Ouders overhalen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:29

capopjekop schreef:
Waar ga je de pony stallen trouwens? Gewoon op de manege dan?

En wij jaloers? Grapjas, we denken met je mee :')

Ik heb het in dit verhaal niet over jou :)

Nee, bij een vriendin is er de mogelijkheid, en er zijn zat vrije stallen hier in het dorp op 1 minuut fietsen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:29

xLions schreef:
vuurneon schreef:
Zelf kopen is ook leuk en misschien wel leuker; heb je er alle energie zelf ingestopt en geld en kan je er trots op zijn dat je alles zelf hebt gedaan! :)

Jaa, ik ben 14, dat gaan mijn ouders ook echt leuk vinden.
Nee dus, anders was er al lang een pony geweest.

Over 2 jaar mag je al veel meer werk doen en tot die tijd kun je goed sparen. Kun je je ouders laten zien hoe verantwoordelijk je met geld om kan gaan.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:31

Jaloers? Volgens mij hebben je ouders groot gelijk. Het is een erg onvoorspelbare leeftijd om een paard te kopen. Er zijn ontzettend veel meiden die er dan persé een willen, hebben ze een paard en dan kijken ze er niet meer naar om, ook omdat de jongens op die leeftijd interressant worden.

Wacht een paar jaartjes, totdat er zekerheid is en je nog steeds een eigen paard wil. Ik wil nu ook dolgraag een paard erbij. Maar ik maak eerst mijn school af en daarna kan ik het wel betalen, heb het al druk genoeg met mijn pony. Die ik op men 12e voor men verjaardag heb gekregen, en verwend? op dat moment misschien wel. Maar je moet het ook realistisch bekijken. En dat kan ik nu wel.
Laatst bijgewerkt door Sharonaa_ op 11-10-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:31

Meid, we zijn echt niet jaloers, absoluut niet zelfs.
Ik denk alleen dat het grootste deel hier met schrik leest hoe jij reageert, je komt absoluut niet volwassen over en ik denk dat dat ook een reden is waarom je nog geen pony mag van je ouders.
Als je zegt zoveel tijd te hebben, laat het dan zien aan je ouders, neem verantwoordelijkheid over verschillende zaken, help je ouders in het huishouden(en andere zaken), zoek je een bijbaantje, laat ze zien dat jij verantwoording kan nemen over de verzorging van een pony en dat je zelf ook een steentje bij kan leggen.

Daarnaast is het kopen van een pony niet iets wat je zomaar doet, het is een grote last die je op jezelf en je ouders legt, wat als je over een jaar geen tijd meer hebt om elke dag naar je pony te gaan (En je 'Nerdie' vriendinnen ook niet, gezien die nu al de hele tijd moeten studeren)? Moeten dan je ouders maar elke dag eventjes naar je pony toe gaan om hem alsnog aandacht te geven of laat je hem dan wegrotten op stal?

Ik kan heel goed begrijpen dat je ouders nu nog geen pony voor je willen kopen, maar het is aan jou om je ouders ervan te overtuigen dat je het wel aankan en dat je er ook dankbaar voor zult zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:34

xLions schreef:
capopjekop schreef:
Waar ga je de pony stallen trouwens? Gewoon op de manege dan?

En wij jaloers? Grapjas, we denken met je mee :')

Ik heb het in dit verhaal niet over jou :)

Nee, bij een vriendin is er de mogelijkheid, en er zijn zat vrije stallen hier in het dorp op 1 minuut fietsen.

Dan is het goed, want ik heb echt geen reden om jaloers te zijn :Y)
Dat zou een mooie oplossing zijn, dan heeft het paard ook meteen paardenmaatjes.

En verder, je denkt nu dat mensen jaloers reageren, dat is echt niet zo. Wij zijn echter wel ouder en hebben daardoor meer ervaring. Vroeger onderschatte ik het ook altijd wat een paard kost en wat mijn ouders verdienen. Wij hebben ook een groot huis enz. Maar nu ik ouder ben zie ik pas in hoe duur het is en dat mijn ouders hard moeten werken voor lang niet zoveel geld als ik altijd dacht. Daarom reageren wij zo over die geldkwestie.

Die van sparen is een goede tip. Laat zien dat je het serieus neemt en er echt voor wil gaan. Dan heb je ook meteen een mooi spaarpotje om mee te beginnen. Vaak hoor ik om me heen ook dat ouders bang zijn dat de dochter jongens leuker gaat vinden dan paarden (en er zijn om me heen idd genoeg gevallen die dat onderstrepen), dus mss dat je ouders daarom willen wachten tot je wat ouder bent en beter weet wat je wil? Ik zou gewoon een keer een goed gesprek aangaan, beschuldig ze niet, maar vraag gewoon waarom ze je aan het lijntje houden en de leeftijd verplaatsen. Dat je het nu niet goed snapt en dat het daarom oneerlijk voelt. Blijf wel rustig.

opisop_shop

Re: Ouders overhalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:34

ik tem, OP is verwijderd

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:36

Tja.
Ik kan er niets aan doen dat mijn ouders gewoon een goede baan hebben, goed geld verdienen & mij en mijn broertje een leuk leven geven, maar liefde is voor mij belangrijker dan spullen.
En ja, ik ben er maar gewoon eerlijk in dat ik verwend ben, maar ja de meeste verwende mensen (waaronder wss ook jullie) staan niet elke dag stil bij het feit hoe erg sommige kinderen het hebben.
Mijn droom is om later naar arme landen te gaan zoals, Bosnie, Syrie, Kroatie, Polen etc om mensen daar te helpen.
Dus ik denk vaak genoeg aan andere mensen, eet altijd mijn bord leeg & spreek veel mensen aan op hun slechte gedrag tegenover mensen die het minder hebben :)
Dus ik zou niet te snel over mij oordelen, want zo slecht ben ik nou ook weer niet.

Maar laten we ontopic gaan, mochten er mensen zijn die graag willen weten of ik verwend ben of niet dan kunnen ze gewoon een PB sturen.

------

De reden dat ik dit topic heb geopend is meer om te kijken of er iemand misschien tips heeft om eens een goed gesprek met mijn ouders aan te gaan en ook goede argumenten heeft.
Want elke keer als ik een goed gesprek aan wil gaan komt er wel weer een excuus.
- Ja, ik heb een bijrijdpaard -> hier ben ik bereid mee te stoppen en heb ik meer dan genoeg tijd voor, ga redelijk vaal (meestal 6x per week).
- School -> Gaat me nu nog makkelijk af, weet natuurlijk niet wat het me in de toekomst gaat brengen, dit is een excuus dat ik nog kan begrijpen.
- Ziekte -> Mocht ik ziek zijn, zijn er sowieso een aantal vriendinnen waar ik op kan vertrouwen, verder zou ik qua stalling al zorgen dat ze buiten word gezet en gevoerd, een dag rust qua rijden is niet extreem erg.

Edit;
Ik onderschat het zeker niet, ik weet dat het veel werk is, ik zorg namelijk ook voor mijn bijrijdpaard.
En ja, soms is dat moeilijk maar ik heb het geluk met vriendinnen + mijn vader die het ook nog eens leuk vind.
Verder is het dan ook geen kwestie van volgende week is hij er, ik wil alles dat erg goed uit gaan zoeken.

Ja, jongens worden belangrijker, maar ik heb in de tijd van mijn bijrijdpaard ook een vriend gehad.
En het is totaal niet om die reden uitgegaan.
Ook rijd ik mijn hele leven al paard & ze hebben mij nooit in de weg gestaan met vriendjes/vriendinnen afspreken.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 11-10-12 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:36

Maar het kan voor je ouders echt een goede reden zijn immers, het is geen excuus als het om hun geld gaat.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:38

vuurneon schreef:
Maar het kan voor je ouders echt een goede reden zijn immers, het is geen excuus als het om hun geld gaat.

Welke reden bedoel je?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:39

xLions schreef:
x

De mensen die al weten waar het over gaat kunnen nog reageren / vragen.
Maar ivm met vele reacties waar ik niets aan heb is de OP verwijderd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:40

ik zou je OP maar weer veranderen want zo gaat het topic op slot en kun je ook geen hulp krijgen.
Ik kan nu dus helaas niets zinnigs posten.
Haal uit de reacties waar je wat aan hebt en laat dingen die niet op je van toepassing zijn etc. gewoon aan je voorbij gaan, niet iedereen is het immers met elkaar eens, dan zou je nooit meer een topic kunnen openen...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:42

opisop_shop schreef:
ik zou je OP maar weer veranderen want zo gaat het topic op slot en kun je ook geen hulp krijgen.
Ik kan nu dus helaas niets zinnigs posten.
Haal uit de reacties waar je wat aan hebt en laat dingen die niet op je van toepassing zijn etc. gewoon aan je voorbij gaan, niet iedereen is het immers met elkaar eens, dan zou je nooit meer een topic kunnen openen...

Inderdaad, ik zal het doen.

Maar ik kan er totaal niet tegen dat mensen zo snel over mij gaan oordelen.
Ik ben helemaal geen verwend kreng & heb een goed hart voor mensen die het 10000x slechter hebben.
En mensen kunnen totaal niet in de portemonnee kijken van mijn ouders, dus daarover oordelen is totale onzin.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:43

xLions schreef:
vuurneon schreef:

Welke reden bedoel je?

Bijvoorbeeld over school: dat zij denken dat je het in de toekomst moeilijker gaat krijgen (en dat is best reëel hoor! Want ik vond vwo 5 echt pittig worden :=). Dat hoeft geen excuus te zijn, maar ik vind school een belangrijke reden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:44

sorry maar ik had wel een aantal leuke ideeën, maar ik heb niet zoveel zin meer op het je te zeggen met je gezeur.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:44

vuurneon schreef:
xLions schreef:

Welke reden bedoel je?

Bijvoorbeeld over school: dat zij denken dat je het in de toekomst moeilijker gaat krijgen (en dat is best reëel hoor! Want ik vond vwo 5 echt pittig worden :=). Dat hoeft geen excuus te zijn, maar ik vind school een belangrijke reden.

Daar achter staat ook dat ik het ermee eens ben.
En dat geloof ik inderdaad ook wel.
Maar er zijn dan nog redelijk wat oplossingen. (:

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:44

eclair98 schreef:
sorry maar ik had wel een aantal leuke ideeën, maar ik heb niet zoveel zin meer op het je te zeggen met je gezeur.

Dan zeg je het niet :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:45

Ik denk dat je het teveel op jezelf betrekt, ik zie hier eigenlijk niemand zeggen dat je een rottig verwend kind bent? Dat gevoel krijg je mss, maar ik haal het niet uit de posts eerlijk gezegd.

Nogmaals, we oordelen niet over de portemonnee van je ouders, we geven alleen aan dat kinderen vaak denken dat die rooskleuriger is. Ouders vertellen nu eenmaal niet alles. Ik geloof best dat je ouders het kunnen. Maar als ze het niet aan een paard willen uitgeven dan kun je op je kop gaan staan maar dat zal ze echt niet overhalen hoe jammer dat ook is. Het enige dat je kunt doen is laten zien dat je het aankan. Dat doe je al deels door veel naar je bijrijdpaard te gaan. Laat zien dat je school er niet onder leidt, ga sparen voor als je straks een paard hebt, zoek een baantje enz. Dan ben je al op de goede weg.

Edit: VWO 4 is trouwens wel een pittig jaar, daar bleven bij ons 9 mensen zitten, waaronder ikzelf ook (deed er niet zoveel voor helaas, achteraf gezien erg jammer, maarja wijsheid komt met de jaren zeggen ze niet voor niets :) )

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:48

capopjekop schreef:
Ik denk dat je het teveel op jezelf betrekt, ik zie hier eigenlijk niemand zeggen dat je een rottig verwend kind bent? Dat gevoel krijg je mss, maar ik haal het niet uit de posts eerlijk gezegd.

Nogmaals, we oordelen niet over de portemonnee van je ouders, we geven alleen aan dat kinderen vaak denken dat die rooskleuriger is. Ouders vertellen nu eenmaal niet alles. Ik geloof best dat je ouders het kunnen. Maar als ze het niet aan een paard willen uitgeven dan kun je op je kop gaan staan maar dat zal ze echt niet overhalen hoe jammer dat ook is. Het enige dat je kunt doen is laten zien dat je het aankan. Dat doe je al deels door veel naar je bijrijdpaard te gaan. Laat zien dat je school er niet onder leidt, ga sparen voor als je straks een paard hebt, zoek een baantje enz. Dan ben je al op de goede weg.

Ja, hier maak ik dat op uit een aantal reactie's.
Maar ook uit PB's.
En daar kan ik dus echt niet tegen.

Ja, dat is inderdaad waar.
Maar om elke keer te horen, we gunnen het je, en we willen het voor je maar... **school/isala/dit/dat** is ook niet heel leuk.
Ik snap heel goed dat het misschien qua kosten niet kan, maar ik wil dan graag dat ze dat zeggen.
En als het vraag zeggen ze: ' Je weet best dat dat de reden niet is'.
Ja, dan ga ik door met nadenken en vragen wat het wel is, en dan worden ze boos.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:50

Hoe vraag je dat aan je ouders? Want als je gewoon beleefd bent en vraagt waarom ze de echte reden niet willen zeggen dan kunnen ze toch niet zomaar boos worden? Je kunt ook aangeven dat het zo oneerlijk aanvoelt omdat ze niet eerlijk zeggen wat dan de echte reden wel is en als je de reden weet je je er makkelijker bij neer kunt leggen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:55

capopjekop schreef:
Hoe vraag je dat aan je ouders? Want als je gewoon beleefd bent en vraagt waarom ze de echte reden niet willen zeggen dan kunnen ze toch niet zomaar boos worden? Je kunt ook aangeven dat het zo oneerlijk aanvoelt omdat ze niet eerlijk zeggen wat dan de echte reden wel is en als je de reden weet je je er makkelijker bij neer kunt leggen.

Ik vraag het meestal aan mijn vader en dan gewoon meer: Is de pony te duur, of zijn de kosten te duur. En is dat de reden?
Nee, [naam], je weet best dat dat de reden niet is.

En ja, zo gaat het altijd.
Ik wil duidelijkheid, want als ik de reden weet kan ik het misschien bewijzen/er iets mee gaan doen.
Kijk, school kan ik nu eenmaal niet mee stoppen..
Maar andere dingen zouden kunnen veranderen, maar dan moet ik wet weten wat!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:56

sluit bokt af en ga met ze praten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:58

xLions schreef:
capopjekop schreef:

Ik vraag het meestal aan mijn vader en dan gewoon meer: Is de pony te duur, of zijn de kosten te duur. En is dat de reden?
Nee, Anna, je weet best dat dat de reden niet is.

Ik wil duidelijkheid, want als ik de reden weet kan ik het misschien bewijzen/er iets mee gaan doen.

Mss worden ze boos dat je zo direct over de kosten begint, waarschijnlijk hebben jullie dat gesprek al vaker gehad? Als je nu eens zegt van: Pap ik snap dat een paard erg duur is en veel tijd kost. Maar ik heb eens uitgerekend wat het kost en hoeveel tijd ik eraan kwijt ben naast school etc, dan kan het best (moet je wel even uitzoeken natuurlijk)." Als ze dan nee zeggen vraag dan eens om dan duidelijk te zijn, omdat je zelf echt niet weet wat de echte reden is en dat je je er beter bij die nee kunt neerleggen als je de reden weet. En dan wel op een geschikt moment als jullie een keer rustig bij elkaar zitten.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:58

eclair98 schreef:
sluit bokt af en ga met ze praten.

Dan moet ik wel weten wat te zeggen, en op dit moment zijn ze niet thuis. :)
Verder bereid ik vaak mijn gesprekken voor en hebben we gister nog een gesprek gehad.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:59

|o

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:59

capopjekop schreef:
xLions schreef:

Nee, [naam], je weet best dat dat de reden niet is.

Mss worden ze boos dat je zo direct over de kosten begint, waarschijnlijk hebben jullie dat gesprek al vaker gehad? Als je nu eens zegt van: Pap ik snap dat een paard erg duur is en veel tijd kost. Maar ik heb eens uitgerekend wat het kost en hoeveel tijd ik eraan kwijt ben naast school etc, dan kan het best (moet je wel even uitzoeken natuurlijk)." Als ze dan nee zeggen vraag dan eens om dan duidelijk te zijn, omdat je zelf echt niet weet wat de echte reden is en dat je je er beter bij die nee kunt neerleggen als je de reden weet. En dan wel op een geschikt moment als jullie een keer rustig bij elkaar zitten.

Ik breng het heel vaak anders, eigenlijk elke keer maar dit is de directe methode.
Die werkt helaas niet.
Ja, ik vraag het vaak maar dan is het antwoord; 'Dat weet je best en nu is het klaar, anders ga je maar lekker op je kamer zitten'.