Uiteindelijk draait het toch meer om wat beter is voor je paard dan "wat jij meer uitdagender" vind. En trouwens, rijden met barebackpad kan je zo moeilijk maken als je zelf wilt. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Uiteindelijk draait het toch meer om wat beter is voor je paard dan "wat jij meer uitdagender" vind. En trouwens, rijden met barebackpad kan je zo moeilijk maken als je zelf wilt. 

romyloverrr schreef:ja , maar het is toch leuk om te doen , en goed voor je zit ?
en kan iemand die aan het begin stuitert zonder zadel , dan slecht rijden
dáár bne ik het écht niet met je eens !
en waarom doe jij het dan ? als zadelloos geen meerwaarde heeft ?
xSlvna schreef:Paard is niet van suiker nee, maar je rijd een paard met een slecht passend zadel ook finaal naar de knoppen, hou op.
Met een zadel stuiter je minder (gouw) dan zonder, bij een zadel heb je 'grip', voel je je veilig en je hebt stijgbeugels, je kan lichtrijden en dus stoppen met het paard pijn doen :)*![]()
![]()
Dees schreef:Doelredenatie maakt niet altijd dat je gelijk hebt.
Juist met een zadel voel jij niet zo snel aan of je paard fijn loopt of juist niet.
Juist met een zadel heb je véél later in de gaten of je het paard 'pijn' doet of niet.
Gewicht is gewicht. Of jij nu lichtrijdt, in verlichte zit gaat of doorzit, je blijft alle keren even zwaar en je kunt alle keren je paard makkelijk tot last zijn. Persoonlijk denk ik dat een beetje stuiteren zonder zadel minder funest is voor de bespiering van je paard dan een ruiter die een beetje scheef zit in het zadel. Een ruiter die zonder zadel rijdt, zal het stuiteren zelf simpelweg niet lang genoeg volhouden om het paard daarmee kapot te rijden.
Geloof me: als je een paard écht pijn doet, met of zonder zadel, gooit het je er af.
Dus de angst om een paard pijn te doen met je zitbeenknobbels... werkelijk, echt niet nodig.
romyloverrr schreef:Maartje1990 schreef:Ik wil wel iets toevoegen nog, als je echt een stuiterbal bent omdat je niet goed kunt doorzitten denk ik dat je beter een zadel kunt gebruiken en gewoon kunt lichtrijden.
je kan ook gewoon prima lichtrijden zonder zadel hoor
romyloverrr schreef:Maartje1990 schreef:Ik wil wel iets toevoegen nog, als je echt een stuiterbal bent omdat je niet goed kunt doorzitten denk ik dat je beter een zadel kunt gebruiken en gewoon kunt lichtrijden.
je kan ook gewoon prima lichtrijden zonder zadel hoor
romyloverrr schreef:xSlvna schreef:Paard is niet van suiker nee, maar je rijd een paard met een slecht passend zadel ook finaal naar de knoppen, hou op.
Met een zadel stuiter je minder (gouw) dan zonder, bij een zadel heb je 'grip', voel je je veilig en je hebt stijgbeugels, je kan lichtrijden en dus stoppen met het paard pijn doen :)*![]()
![]()
em wie zegt dat je niet kan lichtrijden of in verlichte zit zonder zadel ?
ik doe het regelmatig !

xSlvna schreef:Paard gooit je niet eraf als die pijn heeft, lang niet ieder paard.
Of je zonder zadel zit te bonken op een paard dat niks laat merken (doorzetter) of dat je met goed passend zadel netjes lichtrijd is wel een groot verschil.
Ook ben je eerder geneigd scheef te gaan zitten zonder zadel dan met (geen ondersteunende beugels, geen vlak waarvan je weet 'links en rechts moeten gelijk aanvoelen' etc)

Dees schreef:Kindjes van 25kg maken echt niet dat een pony kompleet verzuurd in zijn rug van het zonder zadel rijden.
Werkelijk....
Nou ja, ik rijd regelmatig zonder zadel omdat het goed is voor mijn zit. Ik zit dus niet te bonken. Dat deed ik toen ik er mee begon wel, dat was gebrek aan balans en voor mij echt niet langer vol te houden dan eerst 3 drafpassen. Mijn paarden hebben daarbij nooit spierpijn opgelopen (sterker nog, het voelde voor hen vast als een dagje vrij want echt werken was er nooit bij).
Bovendien ben ik van mening dat als je zo overdreven dom hebt gereden dat je paard spierpijn heeft gekregen (met of zonder zadel), dan ben je verplicht om hem de volgende dag lichte arbeid te geven. Juist in zo'n conditie stil laten staan is serieus slecht management.
Ik denk dat de masseur en osteopaat meer klandizie hebben dankzij het rijden met zadels. Met extra hulde aan de zadels met de lekker diepe zit en belachelijke hoge kniewrongen die matige ruiters het idee geven dat ze kunnen zitten
Die zitbeenknobbels doen misschien niet pijn, maar er zit toch zeker wel een gebied tussen 'pijn' en 'niet onprettig'. Bovendien knijp je je paard met je knieën, bewust of onbewust. Dit is omdat dit hoort bij Engels rijden... De zadels zijn ervoor ontworpen en op die manier leer je dus zitten. Ik ben na 6 jaar Engels overgestapt naar western, waarbij de juiste zit is als je je bekken iets meer kantelt (alsof je je staart tussen je benen houdt) zodat je meer op je bips zit (geloof me, als je dit niet goed doet dan vlieg je eraf bij een stop) en je knieën loslaat. Als je zonder zadel rijdt kan je beter op die manier gaan zitten omdat je dan niet op je zitbeenknobbels zit en je knieën loslaat. En ja, er zit een verschil tussen als een zak aardappels en op je bips zitten
Je moet dan zelf op handen en knieën gaan zitten en de ander gaat op je onderrug zitten. Niet middenin je rug want dit is veel te zwak! De ander gaat dan eerst 'normaal' zitten zoals op een (dressuur)zadel, liefst met voetjes van de vloer. Auwts, dat doet echt pijn! Niet alleen de zitbeenknobbels, maar gewoon die zit in het algemeen. Als de ander daarna gaat zitten alsof hij zijn staart intrekt zal je merken dat dat véél comfortabeler is!