droom; een eigen paard !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 22:40

haha ,
is tog leuk zo plotseling dat ze gaan kijken,
deden mijn ouders dat ook maar haha :P
maar ik denk tog dat het nooit gebeurd,
maar je weet maar nooit

@ liedje,
idd.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:46

Kelllyy schreef:
haha ,
is tog leuk zo plotseling dat ze gaan kijken,
deden mijn ouders dat ook maar haha :P
maar ik denk tog dat het nooit gebeurd,
maar je weet maar nooit

@ liedje,
idd.

Precies, mijn ouders zeiden altijd: 'Zo'n beest komt er nooit!'
Totdat mijn moeder opeens mij zag rijden met een 8 jarige ruin die enorm veel van knuffelen hield(mijn moeder toevallig ook) binnen drie dagen was ze om. Nooit gedacht! Inmiddels zijn beide ouders helemaal verliefd op mijn paard, ik moet haar geregeld afstaan omdat me moeder wil grazen of stappen. (kijk maar in me profiel haha)
Uiteindelijk is het trouwens niet de 8 jarige ruin geworden om verwarring met mijn profiel te voorkomen

Gewoon sparen en en hard werken. Jij zei trouwens dat je om 3 uur of kwart over 2 uit was? Dan kan je nog makkelijk naar je paard toe ik zit nu op 5 vwo en ben vaak rond 16:35 pas uit en dan moet ik nog naar mijn paard. Thuis nog huiswerk maken, even bikkelen maar het is het waard.

AnneJa

Re: droom; een eigen paard !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:50

Haha bij mij was het gelukkig mijn vader die om was, die is meer van zulk soort dingen... :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:52

Kelllyy schreef:
...
en er staat een veulen bij
maar die is nog te jong dus daar word nog niks meegedaan
binnekort ga ik wel beginnen met longeren ..
ben beneuwd hoe ze het gaat doen
vast ook goed !!..

Uhm, ik mag toch hopen dat je niet van plan bent om binnenkort een veulen te gaan longeren? Of begrijp ik dit nu helemaal verkeerd?

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 22:54

ja daar zijn mijn schooltijden idd vroeg tege,
mijn moeder vind die shetty's en fallabella's zo leuk,
maar toch koopt ze ook zo een niet..
het is het idd waard als je een eige paard hebt !!

ze is ongeveer al ouder dan 2
daarom staat er bij ,
pas over tijdje..
nu nog niet

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:54

Ah ok :) Dan is t een twenter ;) Even om verdere verwarring te voorkomen :)

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 22:56

ja idd haha,
nee ik snap ook wel dat je geen veulen moet gaan longeren die pas jaar is ofso..
maar ze is al ongeveer ouder dan 2
dus over halfjaar ofso eig pas beetje ermee beginnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:03

Ik las dat je je er al bij neergelegd heb, maar wil toch nog even reageren :Y)
Ik had namelijk hetzelfde als jou. Ik wou zó graag een eigen paard, had alles helemaal uitgerekend en al... Nogsteeds zou ik het graag willen. Maar dan zou het betekenen dat ik elke dag alleen maar naar school ga, werk, slaap of bij mn paard ben... Tja zo'n leven wil ik nou ook weer niet. Ik zit nu in de tijd van uitgaan enzo, waarom dat nu al inleveren terwijl een eigen paard later ook nog kan? En bovendien vind ik het niet eerlijk tegenover mijn eigen paard dan... Aangezien ik na mijn school diergeneeskunde wil studeren en dan heb je gewoon echt geen tijd om een paard erbij te hebben (moet hem zelf onderhouden, dus moet dan ook een baantje). Dus ik heb me er ook gewoon bij neergelegd en wacht rustig af. Het duurt nog 9 jaar(!!!) voor ik afgestudeerd ben en dan wil ik me eerst nog een beetje settelen (vaste baan, eigen huis, vriend?) voordat ik paarden ga kopen. Maar toch denk ik dat dit de beste optie voor mij is.
Respect dat je deze keuze heb gemaakt, ik weet hoe moeilijk het is om dat idee los te laten. En ja, ook ik kijk af en toe naar leuke paarden op mp enzo, maar ik raad je aan om dat af te leren := Ik had heel vaak dat ik een paard tegen kwam dat echt hélemaal bij me zou passen, maar ja, je kan hem niet kopen :(

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 23:08

ja dat heb ik ook op mp
dan denk ik
hee die is perfect zoals de tekst,
hoe die eruit ziet
wat het paard allemaal doet
enz enz.

maar toch blijf ik gewoon rondkijken
dat is een tik bij me geworden en ik krijg het niet wegg.

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:08

Nou, daar kom ik dan;
Ik respecteerde de mening van mijn ouders dus niet!

Mijn vader heeft ooit een fjord gekocht, oh men wat was ik verliefd. Hij ging er mee mennen, ik reed haar onder het zadel. Meneer heeft er plots genoeg van, verkoopt heel de reutemeteut (kar enz), en een jaar later was ook de pony foetsie. Want ik bleeft zitten op HAVO. Nou, daar ging dan 'mijn' kostbaarste bezit. Ik heb het hem nooit vergeven.

Twee jaar later begon het weer te kriebelen. Ik was toen 17. Maar no way dat mijn ouders nog ooit een beest zouden kopen. We hebben wei, paardenstal noem maar op. Maar nee, geen diertjes meer hier.
En toen vond ik dat ik lang genoeg gezeurd had, en kocht ik mijn eigen pony. Stiekem.
Na een week kwamen ze er achter; but who cares? Meneer Iejoor had ik zelf betaald en was dus van mij, daar konden ze niets aan doen.

Ik heb hem nu twee jaar. Het is wel eens waar een shetlander, maar ook dat kost geld. Ik had een hoop andere dingen kunnen doen van al dat geld; maarja, misschien had ik dan wel gezegd; ik had ook een pony kunnen kopen en onderhouden van dit geld.. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad.

Mijn droom is ooit een Gra Fjord te kunnen eigenen. En dat dat wel een boel geld kost, respecteer ik wel. Ook om het feit dat ik dan alles dubbel moet betalen; mijn shettie gaat er echt niet zomaar uit!
Ik begin pas aan een groot 2e paard wanneer ik daar zeker genoeg geld voor heb. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als er iets zou gebeuren en ik kan het niet betalen.. Dat vind ik het aller belangrijkste; zorg dat je altijd een potje hebt! En dat gaat een beetje moeilijk wanneer je ook nog naar school moet. Stalling + verzorging + een potje sparen is te veel voor een scholier. Ik stal mijn shet pas sinds een tijdje, omdat ik nu een vaste baan heb. Daarvoor stond hij in weer en wind buiten, op een gratis graslandje.
(zie je, zelfs zo'n kleine uk kost me een vermogen, gnagna!)

Hopelijk komt ook jou droom nog ooit uit ;)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:19

Sorry hoor, maar het is echt niet altijd zo dat je een vergoeding krijgt bij je stage dus ga daar sowieso niet van uit. Tegen de tijd dat je 18 bent, ben je aan het studeren en ben je alleen nog veel te druk met je studie te betalen of wat dan ook. Wie weet heb je op je 18e wel minder tijd voor je paard, en dat zou ook heel sneu zijn voor je paardje. En dan heb ik het nog niet eens over hoeveel zo'n paard in onderhoud kost. Iets wat je met een bijbaantje van bijvoorbeeld 8 uur in de week niet kan bekostigen. Kijk, ik zou ook erg graag een paard willen... Ik denk iedere paardenfreak hier op bokt zonder paard, maar waarom zou een verzorgpaardje niet goed genoeg zijn? Je hoeft niet persé te komen als je niet kunt, het kost je minder/ helemaal niets... en toch mag je het paard zo goed als eigen beschouwen. Tjá ik vind het voorlopig (tot na mijn studie) nog wel een hele goede tussenoplossing hoor.

Maar.... Ieder mens mag zijn dromen hebben. Ik had graag gewild dat het geld me op de rug groeide, dan had ik allang een paardje gekocht hoor!:)

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 23:35

idd, wat je zegt met het geld..
ik wacht gewoon af..
& geaa,
echt minder van je vader dat die alles weggedaan heeft , het paard enz.
maar misschien konhet niet anders?

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 23:39

ojaa,
en leuke foto's :)
had op de site gekeken !

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:42

Kelllyy schreef:
idd, wat je zegt met het geld..
ik wacht gewoon af..
& geaa,
echt minder van je vader dat die alles weggedaan heeft , het paard enz.
maar misschien konhet niet anders?

Jawel, maar hij had er gewoon geen zin meer in. Wij wonen echt niet misselijk (ik bedoel, wei en paardenstal aan huis), dus de Fjord is niet verkocht uit geldproblemen.
Ik ben blij dat Iejoor van mij is, en dat ze hem niet zomaar kunnen verkopen! Geeft een heerlijk gevoel.
Oh en die site, daar heb ik al een tijdje niets meer aan gedaan hihi :o Maar toch bedankt!

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 23:45

nee ik bedoel maar
was ook niet echt zo bedoeld dat met wat je zegt dat het niet uit
geldproblemen was,
dat bedoelde ik niet..
ik bedoelde meer met de tijd enzo,

haha okee maar toch leuke foto's ;p

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:48

Wie weet komt het alsnog? :)
Ik stopte met zeuren en met het zetten van een eigen pony op een verlanglijstje voor mijn verjaardag en nog geen jaar later kreeg ik alsnog een pony, want mijn ouders wouden graag dat ik wat meer buiten kwam en ik was veel te groot voor de verzorgshet, dat vonden ze er ook niet meer uit zien := Met wel een regel: ik moest wel dichtbij een stal regelen die niet al te duur was én school ging altijd voor. Die was na 1 rondje fietsen geregeld gelukkig.
Geld was bij ons ook geen probleem. Enige wat ik zelf moest betalen waren alle extra kosten die niet perse nodig zijn zoals biks, zadel/hoofdstel, dekens etc. dus daar heb ik hard voor gewerkt. Gaf ook voldoening, zelf je geld verdienen en uitgeven aan je grootste hobby!

Wat ik je alvast als tip mee wil geven: maak alvast een lijstje met wat alles gaat kosten aan stalling in de omgeving etc. dan kun je zelf zien hoeveel je nodig hebt elke maand en vaak kun je dan ook goed inzien dat het voor je ouders toch een behoorlijk bedrag kan zijn :j

Ondertussen ben ik al ruim in de 20 en ik heb mijn pony nog steeds en ja, mijn ouders betalen zolang ik studeer de onderhoudskosten van mijn pony (omdat ze de studie belangrijker vinden dan dat ik heel veel erbij moet werken om de pony te kunnen bekostigen). Maar ik ben ouder geworden en verantwoordelijker; ik heb de stal overgenomen van de eerste huurder en regel nu ook zelf hooi/stro en onderhoud van de wei. Vanaf volgend jaar betaal ik ook alles zelf en ik weet ook precies wat alles kost dus dat scheelt. Ik weet dat het haalbaar is!

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 23:53

okee,
zal ik doen !!
bedankt voor die tip,

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 00:51

gekeken in me paarden encyclopedie als er een hoofdstuk instaat met 'een eigen paard'
staat erin,
dat nu lezen misschien meer info in het boek. ;)

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 01:40

staat jammer genoeg ook niets in hoeveel het ongeveer kost per maand/perjaar .
dan maar op mp ofzo kijken,
daar vind je altijd wel iets :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 01:42

Op bokt. heb je ook genoeg topics lopen daarover :)
Je kan gewoon het beste op bv een site van een manege in de buurt of stalling kijken wat je daar kwijt bent. Want het wisselt enorm per regio.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 01:43

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 01:46

okee,
bedankt :)

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 02:18

pff, nu snap ik me ouders al helemaal,
als je ziet hoeveel je ongeveer ervoor kwijt bent !! -O- :$

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:09

Meid, goed sparen en als je later groot bent kun je altijd nog een paard kopen! Zoals je al zag is het onderhoud niet niks hé :) Ik ben nu 22, werk me samen met mijn vriend een slag in de rondte en nog kunnen we geen paard onderhouden ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:28

Hihi kost niet niks he?

Weet je, spring op je fiets in rijd rond in je buurt, vraag bij stallen wat ze rekenen (of vraag het aan iemand die daar met zn paard bezig is wat ie ongeveer kwijt is). Op marktplaats kun je vaak ook een hoop vinden aan stalling etc, kun je kijken wat je in jouw regio ongeveer betaalt. Vergeet niet dat een paard graag buiten wil spelen, dus die superdeluxe manege zonder weiland/paddocks kun je overslaan ;) (mijn ideaal was vroeger om paardje op de manege te zetten, was niet betaalbaar en zo ontdekte ik dat paarden overdag naar buiten moeten kunnen, kun je nagaan hoe slecht de voorlichting daar eigenlijk was dat ik als 13-jarige geen flauw benul had dat een paard 23/7 op stal niks is -O- ).

En idd, goed sparen :D