Ik vind het er niet uit zien..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:24

Cassidy schreef:
We kunnen er wel voor waarschuwen, en blijven waarschuwen. En hopen dat er ergens een waarschuwing in vruchtbare aarde valt.

Een waarschuwingsfilmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

STEIGERENDE PAARDEN ZIJN NIET STOER!

filmpje bekeken..., vreselijk ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:33

anneschr schreef:
Ik ben het eens met het gedeelte van het steigeren.
Ik zie alleen het probleem van shetjes laten springen en met ze rennen niet zo in. Want geef toe, dat hebben we allemaal vast wel een keer gedaan. :)

Het is grappig bij een shet, maar ook een shet kan een keer uithalen en je op een lelijke plek raken. Maar om duidelijk te maken dat het ook best wel gevaarlijk kan zijn om een keertje gewoon met je paard te gaan rennen en hem vrij te laten springen:

http://www.youtube.com/watch?v=LVFOxZp0OWk

En nee, dit is niet grappig. En ja, dit is in Nederland gebeurt. De vrouw werd in haar gezicht geraakt, en heeft er alleen een flinke hersenschudding en een gebroken kaak aan overgehouden.
Een shet die een trap geeft tegen je knieschijf, denk je dat die nog heelblijft?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:36

Lunaeekie schreef:
Cassidy schreef:
En dat is juist het erge. En iedereen die hier roept "laat ze toch lekker, want ze hebben er lol in", kijkt niet verder dan zijn neus lang is, en ziet niet dat er op die manier een pony dingen leert die heel gevaarlijk kunnen worden. En een pony die heel gevaarlijk wordt, daar is uiteindelijk de slager het laatste station waar hij terecht komt.
Dus omdat een kind, die niet weet wat te gevolgen kunnen zijn van zijn gedrag, lekker lol mag hebben, moet er een pony dood?

Nee, maar ik heb ook niet gezegd laat ze lekker ;)
Daarom zeg ik ook: als je zoiets ziet, kan je beter er even wat tegen die persoon van zeggen, dan het hier neer te zetten

Ik denk dat je beide moet doen. Want degene die het doet is vaak niet voor rede vatbaar en legt alle adviezen naast zich neer. Maar degenen die dit topic lezen kunnen er wel van leren, en staan vaak meer open voor adviezen dan degene die het doet. Heb je vast zelf al een keertje meegemaakt.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:37

Cassidy schreef:
anneschr schreef:
Ik ben het eens met het gedeelte van het steigeren.
Ik zie alleen het probleem van shetjes laten springen en met ze rennen niet zo in. Want geef toe, dat hebben we allemaal vast wel een keer gedaan. :)

Het is grappig bij een shet, maar ook een shet kan een keer uithalen en je op een lelijke plek raken. Maar om duidelijk te maken dat het ook best wel gevaarlijk kan zijn om een keertje gewoon met je paard te gaan rennen en hem vrij te laten springen:

http://www.youtube.com/watch?v=LVFOxZp0OWk

En nee, dit is niet grappig. En ja, dit is in Nederland gebeurt. De vrouw werd in haar gezicht geraakt, en heeft er alleen een flinke hersenschudding en een gebroken kaak aan overgehouden.
Een shet die een trap geeft tegen je knieschijf, denk je dat die nog heelblijft?

Maar wat moet je dan doen met je shet? Je mag er niet meer op rijden, want je bent te groot. Je mag er geen VD mee doen, want dat is gevaarlijk, je mag niet meer rennen met ze, want dan krijg je misschien wel een trap. En ook vrijspringen is zeer gevaarlijk!

Ik snap dat er zulk soort dingen kunnen gebeuren, maar wat is volgens jullie dan wel goed om te doen met je shet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:39

Het is niet zo dat je helemaal niets met je shet mag doen. Je mag VD doen, je mag grondwerk doen maar pak het goed aan. Zorg dat de basis van de opleiding goed is, volg een stappenplan. Want er zijn genoeg mensen die los met hun paard werken waar het wel veilig bij is. Er zijn mensen die VD met hun paard doen en het steigeren pas als allerlaatste bij hun opleiding meenemen.

Want kijk eens naar dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo

Hier is heel veel werk aan vooraf gegaan. En als je goed naar deze filmpjes kijkt, en naar het filmpje hierboven waar de vrouw de trap in het gezicht kreeg, kijk dan goed naar de signalen die het paard uitstraalt. Dat het niet goed zou gaan, dat zag je al aankomen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-06-12 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:40

Citaat:
Ik denk dat je beide moet doen. Want degene die het doet is vaak niet voor rede vatbaar en legt alle adviezen naast zich neer. Maar degenen die dit topic lezen kunnen er wel van leren, en staan vaak meer open voor adviezen dan degene die het doet. Heb je vast zelf al een keertje meegemaakt.

Ik ken wel een topic waar een meisje op een shetlander reed, die er eigenlijk echt te groot voor was. Maar volgens haar kon het toch echt wel. Ze heeft heel bokt over zich heen gekregen. En wat zag ik vorige week: het meisje is iets anders met haar shet aan het doen, omdat ze eigenlijk we te groot was :D
Lang niet iedereen zal zich iets van zo'n topic aantrekken. En al helemaal de mensen die er al mee bezig zijn niet. Maar zo kan je ze er wel bewust van maken, dat sommige dingen (zonder hulp) toch echt te gevaarlijk zijn.
Maar ik denk dat er maar heel weinig mensen (kinderen) hierin kijken, en het allemaal gaan lezen ;)

Cassidy

Re: Ik vind het er niet uit zien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:42

Onderschat kinderen niet. Het heeft even tijd nodig om te bezinken, maar uiteindelijk ga je dingen zelf ook inzien. Ook al zeg je in eerste instantie dat je er lak aan hebt.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:49

Cassidy schreef:
Het is niet zo dat je helemaal niets met je shet mag doen. Je mag VD doen, je mag grondwerk doen maar pak het goed aan. Zorg dat de basis van de opleiding goed is, volg een stappenplan. Want er zijn genoeg mensen die los met hun paard werken waar het wel veilig bij is. Er zijn mensen die VD met hun paard doen en het steigeren pas als allerlaatste bij hun opleiding meenemen.

Want kijk eens naar dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo

Hier is heel veel werk aan vooraf gegaan. En als je goed naar deze filmpjes kijkt, en naar het filmpje hierboven waar de vrouw de trap in het gezicht kreeg, kijk dan goed naar de signalen die het paard uitstraalt. Dat het niet goed zou gaan, dat zag je al aankomen.

Mooi filmpje! paard luistert duidelijk goed, ken alles. En de man geeft ook duidelijke signalen.
Maar ook dit komt niet uit het niets. Hier is ook wel oefening aan vooraf gegaan.
Iedereen heeft dit toch als droom? Om zo met je paard om te gaan. Dus daarom proberen zo veel mensen het ook. Maarja, als je er niks van weet, en je er niet in verdiept dan weet je ook niet hoe je het aan moet pakken. Dus wil het nog wel eens verkeerd uitpakken.
Ik vind wel dat als je ermee bezig gaat, je er wel eerst wat dingen over op moet zoeken (heb ik ook gedaan ;)) en niet zomaar beginnen, omdat het in het filmpje ook zo was.
2 jaar geleden ofzo leek het mij ook leuk om de pony's "kunstjes" te leren. Toen had ik me er niet in verdiept, en wat eruit kwam, was een buiging die zeer slecht was. Gelukkig hebben we dat toen maar een paar keer gedaan, en was het gauw over :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:04

Ja natuurlijk gaat aan bovenstaand filmpjes heel veel werk vooraf, maar dat zien de meeste kinderen niet. Net zoals ze even op bokt de vraag gaan stellen hoe je een paard de piaffe aan kunt leren, of hoe je een paard aan de teugel rijdt. Daar is tijd voor nodig, om zelf te leren hoe het moet, en heel veel geduld. En dat is nou net wat er ontbreekt. Want het moet nu. Want het is stoer. Dus paard aan de teugel? Geen gel.u.l, trek hem in de krul. Basis aan grondwerk? Welnee, paard kan meelopen en voetjes geven, meer is niet nodig. Voorbereidende oefeningen bij de VD, slaan we voor het gemak even over want alleen steigeren is stoer. Lessen? Dat kost geld en dat is er niet....maar er is wel geld voor een Iphone, en uitgaan, en bioscopen, en merkkleding....
Het is maar net wat belangrijker voor je is....

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:06

Cassidy schreef:
Ja natuurlijk gaat aan bovenstaand filmpjes heel veel werk vooraf, maar dat zien de meeste kinderen niet. Net zoals ze even op bokt de vraag gaan stellen hoe je een paard de piaffe aan kunt leren, of hoe je een paard aan de teugel rijdt. Daar is tijd voor nodig, om zelf te leren hoe het moet, en heel veel geduld. En dat is nou net wat er ontbreekt. Want het moet nu. Want het is stoer. Dus paard aan de teugel? Geen gel.u.l, trek hem in de krul. Basis aan grondwerk? Welnee, paard kan meelopen en voetjes geven, meer is niet nodig. Voorbereidende oefeningen bij de VD, slaan we voor het gemak even over want alleen steigeren is stoer. Lessen? Dat kost geld en dat is er niet....maar er is wel geld voor een Iphone, en uitgaan, en bioscopen, en merkkleding....
Het is maar net wat belangrijker voor je is....

Dat ben ik met je eens.
Scheelt weer, ik ga (bijna) nooit uit, heb geen Iphone, ga ook bijna nooit naar de bios, en draag ook bijna nooit merkkleding.
Maar waar mijn geld blijft :?
hahah,
Maar ik heb heel veel er over gelezen, en alles gaat hier rustig aan. Alles herhalen, en niet te vaak en te lang

PocoGauchaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:12

ik doe nooit aan vrijheidsdressuur. ik zit er liever op en ik heb er toch geen plezier in, ik heb wel respect voor mensen die het kunnen met hun paard en het geduld hebben. Vrijheidsdressuur moet je net als elke andere vorm van paardensport vanaf de grond opbouwen. als je wilt rijden met je paard begin je toch ook niet met piaffe?

ik bedoel, als je paard al voetjes kan geven, op het blok kan, kan flemen liggen, en ik weet so snel niet meer kunstjes, vind ik dat je ongeacht je leeftijd ook aan steigeren kan beginnen, dan ben je al zo serieus bezig geweest. dat als je paard kan steigeren dat je ook dat onder controle kan houden.

ik bedoel 9 van de 10 komen niet verder als het eerste kunstje, en ja, als dat steigeren is, dan gaat het fout. het probleem is niet dat steigeren leren, maar dat ze ermee beginnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:15

Dat jij naast de opgenoemde oefeningen niets meer weet, betekent niet dat er niet nog meer is.
En dan nog behoor je ten allen tijde naar het paard te kijken. Want ook de meest ervaringen VD-er heeft soms redenen waarom hij of zij bij een bepaald paard het steigeren gaat overslaan. Omdat er kans is dat ze het tegen je gaan gebruiken.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:16

PocoGaucha schreef:
ik doe nooit aan vrijheidsdressuur. ik zit er liever op en ik heb er toch geen plezier in, ik heb wel respect voor mensen die het kunnen met hun paard en het geduld hebben. Vrijheidsdressuur moet je net als elke andere vorm van paardensport vanaf de grond opbouwen. als je wilt rijden met je paard begin je toch ook niet met piaffe?

ik bedoel, als je paard al voetjes kan geven, op het blok kan, kan flemen liggen, en ik weet so snel niet meer kunstjes, vind ik dat je ongeacht je leeftijd ook aan steigeren kan beginnen, dan ben je al zo serieus bezig geweest. dat als je paard kan steigeren dat je ook dat onder controle kan houden.

ik bedoel 9 van de 10 komen niet verder als het eerste kunstje, en ja, als dat steigeren is, dan gaat het fout. het probleem is niet dat steigeren leren, maar dat ze ermee beginnen.

Amber (shet uit mijn pf) is niet mijn eigen pony, maar mijn verzorgpony. Haar mag ik (tot nu toe) nog geen steigeren leren, omdat dat gewoon te gevaarlijk is.
Maar ze kan al wel: flehmen, kusje, likken, op het blok, jambette, shake (nee), knikken (ja), voetjes geven, liggen, spagaat, begin van buiging, begin van compliment, en begin van Spaanze pas, mee rennen, turn (draaien), en vast nog wel iets wat ik vergeten ben xD
Ze leert heel snel, en steigeren lijkt mij ook een gaaf kunstje. Ben ook niet bang dat zei het zal misbruiken, en ik vind het jammer dat ik het haar nog niet mag leren.
Maar alles op zijn tijd. Eerst moet de rest er maar eens goed in zitten :j

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:19

En dan zijn er nog veeeeeel meer kunstjes aan te leren, voor het steigeren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:19

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:23

Cassidy schreef:
Leren liggen is ook een uitdaging. Groter zelfs dan steigeren. Maar niet half zo stoer :D

Tja, liggen ben ik dus vergeten erbij te zetten xD dat kan ze dus ook nog :P
Alleen ze wil altijd lekker rollen, dus nu ben ik aan het oefenen om haar gewoon te laten liggen. En als ze dat kan, gaan we een begin maken met het zitten :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:24

Heb er een link bijgezet. Kijk maar naar het filmpje (but don't try this at home!)

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:31

Cassidy schreef:
Heb er een link bijgezet. Kijk maar naar het filmpje (but don't try this at home!)

Ja, ik zag het net.
Gelukkig heb ik Amber het liggen niet zo aangeleerd.
Bah, wat een vreselijke methode zeg! Das toch geen manier van iets aanleren -:(-
Vreselijk! Gewoon je paard om laten vallen. Hoe kan je dat nou doen.
Er zijn zat andere manieren om je pony iets aan te leren, maar daar is nou eenmaal geduld voor nodig :x

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:38

Met de methode is niets mis hoor. Je moet alleen weten wat je aan het doen bent. Dit is het echte ranchwerk, Craig Cameron is niet de eerste de beste Natural Horsemanshipper. Heb alle respect voor de man. De merrie blijft ook heel rustig, raakt niet in paniek. Je ziet hier het moment van totale overgave. Zo train je een paard tot een compleet betrouwbaar dier, waar je in het wilde westen 100% op kunt vertrouwen. Je beste levensverzekering als je op pad bent in de natuur, waar je niet altijd even goed bereik hebt met de mobiele telefoon, en waar je ten dode opgeschreven bent als je van je paard valt, iets breekt, je paard de benen neemt en je niet op tijd gevonden wordt....

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:44

Cassidy schreef:
Met de methode is niets mis hoor. Je moet alleen weten wat je aan het doen bent. Dit is het echte ranchwerk, Craig Cameron is niet de eerste de beste Natural Horsemanshipper. Heb alle respect voor de man. De merrie blijft ook heel rustig, raakt niet in paniek. Je ziet hier het moment van totale overgave. Zo train je een paard tot een compleet betrouwbaar dier, waar je in het wilde westen 100% op kunt vertrouwen. Je beste levensverzekering als je op pad bent in de natuur, waar je niet altijd even goed bereik hebt met de mobiele telefoon, en waar je ten dode opgeschreven bent als je van je paard valt, iets breekt, je paard de benen neemt en je niet op tijd gevonden wordt....

En toch vind ik het er niet lekker uitzien. Zie het veel liever op een andere manier.
Ik weet dat er met een touw om het been getraind wordt, maar dat getrek. Het ziet er niet fijn uit :\

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:49

Cassidy schreef:

Ik heb trouwens niet alles van het filmpje gezien ;) duurde me te lang xD
heb een beetje doorgespoeld

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:52

Ik vind het steigeren niet erg, zolang de goede basis erin zit, er genoeg vertrouwen is, en er nagedacht word over de gevolgen ervan.
Ik snap zeker wel dat sommige mensen er zich aan ergeren.
Maar ik erger me ook aan mensen die maar wat aanklooien met hun paard zonder dat ze weten waar ze precies mee bezig zijn.. Dan heb ik het niet alleen over steigeren.

Zelf een voorbeeldje : de Jambette.
Ik was me er niet bewust van dat het paard waar ik nu mee bezig was de jambette kent.
Ik gaf hem iets lekkers, en daarna stond ik voor hem.. en hij sloeg vol zijn been uit ( met gevolg, ik blauwe plek en een behoorlijk pijnlijk been).
Nu weet ik natuurlijk niet wie hem dit aangeleerd heeft, maar ik was er zo ontzettend boos over dat hem dit niet op de goede manier is aangeleerd.

En dat was dan maar een uitslaand beentje, ik wil niet denken aan de gevolgen van een ''verkeerd'' steigerend paard ;)
Laatst bijgewerkt door KM_Ris op 23-06-12 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Toch nog even in alle rust bekijken dan. Neem er even de tijd voor, dan zie je wat er gebeurt. En dan even het volgende in je achterhoofd houden:

De natuurlijke reactie van een paard is, als hij ergens vast zit, dat hij terug gaat trekken. Hij kan daar heel erg door in paniek raken, zo erg dat hij door blijft knokken tot hij er dood bij neervalt, of tot er serieuze schade is ontstaan. Dat kan aan hoofd en nek doordat hij gaat hangen, in paniek raakt, blijft trekken en zo kan stikken als het halster of het halstertouw niet breken. Dat kan aan de benen als hij met zijn been door bijv. een houten schot van de trailer gaat, blijft hangen in schrikdraad of door een boxdeur of wand heengaat. Hij gaat knokken tot pezen door zijn, hij blijft knokken om los te komen en kan door dat geknok meer schade veroorzaken dan zou gebeuren als hij zich gewoon had overgegeven en had gewacht tot iemand hem los kwam maken.

Kun je me tot zover volgen?

Wij leren een paard aan om niet te gaan hangen als hij vaststaat. Het is een paard ook aan te leren dat hij accepteerd dat er iets om dat been zit. Wij gebruiken beenbeschermers, wij leren merries aan om kluisters te accepteren als er natuurlijk gedekt moet worden (er zijn er ook die dat absoluut niet willen, deze categorie mensen wil ik even helemaal buiten beschouwing laten). Maar je kunt ook een paard de kluisters gewoon aanleren als onderdeel van zijn opvoeding. Om erger te voorkomen mocht hij een keer vast komen te zitten.

Wat het paard moet leren is dat hij niet moet knokken tegen het touw, en de druk die het touw geeft. Dat is stap een. Daarna kan hij het been opbinden en het paard zijn gewicht laten verplaatsen zodat het uiteindelijk gaat liggen.

Nogmaals, bekijk het filmpje goed, neem er de tijd voor. Mag ook later, als je daar geen zin/puf/tijd voor hebt.

nikkialex

Wat wil je bereiken met dit topic?
Ruzie?

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:54

Cassidy schreef:
Toch nog even in alle rust bekijken dan. Neem er even de tijd voor, dan zie je wat er gebeurt. En dan even het volgende in je achterhoofd houden:

De natuurlijke reactie van een paard is, als hij ergens vast zit, dat hij terug gaat trekken. Hij kan daar heel erg door in paniek raken, zo erg dat hij door blijft knokken tot hij er dood bij neervalt, of tot er serieuze schade is ontstaan. Dat kan aan hoofd en nek doordat hij gaat hangen, in paniek raakt, blijft trekken en zo kan stikken als het halster of het halstertouw niet breken. Dat kan aan de benen als hij met zijn been door bijv. een houten schot van de trailer gaat, blijft hangen in schrikdraad of door een boxdeur of wand heengaat. Hij gaat knokken tot pezen door zijn, hij blijft knokken om los te komen en kan door dat geknok meer schade veroorzaken dan zou gebeuren als hij zich gewoon had overgegeven en had gewacht tot iemand hem los kwam maken.

Kun je me tot zover volgen?

Wij leren een paard aan om niet te gaan hangen als hij vaststaat. Het is een paard ook aan te leren dat hij accepteerd dat er iets om dat been zit. Wij gebruiken beenbeschermers, wij leren merries aan om kluisters te accepteren als er natuurlijk gedekt moet worden (er zijn er ook die dat absoluut niet willen, deze categorie mensen wil ik even helemaal buiten beschouwing laten). Maar je kunt ook een paard de kluisters gewoon aanleren als onderdeel van zijn opvoeding. Om erger te voorkomen mocht hij een keer vast komen te zitten.

Wat het paard moet leren is dat hij niet moet knokken tegen het touw, en de druk die het touw geeft. Dat is stap een. Daarna kan hij het been opbinden en het paard zijn gewicht laten verplaatsen zodat het uiteindelijk gaat liggen.

Nogmaals, bekijk het filmpje goed, neem er de tijd voor. Mag ook later, als je daar geen zin/puf/tijd voor hebt.

Ik kijk nu sowieso niet meer. Ga zo slapen.
Maar toch vind ik het geen fijn beeld. Ik ben niet zo weg van deze methode. Ik hou niet van dat getrek enzo