Ijzer erg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:56

jiehaaa schreef:
Wat bedoel je met een ijzer? hoefijzer, bit? Iets anders?

Maarreh Ragdollcat... Iemand voor simpel uitmaken lijkt me ook niet echt nodig.

En waarom niet? iedereen snapt toch wel dat het heel anders is wanneer een dier gedwongen wordt om strak in de krul getrokken te worden dan wanneer het uit vrije wil doet.

En erg duidelijk is TS ook niet.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:26

er is niks mis met hoefijzers, mijn vp's lopen ook op hoefijzers(die lopen heel vaak voor de kar op straat :) )
en als je dat niet wil maakt het niks uit maar er is niks mis met hoefijzers. (alleen vinden sommige pony's het beslaan niet zo leuk :+ )

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:37

Hoefijzers zijn slecht voor de doorbloeding in de hoef , daarom kan je een paard die geen ijzers nodig heeft beter blootvoets laten. Mijn oude bijrijdpaard (nu verhuisd en met pensioen) heeft hoefkatrolontsteking. Hij stond altijd op speciale ijzers en zooltjes. Nu wordt hij niet meer bereden en staat hij de hele dag op een groot weiland met zijn vriendjes. Doordat hij erg veel bewegingsruimte heeft en niet belast wordt staat hij nu zonder ijzers.
Mijn huidige bijrijdpaard heeft vrij harde hoeven en loopt niet veel op de harde weg. Hij heeft geen ijzers nodig.

sanso

Re: Ijzer erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:42

best grappig dat niemand snapt wat de ts nu bedoeld of waar ze een discussie over wilt voeren
denk dat ze dat zelf nog niet weet

en als je het zo zielig vind, lees dan even de regels van dressuur wedstrijden door :)
dan zal er een hoop duidelijk worden voor je.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 14:49

ik vind t niet zielig xD
ik wou julllie oordeel weten wat jullie van dat vinden xD

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:56

wat zijn je redenen voor dit topic dan?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:57

even offtopic, eerst was je 19, toen 15, ennu staat op je profiel 14??

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 14:59

19 was foutje
ik zei dat ik BIJNA 15 was , en nu ben ik nog 14 , als je een beetje slim bent
oordeel niet direct en lees dit topic eerst door voordat je oordeelt....

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:08

nounounou, je hoeft niet zo fel te reageren hoor

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:08

maar ik heb nog steeds geen antwoord op mn vraag: wat waren je redenen voor dit topic/discussie dan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 19:09

Elinaa11 schreef:
ik vind t niet zielig xD
ik wou julllie oordeel weten wat jullie van dat vinden xD

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:10

ik ben ervan overtuigd dat iedereen zn eigen redenen ervoor heeft om met 'ijzerwerk' te rijden
en iedereen heeft er ook een eigen mening over

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:16

sanso schreef:
nounounou, je hoeft niet zo fel te reageren hoor

Nounounou als je heel even gelezen had snapte je het wel hoor.
Dus dat ze een beetje een punthoofd krijg hiervan onderhand kan ik begrijpen :')

Beetje onhandig opgestart maar ik geloof dat het wel duidelijk is nu wat ts bedoelt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 19:17

dankje NeverGiveUp ^^

ik heb t inderdaad onhandig opgestart xD

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:17

fijn dat je het zelf toegeeft

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 19:18

Elinaa11 schreef:
*heeft het terug gelezen*

okee jullie hebben gelijk , ik zou t ook niet snappen haha
sorry

hier ook al gedaan

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:21

ja ik heb het topic gelezen hoor? maar dat was geen anwoord op een vraag van MIJ dus ik reageer op iets wat je tegen MIJ zegt :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 19:22

oke
dat mag
kan het ook lezen zonder hoofdletters

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:40

deed je net zelf ook dus een beetje een onzinnig antwoord vind je niet?(:

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:39

mang schreef:
oh oke dat is dan een foutje :)

Ik vind het juist erger dat mensen hun paard zonder ijzers laten staat, veel over het asfalt rijden waardoor de hoeven dus slijten en daarom 2 keer in het jaar een hoefsmid laten komen, omdat hij toch niet 'te lang' komt te staan. Dan zie ik veel liever ijzers hoor :)

Mijn paard staat overigens 's zomers op ijzers en als het slechter word gaat ze blootvoets, gaat prima zo. Verder rijd ik soms met bitje en soms bitloos, maar paard accepteerd niet veel druk dus last van het bit zal ze niet hebben.
Sporen heb ik af en toe om ter bevestiging. Als ik een keertje een spoortje aan doe hoef ik maar 1 keer te prikken en ze loopt weer 2 weken super! Even die bevestiging dat been opzij betekend is voor haar af en toe nodig.

3 is toch normaal op je 14e? ik werd ook 15 aan het eind van de derde, 16 aan het eind van de 4e en ik zit nu in de 5e.

Wat is er zo erg aan dat de hoeven regelmatig afslijten?
Dit is juist veel beter dan dat de smid er in een keer een cm afhaald want dan is er een veel grotere verandering in de voeten dan wanneer ze regelmatig afslijten.

Als volgende keer je hoefsmid komt vergelijk dan eens het stuk hoef wat hij eraf haalt met een nieuw ijzer. Je zult zien dat het bijna dezelfde dikte heeft.
Dus ja hoe slecht is dan het regelmatige afslijten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:50

mang schreef:
Ik vind het juist erger dat mensen hun paard zonder ijzers laten staat, veel over het asfalt rijden waardoor de hoeven dus slijten en daarom 2 keer in het jaar een hoefsmid laten komen, omdat hij toch niet 'te lang' komt te staan. Dan zie ik veel liever ijzers hoor :)

.

Grappig, je beschrijft precies mijn situatie :) ik laat de hoefsmid maar 2 keer per jaar komen; voorjaar en herfst (dus alleen tijdens de weide periode; in de winter staan ze op een verhard stuk en door het slijten van de hoeven, heb ik geen hoefsmid nodig dan die paar maand). Juist vanwege het regelmatig afslijten van de hoeven, is vaker simpelweg niet nodig. Wat is daar erg aan? Pony staat goed op z'n hoeven en de hoefsmid vindt vaker ook niet nodig. Waarom dan onnodig ijzers laten zetten?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:26

vuurneon schreef:
mang schreef:

.

Grappig, je beschrijft precies mijn situatie :) ik laat de hoefsmid maar 2 keer per jaar komen; voorjaar en herfst (dus alleen tijdens de weide periode; in de winter staan ze op een verhard stuk en door het slijten van de hoeven, heb ik geen hoefsmid nodig dan die paar maand). Juist vanwege het regelmatig afslijten van de hoeven, is vaker simpelweg niet nodig. Wat is daar erg aan? Pony staat goed op z'n hoeven en de hoefsmid vindt vaker ook niet nodig. Waarom dan onnodig ijzers laten zetten?

Nou inderdaad, toen mijn paard nog verhard stond was de hoefsmit amper nodig, waarom zie je dan in godsnaam liever ijzers mang???

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:38

Mijn mening:

Niet voor of tegen ijzer.

Ik ben voor datgene dat het beste bij een bepaald paard/combinatie werkt.

In mijn geval:

Paard staat op ijzers, wordt -helaas- kreupel zonder.
Ik rij zonder sporen en zweep, paard is voorwaarts zat.
Onder het zadel met een leren bit, aangespannen met een -metalen- bustrens.
Mijn zadel heeft wel een zadelboom. Ivm met rugvorm van paard en het gewicht dat hij moet dragen voor mijn paard de beste optie.

Wat ik bedoel te zeggen is dat wel of geen metaal, wel of geen sporen, wel of geen hoefijzers in feite niet echt het punt is. Kies materiaal dat goed bij het paard past, dat qua maat en inwerking past bij het paard en het doel waar je mee rijdt.

Slecht:
iemand die zijn benen niet stil kan houden, paard dat daardoor niet voorwaarts meer reageert op been, scherpe sporen om dat op te lossen.
Goed:
ruiter met zwakke spieren, die heel slecht doorkomt met been, en dan een knopspoortje.
Ook geen probleem:
zeer correct zittende ruiter in de hogere sport, die voor de verfijning met een spoortje rijdt.

Qua bitten:
Alle vormen van bitten of bitloze optomingen die niet correct gebruikt worden kunnen zeer pijnlijk zijn. En dus niet goed.
Terwijl iemand die zeer correct met een stang rijdt, zeer vriendelijk kan zijn.
Ook hier gaat het dus weer om de combinatie, africhting, niveau van ruiter en dier. In combinatie met correcte pasvorm etc. (Heel dik -meestal vriendelijk genoemd- bit in de mond van een paard dat een zeer klein bekkie heeft doet ook zeer)