Zonder zadelrijden, slecht ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta_

Re: Zonder zadelrijden, slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:39

Ja, maar zo kan je eindeloos doorgaan. :') Uiteindelijk draait het toch meer om wat beter is voor je paard dan "wat jij meer uitdagender" vind. En trouwens, rijden met barebackpad kan je zo moeilijk maken als je zelf wilt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:41

rijden zonder zadel kun je ook zo moeilijk maken als je zelf wilt :D
nee , ik blijf lekker zonder zadel rijden als ik daar zin in heb :D

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:41

Oke doe jij lekker eigenwijs en rijd je 22-jarige welsh de dierenkliniek in als jij daar zin in hebt. :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:44

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:47

Het gaat niet om dieronvriendelijk, of dat je je pony mishandelt.. het gaat erom dat als je zo door gaat je pony vroeg of laat last gaat krijgen van blokkades in zijn ruggenwervel. Maar hé joh, als jij het leuk vind om je pony pijn te doen.. luister dan vooral niet naar advies, en open ook geen topic. :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:49

nou ik hoor hier althans niet alleen adviezen om het NIET te doen....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:50

romyloverrr schreef:
ja , maar het is toch leuk om te doen , en goed voor je zit ?
en kan iemand die aan het begin stuitert zonder zadel , dan slecht rijden
dáár bne ik het écht niet met je eens !

en waarom doe jij het dan ? als zadelloos geen meerwaarde heeft ?

Vriendin van me stuitert enkel zonder zadel, tja dan komt ze er zonder zadel niet op, klaar.

Ik rij zonder zadel als ik mijn paard uit de wei pluk om even buiten van de zon te genieten of als mijn zadel weg is (zoals het een tijd lang was).
Ik kan stuiterloos rijden, doe het paard dus vele malen minder pijn, waarom niet dan? Ik kan inderdaad zo door oefenen voor mijn houding (nog netter zitten), maar ik vind dat de basis (niet stuiteren) echt een must is, voor als je zonder zadel gaat rijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:30

Alsof stuiteren in het zadel een paard geen pijn zou doen....

Als je geen goede, onafhankelijke zit hebt, kun je beter helemaal niet op een paard gaan stappen.
Een hulpmiddel als een zadel camoufleert het probleem, het is gewoon makkelijker met stijgbeugels.

Maar zonder zadel rijden is echt geen grotere kans op blessures nemen dan met zadel rijden.
Mensen die dat denken, kunnen niet zonder zadel blijven zitten en denken dat een paard wat te lijden heeft onder 'zitbeenknobbels'. Mijn mening: onzin. Zitbeenknobbels van een mens zijn echt niet zo puntig dat een paard er verwondingen van oploopt. Daarnaast: ga eens kijken hoe 'zachtzinnig' paarden zelf eigenlijk met elkaar omgaan. Beest is echt niet van suiker hoor. En nogmaals, als hij het niet leuk vindt, dan merk je dat echt snel genoeg. Maar denk niet dat hij het rijden mét zadel dan ineens wel prettig vindt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:33

Paard is niet van suiker nee, maar je rijd een paard met een slecht passend zadel ook finaal naar de knoppen, hou op.

Met een zadel stuiter je minder (gouw) dan zonder, bij een zadel heb je 'grip', voel je je veilig en je hebt stijgbeugels, je kan lichtrijden en dus stoppen met het paard pijn doen :)* :)* :)* :)*

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:52

Doelredenatie maakt niet altijd dat je gelijk hebt.
Juist met een zadel voel jij niet zo snel aan of je paard fijn loopt of juist niet.
Juist met een zadel heb je véél later in de gaten of je het paard 'pijn' doet of niet.

Gewicht is gewicht. Of jij nu lichtrijdt, in verlichte zit gaat of doorzit, je blijft alle keren even zwaar en je kunt alle keren je paard makkelijk tot last zijn. Persoonlijk denk ik dat een beetje stuiteren zonder zadel minder funest is voor de bespiering van je paard dan een ruiter die een beetje scheef zit in het zadel. Een ruiter die zonder zadel rijdt, zal het stuiteren zelf simpelweg niet lang genoeg volhouden om het paard daarmee kapot te rijden.

Geloof me: als je een paard écht pijn doet, met of zonder zadel, gooit het je er af.
Dus de angst om een paard pijn te doen met je zitbeenknobbels... werkelijk, echt niet nodig.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:56

Paard gooit je niet eraf als die pijn heeft, lang niet ieder paard.
Of je zonder zadel zit te bonken op een paard dat niks laat merken (doorzetter) of dat je met goed passend zadel netjes lichtrijd is wel een groot verschil.
Ook ben je eerder geneigd scheef te gaan zitten zonder zadel dan met (geen ondersteunende beugels, geen vlak waarvan je weet 'links en rechts moeten gelijk aanvoelen' etc)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:42

xSlvna schreef:
Paard is niet van suiker nee, maar je rijd een paard met een slecht passend zadel ook finaal naar de knoppen, hou op.

Met een zadel stuiter je minder (gouw) dan zonder, bij een zadel heb je 'grip', voel je je veilig en je hebt stijgbeugels, je kan lichtrijden en dus stoppen met het paard pijn doen :)* :)* :)* :)*

em wie zegt dat je niet kan lichtrijden of in verlichte zit zonder zadel ?
ik doe het regelmatig !

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:46

Dees schreef:
Doelredenatie maakt niet altijd dat je gelijk hebt.
Juist met een zadel voel jij niet zo snel aan of je paard fijn loopt of juist niet.
Juist met een zadel heb je véél later in de gaten of je het paard 'pijn' doet of niet.

Gewicht is gewicht. Of jij nu lichtrijdt, in verlichte zit gaat of doorzit, je blijft alle keren even zwaar en je kunt alle keren je paard makkelijk tot last zijn. Persoonlijk denk ik dat een beetje stuiteren zonder zadel minder funest is voor de bespiering van je paard dan een ruiter die een beetje scheef zit in het zadel. Een ruiter die zonder zadel rijdt, zal het stuiteren zelf simpelweg niet lang genoeg volhouden om het paard daarmee kapot te rijden.

Geloof me: als je een paard écht pijn doet, met of zonder zadel, gooit het je er af.
Dus de angst om een paard pijn te doen met je zitbeenknobbels... werkelijk, echt niet nodig
.

inderdaad !
in het begin toen ik nog geen super evenwicht had werd ik al gelanceert als ik een beetje scheef zat MET zadel.
of als ik haar te vroeg wilde laten galoperen , of als ze singel te strak zat , of ik te hard in het zadel ging zitten met opstappen of.....
( ja ponylief is niet van de gemakkelijkste , maar daar leer je wel van rijden )

dus ik geloof er helemaal niets van dat zonder zadel rijden haar pijn doet , dan was ik er al 100 X vanaf gevallen !

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:19

romyloverrr schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik wil wel iets toevoegen nog, als je echt een stuiterbal bent omdat je niet goed kunt doorzitten denk ik dat je beter een zadel kunt gebruiken en gewoon kunt lichtrijden.

je kan ook gewoon prima lichtrijden zonder zadel hoor :j

maar dan geven sommige mensen die gaan knijpen met hun benen dus been en dan sporen ze het paard aan .. En ik denk ook dat het leren zonder zadel rijden goed voor je zit is, maar voor een paard is het niet fijn om een hobbelend iets op zich te hebben, zou dus ook pijn in de rug kunnen veroorzaken..

louux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 17:22

Maar stel : je rijd èlke dag zonder zadel , is dat dan slecht ?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:25

romyloverrr schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik wil wel iets toevoegen nog, als je echt een stuiterbal bent omdat je niet goed kunt doorzitten denk ik dat je beter een zadel kunt gebruiken en gewoon kunt lichtrijden.

je kan ook gewoon prima lichtrijden zonder zadel hoor :j

maar dan geven sommige mensen die gaan knijpen met hun benen dus been en dan sporen ze het paard aan .. En ik denk ook dat het leren zonder zadel rijden goed voor je zit is, maar voor een paard is het niet fijn om een hobbelend iets op zich te hebben, zou dus ook pijn in de rug kunnen veroorzaken..[/quote]

dan leren ze dat snel genoeg af als het paard ervandoor vliegt !

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:28

romyloverrr schreef:
xSlvna schreef:

em wie zegt dat je niet kan lichtrijden of in verlichte zit zonder zadel ?
ik doe het regelmatig !

Ik zeg het in ieder geval niet, nogmaals, ik kan het allemaal wel, maar 600.000 mensen die het niet kunnen en het paard wel naar de knoppen stuiteren. :')

Lezen kunnen jullie allemaal goed, maar begrijpen wat er staat doen er maar weinige hier.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:30

xSlvna schreef:
Paard gooit je niet eraf als die pijn heeft, lang niet ieder paard.
Of je zonder zadel zit te bonken op een paard dat niks laat merken (doorzetter) of dat je met goed passend zadel netjes lichtrijd is wel een groot verschil.
Ook ben je eerder geneigd scheef te gaan zitten zonder zadel dan met (geen ondersteunende beugels, geen vlak waarvan je weet 'links en rechts moeten gelijk aanvoelen' etc)

Nou ja, blijf jij lekker met zadel rijden.

Maar geloof me nou als ik zeg: als je scheef zit bij rijden zonder zadel, val je er af.
Daarom is rijden zonder zadel juist zo goed voor je ruitergevoel: elke fout in je zit krijg je terug in resultaat.
Scheef zitten in een zadel is vele malen makkelijker (en komt veel te vaak voor).

En zonder zadel zitten bonken... lijkt mij niet iets wat je langdurig voor je lol gaat doen. Wat een onzin. Na 3 keer stuiteren ga je heus terug in stap hoor, want al stuiterend kun je zonder zadel écht geen balans houden. Een ruiter houdt dat echt veeeeeel minder lang vol dan het paard :D

Misschien moeten die 600.000 mensen eens wat vaker zonder zadel gaan rijden. Leren ze van zitten ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:35

Heb genoeg voorbeelden gezien, niet enkel in mijn omgeving maar ook verder weg, kinderen op voornamelijk pony's, uitrijden en maar stuiteren, niet heftig (dit hou je inderdaad niet vol), maar toch was het echt een bonkfestijn (oké, klinkt fout).
En geloof mij maar, dat als je zoiets regelmatig 'een uurtje' doet, het paard nooit een masseur en osteopaat laat zien, dat het paard zijn rug verpest is.

Ga jij eens het paard die spierpijn heeft omdat jij hebt zitten bonken, een zadel op gooien en hem over de rug rijden, diezelfde dag of die erna?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:43

Kindjes van 25kg maken echt niet dat een pony kompleet verzuurd in zijn rug van het zonder zadel rijden.
Werkelijk....

Nou ja, ik rijd regelmatig zonder zadel omdat het goed is voor mijn zit. Ik zit dus niet te bonken. Dat deed ik toen ik er mee begon wel, dat was gebrek aan balans en voor mij echt niet langer vol te houden dan eerst 3 drafpassen. Mijn paarden hebben daarbij nooit spierpijn opgelopen (sterker nog, het voelde voor hen vast als een dagje vrij want echt werken was er nooit bij).

Bovendien ben ik van mening dat als je zo overdreven dom hebt gereden dat je paard spierpijn heeft gekregen (met of zonder zadel), dan ben je verplicht om hem de volgende dag lichte arbeid te geven. Juist in zo'n conditie stil laten staan is serieus slecht management.

Ik denk dat de masseur en osteopaat meer klandizie hebben dankzij het rijden met zadels. Met extra hulde aan de zadels met de lekker diepe zit en belachelijke hoge kniewrongen die matige ruiters het idee geven dat ze kunnen zitten :=

louux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 17:46

maar is het nou slech of goed als je elke dag zonder zadel zou gaan ?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:48

Dees schreef:
Kindjes van 25kg maken echt niet dat een pony kompleet verzuurd in zijn rug van het zonder zadel rijden.
Werkelijk....

Nou ja, ik rijd regelmatig zonder zadel omdat het goed is voor mijn zit. Ik zit dus niet te bonken. Dat deed ik toen ik er mee begon wel, dat was gebrek aan balans en voor mij echt niet langer vol te houden dan eerst 3 drafpassen. Mijn paarden hebben daarbij nooit spierpijn opgelopen (sterker nog, het voelde voor hen vast als een dagje vrij want echt werken was er nooit bij).

Bovendien ben ik van mening dat als je zo overdreven dom hebt gereden dat je paard spierpijn heeft gekregen (met of zonder zadel), dan ben je verplicht om hem de volgende dag lichte arbeid te geven. Juist in zo'n conditie stil laten staan is serieus slecht management.

Ik denk dat de masseur en osteopaat meer klandizie hebben dankzij het rijden met zadels. Met extra hulde aan de zadels met de lekker diepe zit en belachelijke hoge kniewrongen die matige ruiters het idee geven dat ze kunnen zitten :=

Waren het maar kindjes van 25 kilo, juist dat vond ik het erge ervan, en dan ook niet de dag erna denken 'Hey gister had die t zwaar, laat ik hem lekker longeren'.
Ben ik blij dat ik verder ook correct ZIT in mijn springzadel zonder hulp wrongen en ophogingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:51

Als je zonder zadel rijdt moet je ook niet hetzelfde zitten als met zadel :n Die zitbeenknobbels doen misschien niet pijn, maar er zit toch zeker wel een gebied tussen 'pijn' en 'niet onprettig'. Bovendien knijp je je paard met je knieën, bewust of onbewust. Dit is omdat dit hoort bij Engels rijden... De zadels zijn ervoor ontworpen en op die manier leer je dus zitten. Ik ben na 6 jaar Engels overgestapt naar western, waarbij de juiste zit is als je je bekken iets meer kantelt (alsof je je staart tussen je benen houdt) zodat je meer op je bips zit (geloof me, als je dit niet goed doet dan vlieg je eraf bij een stop) en je knieën loslaat. Als je zonder zadel rijdt kan je beter op die manier gaan zitten omdat je dan niet op je zitbeenknobbels zit en je knieën loslaat. En ja, er zit een verschil tussen als een zak aardappels en op je bips zitten :Y)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:54

Eefje, alsof je een héél héél kort rokje aan hebt ... Zelfde idee/houding dus, zo rijd ik zelf ook inderdaad (en zo zit ik alle stijgers, bokkensprongen etc uit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:59

Precies, alleen dan je moet je bovenbenen wel goed ontspannen en ze gewoon laten hangen...

Je kan het zelf trouwens ook uitproberen! Heb je wel iemand voor nodig ;) Je moet dan zelf op handen en knieën gaan zitten en de ander gaat op je onderrug zitten. Niet middenin je rug want dit is veel te zwak! De ander gaat dan eerst 'normaal' zitten zoals op een (dressuur)zadel, liefst met voetjes van de vloer. Auwts, dat doet echt pijn! Niet alleen de zitbeenknobbels, maar gewoon die zit in het algemeen. Als de ander daarna gaat zitten alsof hij zijn staart intrekt zal je merken dat dat véél comfortabeler is!