ik krijg een pony!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alicefjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:01

o leuk! mischien kan je op andere forums de kosten vinden. ik zou in ieder geval denken aan de kosten van het voer, de dierenarts, stalling ( als je zelf geen stal en weiland hebt), en de hoefsmid. ik wil zelf ook heel graag een eigen pony, maar dat mag niet |(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:08

Heb je wel iemand in je omgeving die er wel verstand van heeft? Want je bent erg jong en met alleen een wei en een paard erin ben je er niet. Je moet weten hoe je het moet verzorgen, waar je op met letten met ziektes, gewicht van de paarden, mestafvoer, hoeveel en wanneer je moet voeren, hoe je goed weideonderhoud moet doen etc.
Je moet ook zorgen dat je pony kan schuilen :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:12

Sjors493 schreef:
even een lijstje voor dingen:
- Zadel + hoofdstel: :$ 300.- tot :$ 700.-
- Halster + Touw :$ 15.-
- Poetsbak + borstels :$ 30.-
- Wormekuren :$ 10.-
- Inentingen :$ Veel
- Hoefsmid :$ 25.- pp, rondom :$ 50 pp
- Tandarts :$ 20.- pp
- Krachtvoer :$ 10.-/25kg
- Hooi :$ 5.- per baal van goede kwaliteit
- Stro :$ 7.- per baal van goede kwaliteit
- Lint voor weide :$ 13.-/ 12.5mm./ 100m./ goede kwaliteit
- Palen voor weide :$ 2.50ps/ 1.50m. hoog/ hout
- Isolatoren voor weide:$ 0.20ct. ps.
- Stalletje :$ Ong. 700.-

En dan komen er nog meer dingen bij.
Dit is zo denk ik gemiddeld ;)

Sorry maar de helft hiervan slaat nergens op. Tandarts van 20 euro, dan heb je echt een hele goedkope. Ik heb een hele goede, daarvoor betaal ik 95 euro. Nogal een verschil. Hoefsmeden die bekappen voor 25 euro vind je ook steeds minder, denk eerder aan een euro of 40. Rondom beslaan kost je als je geluk hebt 50 euro, maar ik denk eerder richting de 70 of soms nog meer. Wormkuren van een tientje zijn er wel, maar die kan je niet altijd gebruiken, dus zal je ook eens een andere kuur moeten nemen (die alles aanpakt) die kosten op het moment 27,50. Weipalen voor 2,50 zie ik ook al niet zitten daarbij is 1,50 veel te laag, dingen moeten immers de grond in en zo is je omheining maar een meter hoog (wat echt heel laag is)
De enting daarentegen kost je maar ongeveer 60 euro per jaar incl voorrijkosten, dat valt dus weer mee.
Stal is geheel afhankelijk van wat en hoe, losse wanden kosten ongeveer 350 tot 600 euro, afhankelijk van of het een voor of zijwand is en hoe lang/breed je box word. Een hele nieuwe stal bouwen is veel duurder (van die mooie houten stalletjes met twee boxen en overhang mag je eerder aan 7000 denken bijvoorbeeld) terwijl het ook goedkoper kan als je een handige vader hebt en materialen hebt liggen waarmee je in een bestaande schuur een boxje kan maken.

TS, laat je niets wijsmaken, paarden houden kost altijd meer dan je van te voren verwacht, en de optimistische bedragen die hier af en toe genoemd worden daar moet je echt niet op rekenen hoor.

Verder zou ik lessen ook meenemen in het kostenplaatje, heel belangrijk!

Sjors

Re: ik krijg een pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:25

@ Ester
Ja sommige dingen kloppen ook niet :o
De tandarts is 20.- om alleen te kijken + voorrijdkosten ;)
Wij hebben 75.- betaald laats voor bekappen van 4 paarden.
En de wormenkuren die wij hebben kosten 25.-, maar er zijn goedkopere, als je allles wilt weghebben dan moet je een dure nemen, als je maar 1 of 2 dingen weg wilt hebben dan kun je een goedkopere :)
Bij ons 4x 60.- is dus 240.- en dat vind ik aardig veel :o
Stal is natuurlijk nog schommelend :Y)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:29

Sjors493 schreef:
@ Ester
Ja sommige dingen kloppen ook niet :o
De tandarts is 20.- om alleen te kijken + voorrijdkosten ;)
Wij hebben 75.- betaald laats voor bekappen van 4 paarden.
En de wormenkuren die wij hebben kosten 25.-, maar er zijn goedkopere, als je allles wilt weghebben dan moet je een dure nemen, als je maar 1 of 2 dingen weg wilt hebben dan kun je een goedkopere :)
Bij ons 4x 60.- is dus 240.- en dat vind ik aardig veel :o
Stal is natuurlijk nog schommelend :Y)

Maar dit meisje vraagt wat een pony kost...als jij dan alle goedkoopste (en soms onrealistische) bedragen noemt, dan weet zij toch nog niks? En dan is er straks weer een pony die iets mankeert en waar geen hulp bij mag komen omdat het allemaal al zo duur is en de ouders er niet op hadden gerekend dat het zoveel zou kosten...Als je dan toch bedragen wilt noemen, wat om haar te helpen natuurlijk alleen maar fijn is, houd het dan gewoon ruim aan. Beter dat ze geld overhouden of dat het meevalt, als dat de pony straks bijvoorbeeld niet naar de tandarts mag omdat dat geld al is opgegaan aan andere dingen die duurder uit zijn gevallen...
Jullie hebben wel echt een goedkope smid trouwens :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:40

Ik vind het niet onrealistisch... voor mij is het net zo :) Hier in de regio is 25 euro voor bekappen heel normaal. Tandarts is ook maar 35 euro (laat ik het echter door mijn dierenarts doen betaal ik 125 euro :+).
Dat zijn wel dingen die je van te voren op kunt zoeken, dus TS zoek maar gewoon op sites van hoefsmeden etc: prijs staat daar vaak wel bij :j Dierenarts kun je ook altijd even bellen met de vraag wat bv een enting gaat kosten (enting is nooit zo duur, voorrijdkosten wel :=)
Ik betaal voor wormkuren 16 euro per jaar, tja heb er maar 2 nodig per jaar :)

Maar goed, het is belangrijk dat jij TS even goed gaat informeren wat het allemaal kost in jouw regio :) Gewoon even google erbij pakken voor de tandarts, hoefsmid en dierenarts en kijken op marktplaats voor hooi/stro.

Wel zou ik even een potje van 500 euro opzij leggen voor geval van nood, als er meer in kan is dat natuurlijk mooi :) Maar met 500 euro kun je in geval van nood altijd je paard even laten zien door een dierenarts en basisbehandeling, hoefsmid etc. Want je zult net zien dat je pony iets krijgt op het moment dat je ouders net een nieuwe auto hebben gekocht die maand :P

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 09:31

ik vind het allemaal hartstikke aardig dat jullie reageren ik zal zeker op google kijken. maar wat zou beter zijn om te nemen:

shet????
fjord????
new forest????

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:33

Grote pony dat je voorlopig lekker kan rijden. Ook een ervaren pony waar je wat van kan leren.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:39

waarom perce een ras?mischien staat er wel ergens een leuke kruising..
struin internet af,kijk goed naar de informatie,kijk of de fotos je aanspreken,maak een lijstje en ga bij de leukste pony kijken,mits de pony geen gebreken enz heeft.
ook zou ik geen hele jonge pony kopen,vanaf een jaar of 10 is wel mooi vind ik.

ik zou inderdaad wel een grote pony nemen dat al zou je nog wat groeien je niet gelijk je pony hoeft te verkopen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:10

Inderdaad, niet een ras nemen.

Hoe lang ben je?
Ik zou gaan voor een pony vanaf 10 jaar(zijn meer ervaren) en dan een grote D/kleine E pony zodat je nog kan groeien.

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:17

zelf ben ik 1,60 meter jullie hebben gelijk kga es kijke

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:20

Je kan het best naar een bredere pony kijken :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:22

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:43

bedankt dat je voor me hebt gekeken ik was ook al bezig

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:08

helaas zijn een hoop dingen afhankelijk van wat de pony nodig heeft en dat is niet 'rasbepaald'

Krachtvoer: afhankelijk van wat je met de pony doet en of deze speciale 'eisen' heeft.
Veel paarden en ponies hebben geen krachtvoer nodig, ze hebben voldoende aan gras en/of hooi, echter om ervoor te zorgen dat ze wel de nodige vitamines/mineralen binnenkrijgen (aangezien dat ook weer te maken heeft met weideonderhoud/bemesting/kwaliteit van je grasmat danwel de kwaliteit van je hooi... je ziet niet aan de buitenkant van een baal hoeveel er in zit), zou ik een vitaminekorrel oid bijvoeren, voor een pony is dit van pavo ong. 3 euro per maand (50 gram per dag pavo vital, emmer van 10 kg)

Ruwvoer: een koeieweide zegt mij niet zoveel qua grootte. Maar stel dat je niets hoeft bij te voeren in de zomer omdat ze 24/7 buiten staan, in de winter is dit vaak wel nodig aangezien het gras dan amper tot niet meer groeit en er weinig voedingsstoffen inzitten. Mensen hebben het hier over baaltjes hooi en stro, maar hoe groter je inkoopt hoe goedkoper het wordt, daarbij is voordroog over het algemeen weer wat goedkoper als baaltjes hooi. Echter hoe is je opslag, kun je een partij hooi opslaan? ga je het baaltje voor baaltje halen bij een leverancier, kun je het baaltje voor baaltje ophalen bij een boer in de buurt, brengt de boer het? Dat zijn allemaal vragen waar je rekening mee moet houden. Als je het baaltje voor baaltje ophaalt met een normale auto kan het nog wel eens een dure bedoening worden, losse baaltjes zijn veel duurder plus dat je dan ook nog eens wekelijks moet gaan halen waardoor je ook nog eens veel meer benzinekosten hebt waar je vader misschien niet zo blij mee is.

Omheining/weideonderhoud:
Als de koeienweide groot is en je omheining in orde is kun je denken dat je 'klaar' bent, maar wat nu als blijkt dat je ponies gevoelig zijn voor snel dik worden/hoefbevangenheid of dat het verstandiger is om om te weiden en/of een zomer en winterweide te gebruiken? Dan moet je dus al stukken af gaan zetten en heb je stroomdraad, paaltjes, isolatoren nodig, je moet het wel goed afzetten want als je stroom 'wegloopt' trekt je accu snel leeg en ontsnappen je ponies. Om palen ver genoeg de grond in te slaan... dat lukt je vrijwel niet met de hand, dan heb je een machine nodig die je moet huren, ofwel een loonwerker in moet huren om het in orde te maken.
Ook voor weideonderhoud kun je wel wat nodig hebben, als je er niets aan doet kan het zijn dat je binnen een aantal jaar je wei vol hebt staan met oneetbaar onkruid of erger... giftig onkruid (vb is jacobskruiskruid), egaliseren/bemesten/inzaaien kan nodig zijn, hiervoor heb je dan vaak wel weer een loonwerker met bepaalde machines nodig, zeker als je hooi/ruwvoer van je eigen weide wilt halen voor de winter.

Schuilstal:
Als je een schuilstal wilt hebben, wat wel verstandig is zeker als de bedoeling is dat de ponies 24/7 zomer en winter buiten staan zul je iets moeten aankopen, en zul je uit moeten zoeken of je wel een schuilstal mag plaatsen van de gemeente anders investeer je en kan je het korte tijd later weer afbreken/verwijderen, en zonder schuilmogelijkheid is naar mijn idee niet eerlijk to de ponies. Als dit in orde is moet je voor bodembedekking in de schuilstal zorgen, dat is nog het minst grote 'probleem'

Mestafvoer:
Ook 2 ponies poepen een behoorlijke hoeveelheid, laten liggen kan niet echt aangezien paarden het gras waarop ze gepoept hebben niet meer eten, daarom zie je in paardenweiden afgegraasde stukken en stukken met lang gras. En de mest laten liggen kan ervoor zorgen dat je ponies keer op keer met wormen geïnfecteerd worden, daarnaast blijft je grasmat beter (en kunnen de paarden er dus langer van blijven eten) als je de mest wegruimt.
Waar sla je de mest op als je het van de weide gehaald hebt? je mag het niet zomaar een mesthoop creeren aangezien je met milieuwetgeving zit, een optie is een speciale kliko te huren en deze af en toe te laten legen (kostbaar) of een aanhanger te vullen en afspraken maken met een boer in de omgeving dat je het op zijn mesthoop kwijt kan, hier moet je dan wel weer een aanhanger hebben natuurlijk en aankopen is niet goedkoop natuurlijk.

Dit zijn maar een aantal voorbeelden van dingen waar je over na moet denken en moet regelen als je je paarden aan huis wilt hebben, helaas is het niet zo makkelijk om alleen een weide te hebben, de kosten kunnen enorm zijn, zeker de eerste 2 jaar, vaak is het zelfs goedkoper om ze op een pensionstal te zetten dan je eigen paarden aan huis te hebben.

Lijstje van wat ik voor mijn paard heb (op pensionstal) of kosten:
Hoefsmid: iedere 2 maanden, bekappen is 30 euro hier in de regio, als je paard ijzers nodig heeft, 60/90 euro (voor of rondom)
Tandarts: ieder jaar, 120-130 euro, onder verdoving elektronisch
Inentingen: ieder jaar, 60 euro, inenting plus voorrijdkosten, als je dit kunt delen met anderen (bijv op pensionstal) is het veel goedkopen, de enting zelf is max 25 euro.
Krachtvoer/voer: ong 20 euro per maand, 1 kg krachtvoer per dag, lucerne, wortels, vitaminekorrel meegerekent, evt nodige supplementen niet.
Tuigage/tuigonderhoud/vervanging: 100/150 euro per jaar, ik heb een goed passend zadel en hoofdstel wat ik netjes onderhoud maar een zadelmaker die langskomt en als bijv de vulling van de kussens vervangen moet worden is toch even duur, dit hoeft niet ieder jaar maar wel iets om rekening mee te houden danwel in te ramen in je kostenplaatje.
Ostheopaat/fysio/chiropractor: 1 x per jaar minimaal als controle, meer als nodig is, gem 60-100 euro per keer
Wormenkuur: 2x per jaar een zware kuur van 25 euro, 2x per jaar een lichte of mestonderzoek 10-15 eur0

Als dekens heb ik: 2 zweetdekens, 1 ongevoerde regendeken, 1 200 gr staldeken, 1 300 gr regendeken, hier kan ik goed mee wisselen en haar dik zetten als dat nodig is (al heb ik nog nooit meer als 300 gr gebruikt, als het nodig is kan er meer op), paard wordt niet geschoren en staat dus onder de dekens, je kunt er ook voor kiezen helemaal geen dekens te gebruiken en pony een dikke wintervacht laten krijgen, hiermee moet je dan met rijden weer wel rekening mee houden, of je kunt scheren omdat pony anders de warmte niet kwijt kan (sommige paarden krijgen al heel vroeg een wintervacht, of zoals dit jaar was april heel droog en warm terwijl veel ponies/paarden hun vacht nog niet kwijt waren), als je scheert heb je echter wel weer dekens nodig.
Dekens 2ehands aanschaffen is een goede manier om je kosten wat te drukken. Persoonlijk koop ik veel dingen die ik nodig heb 2e hands behalve tuigage, daar zou ik niet op bezuinigen.

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 12:08

oke, sorry maar dat snap ik niet. en weet iemand hoe duur het is om 2 boxen te maken

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:11

Het is niet om me er teveel mee te bemoeien maar in je vorige topic vraag je precies hetzelfde voor een shetlander.
[YRT] shetlander onderhouden
Het blijkt uit dat topic dat je nog niet helemaal klaar bent voor een eigen pony en beter een verzorgpony kan gaan zoeken.
Je hebt eigenlijk nog 0-ervaring in het verzorgen en houden van paarden (ok eens moet de eerste keer zijn maar liever dan met een beetje verzorgervaring) en zelf ben je ook nog een beginner in het rijden.
Nu lees ik in dit topic dat je zusje een shet krijgt en jij een pony.. Meid ik bedoel het niet verkeerd maar kijk eerst naar een paardje die je kan verzorgen. Dan kan je kijken of je het nog leuk vind om 7 dagen p.w. een pony te verzorgen en nu is het zomer maar straks van de winter... Het is goed van je dat je eerst rond informeert en kijken wat alles kost maar laat je ouders ook alsjeblieft even verstandig meedenken.. Succes ermee ;)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:26

anikailove schreef:
oke, sorry maar dat snap ik niet. en weet iemand hoe duur het is om 2 boxen te maken

Laat je ouders mijn post even lezen, die snappen het wel zodat ze jou het kunnen uitleggen dat een weiland hebben niet voldoende is om een pony te kunnen houden. Het is niet dat ik het afraad, ik zou dolgraag mijn eigen paard aan huis willen hebben maar heb de mogelijkheid er niet toe, alleen komt er qua kosten wel een heleboel bij kijken en is het niet een simpel optelsommetje

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:29

Hier staat wel wat het gaat kosten: http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten
Maar TS als je niet eens weet wat het kost waarom krijg je dan in hemelsnaam een pony? Ik snap het niet helemaal weten je ouders de kosten dan wel ?

sterre91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:32

Leuk!

Hou ook rekening met:
-verzekering
-dierenarts
-hoefsmid
-ontworming

pieterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:17

Ik zou iig eerst je ouders goed laten informeren over paarden en alles wat daarbij komt kijken.
De kosten kunnen erg tegenvallen dus houd daar ook rekening mee !

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 16:36

bedankt ik heb genoeg info, en... hoe delete ik een topic?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:37

Dat kan niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:43

anikailove schreef:

Wordt een dure grap meis. Dat gaat toch wel tussen de 5000 - 10000 worden, wil je een beetje goeie stallen hebben. Of ken je iemand die heel erg handig is?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:37

AmySP schreef:
anikailove schreef:

Wordt een dure grap meis. Dat gaat toch wel tussen de 5000 - 10000 worden, wil je een beetje goeie stallen hebben. Of ken je iemand die heel erg handig is?

Er is een groot verschil tussen stallen maken en boxen maken he...boxen maak je in een bestaande ruimte, en kost, als je van die standaard wanden gebruikt, ongeveer 600 euro per voorwand en 450 per zijwand. Voor een heel nieuw gebouw kost het inderdaad veel meer.
Nogmaals ts, het is al vaker gezegd, kosten zijn zo ontzettend afhankelijk van hoe het er bij jullie uitziet en wat voor type pony je hebt, als je ons dat niet kan vertellen kunnen wij je verder echt niet helpen...Wat je dan beter kan doen is kijken wat je precies wilt en dan bij de betreffende bedrijven een offerte aanvragen.