Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sen_si

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:53

Ja hoor! Merk dat ze er toch wel op reageert.... (en ik zelf ook ;) )

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:56

Ik praat wel tegen hem maar dan vertel ik gewoon wat, en vaak beloon ik hem ook door braaf te zeggen enz.
Ik zeg nooit 'stap' ofzo tegen mijn paard. Ik geef gewoon de hulpen;)

GelderseRoos

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:49

Ik praat wel tegen het manegepaard waar ik op rijd maar niet op de manier van stap draf galop , maar op de manier van braaf zo en komaan je kan het en nog eventjes en even rustiger aan , etc... ;)

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:33

Ik klets de oren van hun edele hoofdje af. Tijdens het rijden in de les krijg ik ook altijd de opmerking Charis hij verstaat je toch niet. Maar het hindert me niet. Meestal zeg ik in de les dingen als toe dan, ga door, voorwaarts mars( als ik net opgestapt ben ), goedzo. En als hij vervelend doet met zijn hoofd ( sommigen op de manege zien denkbeeldige vliegjes ) of iets in die richting zeg ik "hee, hou eens op, mafketel." en als het aanhoudt dingen als "Kappen nou" gepaard met een lichte fysieke waarschuwing.

Ik merk zeker wel dat ze reageren op stem en zeker op een aai over de hals. Ik zie niet in waarom je niet tegen je paard mag praten. Oké als jij in een dressuurwedstrijd zit moet je ook niet tegen je paard praten tijdens de kuur. Maar ik rijd alleen vanwege de pure ontspanning. Ben een buitenrit kind ;)

PS: je zou me eens moeten horen in de stal
hihi

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 01:46

In omgang praat ik best wel wat tegen mijn paarden!

Onder het zadel houd ik gewoon mijn mond. Ik vind dat mijn paarden moet denken en attent moet zijn op mijn hulpen en niet na mij verhaaltjes hoef te luisteren, en dus niet meer op letten wat jij tussen door wel voor ( info) aan je paard geeft.. Als er nu wat gezegt word, word er door het paard meteen iets mee gedaan, omdat het scherp blijft.. Het enige wat ik zeg tijden het rijden is .. Goooeeed ipv braaf. Hoohw met het terug rijden 1x kus geluidje =draf 1x klik =galop. En verder ben ik gewoon stil en de hulpen ook.....
Als ik iets aan het doen ben en ik moet me consentreren zit ik er ook niet op te wachten dat mensen hele verhalen vertellen....
Dit komt ook doordat als ik aan het rijden ben is er NIETS iritanter dan mensen die hele verhalen tegen hun paard aan het vertellen zijn, even als mensen die een uur lang zitten te klikken of elkepas aan het drijven zijn.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:27

nou als ik ga praten als ik aan het galopperen ben dan gaat hij stilstaan. }:0

waarom? omdat je dan je lucht uitblaast en ontspand.. tja en dan gaat hij stilstaan :D

dus nee ik praat niet tegen hem :Y)

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:02

Ik praat ook altijd tegen mijn paardj.
Ze word er wat rustiger van, Beetje hyper in haar hoofd altijd.

sprotjee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:29

Ik vertel altijd hele verhalen, m'n paard EN ik worden er rustiger van. Raar dat dat daar niet mocht... :?

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:32

Ik ook, tot ongenoegen van de andere ruiters die er op dat moment zijn. Als ik namelijk: "Ja, toe maar!" zeg als hij in galop moet (daar heeft 'ie af en toe nog wat moeite mee), dan wordt de rest ook spontaan enthousiast. Ik mag ook niet met mijn tong klikken in de les, omdat de andere paarden daarop reageren. Toch jammer, want dat is wel diervriendelijk dan in zijn buik porren en het werkt bij mij zelfs effectiever en ze leren me erdoor kennen.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:36

xSimonee schreef:
Ik praat ook tegen paarden hoor, ik hou zelf ook totaal niet van stilte :')

hahahaha inderdaad. :=

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:00

Als ik gewoon serieus aan het rijden ben zeg ik dingen als; goedzo, kom op enzo..
Als ik buiten ga rijden dan vertel ik hele verhalen :o en als ze dan ergens niet langs durf ga ik echt hardop praten en doen alsof ik tegen haar en dat 'ding' praat dat ze eng vind en dan gaat ze er toch wel langs.. Dat vind ik altijd zo leuk, want als ik niks zegt gaat ze er ook echt niet langs tenzij je ernaast gaat lopen :+

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:47

Ik rij wel eens op een shetje en die luistert heel goed als je ht gewoon zegt ! Speciaal vind ik dat<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:52

hele verhalen.leuk altijd die oortjes als reactie.

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:55

Ik heb altijd héle verhalen tegen m'n pony! (:
krijg sinds kort les, waar ik wat meer wedstrijd gericht aan het rijden ben.
dus nu mag ik der alleen nog met m'n stem belonen en verder niks, zodat ik haar meer op m'n zit en hulpen ga rijden!

remco1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:54

ik praat ook altijd tegen mijn paard en het mooie is hij begrijpt en verstaat het wat je bedoeld!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:07

Ik praat ook tegen mijn paarden, ook om overgangen te maken :) Ik vind het het mooist wanneer hij goed op mijn stem reageert. Dan is het geen vast commando maar zeg ik bijvoorbeeld: "Nou, we gaan weer!" en vervolgens zet het paard dan een mooie draf in. "Ho" werkte altijd minder goed, helaas :P En verder als er wat is wat het paard spannend vind, of wanneer hij dwars doet krijgt hij commentaar. Met springen enzo ook, maar dat helpt jezelf ook, dus dat is voor beide positief, denk ik..

Edit: tuurlijk begrijpt/verstaat je paard je niet, maar hij kan aan mijn volume/intonatie wel horen wat ik van hem wil. Het verschil tussen "Goed zo" en "Verdorie, doe eens normaal!" snapt hij ook :)

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:10

heerlijk praten tegen me paard als ik hem uit de wei haal met een buitenrit eigenlijk altijd

Irismonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:48

Ik zeg altijd van die dingen als braaf, of goed zo, het is niet eng, ho maar etc. En af en toe, als we aan het stappen zijn ga ik er gewoon een beetje tegen babbelen. "Jaa, de galop ging goed he!" of "Ja je liep wel een beetje langzaam vandaag he!" Dat soort dingen. :+
Als ik ernaast sta met zadelen of poetsen ofzo, dan praat ik veel meer!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:52

hey
wat stom dat ze meteen begint te schelden,
maar zal je vraag even beantwoorden :
ja heel veel goedzoo meid in draf stap galop,
en ook wel van eheeheehe( als zij/hij niet luisterd)
gr hackny

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:02

Ik rijd dan een pony die er moeite mee had om naar beneden/aan de teugel te lopen.
Als ze dan zo liep als ik haar wil hebben, zeg ik wel braaf, goedzo, etc. Dit helpt wel, zo weet zij dat dat goed is, en weet je "hoe ze moet lopen om mij tevreden te maken zegmaar :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:04

Stem is voor mij een hulp, gelijkwaardig aan been/zit/teugelhulp. Paardje moet keurig luisteren naar 1xklik (=stap), 2x klik (=draf), aantal klikken (=versnellen binnen draf), kusgeluidje (=galop), aantal kusjes (=snellere galop), easy (=langzamer binnen een gang), ssss(=gang naar beneden) en ho (=direct stop). Ideaal! Maar goed ik rijdt geen dressuur maar western en streef naar zo lui (maar wel nagevelijk en correct) mogelijk rijden. Niet zo eenvoudig overigens :)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:15

Ik praat ook tegen het paard tijdens het rijden. :j

Het helpt mezelf als ik wat onzeker word, het leidt me een beetje af.
En een zachte stem met een lief woordje is ook een aanmoediging of beloning voor mijn paard.

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:16

Praat heel veel zelfs tegen mijn shetje!! Heeeel veel!! :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:18

Ik hang hele verhalen op tegen mijn paard tijdens het rijden :j
Anders is het ook maar zo stil he ;)

Goldengirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:23

hahah wat leuk om allemaal te lezen wanneer en hoe iedereen tegen zijn of haar paard praat :D
als ik mijn paarden invlecht dan praat ik echt heeeeel veel.. en als ik begin met rijden praat ik met het instappen wat tegen het paard maar als we eenmaal met wat oefeningen beginnen vergeet ik het :')