Pony/paard kopen wat vergeet ik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yasminlove1

Re: Pony/paard kopen wat vergeet ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 00:07

@flappie28 dankje maar zijn die van droes en schimmel ook nodig?
@kirstenVosje haha oke :D
@Cassidy ja we hebben wel al geld gespaart en mijn moeder heeft een hele aardige vriend die ook heel veel wilt betalen maar het leukste is dat ik ook wat mag betalen :D
@kaatjeee1997 o oke bedankt maar ik ga toch voor een E pony wel een brede E pony en niet zo`n smalle.
ja als het om paarden kopen gaat dan weet ik er wel wat van dat heb ik geleerd van mijn vader en opa maar zoiezo gaat een hele goede dierenarts mee :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:49

Nee, tegen droes en schimmel zijn ze niet direct nodig.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 14:06

flappie28 schreef:
Nee, tegen droes en schimmel zijn ze niet direct nodig.

oke dankje :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 14:07

op welke websites kun je een paard/pony kopen ?
marktplaats ken ik al..

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:16

Sporthorses.nl en hier op de Bokt Markt staan ook meerdere advertenties.

Om even op je lijstje in de OP terug te komen: Ontwormen om de 8 weken hoeft niet (meer), nu breng je wat mest naar je DA, deze onderzoekt het op eventuele wormbesmettingen en daar krijg je dan passend advies en middel van. Je kan ook geen losse wormenkuren meer in de winkel kopen. Ik laat zelf 2x per jaar een onderzoek doen, voor-en najaar, werd geadviseerd door mijn DA :).

En verder natuurlijk heel veel plezier met de zoektocht naar een pony/paardje!

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:17

komt ie aan huis te staan of op een stal?
hoellang heb je ervaring met paarden (zomaar een vraagje)
ik zou (als verreiste iemand meenemen om naar het paardje te kijken die er veel verstand van heeft en ook laten keuren.
ik ben 1,75 en heb een e pony van 1,53 (smalle) dus voor het plaatje ben ik wel te lang dus als ik jou was zou ik voor een grote (vorsere) epony gaan.
als 1ste paardje is het wel lekker als hij cool in zijn hoofd is lekker op buitenrit/strand en ander terrein.

sites,
marktplaats
sporthorses
bokt markt

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 15:23

@Plaisir oke dankje :D
@_aapjex aan een stal niet aan huis.. ehm ik ben met paarden opgegroeid want mijn vader en opa handelden in paarden en ik werd al meegenomen naar concours om te kijken toen ik 1 jaar was.. ja ik neem iemand mee die goed kan rijden en een goede dierenarts... oke dankje voor de tips :D
ik ga die sites maar eens bekijken :D

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 16:55

ik vraag me af welke spullen jullie hebben voor verzorging voor je paard dan ehb ik het over middeltjes bijvoorbeeld voor als ze ziek zijn of voor de manen en welk merk het beste is en waar je die kunt kopen? :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 18:11

yasminlove1 schreef:
ik vraag me af welke spullen jullie hebben voor verzorging voor je paard dan ehb ik het over middeltjes bijvoorbeeld voor als ze ziek zijn of voor de manen en welk merk het beste is en waar je die kunt kopen? :)

of voor de vacht en hoeven kan ook..

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:21

als je je paard niet thuis heb hoef je toch geen voerbak,stro ect te kopen, en voor inentingen en ontwormen (doen ze bij ons altijd komt er n lijst te hangen en dan kan je je naam erop doen en betalen en dan is het geregeld)

gewoon bij de ruitersportzaak, daar kunnen ze je wel verder helpen met al je vragen over middeltjes enz, ik zou niet te veel potjes en prulletjes aanschaffen want de kans dat je sommige dingen gebruikt is klein, wel dingen zoals antiklit, levertraanzalf(altijd wel handig voor als ze een wondje hebben) je kan ook ehbo kitjes kopen van harry's horse, hoef teer oid , betadine shampoo. zoutblok.Vraag daar maar ze weten alles daar.

mijn vraag van hoeveel ervaring je hebt enz kwam meer omdat je echt alles tot op de puntjes perfect wilt hebben, zoek eerst maar een leuk paardje en zodra je met hem bezig bent merk je wel wat je nodig hebt.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:24

houd er wel rekning mee als ej je spullen als eerst koopt dat je rekening moet houden met de amten enz.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:30

bonnie1998 schreef:
houd er wel rekning mee als ej je spullen als eerst koopt dat je rekening moet houden met de amten enz.

??? wat zijn dat :o

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:31

oeps maten iets te snel willen typen

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:37

ow haha indd,

nou je wil een E pony dus je heb cob nodig en van dekens 185

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:45

_aapjex schreef:
als je je paard niet thuis heb hoef je toch geen voerbak,stro ect te kopen, en voor inentingen en ontwormen (doen ze bij ons altijd komt er n lijst te hangen en dan kan je je naam erop doen en betalen en dan is het geregeld)

gewoon bij de ruitersportzaak, daar kunnen ze je wel verder helpen met al je vragen over middeltjes enz, ik zou niet te veel potjes en prulletjes aanschaffen want de kans dat je sommige dingen gebruikt is klein, wel dingen zoals antiklit, levertraanzalf(altijd wel handig voor als ze een wondje hebben) je kan ook ehbo kitjes kopen van harry's horse, hoef teer oid , betadine shampoo. zoutblok.Vraag daar maar ze weten alles daar.

mijn vraag van hoeveel ervaring je hebt enz kwam meer omdat je echt alles tot op de puntjes perfect wilt hebben, zoek eerst maar een leuk paardje en zodra je met hem bezig bent merk je wel wat je nodig hebt.

ja dat zou kunnen.. maar ik denk wel dat we zelf moeten voeren enz.. want de pony/paard komt niet op een manege te staan..
oke dankje :)
oke dat kan ook :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:48

@bonnie1998 ja dat is wel duidelijk :)
@_aapjex oke richting die maten dus.. ik laat het voor de zekerheid nog passen bij de paardenshop daar hebben ze een binnenbak :)

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:48

ja maar op een pensionstal hebben ze wel voerbakken en waterbakken,
of ga je op zo'n stal staan waar je ook echt voerbeurten hebt?

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:49

yasminlove1 schreef:
@bonnie1998 ja dat is wel duidelijk :)
@_aapjex oke richting die maten dus.. ik laat het voor de zekerheid nog passen bij de paardenshop daar hebben ze een binnenbak :)

nou dat zijn de maten voor een Epony zoek maar op meestal laten ze alleen het zadel daar aanmeten en passen enz,
want ik denk niet dat je je paardje meeneemt om een haster te passen

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:03

_aapjex ik zou het nog niet weten.. het kan ook zijn dat we een stal apart moeten kopen en die in de weide laten bouwen maar dat weet ik nog helemaal niet..
nee voor het halster niet maar voor het hoofdstel, zadel en dekens wel.. en dat kan dan in 1 keer dan weet ik het zeker :D

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:00

_aapjex schreef:
ow haha indd,

nou je wil een E pony dus je heb cob nodig en van dekens 185

Ehm mijn E pony heeft full en deken maat 195 dus dat staat niet vast. Gewoon wachten tot je paardje er is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:07

Met sommigen dingen/ spullen kan je beter wachten met het aanschaffen ervan, straks is het te groot en of te klein en of zelfs overbodig.

Eerst maar eens een paardje kopen en stalling en dan pas weet je pas wat je nodig hebt en wat de maten zijn. En daarna in de loop ter tijd zie je vanzelf wat je nodig hebt en kan je gaan kopen.

Ipv nu al van alles kopen.

Succes en veel plezier alvast.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:07

Echt goed bedenken en dan realistich wat verwacht jij van jou toekomstige paard.
Hou jij erg van springen koop dan een goed springpaard dat zijn werk al kent . Je kan er alleen al erg veel van leren. ben je minder fanatiek maar houd je erg veel van tutten kroelen dan zou je eerder richting een recreatie paard kunnen gaan.
Maar bedenk wel tot 6 jaar zijn ze niet altijd even gemakkelijk en kunnen ze erg puberen zelfs het braafste paard pubert. En heb je nog niet veel ervaring kan je dat wel eens een hoop frustraties opberngen.
ben je een bange ruiter of net helemaal niet. Probeer zo een een perfect plaatje te schetsen en ga dan opzoek. En als je echt voor een veelzijdige super pony wil gaan kan ik je de connemarapony aanraden heb er zelf ook eentje en nooit spijt van gehad. En je kan er alle richtingen mee op.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 23:18

callum oke :)
Ragdollcat oke :)
carrotje ja dat doe ik al de hele tijd :) ik hou van springen en dressuur allebei evenveel en ik vind het heel leuk als de pony wat pit heeft maar ook niet te veel maar wel betrouwbaar dus ik dacht wel aan een new forest of een duitse rijpony want die zijn betrouwbaar en hebben wel eens pit.. ik heb ook eens een arabier gehad maar dat klikte niet echt..
ik vind het ook heel erg leuk om net als mijn lievelingspony die helaas is verkocht (BEN IK NAAR OPZOEK genaamd: Jules K) zelf te beleren en dan uiteindelijk zoveel bereikt heb met hem/haar dat ik een parcour rond kan springen en een dressuur proefje kan rijden :)
ik ben nooit bang voor pony`s of als ik erop zit..
bij de meeste new forest pony`s heb ik wel een best goede band en daardoor kun je best veel bereiken maar ook met goede prive les van goede amazone`s/ruiters :)
ja connemara is ook een leuk ras ja:) ik had een keer een connemara x new forest x arabier maar heb nooit de kans gehad om erop te kunnen rijden want hij was te jong en toen hij oud genoeg was werd hij verkocht.. sorry voor het zoveel typen...
en nee ik ben geen penny meisje.. dit is werkelijkheid..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:45

Als je nou eens gewoon je openstelt voor wat er op je pad komt, en het van daaruit verder gaat bekijken? Eerst paard of pony aanschaffen, daarna pas de rest? Verzorgingsproducten en geneesmiddelen ook niet van tevoren inslaan want vooral op geneesmiddelen zit een houdbaarheidsdatum en die blijven niet eeuwig goed.

Staar je niet blind op een ras, maat, kleur of geslacht. Het paard waar jij naar op zoek bent is allang geboren, en als de tijd rijp is komen jullie elkaar tegen. Ga geen overhaastte beslissingen nemen.

Ik wil je alleen een ding meegeven: groen op groen is bont en blauw. Ga geen al te jong paard kiezen, neem een ouder paard met een goede basis waar jij nog wat van kunt leren. En bespaar niet op instructie. Dan maar een deken minder of een andere borstelset. En je hoeft echt niet in een keer alles aan te schaffen. Als jij je paard in het begin van de lente koopt, heb je echt nog een aantal maanden voordat er winterdekens nodig zijn (als je daar al voor gaat).

Je zegt dat je moeder veel heeft gespaard en dat ook jij een steentje bij mag dragen. Aanschaf van een paard zijn de kosten niet, het onderhoud ervan echter wel. En die lieve vriend van je moeder die nu bereid is om mee te betalen zou dat zomaar over een tijdje niet meer willen doen. En dan?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-12-12 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:47

Ontwormen om de 8 weken, is dat niet een beetje veel? Ik doe het 4 x per jaar om de 3 maanden...