Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:24

Altijd leuk om te zien, dus..... hou me aanbevolen!!! :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:25

Twiggy2008 schreef:
Danique_G schreef:
Maar ieder mens raakt toch op verschillende manieren spanning kwijt? De een gaat joggen de ander gaat eten. Bij een paard lijkt mij dit ongeveer hetzelfde. Dat zij het hebben geprobeerd maar dat het niet werkte zegt toch eigenlijk al dat deze ruiter bewust rijd (voor zo ver ik hun ken, niet dus)

Dat zinnetje over dat gestresste paard, kwam bij mij raar over. Ik ken ze natuurlijk ook niet, maar dat een paard al een bit nodig zou hebben om zijn stress af te kauwen.... Daar schrok ik van, eerlijk gezegd.

Het zal wel aan mijn paard liggen, maar die is dus totaal niet gestresst als we rijden. ;)
Alleen als hij eens van iets schrikt, zie (beter gezegd: voel) ik iets van stress voor een paar seconden, maar stress is iets wat er bij hem niet zo inzit. Wat niet zegt, dat het geen typetje is, want oja, dat is hij zeker. Eentje met juist iets teveel zelfvertrouwen soms, laten we het daar maar op houden. ;) :D

Ik zou niet willen rijden op een paard wat zo gestresst is. Het moet wel leuk zijn, juist ook voor het paard. Toch?

Mijn paard heeft gezonde stress, maar hier slaat zij heel gemakkelijk in door. Ik ben totaal niet bang als ik rijd maar zij wil nog wel eens grappig zijn om ergens van te schrikken waar zij al heel vaak langs is gelopen. Zolang je haar aan het werk zet is er niets aan de hand maar soms kan het gevaarlijk worden want zij is wel eens tijdens het rijden over het hek gesprongen (jaja Nimmerdor bloed!) Dit wil ik natuurlijk voorkomen, niet door aan het bit te trekken maar als het even kan heb ik toch voorkeur om in de bak te blijven. Hoe mijn paard van de spanning afkomt? Door inspanning denk ik dan en vervolgens ontspanning omdat zij zich op mij heeft geconcentreerd. Na negatieve spanning direct ontspanning geven heeft geen zin dan word het rennen of hekje springen. Mijn paard ervaart dus eigenlijk 80% van de tijd(tijdens het rijden) stress alleen vind ik dit niet erg want het kan ook wijzen op plezier of concentratie.

Dees

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:45

Ik heb verder al jullie reacties niet echt meer gelezen hoor...

Maar ik reed zojuist op mijn ruin en heb genoten van de fantastische aanleuning welke hij mij geeft op het KenK dubbelgebroken bit 18mm. Stelling en buiging op weliswaar ook mijn zithulp, maar werkelijk ook op de 2cm verschil die ik met de vingers maakte. Slechts een beweginkje van hooguit 2cm en ik zie de zijkant van mijn paard's gezicht. Hoe makkelijk en smakelijk.

Ik vroeg mij ondertussen ook af: waarom is er nooit een bekend GOEDE sportruiter overgestapt op bitloos? Met alle respect hoor, maar het zijn toch vooral de bosruiters die zo enthousiast zijn... het heeft toch echt wel een kneuterig imago...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:53

In de springsport is er iemand die 1.40 en 1.50 (en soms zelfs hoger) bitloos springt. Het is wel met een hackemore, maar het is toch bitloos :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:00

En omdat in de hogere dressuur een bit nog steeds verplicht is.

Zelf wisselde ik regelmatig op. In de les reed ik met bit, thuis reed ik regelmatig met een kingekruist hoofdstel of een neckrope om te zien of ik niet teveel met mijn teugels werk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:02

Ik ken iemand die gewoon Z reed hoor, bitloos. ;)
Alleen die mocht dus niet zonder bit starten. Zo krom..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:06

Ze heeft het toch over de sport? Dan ga ik uit van wedstrijden en dan is het dus verplicht :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:08

Was ook niet naar jou gericht maar naar Dees. :P

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:47

Ik ken ook een aantal Z-ruiters die ik voor geen goud op mijn paarden wil laten rijden....
Z-dressuur zegt niet alles.
Maar goed H_Nalanta, ik heb ook niets met 'vrijheidsdressuur'. Dus wij zullen het waarschijnlijk nooit met elkaar eens worden.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:51

ik rijd met beide en vind dat er aan beide voor en nadelen zijn

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:52

Dees schreef:
Ik heb verder al jullie reacties niet echt meer gelezen hoor...

Maar ik reed zojuist op mijn ruin en heb genoten van de fantastische aanleuning welke hij mij geeft op het KenK dubbelgebroken bit 18mm. Stelling en buiging op weliswaar ook mijn zithulp, maar werkelijk ook op de 2cm verschil die ik met de vingers maakte. Slechts een beweginkje van hooguit 2cm en ik zie de zijkant van mijn paard's gezicht. Hoe makkelijk en smakelijk.

Ik vroeg mij ondertussen ook af: waarom is er nooit een bekend GOEDE sportruiter overgestapt op bitloos? Met alle respect hoor, maar het zijn toch vooral de bosruiters die zo enthousiast zijn... het heeft toch echt wel een kneuterig imago...

Nou, dan maar een kneuterig imago. Liever een lekkere losse bitloze bosklosser dan dat hang en pluk werk wat je nu bij de EK ziet waarbij de stang en trens optoming tot bijna achter de oren van de paarden verdwijnen.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:59

HorseTopShop schreef:
Niet iedereen lust spruitjes, niet iedereen vindt achtbanen leuk en zo ook reageert elk paard weer anders op bitloos.
Mijn haflinger pakte vaak het bit beet en ging er als een idioot vandoor. Sturen en remmen zat er niet in.
Toen bitloos geprobeerd. Kingekruist werkte niet, kaakgekruist werkte ook niet, eigenlijk werkte er niks echt helemaal lekker. Totdat ik de hackamore ging uitproberen. Daar rij ik nu alweer zo'n 10 jaar mee en gaat super.
Maar voor het paard van de buren zou dat bijvoorbeeld weer helemaal niet werken.

Dus wat is goed? Goed is waar het paard het beste op reageert.

Waar het paard het beste op reageert? Dat vind ik niet. Hoe meer druk het paard voelt hoe beter hij zal luisteren over het algemeen. Als je meteen hefboom rijd of met een normaal bit reageert het paard waarschijnlijk beter op de hefboom omdat dat veel scherper is.

Mij lijkt bitloos fijner voor het paard dan een ijzeren staaf in z'n mond, maar we zullen er nooit achter komen wat ze nou fijner vinden. :') Omdat mijn paard net zo goed op bitloos als op een bit reageert gebruik ik altijd een bitloos hoofdstel. Maar misschien vindt ze met bit wel fijner....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:02

Dees, als jij de moeite niet neemt om posts van anderen te lezen vraag ik mij af wat je hier in een discussietopic doet. Is niet echt respectvol.
Raar ook om te beweren dat dat bitloos niet kan, terwijl je daar geen ervaring mee hebt. Daarnaast zeg je dat wij allemaal bosruiters zijn.
Waar staat dat?

Huh, wat heeft vrijheidsdressuur met bitloos te maken :?
Wat een bekrompen redeneringen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:07

ja dat is inderdaad nogal respectloos, maar goed dat zal ik als bitloze prutser niet begrijpen (gelukkig dan haha)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:08

Air, goed lezen is een kunst.
Ik zeg niet dat alle ruiters die bitloos rijden, bosruiters zijn. Wél dat het imago aan bitloos rijden een kneuterige is, typisch iets voor bosruiters. Waarmee ik niet zeg dat er iets mis is met bosruiters overigens.

Verder haak ik af. Ik val alleen nog maar in herhaling. Ik rijd fijner met bit :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:14

Dees schreef:
Ik zeg niet dat alle ruiters die bitloos rijden, bosruiters zijn. Wél dat het imago aan bitloos rijden een kneuterige is, typisch iets voor bosruiters. Waarmee ik niet zeg dat er iets mis is met bosruiters overigens.

Verder haak ik af. Ik val alleen nog maar in herhaling. Ik rijd fijner met bit :D

Sure. :+
''Met alle respect hoor, maar het zijn toch vooral de bosruiters die zo enthousiast zijn...''

Ik vind het onbeleefd om eerst je mening als waarheid te verkondigen, en daarna dan niet met argumenten te komen.

bitloos_tk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:28

*\o/* nou sinds 8 weken mag je bitloos met alle desuur proefen mee lopen van a tot z en dat hebben ze zelf bekendbaar gemaakt via een nieuws bericht /3 maar om terug komen op onderwerp ik vind het paard beter reageert op bitloos dan met bit in maar iedereen zijn mening maar dat je met bitlooshoofstel trager reageert vind ik echt onzin en natuurlijuk reageert paard eerder met bit doe zelf maar eesn zo bit in en dan iemand laten trekken :j

capopjekop schreef:

Zelf wisselde ik regelmatig op. In de les reed ik met bit, thuis reed ik regelmatig met een kingekruist hoofdstel of een neckrope om te zien of ik niet teveel met mijn teugels werk.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:35

@ Dees: Waarom zijn bosruiters kneuterig? 'Niet dat er iets mis is met bosruiters...' maar ze zijn wel kneuterig. Jij zegt dus eigenlijk dat je beter bent als je wedstrijden rijdt en dan dus een betere mening hebt over bitloos rijden? Ook niet echt respectvol. Alsof jullie beter kunnen nadenken omdat jullie wedstrijden rijden...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:21

bitloos_tk schreef:
*\o/* nou sinds 8 weken mag je bitloos met alle desuur proefen mee lopen van a tot z en dat hebben ze zelf bekendbaar gemaakt via een nieuws bericht /3 maar om terug komen op onderwerp ik vind het paard beter reageert op bitloos dan met bit in maar iedereen zijn mening maar dat je met bitlooshoofstel trager reageert vind ik echt onzin en natuurlijuk reageert paard eerder met bit doe zelf maar eesn zo bit in en dan iemand laten trekken :j

capopjekop schreef:

Dat heb ik dan gemist? Dat zou wel fijn zijn....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:54

Dees schreef:

Ik geloof wel dat ik onder de categorie bosruiters hoor, maar het is belachelijk dat dit imago 'minder serieus' is. Ik vraag me af hoeveel GP ruiters met hun paard met of zonder bit op straat kunnen rijden zonder te verongelukken }:) . IMO kun je pas paardrijden als je ook buiten de bak nog overweg kunt met je paard zonder een bit in en hoeveel zogenaamde 'wedstrijdruiters' komen uberhaupt de bak nooit uit omdat hun paarden dan flippen. ~~}>

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 23:57

Woohhw hha nog geen dag verder en meteen 3 pagina´s :P
Even bijlezen :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:04

Voor mijn paard heeft dit een hele positieve uitwerking gehad, beter dan ik had durven dromen.

Zij staakte bij elke kleine teugelhulp, was agressief en altijd vol spanning.
Dressuur was voor mij meer gewichtheffen dan trainen. :)
De reden dat ik bitloos ben gaan rijden, was omdat ik een manier wilde vinden om met haar enorme kracht om te gaan.

Vanaf de eerste dag dat ik zonder bit ging rijden is mijn paard echt enorm veranderd.
We gaan nu ontspannen door de baan, ik heb volledig leren rijden op mijn zit, en mijn merrie heeft zich in jaren niet zo goed gevoelt.
Haar agressieve gedrag is verleden tijd, en gewichtheffen komt niet meer voor in mijn woordenboek!

Dus ja, het bitloos rijden kan een onverwacht goede invloed hebben op het rijden.
Niet alleen voor je paard, maar ik ondervond zelf dat ik toch even met mijn neus op de feiten werd gedrukt.
Ik heb nu pas leren rijden, leren accepteren en geduld hebben. 'vroeger' lostte ik dat wel even op met het bit, heel fout.

Zo ook een Z ruiter bij mij op stal, zij wilde het ook eens proberen.
Pas toen merkte zij hoe scheef haar paard is, en zoiezo hoe haar paard in elkaar zit....
Ik vind het persoonlijk erg fascinerend hoe dit alles komt, door enkel zonder bit te gaan rijden..

Nee, ik zie echt niet in dat het slecht kan zijn!
Natuurlijk zijn er paarden die de druk niet verdragen, maar daarvoor zijn er verschillende soorten hoofdstellen.
Ik ben van mening dat iedereen het eens zou moeten proberen, en het verschil moet ervaren. :)
Zo merk ik bijv. dat ik op mijn andere paard ook veel beter ben gaan rijden, alles gebeurt nu volledig via de zit. De teugel is er slechts voor begrenzing.
Het wordt pas slecht als iemand er verkeerde bedoelingen mee heeft, of uit ontwetendheid dingen doet.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:06

Dees schreef:
Ik heb hier een paard waarmee ik regelmatig bitloos reed. Paard heeft soms de tong uit de mond en om die gewoonte te doorbreken ben ik bitloos gaan rijden. Overigens: dit paard heb ik gekocht met dit probleem, mijn andere paarden zijn prima licht in de aanleuning.

Mijn ervaring met bitloos: het is alsof je stuurt, dan even moet wachten en daarna pas reactie krijgt. Dezelfde vertraging in je hulp ervaar ik ook bij ophoudingen. Terwijl hetzelfde paard op een bit wel direct reageert. Ook moet je bij bitloos veel duidelijkere hulpen geven (dus hele arm van de hals af want anders komt de eenzijdige hulp niet door)

Opvallend: het paard schuimt in de mond zelfs bij een bitloze optoming. Onverwacht!
Maar gezien de trage reacties op het bitloos rijden van mijn paard, rijd ik dit paard weer met bit.
Bitloos is leuk maar niet voor in de dressuurbaan.

Weet je zeker dat dit niet aan jezelf ligt?
Ik heb juist ervaren dat ik mijn paard binnen no-time in de piaffe kan zetten, en zo in de gestrekte draf vertrek, en weer terug.
Denk zoiezo niet dat je stuur op je hoofdstel zit, maar dat terzijde....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:12

Arabesk schreef:
Dees schreef:

Ik geloof wel dat ik onder de categorie bosruiters hoor, maar het is belachelijk dat dit imago 'minder serieus' is. Ik vraag me af hoeveel GP ruiters met hun paard met of zonder bit op straat kunnen rijden zonder te verongelukken }:) . IMO kun je pas paardrijden als je ook buiten de bak nog overweg kunt met je paard zonder een bit in en hoeveel zogenaamde 'wedstrijdruiters' komen uberhaupt de bak nooit uit omdat hun paarden dan flippen. ~~}>

Ach Arabesk, wat heb je weer een vooroordelen.
Hoeveel GP-ruiters ken je IRL? Dus hoe weet je of ze wel of niet over straat kunnen rijden ?
Maar hoeveel van de bitloze ruiters kunnen een GP-proef zonder bit rijden? Of, laten we niet te moeilijk doen, hoeveel van de bitloze ruiters kunnen een winstwaardige M1/M2 proef neerzetten?

Ik heb de filmpjes/foto's gezien van de 1e bitloze wedstrijd toen in Ermelo, het niveau was toen niet echt een succes.

Ik heb helemaal niets tegen bitloos rijden, wel tegen de betweterigheid van sommige bitloze ruiters op Bokt, zeker als ze zelf af en toe nog van hun (verzorgpaard) afvallen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:15

daNiielle_ schreef:
Dees schreef:
Ik heb hier een paard waarmee ik regelmatig bitloos reed. Paard heeft soms de tong uit de mond en om die gewoonte te doorbreken ben ik bitloos gaan rijden. Overigens: dit paard heb ik gekocht met dit probleem, mijn andere paarden zijn prima licht in de aanleuning.

Mijn ervaring met bitloos: het is alsof je stuurt, dan even moet wachten en daarna pas reactie krijgt. Dezelfde vertraging in je hulp ervaar ik ook bij ophoudingen. Terwijl hetzelfde paard op een bit wel direct reageert. Ook moet je bij bitloos veel duidelijkere hulpen geven (dus hele arm van de hals af want anders komt de eenzijdige hulp niet door)

Opvallend: het paard schuimt in de mond zelfs bij een bitloze optoming. Onverwacht!
Maar gezien de trage reacties op het bitloos rijden van mijn paard, rijd ik dit paard weer met bit.
Bitloos is leuk maar niet voor in de dressuurbaan.

Weet je zeker dat dit niet aan jezelf ligt?
Ik heb juist ervaren dat ik mijn paard binnen no-time in de piaffe kan zetten, en zo in de gestrekte draf vertrek, en weer terug.
Denk zoiezo niet dat je stuur op je hoofdstel zit, maar dat terzijde....

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje van jouw piaffe (met of zonder bit) :D