eigen shetlander veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:31

Millanka schreef:
32 verzorgponies.... Ik denk dat je hiermee op nummer 1 van aantal verzorgponies hier op bokt bent. Wat is hier fout gegaan?

En hoe vaak de hoefsmid komt ligt aan je paard.

de paarden zijn van kampers .. die fokken door en hebben er nu dus teveel. (daar dus ook dit veulen van) ook voor de verkoop zijn ze.
ik rijd ze door en later worden ze weer verkocht.. komen er weer nieuwe etc
Laatst bijgewerkt door sharontucker op 27-06-11 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:35

amyz schreef:
Uhm, ok where to start..

Ts, als je dit écht met alle geweld door wilt zetten dan begin met veel googlen, haal wat boeken, enz enz. Ik kan me goed voorstellen dat je niet weet wanneer de smid voor het eerst moet komen bij een veulen (zou ik ook niet weten) maar dat lijkt me toch iets voor de fokker? Eerste keer smid?
Weet niet hoe je het geregeld hebt met chippen trouwens? Kosten van de entingen komen er inderdaad ook nog bij, ik geloof dat ik voor de veulenentingen bij elkaar iets over de 100 euro zat (maar iemand anders hier zei al 75 euro per keer, verschilt kennelijk dus ietsjes). Dan heb je je wormenkuren en je smid nog (bij mij komt ie ook ongeveer eens per jaar maar daar moet je net mazzel mee hebben).
Dat even over de praktische zaken/kosten. Heb je al een stalling gevonden? Met een hengst (al is het een veulen) kan dat nog knap lastig zijn namelijk. Zou er ook rekening mee houden dat er miss meer in moet dan alleen gras en hooi. Mijn poown begon ook 24/7 op t land, maar heb ik wel bijgevoerd. Intussen staat ie in de winter 's nachts op stal, t is echt een mietje, hij is een stuk opgeknapt sinds ie op stal is gegaan. Dat kan dus ook nog.. Houd er in elk geval rekening mee dat elk paard weer anders is en dat het niet te zeggen is of jouw pony genoeg heeft aan weidegang en wat hooi. Die van mij komt niet uit mietjes-lijnen (om het zo maar even te zeggen :+ ) maar heeft een hekel aan regen enz. Lag ook niet aan mijn opvoeding en manier van huisvesten, hij is gewoon blijer als ie 's nachts een dak boven zn hoofd heeft. Tsja, so be it :=

Dan nog opvoeden. Een jonge pony opvoeden is echt geen makkie. Je moet met heel veel dingen rekening houden, je moet ontzettend consequent zijn, ogen in je achterhoofd hebben en heel goed weten wat je wel en niet wil. Daarbij moet je vooruit kunnen kijken (als ik nu dit toesta, waar gaat het op de lange termijn toe leiden? En is dat gewenst of ongewenst gedrag?) Bij alles wat je doet moet je nadenken. Ik heb veel met jonge paarden gewerkt, maar vind het nog steeds een uitdaging om mn pukkie fatsoenlijk op te voeden (al ben ik gelukkig een heel eind, de basis zit er in).

Heb je die ervaring? Kun je dat? Even gewoon heel eerlijk zijn tegenover jezelf. Een jonge pony is zo makkelijk verknoeid..

Dan inderdaad nog dat je de eerste jaren weinig kunt. Ik ben ook lekker wezen wandelen hoor. En poetsen en knuffelen is ook best leuk. Maar het duurt lang, wachten :+ Kun je het geduld opbrengen om het eerste jaar alleen wat te poetsen en een wandelingetje te maken op zn tijd, om het tweede jaar iets uit te breiden? Om hem vooral lekker paard te laten zijn?

Ik zie vooral erg veel vragen over dingen die toch redelijk basiskennis zouden moeten zijn als je een paard aanschaft. Is het niet verstandiger om een volwassen pony te kopen? Dan kun je nu tenminste alvast wat. Ook met een volwassen dier kun je spelen en wandelen en een band opbouwen. Maar dan hoef je geen jaren te wachten, kun je lekker aan de gang, en zit de basis er gewoon al in.

Oh, en in je OP gaf je in de eerste instantie aan hem hengst te willen laten... (later gaf je al aan dat castreren toch wel een optie is, dat is iig verstandig :) ). Waarom? Heeft hij erg mooie lijnen oid?

ik heb wel ervaring met veulens en jaarlingen.. weet dat ik niet teveel met ze mag doen enzo dus ja ik heb wel aardig wat ervaring. (vind ik zelf)

Mastrootje

Re: eigen shetlander veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:49

Waarom wil je eigenlijk een veulen? Waarom geen volwassen paard?

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:55

omdat ik hem al vanaf zijn eerste secondes ken.
en ik viel als een blok voor hem <3

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:56

en ik wil later zoviezo niet rijden laat dat even duidlijk zijn :o (niet aanvallend bedoeld)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:57

sharontucker schreef:
lammie2701 schreef:
bij mij was het wat hoefsmid betreft altijd in de winter vaker nodig dan in de zomer...in de zomer reed ik namelijk vaker buiten en dus ook op de weg en dan sleten de hoeven gewoon meer af dan in de winter...in de winter moest ik hem echt elke 8 weken laten komen ivm dat anders de hoeven scheurden en brokkelden...

voor een 13 jarige zou ik geen shetlander veulen aanraden...ten eerste een veulen vraagt ook veel zorg en aandacht en ten tweede...als het is omdat je er later op zou willen rijden...daar ben je dan hoogst waarschijnlijk te groot voor...is het om later mee te mennen dan ben je altijd afhankelijk van een 2e persoon (in je eentje met pony en wagen de weg op mennen vind ik onverantwoord, zeker met een jonge onervaren pony)...

ik wil les nemen en mijn vriendin krijgt ook een eigen pony en die is al bekent met het mennen..
wij willen dus samen beginnen te mennen met de shets.

(dit pas op 4 jarige leeftijd hebben we besloten)

fijn dat je les wilt nemen, maar zorg wel voor goede ervaren volwassen begeleiding bij het beleren en verder inrijden....

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:59

oke.
ik ga vanmiddag even langs een wei en ga daar vragen of die daar mag staan met zijn leeftijd genoot *\o/*

AshleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:35

Hoi,

Ik zit ook te denken aan een shetlander veulen.
Ze is een merrie nu 1 maandje oud. Ik kom er elke dag en ben al bezig dat ze aan me wend.
Hiervoor ook een shetlander gehad + veulen en dat was super. Helaas zijn deze overleden 2 jaar geleden.

Zelf ben ik 21 en weet hoe veel tijd het kost en wat je allemaal te wachten staat.
Heeeeeeeel veel geduld, en heel veel liefde!
Streng en concuquent. Ik denk als je 12 ben je dat wel onderschad. Kan je beter een shetlander kopen die wat ouder is kan je meteen beginnen met mennen als je dat graag wil.
En jij bent nog jong, dus ik kan me voorstellen dat je op een geven moment wel denk van " kon ik maar ".

Ook al heb ik al wat meer ervaring als jou met paarden ben ik nu ook nog google aan het afstruinen om extra informatie op te zoeken over veulens. Kan alleen maar wijzer worden

Succes

bikkeltjes

Re: eigen shetlander veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:26

meisje ga nou lekker naar de speelgoedwinkel, en koop daar een stokpaard . jij bent nog lang niet klaar voor zo n levend wezen!!!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:29

Wij hebben 2 shetten aan huis, ondertussen twenters, geruind. Die krijgen samen bijna een halve kg muesli en onbeperkt hooi. Nu zijn we recent van muesli veranderd naar een calorie-arme muesli, maar daarvoor kregen ze gewoon Marstall Naturell (13.5MJ/kg) - Pavo Condition, de gewone brok van Pavo, heeft 12.3MJ/kg. BasicPlus zit op 11.2MJ/kg. Deze hoeveelheid zijn we gaan voeren omdat ze anders mager werden. En dan zijn ze volledig wormvrij en onbeperkt hooi. Ze krijgen bij ons geen gras. De hoefsmid is pas langs geweest en die vertelde dat hij zelden shetten zag in zulke goede conditie (niet te zwaar dus).

Qua dierenartskosten begint het al met het enten, maar voor het castreren waren we echt flink geld kwijt (wel direct herhalingsenting laten doen toen). Maar ook voor de luis die ze op een bepaald moment hadden, waren er kosten. Wormen is een probleem geweest. Uiteindelijk zijn ze daar vanaf gekomen door 5x iedere 2 weken te ontwormen. Maar ze hadden een ernstige besmetting, ondanks iedere 8 weken ontwormen met verschillende middelen. Nu doen we iedere 3 maanden mestonderzoek, mesten we 2x per dag en krijgen ze geen hooi van de grond. Tot nu toe zijn ze nog volledig schoon (alle type eieren >50).

Bekappen hoefde bij onze shetten eigenlijk nog niet, maar voor de opvoeding zijn ze nu meegenomen met het grote paard. Maar die van ons lopen op steen en staan heel recht op de pootjes. Daar zit geen correctiewerk aan. Anders is het ergens tussen de 4 en 13 weken.

één van de shetten is een trainingsweekend meegeweest naar Annemarie van der Toorn i.v.m. een ernstig gedragsprobleem, hij was namelijk onbenaderbaar. Gelukkig is het nu wel goed, maar dat soort onverwachte kosten moet je wel rekening mee houden.

Ze zijn nauwelijks goedkoper dan een groot paard. En veulen zijn over het algemeen duurder in onderhoud. Het is wel leuk, dat wel.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:30

Dit topic is 3 jaar oud...
TS haar 'probleem' zal waarschijnlijk ondertussen wel al opgelost zijn.