wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:10

PuurxNatuur schreef:
Ook al worden ze goed gebruikt, geen enkel paard vind een stuk ijzer in de buik fijn.

Inderdaad, als je een heel puntig scherp stuk ijzer in de buik prikt vindt geen enkel paard dat fijn.
Maar sporen zijn gelukkig niet puntig, en niet bedoeld om het paard pijn te doen.

Je kunt alles verkeerd gebruiken en het paard met de stompste sporen toch pijn doen.
Maar dat ligt dan aan de ruiter, en niet aan de sporen.
Zelfs zonder sporen kan iemand flink schoppen met z'n benen, dat vindt ook geen enkel paard fijn.

Er zullen vast ruiters zijn, die tegen sporen zijn en het mishandeling vinden, en toch hun paard pijn doen.
Bv te hard schoppen, teugels te strak, scheef zitten, verkeerd zadel, noem maar op.

Als iemand netjes rijdt, goede beenligging heeft, kan het helemaal geen kwaad als je sporen gebruikt.

PuurxNatuur

alsnog, al die hulpmiddeltjes hoeven helemaal niet, het ligt aan je rijkunsten.

pearlie

Klapperende beentjes waarbij de hakjes steeds in de pony geduwd worden zijn even erg als sporen in mijn ogen... Soms helpt het juist als de pony met één hulp (van een spoortje) wel reageert, zodat die kindertjes zizhzelf niet aanleren eerst tien keer met hun beentjes te flapperen voordat pony in beweging komt...

Maar dat is wel per situatie verschillend. De ene pony reageert er ook anders op dan de andere. Ik vind dat je zonder sporen evengoed moet kunnen rijden. Het moet niet veel verschil maken of je nou wel of geen sporen omhebt. Alleen op een bepaald niveau in de dressuur worden ze handig. En in sommige andere situaties kunnen ze goed helpen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:11

Ik ken weinig sporen rijders die een goede beenligging hebben. ik zie bijna altijd alleen maar geprik. ik mag niet met sporen rijden van de eigenaar van mijn paard. Het zou wel beter zijn omdat ze niet wil wijken oor het been. nu moet ik creatief en consequent zijn. gelukkig krijg ik het met meer moeite steeds beter voor elkaar.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:11

PuurxNatuur schreef:

Ben ondertussen wel benieuwd naar een filmpje van jouw rijkunsten!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:13

Vroeger altijd met sporen gereden, maargoed ik heb dan ook een extreem rustige beenligging.
Ik ontdekte echter al snel dat een spoor compleet overbodig is bij een correct gereden paard; Sindsdien heb ik de focus dus meer gelegd bij het correct opscholen, en heb ik vaarwel gezegt tegen alle hulpmiddelen zoals sporen en hulpteugels. Gaat prima eigenlijk :)

In principe heb ik nog steeds niets tegen sporen, maar bij een ieder zonder rustige beenligging zouden ze per direct verwijdert moeten worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:13

mika11 schreef:
PuurxNatuur schreef:

Je haalt me de woorden uit de mond :j

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:14

Ik denk wel dat sporen echt kunnen helpen. Mijn paard heb ik ooit een keer met spoor gereden, ze liep super recht en kon in tegenstelling tot nu geweldig wenden!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:14

Akhal_Teke schreef:
In Duitsland krijgen ruiters juist sporen aan om de beenligging te verbeteren. Je wordt dan nml gedwongen om je hakken naar beneden te houden en zo dus niet in je paard te prikken. Ik ben het niet per definitie eens met deze methode maar ik zie in Nederland wel erg veel mensen met hun hakken aansporen ipv met hun kuiten. Zelden kom ik een recreatieruiter tegen die netjes zijn/haar hakken laag houdt, erg jammer.

Het is misschien niet de manier, maar kan wel werken. Zeker als je dan een ruiter ook nog op een paard zet die SUPER aan het been is. Dus dat bij het minste gewiebel van de kuit of maar een aai met een spoor het paard vooruit vliegt. Of het op dat moment fijn en eerlijk voor DAT paard is, is de vraag, maar een ruiter leert zo wel benen stil te houden en goed te voelen. In de hoop dat het er dan gelijk goed ingebakken zit dat je je benen stil moet houden. Hopelijk hebben er dan een hele hoop paarden daarna lol van dat leer moment.
Dus wat ik zeg, het is misschien niet fijn en eerlijk tegen over dat "leer" paard, maar wel effectief.

Persoonlijk rij ik wel met een spoor om mijn enkel, maar gebruiken is weer een ander verhaal. Prikken doe ik nooit, eerder aaien of kietelen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:15

Mika je was me voor, laat jouw mooie rijkunsten zonder sporen en bitloos maar zien Puurxnatuur.
Laat me raden, je rijdt Z? (ow wacht je mag geen dressuurwedstrijden bitloos rijden)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:16

mika11 schreef:
PuurxNatuur schreef:

:)

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:17

Je weet ondertussen dat zonder zadel rijden niet zo vriendleijk is als je denkt? Maar dat je volop zit te stuiteren op een paard zijn wervels?

En dat je paard hiervan erg last kan krijgen? Vooral op latere leeftijd?
Laatst bijgewerkt door Browniee op 18-05-12 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

PuurxNatuur

Re: wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:18

Als je goed kunt zitten niet ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:18

Ik wil wel even nuanceren. Als je alleen recreatief rijdt zijn sporen natuurlijk onzin :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:20

PuurxNatuur: Ik vraag je nogmaals of je antwoord wilt geven op mijn vraag, hoe je denkt dat sporen op de juiste manier gebruikt worden en waarom??

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:21

Laatst bijgewerkt door Hygge op 18-05-12 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:22

Ik denk dat PN überhaupt niet vindt dat sporen op de juiste manier gebruikt kunnen worden :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:22

Ayla_4Ever schreef:
Ik gebruik ook spoortjes. Van die kindersporen. Ik vind dat het paardje nu veel lekkerder loopt en ik hoef niet te hele tijd been te geven. En met de zweep is zo onhandig(mijn mening!) van hand veranderen en zweep weer veranderen.

Een mooi voorbeeld van verkeerd gebruik van sporen :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:23

Magrathea schreef:
Ik denk dat PN überhaupt niet vindt dat sporen op de juiste manier gebruikt kunnen worden :+

Nee maar als je weet wat de bedoeling ervan is dan vind ik het prima dat ze dan die mening heeft, maar als je het niet weet tja... Dan vind ik dat je te makkelijk je mening hebt gevormd.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:24

saskiakefie schreef:
Ayla_4Ever schreef:
Ik gebruik ook spoortjes. Van die kindersporen. Ik vind dat het paardje nu veel lekkerder loopt en ik hoef niet te hele tijd been te geven. En met de zweep is zo onhandig(mijn mening!) van hand veranderen en zweep weer veranderen.

Een mooi voorbeeld van verkeerd gebruik van sporen :j

Mee eens... :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:24

Beetje kort door de bocht, heb je haar al es zien rijden?
En kinderspoortjes? :?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:25

PuurxNatuur:

Filmpje is helaas erg onduidelijk. Ik zag iemand in galop een rondje rijden?
Zonder zadel hou ik ook niet zo van, zadel is juist bedoeld als schokbreker tussen het paard en de ruiter.

Het is net wat jij zegt: als je goed kan zitten, kan het geen kwaad.

Maar dat geldt ook voor sporen toch:
Als je goed kan zitten en je gebruikt sporen op de juiste manier, kan het toch ook geen kwaad.

Wat is het verschil?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-05-12 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:26

Magrathea schreef:
Beetje kort door de bocht, heb je haar al es zien rijden?
En kinderspoortjes? :?

Lijkt me dat het genoeg zegt wat ze schrijft dat ze de sporen ipv zweep gebruikt om het paard voorwaarts te laten lopen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:26

Wat wordt er bedoeld met kindersporen? Hele korte ofzo?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:28

Wat betreft zadel of geen zadel, het heeft beide voor en na delen. Nadeel van met zadel is dat je een stuk minder goed voelt wat er onder je gebeurd, voordeel is dat het beter de druk verdeelt. Maar goed gaat nu een beetje off topic :P