Cassidy schreef:Toch nog even in alle rust bekijken dan. Neem er even de tijd voor, dan zie je wat er gebeurt. En dan even het volgende in je achterhoofd houden:
De natuurlijke reactie van een paard is, als hij ergens vast zit, dat hij terug gaat trekken. Hij kan daar heel erg door in paniek raken, zo erg dat hij door blijft knokken tot hij er dood bij neervalt, of tot er serieuze schade is ontstaan. Dat kan aan hoofd en nek doordat hij gaat hangen, in paniek raakt, blijft trekken en zo kan stikken als het halster of het halstertouw niet breken. Dat kan aan de benen als hij met zijn been door bijv. een houten schot van de trailer gaat, blijft hangen in schrikdraad of door een boxdeur of wand heengaat. Hij gaat knokken tot pezen door zijn, hij blijft knokken om los te komen en kan door dat geknok meer schade veroorzaken dan zou gebeuren als hij zich gewoon had overgegeven en had gewacht tot iemand hem los kwam maken.
Kun je me tot zover volgen?
Wij leren een paard aan om niet te gaan hangen als hij vaststaat. Het is een paard ook aan te leren dat hij accepteerd dat er iets om dat been zit. Wij gebruiken beenbeschermers, wij leren merries aan om kluisters te accepteren als er natuurlijk gedekt moet worden (er zijn er ook die dat absoluut niet willen, deze categorie mensen wil ik even helemaal buiten beschouwing laten). Maar je kunt ook een paard de kluisters gewoon aanleren als onderdeel van zijn opvoeding. Om erger te voorkomen mocht hij een keer vast komen te zitten.
Wat het paard moet leren is dat hij niet moet knokken tegen het touw, en de druk die het touw geeft. Dat is stap een. Daarna kan hij het been opbinden en het paard zijn gewicht laten verplaatsen zodat het uiteindelijk gaat liggen.
Nogmaals, bekijk het filmpje goed, neem er de tijd voor. Mag ook later, als je daar geen zin/puf/tijd voor hebt.
Ik kijk nu sowieso niet meer. Ga zo slapen.
Maar toch vind ik het geen fijn beeld. Ik ben niet zo weg van deze methode. Ik hou niet van dat getrek enzo