Uhm, ok where to start..
Ts, als je dit écht met alle geweld door wilt zetten dan begin met veel googlen, haal wat boeken, enz enz. Ik kan me goed voorstellen dat je niet weet wanneer de smid voor het eerst moet komen bij een veulen (zou ik ook niet weten) maar dat lijkt me toch iets voor de fokker? Eerste keer smid?
Weet niet hoe je het geregeld hebt met chippen trouwens? Kosten van de entingen komen er inderdaad ook nog bij, ik geloof dat ik voor de veulenentingen bij elkaar iets over de 100 euro zat (maar iemand anders hier zei al 75 euro per keer, verschilt kennelijk dus ietsjes). Dan heb je je wormenkuren en je smid nog (bij mij komt ie ook ongeveer eens per jaar maar daar moet je net mazzel mee hebben).
Dat even over de praktische zaken/kosten. Heb je al een stalling gevonden? Met een hengst (al is het een veulen) kan dat nog knap lastig zijn namelijk. Zou er ook rekening mee houden dat er miss meer in moet dan alleen gras en hooi. Mijn poown begon ook 24/7 op t land, maar heb ik wel bijgevoerd. Intussen staat ie in de winter 's nachts op stal, t is echt een mietje, hij is een stuk opgeknapt sinds ie op stal is gegaan. Dat kan dus ook nog.. Houd er in elk geval rekening mee dat elk paard weer anders is en dat het niet te zeggen is of jouw pony genoeg heeft aan weidegang en wat hooi. Die van mij komt niet uit mietjes-lijnen (om het zo maar even te zeggen

) maar heeft een hekel aan regen enz. Lag ook niet aan mijn opvoeding en manier van huisvesten, hij is gewoon blijer als ie 's nachts een dak boven zn hoofd heeft. Tsja, so be it

Dan nog opvoeden. Een jonge pony opvoeden is echt geen makkie. Je moet met heel veel dingen rekening houden, je moet ontzettend consequent zijn, ogen in je achterhoofd hebben en heel goed weten wat je wel en niet wil. Daarbij moet je vooruit kunnen kijken (als ik nu dit toesta, waar gaat het op de lange termijn toe leiden? En is dat gewenst of ongewenst gedrag?) Bij alles wat je doet moet je nadenken. Ik heb veel met jonge paarden gewerkt, maar vind het nog steeds een uitdaging om mn pukkie fatsoenlijk op te voeden (al ben ik gelukkig een heel eind, de basis zit er in).
Heb je die ervaring? Kun je dat? Even gewoon heel eerlijk zijn tegenover jezelf. Een jonge pony is zo makkelijk verknoeid..
Dan inderdaad nog dat je de eerste jaren weinig kunt. Ik ben ook lekker wezen wandelen hoor. En poetsen en knuffelen is ook best leuk. Maar het duurt lang, wachten

Kun je het geduld opbrengen om het eerste jaar alleen wat te poetsen en een wandelingetje te maken op zn tijd, om het tweede jaar iets uit te breiden? Om hem vooral lekker paard te laten zijn?
Ik zie vooral erg veel vragen over dingen die toch redelijk basiskennis zouden moeten zijn als je een paard aanschaft. Is het niet verstandiger om een volwassen pony te kopen? Dan kun je nu tenminste alvast wat. Ook met een volwassen dier kun je spelen en wandelen en een band opbouwen. Maar dan hoef je geen jaren te wachten, kun je lekker aan de gang, en zit de basis er gewoon al in.
Oh, en in je OP gaf je in de eerste instantie aan hem hengst te willen laten... (later gaf je al aan dat castreren toch wel een optie is, dat is iig verstandig

). Waarom? Heeft hij erg mooie lijnen oid?