Best geschrokken van dit filmpje: de effecten van het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolijnn

Re: Best geschrokken van dit filmpje: de effecten van het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:52

zonder bit

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:44

Oke netjes :)

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:51

nu rijd ik met omdat mijn pony er niet tegen kon om zoner bit e rijden we hebben het geprobeerd maar ja zei kan hier gewoon niet aan wennen en ik ook nie maar ik rijd met 1 bid en doe wel het meest met mijn benen

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:55

Coco2011 schreef:
nu rijd ik met omdat mijn pony er niet tegen kon om zoner bit e rijden we hebben het geprobeerd maar ja zei kan hier gewoon niet aan wennen en ik ook nie maar ik rijd met 1 bid en doe wel het meest met mijn benen

rij je nou wel of niet met bit ? Net zei je dat je zonder bit reed , en nu rij je weer wel met bit ? Ik snap het niet meer hoor ;)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:59

Iedereen moet toch zien voor zichzelf wat het beste is? Het kan allebei goed zijn!
Ik rijd persoonlijk zonder omdat ik me meer op mijn gemak voel en meer plezier heb in het rijden...
Ik heb alle respect voor mensen die dat niet doen, ik zie goede bitruiters graag bezig en ze doen het stuk voor stuk mooier dan ik.
Maar ze mogen mijn keuze niet afkraken of neerbuigend doen. Ik ben geen "antibitgoeroe", ik maak mijn eigen keuzes en wil hierin worden gerespecteerd.
Ik denk dat ik hiermee de mening van veel ruiters heb uitgelegd.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:00

ik vind et wel meteen het uiterste wat ze laten zien op et filmpje met bit. Ik rij ook met bit maar gebruik deze amper. gewoon omdat mijn paard met mijn zit al doet wat ik wil. een bit is niet om door de smoel te trekken maar om een kleine extra hulp te geven, dit laten ze alleen weer niet zien op het filmpje.

ik ben het eens met saars. ieder zijn eigen ding!

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:08

MaritAriel schreef:
Coco2011 schreef:

rij je nou wel of niet met bit ? Net zei je dat je zonder bit reed , en nu rij je weer wel met bit ? Ik snap het niet meer hoor ;)

ik deed het maar zins deze week niet meer want het lukte gewoon niet

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:12

Coco2011 schreef:
ik deed het maar zins deze week niet meer want het lukte gewoon niet

Hoe oud ben je als ik vragen mag ?

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:17

14 maar ik heb het samen met de eigenaar gedaan die heeft ook een half jaar zonder bit geren (35 jaar) en he is niet gelukt en bijde hadden we een hele grote serke band met de pony

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:24

Zonder bit rijden heeft niets te maken met een band met je paard hebben ;)

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:27

nou ja maar wel als je ook nog met een halster rijd of helemaal zonder wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:50

MaritAriel schreef:
Najoveh schreef:
Als je je paard pijn doet met bit zal hij net zo veel pijn hebben als je hem bitloos rijd. ;)

Dan scheelt er iets met je eigen rijkunst. Zoek een goede instructeur en leer rijden op je zit en met een zachte hand.

Daar zijn de meningen verschillend over ;)

Waarom zou ik een paard niet pijn doen wanneer ik bitloos rij terwijl ik hem wel pijn doe wanneer ik met bit rij?

@Coco2011
De mythe dat 'band' iets te maken heeft met bit danwel bitloos is de grootste onzin ooit.
Wat er toe doet is opvoeding en africhting.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:34

@ paqune: Nog even een tweede reactie van mijn kant.
Ik begrijp dat je het beste wil voor je paard. Ik had precies dezelfde reactie toen ik een keer zo'n filmpje tegenkwam. Daarom zeg ik, zo'n filmpje is leuk, maar het is niet de realiteit.
Daarom zeg ik, kijk om je heen.
Dat ik de keus heb gemaakt voor mijn paard en voor mijzelf betekent niet dat ik 'anti bit' ben -------dus geen antibit goeroe-------. Het is wat je voor jezelf kiest. Je weet wat het bit KAN doen (zeg niet dat dat altijd gebeurt, zoals ook eerder is genoemd hier, rijstijl, soort bit e.d.). Als je ook weet wat bitloze optomingen kunnen doen (m.a.w. verdiep je in de soorten) kan je voor jezelf een gewogen beslissing nemen.
Ik heb nadat ik mijn paardje een half jaar bitloos reed, toch weer even het bit erbij gepakt, om te kijken hoe de reactie van mijn paard was. Foto's laten maken, en reactie van mijn paard goed bekeken. Toen besloten dat ik toch voor bitloos ga.
Maar dit had net zo goed de andere kant op kunnen gaan. Je kan altijd nog terug.

Je paard is je beste leermeester, hij/zij vertelt je hoe het zit.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:42

Asyaa schreef:
Waarom zou ik een paard niet pijn doen wanneer ik bitloos rij terwijl ik hem wel pijn doe wanneer ik met bit rij?

@Coco2011
De mythe dat 'band' iets te maken heeft met bit danwel bitloos is de grootste onzin ooit.
Wat er toe doet is opvoeding en africhting.

Ik ga hier verder geen discusie over voeren . Vaak genoeg gedaan en ik bereik er niks mee . Ik ben absoluut niet anti bit , maar ben er ook zeker geen voorstander van . Bij die van mij word iniedergeval geen bit gebruikt , maar iedereen zijn eigen keus .
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 29-12-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:43

paqune schreef:
Mensen, ik probeer hier geen discussie's over uit te lokken. Ik wil gewoon weten wat jullie er van vinden.
Maar misschien had ik er niet over moeten beginnen. Sorry dan. Ik zag het filmpje en ben nu gewoon aan het onderzoeken wat het beste is. Je hoeft het bit niet te verdedigen of het bitloos rijden. Ik vind het een beetje raar als je reactie's geeft van: "daar gaan we weer" en blabla. Nogmaals: dit forum ben ik niet gestart voor discussie's maar naar ervaringen zodat ik het tegen elkaar af kan wegen. Ik val het bit niet af. Dus liever niet zulke reacties. Als je dat alleen maar te zeggen hebt help je mij niet ;)

Maar wat wil je dan dat we zeggen? "Oh, ik ben óók geschrokken! Ik stap meteen over naar bitloos!"???

Natuurlijk lok je dergelijke discussies uit wanneer je dit filmpje laat zien. Bit of bitloos, het is maar hoe je het gebruikt. Misbruik ervan is áltijd slecht.

Bovendien wordt in bovenstaand filmpje een voorbeeld gegeven van een enkel gebroken bit. (en nog een ander soort bit, die ik nooit van mijn leven gezien heb.) Dat vind ik een redelijk éénzijdige diagnose, wat zegt dit over het effect van andere soorten bitten?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:53

Ik ben zelf ook erg van mening veranderd over het bit door dit filmpje.
Hierdoor ben ik ook gaan beseffen waarom sommige paarden niet willen luisteren of zich verzetten.

Maar ik blijf van mening dat dde keuze van het bit geheel afhangt van het paard, sommige paarden reageren prima op een 'gewoon' bit. Dus waarom overschakelen op bitloos of iets anders?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:19

Ow wat ben ik fout bezig zeg! :+ Ik spring én dressuur MET bit! :wow:
Ben soms wat ruw met mun handen ja, maar dat is dan een rondje en dan heb ik weer normaal contact op de teugels.
Kan nu wel bitloos gaan rijden, doe het soms wel, voor de afwisseling, maar om dat voor altijd te doen..
Dan zou ik ook geen wedstrijden meer kunnen rijden, of het moeten speciale zijn die ook nog eens ver weg zijn.
En dat 2de filmpje... :') Wie heeft er nou meer lol? Nou ik kan je vertellen, als ik in galop zit zonder zadel op het strand heb ik geen lol :+

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:22

Dit filmpje is al heel vaak op Bokt besproken. Gebruik de zoekfunctie maar eens ;)