalken op de hoeken leggen zodat je paard er niet kan gaan staan. Maar het hoeft niet. Het kan ook gewoon in een normale bak. Een Join-Up is zonder stress en zonder pijn. Gebruik dus het liefst geen zweepje!

Zet het paard in de bak en laat hem, als dat nodig is, even uitrazen en rollen. Daarna neem je een longeerlijn (en als het paard daar niet op reageert neem je toch het rijzweepje) Laat je paard met behulp van de longeerlijn door de bak rennen. LOS. Gooi het uiteinde van de longeerlijn naar je paard toe zonder hem te raken, maar dat hij even lekker doorloopt. Hij hoeft niet in galop, maar het mag wel. Je paard mag niet zomaar van richting veranderen zonder dat jij dat zei. Als hij dat wel doet, laat je hem gelijk omdraaien door voor hem te gaan staan. Maak je groot en denk steeds: "Ik ben de leider, ik ben de baas".

Dat is 1 methode. Bij de andere kun je er ook voor zorgen dat het paard naar je toe komt.

En wij doen dit bij die Shetlanders om vertrouwen op te bouwen. En nee, wij doen het niet vaak.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:26

het laatste wat je daar mee doet is vertrouwen op bouwen.
als ze jullie goed zouden vertrouwen gingen ze die hindernis wel over.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:27

Je stuurt het paard weg, op een cirkel om je heen, meestal in een ronde bak en zegt hiermee eigenlijk: 'Als je op jezelf wil zijn, ga dan.' Je laat het paard gaan en zijn ding doen, laat het zijn eigen weg zoeken. Uiteindelijk zal het paard bedenken dat het in zijn ééntje niet veel kans maakt en zal hij bij jouw 'kudde' willen komen. Hij zal dan laten zien (binnenoor naar jou gericht, dichterbij komen, likken-kauwen, het hoofd laten zakken), waarop jij je een soort teken geeft van kom dan maar ! het paard zal bij je willen komen en je willen volgen. Genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:28

Lol.. En waar zijn de andere methodes dan beschreven? En wie heeft methode 1 verzonnen dan?

Want dat is niet de methode van monty roberts.. Maar ik ga jullie maar laten want jullie zijn niet voor rede vatbaar... Succes met jullie verzorgponies en alle problemen :Y)

demixloff

finnens schreef:
het laatste wat je daar mee doet is vertrouwen op bouwen.
als ze jullie goed zouden vertrouwen gingen ze die hindernis wel over.

Ze gingen de hindernis ook over. Maar niet het spring gedeelte omdat dat nieuw is voor ze.

Mijati

Ik vraag me echt af, waarom je niet gewoon eerst een goede basis legt.
Ik heb zelf niets met join ups (ik moest eerst zien wat het inhoud), maar wel met goede opvoeding en zorgen dat jij de leider bent en dat jij als leider te vertrouwen bent. Aan de manier van schrijven, gok ik dat jullie niet oud zijn en ook nog weinig ervaring hebben met pony's. Een manege zal niet snel zeggen dat je het verkeerd doet, want zij leren het jou en als ze jou aanmoedigen, neem jij meer les, dus ben jij belangrijk voor hun. Jij betaalt namelijk. Al het advies hier is gratis en in het belang van het dier.

De pony's zijn pas 3jr, ga eerst eens gewoon wandelen, kleine dingetjes vrijheidsdressuur en dan over een jaartje, ze nog eens over de balkjes laten lopen en een klein sprongetje maken. Want wees eerlijk, als ze jou een taart voorhouden als je over een hekje stapt,doe je dat toch ook, zo is het met de pony ook. Over een balkje springen heeft geen enkel voordeel, dus loop je erlangs.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:29

chelle_dora, heeft er ongetwijfeld meer verstand van dan ik maar volgens mij levert een join up juist heel veel stress op bij een paard. Omdat het paard als het ware uit de veilige kudde wordt gedreven i.p.v. vriendelijk van je af drijven en rondjes laten lopen. Daarom moet je ook niet zomaar een join up doen. Het lijkt mij dat je een join up juist bij dominante paarden uitvoert en niet bij een rustige shetlander.
En volgens mij moet je een join up helemaal niet gebruiken om vertrouwen te winnen van een paard. Dat kun je beter doen met lekker wandelen en borstelen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 09-06-13 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:29

je laat eerst zien wie de baas is, en vervolgens laat je hem met rust, hij zal bij je komen en je respecteren. want hij red het niet in zijn eentje. hij heeft dan gelijk, want jij gaat met je hoofd naar beneden hangen. een soort spijt. dan komt hij naar je toe en vergeeft hij je,/.

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:30

chelle_dora schreef:
Lol.. En waar zijn de andere methodes dan beschreven? En wie heeft methode 1 verzonnen dan?

Want dat is niet de methode van monty roberts.. Maar ik ga jullie maar laten want jullie zijn niet voor rede vatbaar... Succes met jullie verzorgponies en alle problemen :Y)

Je zegt zelf dat een JU methode 1 is... Ik snap niet meer.
Even voor je korte termijn geheugen dit was methode 1;

Je begint een Join-Up in de bak. Het liefst een ronde, dan kan je paard niet in de hoeken gaan staan. Als je geen ronde bak hebt, kan je springbalken op de hoeken leggen zodat je paard er niet kan gaan staan. Maar het hoeft niet. Het kan ook gewoon in een normale bak. Een Join-Up is zonder stress en zonder pijn. Gebruik dus het liefst geen zweepje!

Zet het paard in de bak en laat hem, als dat nodig is, even uitrazen en rollen. Daarna neem je een longeerlijn (en als het paard daar niet op reageert neem je toch het rijzweepje) Laat je paard met behulp van de longeerlijn door de bak rennen. LOS. Gooi het uiteinde van de longeerlijn naar je paard toe zonder hem te raken, maar dat hij even lekker doorloopt. Hij hoeft niet in galop, maar het mag wel. Je paard mag niet zomaar van richting veranderen zonder dat jij dat zei. Als hij dat wel doet, laat je hem gelijk omdraaien door voor hem te gaan staan. Maak je groot en denk steeds: "Ik ben de leider, ik ben de baas".

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:31

Halflingers0 schreef:
Je stuurt het paard weg, op een cirkel om je heen, meestal in een ronde bak en zegt hiermee eigenlijk: 'Als je op jezelf wil zijn, ga dan.' Je laat het paard gaan en zijn ding doen, laat het zijn eigen weg zoeken. Uiteindelijk zal het paard bedenken dat het in zijn ééntje niet veel kans maakt en zal hij bij jouw 'kudde' willen komen. Hij zal dan laten zien (binnenoor naar jou gericht, dichterbij komen, likken-kauwen, het hoofd laten zakken), waarop jij je een soort teken geeft van kom dan maar ! het paard zal bij je willen komen en je willen volgen. Genoeg?

Blijkbaar nog nooit shetlanders opgevoed, de meesten zijn namelijk de leider van de kudde en alleen, nou jammer dan.
Dus stop met die onzin en ga gewoon naar de basis van het vertrouwen en luister naar wat ervaren mensen je vertellen, dan gebeuren er geen ongelukken. Shetjes kunnen superlieve pony's zijn, mits goed en doortastend opgevoed en zeker niet door dit soort onzinnigheden.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:33

Delphi schreef:
chelle_dora, heeft er ongetwijfeld meer verstand van dan ik maar volgens mij levert een join up juist heel veel stress op bij een paard. Omdat het paard als het ware uit de veilige kudde wordt gedreven i.p.v. vriendelijk van je af drijven en rondjes laten lopen. Daarom moet je ook niet zomaar een join up doen. Het lijkt mij dat je een join up juist bij dominante paarden uitvoert en niet bij een rustige shetlander.
En volgens mij moet je een join up helemaal niet gebruiken om vertrouwen te winnen van een paard. Dat kun je beter doen met lekker wandelen en borstelen.

wie zegt dat ze rustig zijn? ja oke ze zijn rustig , maar je kent ze niet. dus aub oordeel er niet over.. soms zijn ze super druk en hollen ze op en neer. maar soms ook niet.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:34

Halflingers0 schreef:
ik bedoel daarmee dat , weetje een dier is niet perfect. ze maken fouten. net als mensen. en hoe moet ik het anders noemen als ze iets niet doen wat wij willen dat ze doen. ? het zijn een soort van problemen ja, daar geef ik je je gelijk. ,maar je weet niet hoe wij met ze omgaan. je weet niet hoe wij ze verzorgen. en je weet niet wie ons les geeft en wie ons leert hoe wij een JU moeten doen. dankje.

Ja, een dier maakt fouten, net als mensen. Het punt is alleen dat WIJ als mensen dit als fout bestempelen, wat een paard als fout bestempelt, is iets heel anders dan wat wij fout vinden. Hoe je het anders moet noemen als ze niet doen wat jullie willen? Gebrekkige communicatie vanuit jullie, onkunde vanuit de pony's, en zo vallen er ongetwijfeld wel meer dingen te zeggen daarover. Dat een pony niet gelijk doet wat jullie vinden dat ze moeten doen is geen probleem van hun. Het is een probleem van jullie, omdat jullie vinden dat ze dit moeten doen, en om de een of andere reden ze dit niet doen.

Als ons paard een keer niet doet wat wij willen dat hij moet doen, heeft hij dan gelijk een probleem? Nee, je gaat eerst na of je zélf duidelijk genoeg naar het paard geweest bent. Kent hij het commando wel? Kan hij datgene wat je vraagt wel? (Zit er fysiek misschien iets in de weg als hij het continue niet kan) Is dit niet de eerste keer dat hij niet luistert, maar kon hij het daarvoor wel zonder problemen? Kun je op al deze vragen in alle eerlijkheid ja als antwoord geven, dán pas kun je er MISSCHIEN van spreken dat er een probleem is. Zaak is dan om een stapje terug te doen, uit te zoeken wat de oorzaak van het probleem is, en kijken hoe je hier rustig weer in kunt opbouwen.

Ik lever geen kritiek op hoe jullie met die pony's om gaan, want dat weet ik inderdaad niet. Daarentegen ben jij wel de eerste geweest die het over problemen van de pony's had, namelijk in de topic titel al.
Ik weet niet ontzettend veel van JU, maar genoeg om voor mezelf te kunnen bepalen dat met datgene wat ik met mijn paard doe, en wil doen, nooit een aanleiding zal geven hiervoor, en ik dit ook nooit zal doen met hem.

Ik ben wel erg benieuwd naar specifieke situaties waarin en waarvoor jullie het gebruiken. Dus niet een algemeen 'wij weten wat wij doen want wij hebben veel boeken gelezen en les van iemand die hoog (welk niveau?) rijdt', maar echt voorbeelden. Daarbij zou ik graag willen horen waarom in DIE situatie een JU DE oplossing is, en waarom alle andere mogelijkheden echt geen oplossing zijn. Ook hierbij weer niet om kritiek te leveren, maar ik leer graag bij over hoe andere mensen met hun paarden om gaan, en waarom (los van of ik dit persoonlijk een goede methode vind of niet).
Laatst bijgewerkt door Merileth op 09-06-13 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:35

Mijati schreef:
Halflingers0 schreef:

Blijkbaar nog nooit shetlanders opgevoed, de meesten zijn namelijk de leider van de kudde en alleen, nou jammer dan.
Dus stop met die onzin en ga gewoon naar de basis van het vertrouwen en luister naar wat ervaren mensen je vertellen, dan gebeuren er geen ongelukken. Shetjes kunnen superlieve pony's zijn, mits goed en doortastend opgevoed en zeker niet door dit soort onzinnigheden.

Ik ken shetlanders. We zijn heel veel met ze gaan wandelen. Als we een join up doen dan krijgen ze daarna gelijk het gevoel dat ze het goed hebben gedaan.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:36

halen jullie de stukjes nou van internet? (kopiëren/plakken?)

jullie TS en demixloff komen niet echt over als meiden met ervaring.
dat hoeft ook niet want jullie zijn nog jong en moeten nog veel leren.

de mensen de op bokt tips en advies geven zijn meestal oudere en meer ervaren mensen die weten waar ze over praten en daardoor ook weten dat jullie niet op de juiste manier bezig zijn en geven daar dus advies voor.

in plaats van eigewijs te zijn en te zeggen dat jullie het allemaal goed weten en hulp van een zogenaamd zeer hoog iemand hebben kunnen jullie ook nadenken over het advies en de tips en er wat mee doen.

je opent een topic met vragen/problemen dus het is logisch dat je vragen over de omgang en ideeen om het anders te doen krijgen.

ik vraag me trouwens wel af na de reacties van jullie in dit topic hoe oud en hoe groot jullie zijn aangezien jullie de shets ook willen gaan beleren.
daarbij vraag ik me af hoeveel ervaring jullie hebben met beleren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:37

Delphi schreef:
chelle_dora, heeft er ongetwijfeld meer verstand van dan ik maar volgens mij levert een join up juist heel veel stress op bij een paard. Omdat het paard als het ware uit de veilige kudden wordt gedreven. Daarom moet je ook niet zomaar een join up doen. Het lijkt mij dat je een join up juist bij dominante paarden uitvoert en niet bij een rustige shetlander.

Klopt, ik heb me er veel in verdiept omdat ik eigenlijk zelf de opleiding wilde gaan volgen bij Monty Roberts zelf, alleen heb ik de keuze gemaakt eerst in Nederland een opleiding te gaan volgen en als Monty dan nog leeft, daarheen te gaan voor een opleiding van hemzelf. Heb me dan ook veel ingelezen erover en heb hem zelf ook een keer aan het werk mogen zien toen ik een jaar of 11 was en dat heeft me wonderbaarlijk veel gefascineerd.

Wat je inderdaad terecht zegt; een goed uitgevoerde JU levert in het begin enige stress op bij het paard ja. En dat doe je niet bij de eerste beste rustige shetlander nee, maar alleen bij paarden die het echt nodig hebben; die niet voor rede vatbaar zijn en waarbij al een hele hoop is geprobeerd, maar niet werkt. Paarden waar je bij wijze van niet in de buurt kan komen of die je niet 'normaal' kan benaderen en beleren.
Je bootst inderdaad de kudde na, zoals deze in de natuur is, alleen dus een kudde van 2, waarbij het paard uiteindelijk moet toegeven niet de leider te zijn. En als je een JU aan het uitvoeren ben, dan ben je dat dus niet met de slome shet aan het doen maar met een paard wat echt niet zal willen toegeven.
Het doen van een JU is geen garantie voor vertrouwen, je hebt dan echt niet ineens een mak paard, je staat dan nog steeds aan het begin.
Een JU is meer dan alleen die rondjes rennen en is meer dan alleen met een touwtje zwaaien. Het zou deze dames met de verzorgshetjes dan ook goed doen, dat als ze Engels kunnen (wat ze zelf wel zeggen) om eens een kijkje te nemen op de website van Monty Roberts, te kijken naar de Flag is Up farm en te kijken naar de documentaire over Cloud, the wild stallion, om het kuddegedrag nog beter te begrijpen.

Alleen ga ik me er verder maar niet mee bemoeien want de dames zijn helaas nog niet voor rede vatbaar en in de volle overtuiging dat ze het allemaal wel weten, inclusief alle 'methodes' en 'manieren' om een Join Up te doen... Erg jammer.. Want daar zijn geen verschillende manieren voor. Een JU doe je, of je doet hem niet; maar bij voorkeur niet!

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:38

genoeg om het zelf te kunnen doen, want tot nu toe gaat het prima.

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:38

AdnerB schreef:
halen jullie de stukjes nou van internet? (kopiëren/plakken?)

jullie TS en demixloff komen niet echt over als meiden met ervaring.
dat hoeft ook niet want jullie zijn nog jong en moeten nog veel leren.

de mensen de op bokt tips en advies geven zijn meestal oudere en meer ervaren mensen die weten waar ze over praten en daardoor ook weten dat jullie niet op de juiste manier bezig zijn en geven daar dus advies voor.

in plaats van eigewijs te zijn en te zeggen dat jullie het allemaal goed weten en hulp van een zogenaamd zeer hoog iemand hebben kunnen jullie ook nadenken over het advies en de tips en er wat mee doen.

je opent een topic met vragen/problemen dus het is logisch dat je vragen over de omgang en ideeen om het anders te doen krijgen.

ik vraag me trouwens wel af na de reacties van jullie in dit topic hoe oud en hoe groot jullie zijn aangezien jullie de shets ook willen gaan beleren.
daarbij vraag ik me af hoeveel ervaring jullie hebben met beleren..

Een vrouw gaat ons helpen met het beleren. We vatten dit op als tip. Tenminste ik wel. Alleen het is niet geweldig als iemand zegt dat we niet goed met ze omgaan.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:45

inderdaad in topic staat problemen, dat hebben dieren nou eenmaal. mensen ook. wij doen dit zelf en vinden dit erg leuk, en ja we boeken ook echt vooruitgang. nee we halen dit niet van internet!? mijn doel was om gewoon met kleine probleempjes tips ter kunnen krijgen hoe we deze oplossen. ik wordt in plaats daarvan alleen maar aan gevallen door jullie. ik moet me zelf steeds weer en weer verdedigen. omdat we ons met hart en ziel inzetten voor dit, en we weten met zijn 3en al zoveel, en we zijn van plan om nog meerdere dingen te leren. we houden van die beesten daar. en we doen dit toch wel maar met zijn 3en ookal krijgen we wel hulp.. en waar gaat dit over ? over een JU. kom op. Wij hebben van boeken internet en van vele ervaren mensen geleerd wat het is. jullie misschien ook wel, maar aub kom dan niet bij ons met een heel verhaal dat Wij het fout hebben en JIJ het goed. want misschien hebben wij het fout, en misschien hebben jullie het fout. of misschien beide niet of wel. let it go. dan kunnen wij verder met info op zoeken en ze uit oefenen op onze lieferds x

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:49

Lieve schatten, ik kom nu toch met een klein kritiekpuntje op jullie. Ik merk dat jullie vooral in gaan op de reacties waardoor jullie je aangevallen voelen. Toch zijn er ook genoeg mensen die jullie meerdere vragen stellen, waaronder ikzelf, omdat wij op die manier jullie waarschijnlijk beter kunnen helpen. Het is jammer dat jullie juist op die vragen geen antwoord geven. Ik in ieder geval, en ik denk meerdere mensen, zouden het erg fijn vinden als jullie wel hier antwoord op geven. Alsjeblieft? Ik denk dat het ons in ieder geval zou helpen meer duidelijk te krijgen, en wij daardoor ook beter kunnen kijken hoe wij jullie van achter onze computertjes kunnen helpen.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:52

welke vraag heeft u dan?

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:52

ik heb al zoveel vragen beantwoord en weet niet meer welke ik heb gehad en welke niet hahah