ik wil het zo zo zooooo graag dat ik er gek van word!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Re: ik wil het zo zo zooooo graag dat ik er gek van word!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:36

Ik vind allereerst dat het wel heel goed van je is dat je jezelf overal zo in verdiept :j Dat laat wel zien dat je er serieus mee bezig bent!

Een haflinger is in aanschaf meestal niet zo heel duur, maar kan net zoveel gaan mankeren als een paard wat 3 keer zoveel kost.
Ik heb mijn paard voor 50,- per maand verzekerd. Dat kan een hoop dierenarts kosten uitsparen! Alleen het langs laten komen van een dierenarts kost vaak al 45 euro en dan heeft ie nog niets gedaan.

Het vervelende is alleen wel, dat je zelf niets kan betalen omdat je nog zo jong bent. Dus als je paard wat gaat mankeren zul je altijd terug moeten vallen op je ouders en ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor je ouders een hele prijzige verantwoording is.
Wat is er voor nu mis met een verzorgpaard? Als je over aan paar jaar zelf genoeg geld verdient kan je ook je eigen paard kopen. Ik snap ook wel dat dat niet is wat je nu wilt horen, ik heb precies hetzelfde gehad toen ik jouw leeftijd had, maar met verzorgpaarden bouw je een hele boel kennis op, iets wat alleen maar handig is bij je eigen paard later :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:16

Ga voor een verzorgpony, dat weet je wat het is om altijd je afspraken na te moeten komen naar de pony toe. Elke dag naar je paard is een zware belasting, ook in het weekend, vaanties, lijkt leuk, maar daar moet je wel wennen. Met een verzorgpony hoeft dat niet elke dag, heb je tijd voor je huiswerk en vriendinnen

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:20

Niet opgeven, mijn ouders waren precies hetzelfde, maar mij is het ook gelukt!

En niet luisteren naar alle mensen op bokt die zelf wel een eigen paard mogen maar het anderen afraden ;). Als je ouders zeggen dat het financieel wel kan moet je ervoor gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:28

:D mijn ouders zijn 80....... Grapje. Ik geef ervaring, toen ik mijn eerste paard kocht was het allemaal enorm wennen...als ik opnieuw mocht beginnen ging ik alleen voor verzorgpaard, wel de lusten en niet de lasten......en lekker vel geld overhouden en tijd overhouden en toch de liefde van het hebben van een paard

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:36

Waarom wil je geen verzorgpony?

Ik heb nu een eigen paard en geloof me, het valt vies tegen :+ Ik houd ontzettend veel van het dier en ze geeft me ook heel veel terug voor de moeite, tijd en geld die ik erin steek, maar met een verzorgpony met een lieve eigenaar ben je echt 100 keer beter af := Alleen al het geregel er omheen (enten, smid, tandarts, osteo, zadelmaker, dierenarts enz enz enz). Het is echt niet allemaal rozengeur en zonneschijn kan ik je vertellen..

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:39

russel heeft op zich gelijk, toch zitten er ook nadelen aan een verzorgpaard.
de eigenaren hebben het recht het dier te verkopen zonder je toestemming ( ik heb dit drie keer meegemaakt) en je bent helemaal afhankelijk van iemand anders.
er is ook niet in alle buurten zo simpel aan een verzorgpaard te komen.

mijn ouders stonden er op de zelfde manier in. we woonden op een boerderij (zonder dieren), er was ruimte zat een weiland, alles erop eraan. ik had een verzorgpony in de buurt en die moest onverwacht verkocht worden. voor de zoveelste keer moest ik op nieuw op zoek. ik was twaalf jaar en in tranen. dagenlang.
mijn ouders kregen medelijden en besloten de pony op proef te nemen, om te kijken of ik het aankon.
ik heb hem nu vier jaar en ondertussen een tweede pony erbij.
mijn vader heeft les genomen en nu maken we samen bosritten. hij is zich nu aan het verdiepen in NH

dit als voorbeeld: alles kan.
ik vind dat je moet doorzetten. al krijg je nu niet meteen een paard, je ouders komen er vanzelf achter hoe graag je het wil, dat je echt serieus bent. misschien dat ze op een gegeven moment in elk geval meer meewerken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:02

Je kunt zeker pech hebben, maar als het tegenvalt, zit je wel met een paard te kijken, of je kunt je school niet combineren. Maar je kan ook uit je verzorgpaard groeien en als het je eigen paard is, moet hij weg of raak je teleurgesteld. Misschien wil je meer dan je paard kan en een betere krijg je niet omdat je ouders dat te duur vinden.

Legio redenen om eerst voor verzorg te gaan

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:13

Zo ben ik ook aan m'n eerste paard gekomen. Eerst wilden ze er niets van weten en uiteindelijk toen ze alles in een overzicht zagen, viel het wel mee. Wel altijd alles zelf betaald, maar wel met hen garant.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:42

Voor de beeldvorming, dit is wat ik per maand uitgeef aan mijn paard:
Stalling: €260,-
Hoefsmid: €15,- (1x per 2 maanden bekappen)
Dierenarts: €12,50 (1x per jaar enting & tandarts)
Wormenkuren: €4,16 (4x per jaar een kuur, totale set is €50)
Les: €60,- (2x per maand €30 voor een uur prive les)
Huur trailer: €5,- (€30 per keer, 2x per jaar)
Muesli: €15,- (zak van 20kilo per maand, soms doet ze er wat langer mee, soms wat korter)
Wortelen ('s winters)/appelen ('s zomers): €12,- (kratje/zak à €3,-, 1 zak/kratje per week)
Anti-jeuk (lichte zomerexceem): €20,-
Vervanging van spullen: €20,-
Totaal per maand: €423,66

En ik heb een sober paard; geen voedingssuplementen, geen wedstrijden, geen dekens, geen ijzers (wel goede voeten) etc.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-01-13 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:52

Ik zal eens mijn lijstje maken, aangezien ik bijv geen wedstrijden rijd, een buitenpaard heb, geen ijzers enz en het dan allemaal andere prijzen zijn. De prijzen verschillen natuurlijk heel erg met hoe je je paard houd, hoe gezond je paard is enz.

Stalling; €100 (uitzonderlijk goedkoop wel hoor. Weiland met steen en grote schuilstal, onbeperkt goed ruwvoer en stro)
Hoefsmit; €30
Wormenkuur: Ik doe 4x per jaar een mest onderzoek van €20. Naderhand ontworm ik of niet.
Les: €40 (momenteel even niet)
Brok: €13 per zak van 25kilo. Daar doe ik 6 weken ongeveer mee. (Cavalor top action)
Wortelen: €6 per maand, twee grote zakken.
Bijkomstigheden: (nieuwe spullen, vervanging) €20

Ik zit dus de eene keer op ongeveer 150 euro, de andere maand weer op 200 of zelfs minder.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:56

NeverGiveUp schreef:
Ik zal eens mijn lijstje maken, aangezien ik bijv geen wedstrijden rijd, een buitenpaard heb, geen ijzers enz en het dan allemaal andere prijzen zijn. De prijzen verschillen natuurlijk heel erg met hoe je je paard houd, hoe gezond je paard is enz.

Stalling; €100 (uitzonderlijk goedkoop wel hoor. Weiland met steen en grote schuilstal, onbeperkt goed ruwvoer en stro)
Hoefsmit; €30
Wormenkuur: Ik doe 4x per jaar een mest onderzoek van €20. Naderhand ontworm ik of niet.
Brok: €13 per zak van 25kilo. Daar doe ik 6 weken ongeveer mee. (Cavalor top action)

Ik zit dus de eene keer op ongeveer 150 euro, de andere maand weer op 200 of zelfs minder.

Je mist wel je kosten voor de jaarlijkse enting & tandarts. Daarnaast kom ik als ik jouw lijstje per maand uitreken op €211,33 per maand inclusief les.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-01-13 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:57

Juulxx schreef:
Koop eerst een shetlander achter hun rug om... vertel het een maand later...
Laat zien hoe goed je ermee omgaat..

En tadaa.. attans dat heeft bij mij gewerkt, en bn dan nu ook een trotse eigenaar van een tinkermeisje

Wat is dit nu weer voor een reactie? :?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:04

Het lijkt ook wel eens alsof iedereen wel een paard heeft of mag behalve jij, nou dat is in het echte leven wel anders. Ik ken ontzettend veel mensen die dol zijn op paarden en graag een eigen paard willen maar simpelweg het geld niet hebben. Dat is heel normaal. Een eigen paard hebben is juist bijzonder.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:12

Toen ik 13 was wilde ik ook heel graag een eigen paard :j Maar mocht het ook niet van mijn ouders, school ging voor, een paard is heel duur en ook wanneer je op vakantie gaat of ziek bent moet het dier verzorgd worden. En achteraf ben ik heel erg blij dat ik geen paard mocht. Ik had het nooit gered op school en het had me zoveel tijd gekost dat ik dan geen ruimte meer had gehad om andere dingen te doen die ik leuk vind. Nu zou ik ook geen eigen paard meer willen en ben ik heel tevreden met mijn bijrijdpaardje :)

Renske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:27

mm herken baar ik bleef doorzeuren ik heb atvertenties op gezocht van pony's. Elke avond aan tafel er weer over beginnen een vriendin erbij gehaald en uiteindelijk is het me gelukt nu heb ik de allerliefste pony van de wereld ( dat vind ik hoor ik snap dat jullie dat niet vinden haha) maar je kunt natuurlijk ook een bijrijder worden :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:35

Ik ben bang dat je ouders er beter over nagedacht hebben dan je denkt, ze geven namelijk precies de redenen om niet aan een paard te beginnen. Het ís namelijk een grote verantwoordelijkheid, niet alleen nu en als het vreselijk weer is, maar ook over 5 jaar als je gaat studeren, of over 10 jaar als je graag kinderen wilt naast je full-time baan (want hee! je moet dat paard betalen). Daanaast de dierenartskosten, sja dat is ook het grootste probleem, want als het fout gaat, dan gaat het vaak ook goed fout en mag je blij zijn als de kosten zich beperken tot 1500-2000 euro. Zelfs met verzekering zit je vaak nog met maximale bedragen die ze uitkeren en eigen risico.

Al met al zou ik proberen het te laten rusten, je hoort het vast vanzelf als je ouders van gedachten veranderen :) En je wilt toch ook niet het risico lopen dat je paard ziek is en je ouders geen geld hebben om de rekening te betalen?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:57

Vjestagirl schreef:
NeverGiveUp schreef:

Hoefsmit; €30

Je mist wel je kosten voor de jaarlijkse enting & tandarts. Daarnaast kom ik als ik jouw lijstje per maand uitreken op €211,33 per maand inclusief les.

Ja nu omdat ik even geen les heb.

En ik weet niet hoe jij optelt maar heel veel dingen zijn om de 2 maanden, 8 weken, of als het niet nodig is helemaal niet.

Daarbij... Tel ik ook niet alles op. Als ik het maar kan betalen, teveel optellen is niet goed voor je hart haha.

Enting kostte me geloof ik 60 dit jaar. Ligt eraan of de voorrij kosten verdeelt worden. En de tandarts kost 50 euro.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 04-01-13 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:59

Ik heb het uitgerekend aan wat jij aangeeft. Dus 2 zakken wortelen per maand, hoefsmid staat maandelijks op jouw lijstje dus heb ik ook maandelijks meegeteld, voer 1,5 maand per zak, wormeitellingen iedere 3 maanden.

En ik heb ook ff geen les, dus dat scheelt ook €60,- per maand, maar ik vind wel dat het vanuit een ideaal situatie gerekend moet worden voor de TS, niet half half, dus met toch wel 2x per maand les.
En dan is jouw opzet nogsteeds goedkoper dan de mijne. Maar ik vind het wel realistisch om te laten zien dat een paard altijd meer kost dan je denkt. Ik had eerst ook geen muesli, tot ik vond dat mijn paard toch wat sloom werd en ik het idee had dat ze wat te kort kwam. De muesli heeft dat opgelost. Ik wist ook niet dat mijn paard een hele lichte vorm van exceem had, waarvoor ik nu dus wel shampoo en smeerseltjes moet kopen. Mijn paard heeft ook eerst op een stalling van €150 per maand gestaan, totdat bleek dat dat voor haar gewoon geen goede plek was. En ja, m'n huidge stalling is duurder, maar ook beter voor haar.
Ik heb ook gewoon een fjord, dus geen duur luxe sportpaard.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-01-13 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:00

Oh nee de hoefsmit komt om de 8 weken. Dus per maand is dat dan 15.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:02

Ik moest en zou een eigen pony hebben, heb deze ook gekregen. Nu zit ik vollop in mijn leerplek en merk dat ik gewoon (vooral in de winter door het vroege donker) minder tijd heb als voorheen. Ik zou als ik nu zou moeten kiezen liever geen pony willen en daar straks weer aan beginnen. Uiteraard heb ik hem, hou zielsveel van hem en hij komt niets te kort aangezien hij nu ook een lief verzorgsterje heeft. Ook zou ik hem niet kunnen verkopen. Maar soms denk ik er toch aan, hoe het zou zijn zonder die verantwoordelijkheid. Denk er zelf ook eens goed over na, wellicht word je van een verzorg- of leasepaard net zo gelukkig en kun je straks als je zelf geld en tijd hebt je eigen paard kopen? Je ouders hebben geen ongelijk. De geldkwestie is een belangrijk maar zeker niet het enige element waar je rekening mee moet houden.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 04-01-13 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xxhannah013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:04

bedankt voor jullie reacties

ik snap idd dat het misschien niet zo slim is. maar ik heb ook een andere reden waarom ik het zoo graag wil.
ik heb namelijk al veel verzorgpony's kwijt geraakt in mij leven, in totoaal 30..
en telkens werd ik afgekraakt, gepests of gezegt dat ik nooit iets goed deed..
ik had met al die pony's een band, en met somige een hele speciale band.
maar telkens ging het weer kapot..

ik kan er echt niet tegen als mn ouders dreigen met '' als het zo moet, stoppen we er helemaal mee '' en dat soort dingen.. alleen omdat ik dan nog meer paarden kwijt zal raken, en ik weer helemaal opnieuw moet beginnen. op de manege had ik wel altijd een vaste pony, omdat niet iedereen daar op weg kan rijden. daar had ik echt een hele goede band mee, en ik had het altijd over die pony. het leek bijna of ze van mij was.
maar helaas, zaterdag kwam ik op de manege, en werd me verteld dat ik niet meer op haar mocht rijden omdat ik '' te groot '' werd. ( complete onzin!! ) dusja, weer een paardje weg..

ik heb nu bij mijn verzorgpony's echt het gevoel dat ik alles goed moet doen, zo vaak mogelijk moet komen en vooral vrolijk en aardig moet zijn. gewoon omdat ik bang ben om ze kwijt te raken.
net alsof ik altijd meermoet hebben, en zoveel mogelijk met paarden bezig moet zijn, zodat ik altijd wel iets heb als het andere weer weg gaat.

ook een reden wwarom ik dus mijn grootte droom uit wil laten komen! een pony waar ik me echt aan kan hechten. iets wat niet de eigenaar kapot kan maken door haar eigen jaloezie!!
ik wil het zo graag dat ik er soms helemaal gek van word..

dusja, ik doe er echt alles aan. terwijl het misschien idd soms helemaal niet kan.
maar ik probeer overal een uitweg t vinden waardoor het toch op een of andere manier kan..
en ik denk dat ik mezelf daar ook niet in tegen kan houden eerlijk gezegt...

groetjes hannah

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:10

Snap dat je geen verzorg pony meer wilt, want 30 verschillende is inderdaad niet meer zo leuk!
Maar heb je het met je ouders er al over gehad dat je ook een pony kan leasen?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:10

Meisje Meisje.
Je bent nog maar 13 jaar. Ga lekker op zoek naar een verzorgpony zodat je veel kunt leren.
Door paarden/pony's te verzorgen kun je heel veel leren van de mensen van wie het paard is.
Hierdoor leer je allerlei verantwoordelijkheden.

Je zit nu waarschijnlijk op de middelbare school. Dit is nog redelijk te doen met een eigen paard.
Maar zodra jij naar het MBO of misschien zelfs wel HBO gaat zul je bijna geen tijd over hebben.
Een eigen paard heeft elke dag verzorging nodig. Die kun je niet even een dagje laten staan. Je ouders geven jou toch ook geen eten als zij geen tijd hebben. Dit moet je net zo zien.
Een paard heeft elke dag een schone stal(in ieder geval de dikke plekken en drollen eruit), voer, beweging en weidegang nodig. Dit zul je zelf waarschijnlijk niet redden. Omdat je naar school moet. Als je oud genoeg bent zul je dan ook moeten gaan werken om geld te gaan verdienen voor je paardje.

Hoeveel meiden van een jaar of 17/18 zie je niet die hun paardje moeten verkopen omdat ze het financieel en qua tijd niet meer redden vanwege hun school. En bedenk goed. Het MBO en HBO kost ook heel veel geld.

Ga nu lekker een verzorgpony zoeken en koop een eigen paard als je klaar bent met school en je een fulltime baan hebt.

Ik snap dat dit heel moeilijk is. Ik heb ook heel erg lang gezeurd bij mijn ouders om een paard. Maar man wat ben ik ze nu dankbaar dat ze het niet gedaan hebben. Ik heb van de paarden die ik heb verzorgd en hun eigenaren heel erg veel geleerd.
Ik heb ook heel erg vaak verzorgpaarden gehad & ik ben vaak teleurgesteld omdat ik dan eindelijk een band had met het paardje en er dan moest stoppen om wat voor reden dan ook, en dit is gewoon heel erg vervelend dat snap ik. Maar ik ben super trots op mezelf dat ik nu 3 geweldige verzorgpaarden heb. En een eigen paard komt wel. Zodra ik een eigen baan heb en het kan betalen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:11

Met een eigen pony moet je ook elke dag komen, en aardig en vrolijk zijn. (anders worden je stalgenoten niet blij van je)

En als het niet mag/kan dan zul je je daar toch bij neer moeten leggen. Huilen, zeuren, schreeuwen of depri worden helpt daar niet bij. Dus maak er gewoon wat van bij je verzorgpony's, koop is een doos chocolaatjes ofzo voor de eigenaar, om je dank te laten blijven dat je ze mag verzorgen. En geniet gewoon van je leven, ookal is dat zonder eigen pony. Het is heel normaal om geen eigen pony te hebben op jou leeftijd, en iedereen vind dat net zo erg, en iedereen vind dat hij/hij zelf absoluut meer een pony verdiend dat ieder ander.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:14

Ook ik wilde vroeger heel graag een eigen paard, helaas mijn ouders konden dat niet betalen. Zelfs manegelessen zaten er niet in. Een verzorgpony mocht ik ook niet.
Uiteindelijk mocht ik op mn 14e op paardrijles, en sinds mn 20e heb ik verzorgpaarden. Helaas nu op mn 27e heb ik nog steeds geen eigen paard, maar die droom heb ik nog wel.

En ooit, ja óóit zal het lukken!!
Dus niet opgeven, nu gewoon verder gaan met je verzorgpony en daar heel veel van leren :j