Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Twiggy2008 schreef:Danique_G schreef:Maar ieder mens raakt toch op verschillende manieren spanning kwijt? De een gaat joggen de ander gaat eten. Bij een paard lijkt mij dit ongeveer hetzelfde. Dat zij het hebben geprobeerd maar dat het niet werkte zegt toch eigenlijk al dat deze ruiter bewust rijd (voor zo ver ik hun ken, niet dus)
Dat zinnetje over dat gestresste paard, kwam bij mij raar over. Ik ken ze natuurlijk ook niet, maar dat een paard al een bit nodig zou hebben om zijn stress af te kauwen.... Daar schrok ik van, eerlijk gezegd.
Het zal wel aan mijn paard liggen, maar die is dus totaal niet gestresst als we rijden.![]()
Alleen als hij eens van iets schrikt, zie (beter gezegd: voel) ik iets van stress voor een paar seconden, maar stress is iets wat er bij hem niet zo inzit. Wat niet zegt, dat het geen typetje is, want oja, dat is hij zeker. Eentje met juist iets teveel zelfvertrouwen soms, laten we het daar maar op houden.![]()
![]()
Ik zou niet willen rijden op een paard wat zo gestresst is. Het moet wel leuk zijn, juist ook voor het paard. Toch?
Dees schreef:Ik heb verder al jullie reacties niet echt meer gelezen hoor...
Maar ik reed zojuist op mijn ruin en heb genoten van de fantastische aanleuning welke hij mij geeft op het KenK dubbelgebroken bit 18mm. Stelling en buiging op weliswaar ook mijn zithulp, maar werkelijk ook op de 2cm verschil die ik met de vingers maakte. Slechts een beweginkje van hooguit 2cm en ik zie de zijkant van mijn paard's gezicht. Hoe makkelijk en smakelijk.
Ik vroeg mij ondertussen ook af: waarom is er nooit een bekend GOEDE sportruiter overgestapt op bitloos? Met alle respect hoor, maar het zijn toch vooral de bosruiters die zo enthousiast zijn... het heeft toch echt wel een kneuterig imago...
HorseTopShop schreef:Niet iedereen lust spruitjes, niet iedereen vindt achtbanen leuk en zo ook reageert elk paard weer anders op bitloos.
Mijn haflinger pakte vaak het bit beet en ging er als een idioot vandoor. Sturen en remmen zat er niet in.
Toen bitloos geprobeerd. Kingekruist werkte niet, kaakgekruist werkte ook niet, eigenlijk werkte er niks echt helemaal lekker. Totdat ik de hackamore ging uitproberen. Daar rij ik nu alweer zo'n 10 jaar mee en gaat super.
Maar voor het paard van de buren zou dat bijvoorbeeld weer helemaal niet werken.
Dus wat is goed? Goed is waar het paard het beste op reageert.
Dees schreef:Air, goed lezen is een kunst.
Ik zeg niet dat alle ruiters die bitloos rijden, bosruiters zijn. Wél dat het imago aan bitloos rijden een kneuterige is, typisch iets voor bosruiters. Waarmee ik niet zeg dat er iets mis is met bosruiters overigens.
Verder haak ik af. Ik val alleen nog maar in herhaling. Ik rijd fijner met bit
capopjekop schreef:En omdat in de hogere dressuur een bit nog steeds verplicht is.
Zelf wisselde ik regelmatig op. In de les reed ik met bit, thuis reed ik regelmatig met een kingekruist hoofdstel of een neckrope om te zien of ik niet teveel met mijn teugels werk.
bitloos_tk schreef:nou sinds 8 weken mag je bitloos met alle desuur proefen mee lopen van a tot z en dat hebben ze zelf bekendbaar gemaakt via een nieuws bericht
maar om terug komen op onderwerp ik vind het paard beter reageert op bitloos dan met bit in maar iedereen zijn mening maar dat je met bitlooshoofstel trager reageert vind ik echt onzin en natuurlijuk reageert paard eerder met bit doe zelf maar eesn zo bit in en dan iemand laten trekken
capopjekop schreef:En omdat in de hogere dressuur een bit nog steeds verplicht is.
Zelf wisselde ik regelmatig op. In de les reed ik met bit, thuis reed ik regelmatig met een kingekruist hoofdstel of een neckrope om te zien of ik niet teveel met mijn teugels werk.
Dees schreef:Air, goed lezen is een kunst.
Ik zeg niet dat alle ruiters die bitloos rijden, bosruiters zijn. Wél dat het imago aan bitloos rijden een kneuterige is, typisch iets voor bosruiters. Waarmee ik niet zeg dat er iets mis is met bosruiters overigens.
Dees schreef:Ik heb hier een paard waarmee ik regelmatig bitloos reed. Paard heeft soms de tong uit de mond en om die gewoonte te doorbreken ben ik bitloos gaan rijden. Overigens: dit paard heb ik gekocht met dit probleem, mijn andere paarden zijn prima licht in de aanleuning.
Mijn ervaring met bitloos: het is alsof je stuurt, dan even moet wachten en daarna pas reactie krijgt. Dezelfde vertraging in je hulp ervaar ik ook bij ophoudingen. Terwijl hetzelfde paard op een bit wel direct reageert. Ook moet je bij bitloos veel duidelijkere hulpen geven (dus hele arm van de hals af want anders komt de eenzijdige hulp niet door)
Opvallend: het paard schuimt in de mond zelfs bij een bitloze optoming. Onverwacht!
Maar gezien de trage reacties op het bitloos rijden van mijn paard, rijd ik dit paard weer met bit.
Bitloos is leuk maar niet voor in de dressuurbaan.
Arabesk schreef:Dees schreef:Air, goed lezen is een kunst.
Ik geloof wel dat ik onder de categorie bosruiters hoor, maar het is belachelijk dat dit imago 'minder serieus' is. Ik vraag me af hoeveel GP ruiters met hun paard met of zonder bit op straat kunnen rijden zonder te verongelukken. IMO kun je pas paardrijden als je ook buiten de bak nog overweg kunt met je paard zonder een bit in en hoeveel zogenaamde 'wedstrijdruiters' komen uberhaupt de bak nooit uit omdat hun paarden dan flippen.
daNiielle_ schreef:Dees schreef:Ik heb hier een paard waarmee ik regelmatig bitloos reed. Paard heeft soms de tong uit de mond en om die gewoonte te doorbreken ben ik bitloos gaan rijden. Overigens: dit paard heb ik gekocht met dit probleem, mijn andere paarden zijn prima licht in de aanleuning.
Mijn ervaring met bitloos: het is alsof je stuurt, dan even moet wachten en daarna pas reactie krijgt. Dezelfde vertraging in je hulp ervaar ik ook bij ophoudingen. Terwijl hetzelfde paard op een bit wel direct reageert. Ook moet je bij bitloos veel duidelijkere hulpen geven (dus hele arm van de hals af want anders komt de eenzijdige hulp niet door)
Opvallend: het paard schuimt in de mond zelfs bij een bitloze optoming. Onverwacht!
Maar gezien de trage reacties op het bitloos rijden van mijn paard, rijd ik dit paard weer met bit.
Bitloos is leuk maar niet voor in de dressuurbaan.
Weet je zeker dat dit niet aan jezelf ligt?
Ik heb juist ervaren dat ik mijn paard binnen no-time in de piaffe kan zetten, en zo in de gestrekte draf vertrek, en weer terug.
Denk zoiezo niet dat je stuur op je hoofdstel zit, maar dat terzijde....